Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Köpa iPad från EU-land?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-27 10:22

Hej

Det har ju disk. i tidigare trådar om hur man får tag på en iPad från USA.
Nu när de släpper dem i vissa utvalda EU-länder borde det väl vara enklare att köpa där, plus att det inte är någon moms på varorna?

Ingen som har någon koll på hur man kan få tag på en från t.ex. Tyskland eller Italien?

Tack på förhand!

• Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-27 10:24

Jovisst är det moms inom EU, du betalar momsen i det landet du köper den. Troligtvis går du in i en butik och gör detta eller internetshoppar.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-27 10:29

Jo, precis men ingen svensk moms tillkommer väl?

Hittade just detta:
"om butiken du handlar från säljer produkter (via distanshandel) till Sverige för mer än 320 000 kronor per år är de skyldiga att betala moms i Sverige. Handlar du från exempelvis Amazon.co.uk får du betala svensk moms (25 %) istället för engelsk (17,5 %)."

• Avstängd
  • Överallt
  • 2010-05-27 10:33

Eftersom du skrev att du skulle köpa DÄR så förutsatte jag att det var på plats och då blir det det landets momssats. Men ja det stämmer den informationen du hittade om distanshandel.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-27 10:41

Tack för dina svar, för att förtydliga vad jag var ute efter.

Jag antog att det kunde bli billigare att köpa den via ngn "tjänst" eller site i ett EU-land istället för att t.ex. be lillebror i USA att handla en och posta över.
Så det var egentligen en sådan tjänst som jag efterfrågade inom EU.

Kör jag på USA-spåret får jag ju betala både moms i USA och i Sverige, sedan brukar ju frakten bli rätt dyr från USA bara om man skickar en påse twizzlers.

Ja, lär nästan alltid bli billigare att köpa inom EU än att beställa från USA.

• Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-27 15:29

Är det bara via Apple Store som man kan beställa iPad? Försökte hitta affärer via tyska pricerunner, hittade bara massa tillbehör

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-27 15:47

Kom ihåg att den största iPaden kostar mer i Tyskland än i andra EU länder. Det beror på att det finns en extra avgift på alla elektronik produkter som har över 60MB flashminne.

//Rob

• Medlem
  • Ängelholm
  • 2010-05-27 16:22

Det är inte så konstigt att man inte hittar iPad på pricerunner.de Den lanseras ju först i morgon. Det lär väl ta ett tag innan butikerna rapporterar in.

1
Bevaka tråden