Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör Apple om samma misstag som på 80-talet?

Tråden skapades och har fått 202 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av draags:

Kan det helt enkelt bli så att smartphones segmentet kommer att öka och att de enklare mobilerna blir färre. Då kommer självklart Apples % att minska även fast dom säljer bra.

Precis vad jag menade, fast jag formulerade mig nog lite luddigt. Trollar man med siffrorna på det sätt som gjorts på en del nyhetssidor senaste tiden så kommer det att se ut som att Apples andel minskar, medan de i verkliga livet säljer iPhones i rent sanslösa mängder. Riktiga förloraren, oavsett hur man mäter, är i stället Nokia och andra gamla betonghäckar som sålt bra förut men misslyckas på smartphone-sidan.

Ursprungligen av Samuel K:

Han har några poänger, men han drar extremt stora växlar på att tillväxttakten i nya program på App Store minskat samtidigt som han själv tar upp antalet program som ett problem. Åtminstone jag ser en logisk koppling däremellan, medan han ser det som att "hela ekosystemet kring App Store börjar gunga". Jag håller med om att App Store behöver bli bättre på att lyfta fram de riktiga kvalitetsprogrammen, men det sistnämnda citatet skriver jag upp på min mentala lista över förutsägelser vi får återkomma till senare.

Jag håller med om det du säger. Frågan är hur Appstore ska lyfta fram kvalitetsprogram och frågan är också på vilket sätt Android Marketplace skulle lyckas bättre än Appstore på denna punkt. Det som skiljer appstore från Androids dito är väl i dagsläget enbart att Appstore har fler program. Marketplace är dessutom inte lika hårda i sin urvalsprocess.

Det intressanta är att författaren på Macpro tidigare har varit kritisk till just Android och eventuell säkerhet när de väljer att tillåta det mesta att säljas på marketplace, jag letade på hans sida men fann inte den artikeln om detta.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-01 18:50
Ursprungligen av draags:

Det som skiljer appstore från Androids dito är väl i dagsläget enbart att Appstore har fler program.

Nej. Det som framförallt skiljer är kvaliteten på programmen avseende användarupplevelse och UI-design.

Min liknelse kvalitetsmässigt:

AppStore/iPhone = NK (noga utvalt urval, du får vad du betalar för)
Android Market/Android = Loppmarknad (fritt utbud, fullt av skräp)

Medvetna och kapitalstarka konsumenter föredrar NK (20%?) och Svensson gillar loppis (80%?). Apple kommer tjäna mer pengar på sina 20% av marknaden än övriga tillverkare tillsammans eftersom deras enda konkurrensfördel sinsemellan blir pris i en marknad översvämmad av Android-enheter.

Ursprungligen av akesson:

Nej. Det som framförallt skiljer är kvaliteten på programmen avseende användarupplevelse och UI-design.

Min liknelse kvalitetsmässigt:

Android Market/Android = Loppmarknad (fritt utbud, fullt av skräp)

Medvetna och kapitalstarka konsumenter föredrar NK (20%?) och Svensson gillar loppis (80%?). Apple kommer tjäna mer pengar på sina 20% av marknaden än övriga tillverkare tillsammans eftersom deras enda konkurrensfördel sinsemellan blir pris i en marknad översvämmad av Android-enheter.

Jag tänkte skriva detsamma men avstod eftersom jag inte har några konkreta siffror, men efter ett kortare test kan jag bitvis instämma.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-01 20:23
Ursprungligen av akesson:

Din liknelse skulle möjligtvis ha hållit om de sålt prutt-kuddar och porr på NK... Är det det du kallar "noga utvalt urval"?

iFart Mobile - #1 Fart Machine - Now With Fart Buddies.... kan bli din för 7:-!!! Noga utvalt urval?

Det finns ingen kvalitets-stämpel alls på applikationerna i AppStore. Apple godkänner allt som de kan tjäna pengar på, som inte ger konflikt med några andra bättre sätt att tjäna pengar på och som inte ger dem allt för dålig publicitet.

• Medlem
  • International user
  • 2010-06-01 20:43
Ursprungligen av ridax:

Din liknelse skulle möjligtvis ha hållit om de sålt prutt-kuddar och porr på NK... Är det det du kallar "noga utvalt urval"?

iFart Mobile - #1 Fart Machine - Now With Fart Buddies.... kan bli din för 7:-!!! Noga utvalt urval?

Det finns ingen kvalitets-stämpel alls på applikationerna i AppStore. Apple godkänner allt som de kan tjäna pengar på, som inte ger konflikt med några andra bättre sätt att tjäna pengar på och som inte ger dem allt för dålig publicitet.

Klart det gör, de testar ju apparna...

Ursprungligen av ridax:

Nu säljer de inte porr på appstore vad jag vet.

Jag tycker dom gärna får sälja allt på Appstore men det får gärna testat först så att man inte råkar ladda ner något mysko app som snokar.

Det dom kanske borde satsa på är någon form av mer exklusiv avdelning för vissa app.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-01 22:07
Ursprungligen av draags:

Nu säljer de inte porr på appstore vad jag vet.

Hmmm... titlar som

Adult Sex Life med beskrivningar och tips om spännande ställningar. En liten "lärobok" kallar de det visst Klassad som 17+ då den innehåller frekvent/intensivt sexuellt innehåll eller nakenhet.

The Sexual Question. Klassad som 17+ då den innehåller frekvent/intensivt sexuellt innehåll eller nakenhet.

SexyStories from Russia. 17+ på den också.

Alltså... någon kvalitetsgaranti finns då absolut inte på appsen i AppStore.

• Medlem
  • Alvesta
  • 2010-06-01 22:27
Ursprungligen av ridax:

Hmmm... titlar som

Adult Sex Life med beskrivningar och tips om spännande ställningar. En liten "lärobok" kallar de det visst Klassad som 17+ då den innehåller frekvent/intensivt sexuellt innehåll eller nakenhet.

The Sexual Question. Klassad som 17+ då den innehåller frekvent/intensivt sexuellt innehåll eller nakenhet.

SexyStories from Russia. 17+ på den också.

Alltså... någon kvalitetsgaranti finns då absolut inte på appsen i AppStore.

Skit i detaljerna. Det finns massvis av saker jag anser är skräp på NK också men högsta-nivån och tillgängligheten av kvalitetsvaror slår loppmarknaden med hästlängder.

Samma förållande gälker även AppStore. Högsta-nivån och bredden vad gäller kvalitet på apps är på en helt annan nivå i AppStore än i Android Market.

Det är det som räknas, och Apples helhetstänkande vad gäller användarupplevelse (som sätter standarden för iPhone apps mha API:er, HIG-guidelines mm) och förmåga att göra det enkelt att utvecklare att ta betalt för sitt arbete och enkelt nå ut till många användare bidrar till detta.

Senast redigerat 2010-06-01 23:57

Kanske kommer Apple få problem med sin hårda inlåsning.

Medieföretag dissar Apple - IDG.se

Jag tror Apple bör se upp.

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 09:33
Ursprungligen av draags:

Igen noll koll. Google TV finns inte ens som en färdig produkt och det kommer dröja länge innan det kommer och det kommer dröja ännu längre att få det utanför USA.

Vad gäller andra medieföretag så måste de ju inte konvertera något till iPad men när konkurrenterna byter till html5 så kommer de bli tvungna att hänga med. CNN t ex kör redan iPad vänlig sida och de tillhör Time Warner. Personligen så tror jag det kommer dröja minst ett år innan det finns en tablet som ens kommer att ge Apple konkurrens. Men det kan hända mycket på ett år. T ex iPad 2.

//Rob

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-31 12:57
Ursprungligen av Robo-X:

Igen noll koll. Google TV finns inte ens som en färdig produkt och det kommer dröja länge innan det kommer och det kommer dröja ännu längre att få det utanför USA.

Problemet med vissa Apple-anhängare är att alla som säger något som helst kritiskt om Apple enligt dem måste ha "noll koll".

Jag kan inte se att det stod någonting i den artikeln som visade på "noll koll". Det hävdades inte att Google TV var en färdig produkt. Det stod i artikeln "räknar man med att Google TV ska minska Apples betydelse". Var någonstans i det citatet står det att Google TV är en släppt produkt?

Jag tycker det är Robo-X som har absolut noll koll på vad det är han kommenterar...

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 13:53
Ursprungligen av ridax:

Problemet med vissa Apple-anhängare är att alla som säger något som helst kritiskt om Apple enligt dem måste ha "noll koll".

Jag kan inte se att det stod någonting i den artikeln som visade på "noll koll". Det hävdades inte att Google TV var en färdig produkt. Det stod i artikeln "räknar man med att Google TV ska minska Apples betydelse". Var någonstans i det citatet står det att Google TV är en släppt produkt?

Jag tycker det är Robo-X som har absolut noll koll på vad det är han kommenterar...

Du tar i nu lite. Det har inget med att vara Apple anhängare att göra. Jag säger bara att historien har visat att alla som skriver något om att nu kommer Apples betydelse att minska eftersom Microsoft släpper Zune, Nokia släpper N97, HP släpper Slate har haft fel. Det har visats gång på gång att man kan inte jämföra dagens Apple produkter med konkurrenters framtida produkter.

Vad gäller Google TV så får vi se hur det utvecklar sig. Jag är skeptiskt. Medie företagen har ännu mindre intresse att dela rättigheterna med sig än musikindustrin. Varför tror du att det inte finns några filmer att hyra i Svenska iTunes store?

//Rob

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-31 14:06
Ursprungligen av Robo-X:

Du tar i nu lite. Det har inget med att vara Apple anhängare att göra. Jag säger bara att historien har visat att alla som skriver något om att nu kommer Apples betydelse att minska eftersom Microsoft släpper Zune, Nokia släpper N97, HP släpper Slate har haft fel. Det har visats gång på gång att man kan inte jämföra dagens Apple produkter med konkurrenters framtida produkter.

Jag anser att det visst har med Apple-anhängare att göra. De har ofta dålig distans till sina "produktinnehav" och det hela tenderar ofta att handla om religion för deras del. Man får inte skriva något negativt om Apple för då har man "noll koll".

Det du NU skriver har ingen som helst relevans till den artikel som du kommenterade med "noll koll". Förstår överhuvudtaget inte hur du kan rättfärdiga en sådan kommentar om en artikel som inte gör något annat än rapporterar lite om vad andra tidningar och mediaföretag säger? Skribenten har överhuvudtaget inte gjort någon egen analys eller lagt in några egna aspekter på det hela så kommentaren "noll koll" verkar inte riktigt relevant. Mer exakt VAD i det som artikelförfattaren skriver är det som är felaktigt och visar att han har "noll koll"? Vill du hävda att det som han återrapporterar står i New York Post i själva verket aldrig har stått i denna tidning?

• Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 18:55
Ursprungligen av draags:

Herregud vad du spammar Applenegativa artiklar och en kommentar i stil med "Nu får Apple problem med sin hårda inlåsning".

We get your point...

Ursprungligen av zappee:

Herregud vad du spammar Applenegativa artiklar och en kommentar i stil med "Nu får Apple problem med sin hårda inlåsning".

We get your point...

Det handlar inte om att spamma Applenegativa artiklar, det handlar om att ge underlag för diskussion i denna tråd. Jag är om man skulle fråga mina närstående en Apple fanboy så det handlar inte om att jag försöker svartmåla Apples prudukter.

Man kan inte bara lägga sig på knä framför sin Gud utan att frågasätta eller se saker ur ett annat perspektiv. Jag plockar dessutom inte artiklar från vem som helst utan från sådana som uppskattar Apple men som är nyktra till sin åsikt kring vad dom gör.

Som T. Danielsson sa: "utan tvivel är man inte klok"

Senast redigerat 2010-05-31 20:26
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-31 22:20
Ursprungligen av draags:

Det handlar inte om att spamma Applenegativa artiklar, det handlar om att ge underlag för diskussion i denna tråd. Jag är om man skulle fråga mina närstående en Apple fanboy så det handlar inte om att jag försöker svartmåla Apples prudukter.

Man kan inte bara lägga sig på knä framför sin Gud utan att frågasätta eller se saker ur ett annat perspektiv. Jag plockar dessutom inte artiklar från vem som helst utan från sådana som uppskattar Apple men som är nyktra till sin åsikt kring vad dom gör.

Som T. Danielsson sa: "utan tvivel är man inte klok"

Bidra med lite diskussion istället för bara länkar, dessutom är IDG en pajastidning. IT-världens svar på Aftonbladet.

Ursprungligen av zappee:

Bidra med lite diskussion istället för bara länkar, dessutom är IDG en pajastidning. IT-världens svar på Aftonbladet.

Utan synpunkter på argumentationen i övrigt kan vi ju konstatera att IDG inte är någon tidning utan ett medieföretag med en uppsjö it-relaterade publikationer i sin portfölj. Däribland MacWorld. Huruvida alla dessa är "pajastidningar" får de som känner till utbudet bättre än jag ta ställning till...

Ursprungligen av zappee:

Nu var det enbart en länk som kom från IDG.

hur många sätt finns det...?

NYP, NBC och Warner är ju ingen småpotatis direkt - att dom vägrar anpassa sig till Ipad (och framtiden som ät HTML5 för att lira video t.ex.) är intressant. Ännu intressantare är vem av dom som ska ge upp först och hoppa på framtidståget. När någon av dom - eller alla - plötsligt tillkännager att dom visst ska fixa så att deras media går att lira på en Ipad - DÅ vet vi att Apple vann. Jag sätter allt på att Apple vinner denna gång. Inget kan hejda utvecklingen - bara bromsa den.

Apple har ju alltid kört sitt eget race, men förr brydde sig ingen, ty dom var en liten myra och en angelägenhet för få nördar. Det är enorma mängder format och hårdvara som aldrig gått att köra på en Mac t.ex. :-D. Det var lättare att räkna upp vad som GICK att köra med en Mac.
Nu är dom bjässar inom mobilecom och deras race - som alltså är deras naturtillstånde sedan begynnelsen - ger eko i media och på Wall Street...och en massa människor har plötsligt åsikter om alltihopa :-D. För oss gamla Macare är det underhållande...och en aning overkligt.

Senast redigerat 2010-05-31 20:37

Jag hoppas du har rätt Zimmerman. Det som talar för är att iPad säljer riktigt bra. Det som talar emot är att det kommer konkurerande produkter som kör flash.

Senast redigerat 2010-05-31 20:40

Vi som haft en Iphone ett tag vet ju - till en dels förvåning - att livet går vidare utan Flash. Jag har inte själv märkt av bristen alls. För allmogen är detta ännu en techdebatt som inte berör dom. Det skulle vara intressant att se en enkät där man frågar 1000 Iphone-ägare om det gått bra utan Flash i luren :-D. Majoriteten skulle inte förstå frågan - dom vet nog inte vad Flash är och allt är frid och fröjd. YouTube funkar ju...liksom...
Är det någon här på forumet som känner att livet med en Iphone är vingklippt p.g.a. att den inte lirar Flash?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-31 21:02
Ursprungligen av Zimmerman:

Är det någon här på forumet som känner att livet med en Iphone är vingklippt p.g.a. att den inte lirar Flash?

Personligen, absolut! Ännu värre med iPad som ju har en skärm som det skulle gå att se film på... Nu när jag surfar runt på nyhetssiter osv så får jag komma ihåg vilka TV-klipp som skulle ha varit intressanta och se på dem på PCn istället. Smart lösning Apple... Enda anledningen är att Apple är rädda för att tappa kontrollen över innehålls-tjänsterna.

Givetvis. Allt handlar om bizniz. Men hur många saknar egentligen Flash på en Iphone? Apple skulle ju inte våga ta bort det på Iphone/Ipad om det VERKLIGEN var vitalt.

Ursprungligen av ridax:

Enda anledningen är att Apple är rädda för att tappa kontrollen över innehålls-tjänsterna.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-31 21:26
Ursprungligen av Zimmerman:

Men hur många saknar egentligen Flash på en Iphone?

Jamen, var det inte ungefär det som du frågade just nu? Jag saknar Flash på iPhone. Jag saknar Flash ännu mer på en iPad. Det skulle egentligen inte falla mig in att köpa en iPad för egen del som en "nöjesmaskin" med de oerhörda begränsningar som finns i denna arkitektur med ett kontroll-freak till företag som inte vågar släppa på någonting för att de riskerar att tappa kontrollen. Vad skall jag ha iPaden till egentligen? Jag kan inte surfa normalt och se TV-klipp på nyhetssiter och jag kan inte se på min TV-stream.

Nu har jag ju köpt en iPad av helt andra orsaker som inte har med något personligt behov eller önskemål att göra. Men det vore ju trevligt att kunna använda den till något också, förutom den allra enklaste typen av surfande.

ja, du utgår tydligen från att du representerar ett snitt. Jag är inte så säker på det Din frustration kanske inte alls kommer att breda ut sig bland Ipadägare. Folk kanske inte har tid att se på tidningarnas små bestialiska videoklipp - dom kanske håller på med en massa annat man kan göra med en Ipda; logga seglatsen eller läsa en bok kanske.
Apple är alltså - som alla andra företag - giriga dollarsvin. Inget nytt under solen. Men deras motiv är inte trådens tema enligt mig. Alla fattar väl Wall Street-noterade företags motiv. Jisses.
Vad jag tycker är intressant är om Apple går hem med detta höga spel. Dom har analytiskt dragit slutsatsen att man kan dumpa Flash utan att andra än en minoritet - högljudd visserligen - kommer att yla. Allmogen fattar inte vad man åbäkar sig om...dom liksom bara kör med sin Ipad och gör tusen saker och trivs fint. :-D.
Detta är Apples analys som gör att dom törs satsa så här (dom skulle aldrig töras dumpa stödet för jpeg t.ex. :-D. Hur uselt det än var och hur mycket pengar dom än satsat i bildbyråer med annat bildformat).
Jag tror alltså att deras analys är rätt. Dom är ju som vanligt långt före sin tid när dom redan nu börjar luta sig mot HTML5 som bara är i sin linda. Men det är ju typiskt för Apple. Som sagt; jag tror att dom vinner och om 3-5 år fattar ingen - INGEN - vad detta ylande handlade om.
Att det kommer 300 andra paddor som lirar Flash spelar ingen roll. Allmogens val av pryl styrs alltså inte av denna - för dom - kvasifråga. Pris, mode och utseende gäller.

Ursprungligen av ridax:

Jamen, var det inte ungefär det som du frågade just nu? Jag saknar Flash på iPhone. Jag saknar Flash ännu mer på en iPad. Det skulle egentligen inte falla mig in att köpa en iPad för egen del som en "nöjesmaskin" med de oerhörda begränsningar som finns i denna arkitektur med ett kontroll-freak till företag som inte vågar släppa på någonting för att de riskerar att tappa kontrollen. Vad skall jag ha iPaden till egentligen? Jag kan inte surfa normalt och se TV-klipp på nyhetssiter och jag kan inte se på min TV-stream.

Nu har jag ju köpt en iPad av helt andra orsaker som inte har med något personligt behov eller önskemål att göra. Men det vore ju trevligt att kunna använda den till något också, förutom den allra enklaste typen av surfande.

Nej för min del är det absolut inget problem.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-31 21:40

Jag vet inte om det ens hör till tråden längre...

: Jag ser mig som en extremt van och intensiv användare av nätet, samt en person som försöker förmå företag och organisationer att vidareutveckla sina siter till att bli mindre beroende av flash.

Det finns enligt mig en stor sannolikhet att .fla kommer att "dö" och förpassas till att bli ett format för vissa typer av aktiviteter på nätet.

Adobe själva har ju visat hur det ska fungera i nya flash med möjligheter att inifrån flash spara till HTML5, jag tycker det är svinbra av Adobe, och jag hoppas verkligen att dom kommer att fortsätta dominera webbkreatörsscenen länge än - eftersom dom bygger bra verktyg.

men .fla? jag gissar på att det inte är framtiden (ni får gärna citera mig om 5 år)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-31 22:15

Nej, jag ser mig inte som något slags snitt... men jag ser inte heller dig som något snitt. Och det var faktiskt du som frågade om NÅGON här saknade flash och sedan frågade HUR MÅNGA som saknar flash. Jag svarade ju på din första fråga och din andra fråga är ju omöjlig att svara på (så då var den ju lite onödig att ställa också).

Jag är inte ett dugg frustrerad över att flash saknas i iPhone eller iPad. För till skillnad från somliga här (som det verkar) så har jag ett liv utanför Apple-prylarna. Som mobil använder jag iPhone, men hemma använder jag så gott som uteslutande PC och WIndows-maskiner att surfa med (jag har en Mac stående också, men den använder jag bara som DVD-spelare egentligen). Så frustrationen är minimal.

Däremot så ser jag ju att jag SKULLE KUNNA använda iPad och iPhonen betydligt mer OM de hade haft bättre funktionalitet. Om jag varit en "vanlig konsument" så hade jag överhuvudtaget inte köpt iPhone och iPad, men däremot gjort det om de haft möjlighet att visa det TV-system som jag har installerat hemma. Nu är prylarna köpta för ren business, så då används de för helt annat och blir helt enkelt liggandes för övrigt.

När det gäller flash, så har ni säkert rätt att det om 5 år kanske känns obetydligt. Det är dock en ganska irrelevant iaktagelse då det inte är år 2015 nu. Det som jag tycker är intressant är huruvida Apple har lyckats tillhandahålla en bra lösning för video-content i sina iPad/iPhone och om de har lyckats med sin satsning. Där tycker jag att de har misslyckats kapitalt i sina föresatser och jag tror Apple själva är besvikna (även om de absolut inte skulle erkänna det). Ärligt talat, hur många hyr/köper video-content till sin iPhone/iPad? Hur många gör det utanför USA? Hur många gör det t.ex. i Sverige (och kom nu inte och säg att det saknas sådant innehåll, för det är just det som är poängen).

Personligen ser jag det som att TV/filmbolagens "bojkott" (om det nu är en sådan) av Apple har lyckats. Det finns ju ingenting att fylla sina Apple-mobilenheter med annat än musik, om man nu inte vill rippa själv.

Bevaka tråden