Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla Macbook till TV, inget ljud?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-26 18:22

Tjena

När jag kopplar ljudet från hörlurarutgången på Macbooken (kopplar med en vanlig 3,5) så kommer det inget ljud i TVn.

Är det nån inställning som jag missat att göra eller vad är problemet? Får alltså bild med min VGA-sladd men inte ljud med min ljudkabel.

Tacksam för hjälp

Till och börja med får du nog berätta vad du har för tv. Sen kan det vara så enkelt att tv:n inte har stöd för och ta in ljudet till just den bildingången.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-26 18:34

Jag har en Samsung 32" LCD.

Som jag uppfattat det finns det 3 olika ljudingångar för den sladd jag har

dom heter
DVI - in AUDIO
Componenet - in AUDIO
AV - in AUDIO.

alla 3 har 2 ingångar 1 röd o 1 vit (L o R)

Har provat alla olika, men fortf inget ljud...

Samsung 32 säger inte allt, då det finns flera olika modeller.

Som jag tolkar det, ingen av de ingångar du nämner verkar kopplade till vga-ingången. Min lg har liknande upplägg, det står t.ex. dvi - in audio, och då menas det att ljudet man kopplar där fungerar tillsammans med en bildsignal på dvi-ingången.

Ursprungligen av ekanman:

Jag har en Samsung 32" LCD.

Som jag uppfattat det finns det 3 olika ljudingångar för den sladd jag har

dom heter
DVI - in AUDIO
Componenet - in AUDIO
AV - in AUDIO.

alla 3 har 2 ingångar 1 röd o 1 vit (L o R)

Har provat alla olika, men fortf inget ljud...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-26 18:51

Okej, så hur gör jag för att få bild o ljud i TVn?

Med dvi, där verkar det ju enligt din beskrivning gå och koppla ljud till bildingången.

Beroende på vilken macbook du har behöver du antingen en mini-dvi till dvi eller en mini displayport till dvi samt en dvi-kabel. Detta och ansluta sin dator till tv, finns det diskuterat en hel del här, sök gärna lite i tidigare trådar.

Ursprungligen av ekanman:

Okej, så hur gör jag för att få bild o ljud i TVn?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-26 19:16
Ursprungligen av ekanman:

Okej, så hur gör jag för att få bild o ljud i TVn?

Jag har en Samsung teven, men det finns så många olika modeller.

Enklaste är att gå bakom teven och titta noga på bakstycken, där det finns kontakter.
Använd ficklampan ! , då ser du inramningar som är inritat.
Vissa kontakter är inritat som gemensamt runt om sig.
I ditt fall är det VGA, titta efter runt om VGA kontakt, där kan finnas phone kontakt 3,5 tum i samma inramning runt om VGA kontakt. Då är det med säkerhet att du ska använda denna phone 3,5 kontakt (hona).

I mitt fall som jag har Samsung, var med lätthet hitta ljudingång 3,5 som ligger i närhet av VGA (inritat inramning)

  • Medlem
  • Norrköping
  • 2010-05-26 20:31

REP, du skrev 3,5 tum men jag hoppas du menar 3,5 mm annars är det en j...igt stor kontakt:)

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-26 20:44
Ursprungligen av Gunnar B:

REP, du skrev 3,5 tum men jag hoppas du menar 3,5 mm annars är det en j...igt stor kontakt:)

Aj då jag skrev förstås fel hihi

1
Bevaka tråden