Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gör Apple om samma misstag som på 80-talet?

Tråden skapades och har fått 202 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-01 02:49
Ursprungligen av ridax:

Ärligt talat, hur många hyr/köper video-content till sin iPhone/iPad? Hur många gör det utanför USA? Hur många gör det t.ex. i Sverige (och kom nu inte och säg att det saknas sådant innehåll, för det är just det som är poängen).

Personligen ser jag det som att TV/filmbolagens "bojkott" (om det nu är en sådan) av Apple har lyckats. Det finns ju ingenting att fylla sina Apple-mobilenheter med annat än musik, om man nu inte vill rippa själv.

Jag utgår ifrån att du inte gjort någon vidare research. Här kommer en update från Australien: man kan knappt leva utan det! Alla TV-serier finns, $2.99 per avsnitt (perfekt för oss fattiga studenter) och alla filmer går att hyra för $2.99—halva priset mot att hyra en fysisk DVD ungefär. Det är så bra att jag överväger att ha kvar mitt australiensiska bankkonto när jag flyttar hem bara så jag kan fortsätta köpa och hyra film via iTunes. De svenska mediabolagen är dumma i huvudet som inte hoppar på det här tåget. Helt enkelt.

F.ö. diskuterade jag flash med en klasskompis och han var övertygad om att det skulle komma flash i nya iPhone och jag sa "aldrig"! Så dagen efter Engadget fått tag på den där prototypen kom han med ett triumferande leende och sa "vad var det jag sa, det kommer flash i den nya iPhonen"! Han menade blixt till kameran.
Enligt min erfarenhet skiter vanligt folk i webapplikationen flash—jag har inte hört nån icke-tekniknörd som saknat det än iallafall.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-05-31 22:35

Sedan skriver du att det är en minoritet som saknar flash. Det tror jag iofs inte du vet något om, men oavsett, så är det ju högst naturligt då de som verkligen vill ha flash och vet att det saknas i iPhone/iPad kanske avstår från att köpa dessa? Det är ungefär som att påstå att det är en minoritet av Android-användarna som saknar iTunes store. Klart som f-n...

Sedan säger du att folk kanske inte bryr sig om att läsa tidningar och se på "bestialiska videoklipp" (eller hur det nu var du uttryckte det). Var det inte just läsa tidningen som Apple trummade stort för på iPad-lanseringen, eller har jag missat något? Är det inte också så att tidningarna i allt större grad har inbäddade video-klipp? Du nämner att iPad-ägarna kanske väljer att läsa en bok istället? Det är iofs trevligt att läsa böcker, men vilka då böcker? Kommer bok-bibilioteket i Sverige att bli lika omfattande som film-biblioteket varit (ironi!)? Vet vi att folk gillar att läsa böcker på skärm? iPaden är ju inte ens speciellt lämplig för långtidsläsning med sin aktiva skärm.

Logga seglatser? Jag seglar en hel del, men vete f-n om jag skulle låta iPaden vara uppe i sittbrunnen under tiden. Antar att den liksom iPhonen har fukt-indikatorer i varje liten öppning så att Apple kan peka på dem med ett anklagande finger så fort något går sönder? Ärligt talat, är det seriöst att tro att en iPad skulle ersätta en riktig 10" sunlight viewable GPS-plotter? Jag har visst Navionics sjökortsprogram till iPhonen och kanske kommer att skaffa det till iPaden också. Bara för att det är kul och för att jag själv varit med och utvecklat sjökortsapplikationer kanske. Men inte drar jag upp iPaden när vågorna skvätter in i sittbrunnen inte.

Frågan är om iPaden ens får följa med på resan. Känns kanske en aningen bättre att ta med netpc:n som kan fungera som rutt-planerare och föra över rutter till (det riktiga) GPS-systemet och som kan vara TV-apparat...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-01 06:42

Vadå inte gjort någon research? Vad är det för research som du har gjort som jag borde ta del av då? Jag vet att det finns länder där man kan köpa video-content. Självklart finns det även personer i dessa länder som gör det och som uppskattar det. Ett träd gör ingen skog. Att du gillar att köpa video-content är statistiskt sett ungefär lika betydelsefullt som att jag saknar flash.

När det gäller flash och blixten som du diskuterade med din kompis så var det ju skoj.... Men ni kan ju inte ha diskuterat det där speciellt mycket om ni inte lyckats reda ut vad ni menade. Det behövs nog inte speciellt många meningar innan man märker skillnaden på "flash" och "a flash". För övrigt var det inte engadget som fick tag på någon prototyp...

Senast redigerat 2010-06-01 09:02

Är det kanske så att Google och Apple kramar varandra bakom scenen. Att detta är ett sätt att försvaga Microsoft? För som det är nu står det mellan Google och Apple, för vem bryr sig idag om MS. Apple och Google tänker äta av gigantens andelar.

Om detta är fallet så tror jag inte att Apple kommer släppa in Bing i iPhone. Samtidigt så kommer Microsoft troligtvis välja att skapa program till Apples plattformar (iPhone/ iPad) och inte till Googles. Vilket gynnar Apple.

Vindarna har börjat vända, helt enkelt och just nu är det en brytningspunkt för hur kommande datorer kommer att se ut.

Google moving all of their desktops off of Windows mostly to Mac | 9 to 5 Mac

• Medlem
  • International user
  • 2010-06-01 18:27
Ursprungligen av draags:

Är det kanske så att Google och Apple kramar varandra bakom scenen. Att detta är ett sätt att försvaga Microsoft? För som det är nu står det mellan Google och Apple, för vem bryr sig idag om MS. Apple och Google tänker äta av gigantens andelar.

Om detta är fallet så tror jag inte att Apple kommer släppa in Bing i iPhone. Samtidigt så kommer Microsoft troligtvis välja att skapa program till Apples plattformar (iPhone/ iPad) och inte till Googles. Vilket gynnar Apple.

Vindarna har börjat vända, helt enkelt och just nu är det en brytningspunkt för hur kommande datorer kommer att se ut.

Google moving all of their desktops off of Windows mostly to Mac | 9 to 5 Mac

Jag antar att du bara menar inom Smartphones.

Ursprungligen av zappee:

Jag antar att du bara menar inom Smartphones.

Jo, fast på sikt kommer det troligtvis även inkräkta på både stationära som bärbara datorer.

Nu ska jag inte länka en massa eftersom det då kan anses som om jag spammar applenegativa artiklar. Fast nu råkar kommande länk vara mer av positivt slag så.

Android market explosion claims face Net Apps challenge | 9 to 5 Mac

Det kanske är som någon ovanstående skrivit att många köper en telefon med Android men att de faktiskt inte är lika flitiga när det gäller att verkligen utnyttja alla funktioner, eller ens att öppna en webläsare.

Varför? För att det helt enkelt inte är lika enkelt och självklart som med en iPhone.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-01 22:43

Å andra sidan slår öppenheten i Android Market (antagligen) AppStore med hästlängder (skriver antagligen, då jag inte har någon erfarenhet av Android Market). Vad gör jag om jag behöver en applikation som Apple skulle vägra att släppa igenom? Det är ju bara att glömma det då....

Sedan vet jag inte vad du menar med "högsta-nivån". Visst, det finns bra Appar i AppStore. Det finns urdåliga och totalt meningslösa också, det vet du säkert också. Menar du att det inte skulle finnas bra appar i Android Market? I så fall lär det ju bara vara en tidsfråga...

Sedan har jag ju aldrig gillat NK speciellt mycket... Tycker det i princip är samma skit där, bara med en högre prislapp. Föredrar nog mycket hellre loppis i så fall. Större utbud, mer valuta för pengarna och där finns sakerna som man verkligen behöver istället för det skräp till hutlösa priser som finns på NK. Så för mig så säger inte din liknelse någonting...

PROBLEMET med AppStore som ju redan har nämnts är att det finns så otroligt mycket skräp där så det är verkligen svårt att hitta de saker som är bra, om man inte specifikt har fått Appen rekommenderad någon annanstans ifrån. En otrolig mängd av Appar där har knappt existensberättigande och en otrolig mängd Appar som har existensberättigande finns inte där för att de blivit förbjudna eller helt enkelt ignorerade av Apple.

Om vi skall återgå till ditt kära NK, så är det som om det skulle finns ett par Levi-jeans någonstans i NK bland tusen andra kina-tillverkade "no-name" jeans. Man orkar inte med sådan skit-butik.

Nu verkar vi haka upp oss på just NK som specifik butik - Jag antar att det inte var poängen.

När det gäller porrtitlarna du tar upp så låter det ändå som ett urval, alltså hade all porr fått säljas på appstore - ja då hade titlarna varit betydligt grövre. Dom titlarna du tar upp, är saker som vilken tidning som helst skulle kunna ta upp. Man kan även kalla några av dem för sexualupplysning.

Ok det finns mycket skräp på appstore, även fast dom granskar alla apps.

På androidmarket kan man enklare slänga upp apps, för där granskas det inte på samma sätt. Skulle detta ge denna butik mindre skräp?

En anledning skulle kunna vara att på android kan du inte tjäna pengar - vilket du kan på appstore.
Detta innebär såklart att alla vill bli rika även fast en del egentligen inte har någon koll.

Vad ska man då göra, Apple kan gärna inte börja rensa, då lär dom få rejält med skit.

Så vad kan dom göra?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 07:38

Nej, jag påstår inte att det finns något Apple kan göra för att rensa. Jag bara protesterar mot att en del anser att Apple på ett bra sätt klarar av att garantera kvaliteten på AppStore och att det är ett problem för upplevelsen på AppStore. Angående "porren" så har ju Apple satt en ribba för vad som är tillåtet, men tydligen är det fortfarande tillåtet med porrnoveller i alla fall (vet inte i mer detalj vad de tillåter då jag inte tänker lägga ner pengar på att tanka ner sådan dynga). Tidigare tillät de ju mer "vanlig" porr med "spännande" bilder och enbart det faktum att de såg att de riskerade så mycket negativa reaktioner som påverkar deras varumärke gjorde att de tog bort den mest uppenbara porren.

För övrigt talar Akesson bara om att Apple resp. andra tillverkare kommer att tjäna pengar. Han verkar inte ett dugg bry sig om användarupplevelsen och användarnas intressen, utan bara om vem som tjänar mest pengar? Användaren är den som är tänkt att tillhandahålla de där vinsterna till tillverkaren och om det helt plötsligt blir så att man kan göra en massa saker på andra mobiler som Apple inte klarar av (för att de stänger ute applikationer och tekniker som konkurrerar med deras egna) så kan det i sig få användare att byta plattform och därigenom påverka Apples vinst (om nu Apples vinst är det som är mest väsentligt).

Sedan skriver ju Akesson:

Citat:

Medvetna och kapitalstarka konsumenter föredrar NK (20%?) och Svensson gillar loppis (80%?). Apple kommer tjäna mer pengar på sina 20% av marknaden än övriga tillverkare tillsammans eftersom deras enda konkurrensfördel sinsemellan blir pris i en marknad översvämmad av Android-enheter.

Det var ju han själv som tog upp NK som exempel. RNB som var den största klädförsäljningskedjan på NK 2008 hade då en försäljning på 900 miljoner och en vinst på 48,6 miljoner, dvs 5,4%. H&M hade å andra sidan under ungefär samma period en försäljning på 101000 miljoner och en vinst på 22000 miljoner, dvs över 20% vinst. På vilket sätt menar du att NK-butiken tjänar mer pengar? Varken i procent eller absoluta tal tjänar de mer pengar. Jag vet ju vilket företag jag helst skulle vilja ha i julklapp...

Ursprungligen av ridax:

Nej, jag påstår inte att det finns något Apple kan göra för att rensa. Jag bara protesterar mot att en del anser att Apple på ett bra sätt klarar av att garantera kvaliteten på AppStore och att det är ett problem för upplevelsen på AppStore.

Men nu handlar det ju inte om att innehållet ska vara högklassigt. Selektionen är i stället negativ; programmen i App Store ska inte bete sig fel, de som inte gör det släpps igenom. Kvaliteten garanteras i så måtto att det man köper inte brakar samman med nästa OS-uppgradering, inte gör intrång i användarnas privatliv, o.s.v. Till detta kommer såklart Apples något märkliga utgallring av innehåll de på förhand bestämt sig för att de inte vill ha på App Store, men det har aldrig varit fråga om att det bara ska finnas premium-innehåll.

Ursprungligen av ridax:

För övrigt talar Akesson bara om att Apple resp. andra tillverkare kommer att tjäna pengar. Han verkar inte ett dugg bry sig om användarupplevelsen och användarnas intressen, utan bara om vem som tjänar mest pengar? Användaren är den som är tänkt att tillhandahålla de där vinsterna till tillverkaren och om det helt plötsligt blir så att man kan göra en massa saker på andra mobiler som Apple inte klarar av (för att de stänger ute applikationer och tekniker som konkurrerar med deras egna) så kan det i sig få användare att byta plattform och därigenom påverka Apples vinst (om nu Apples vinst är det som är mest väsentligt).

Grattis, du har just upptäckt den fria marknaden. Jag förstår inte riktigt problemet i det du beskriver, men ungefär så här fungerar det:

Apple gör de produkter de vill med den användarupplevelse de själva tycker är bra. De har inget som helst monopol utan det finns alltid något annat (ofta billigare!) alternativ. Så länge folk gillar deras produkter köper de dem, vilket ger den där vinsten vi andra talar om, och om de misslyckas med att göra produkter som folk vill ha, går vinsten ner. Det fina är då att de kan tänka om och göra sina produkter ännu bättre, så kan vinsten gå upp igen. Vilket i sin tur är fantastiskt bra för oss konsumenter, eftersom vi hela tiden driver marknaden till att producera bra prylar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 10:56
Ursprungligen av Samuel K:

Men nu handlar det ju inte om att innehållet ska vara högklassigt. Selektionen är i stället negativ;

Nämen så bra då... Då är vi äntligen överens. Akesson skrev ju nämligen ett inlägg som i alla fall jag tolkade som att innehållet på AppStore är högklassigt och är som NK jämfört med loppis. Om vi nu är överens om att innehållet på AppStore inte alls håller någon hög klass så är det ju frid och fröjd.... Det var ju i stort sett bara det jag ville ha fram...

I själva verket är AppStore så dåligt organiserat (alternativt så översvämmat av Appar) med så dålig kvalitet på en mängd appar, att jag väldigt sällan browsar AppStoren och inte skulle komma på tanken att köpa en "okänd" applikation bara utgående från beskrivningen eller tillgängligheten i AppStore. Istället får man helt och hållet gå på rekommendationer i media eller bekanta för att den vägen söka sig fram till de Appar som är intressanta. Om man återigen skall jämföra med den loppis som Akesson var så förtjust i, så är det upplevelsen i AppStore ungefär som att köpa loppisfynd från en kartong utan att få titta på dem utan bara få höra loppisståndsförsäljaren beskriva dem. Dessutom så är 90% av varorna i kartongen skräp.

Citat:

Grattis, du har just upptäckt den fria marknaden. Jag förstår inte riktigt problemet i det du beskriver, men ungefär så här fungerar det:

Den där kommentaren förstår jag inte riktigt. Jag har ju inte upptäckt någonting. Jag har bara konstaterat hur det fungerar, vilket du återupprepar sedan. Jag påpekade bara för Akesson att den fria marknaden inte bara handlar om vem som tjänar mest pengar för tillfället, utan det finns ett längre perspektiv också.

Ursprungligen av ridax:

Om vi nu är överens om att innehållet på AppStore inte alls håller någon hög klass så är det ju frid och fröjd.... Det var ju i stort sett bara det jag ville ha fram...

Fast det där låter lite väl vinklat.

Skulle utan tvekan kunna säga att Appstore har betydligt fler kvalitetsprogram än vad Android market har.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 12:24
Ursprungligen av draags:

Skulle utan tvekan kunna säga att Appstore har betydligt fler kvalitetsprogram än vad Android market har.

Och återigen, varför måste man försvara något dåligt med att det finns ännu värre?

Mamma till Olle:
- Varför slog du Lisa?
- Men Pelle slog Lisa hårdare
- Jaha, då var det OK.

• Medlem
  • International user
  • 2010-06-02 13:27
Ursprungligen av ridax:

Och återigen, varför måste man försvara något dåligt med att det finns ännu värre?

Därför att App Store är det bästa valet. Det fanns inget motsvarande innan Apple släppte App Store. App Store är inte perfekt men det är en bra medelväg för både användare såsom utvecklare. Det finns säkert förbättringar att göra men jag tror Apple är på rätt väg. Android market kanske blir bättre men det får vi se. Just nu är App Store större och bättre. Om inte finns det tillräckligt med konkurrenter som Android, Ovi och MS mobile store kanske kommer att bli bättre men det får framtiden visa.

Google har redan erkänt att de har gjort flera misstag med Andriod där hårdvaru tillverkare har överhuvud taget inget intresse av att uppdatera firmware på redan sålda mobiler. Det gör att kunderna får det ännu svårare att hitta program eftersom marknaden blir splittrad.

//Rob

Ursprungligen av ridax:

Mamma till Olle:
- Varför slog du Lisa?
- Men Pelle slog Lisa hårdare
- Jaha, då var det OK.

Jag har aldrig påstått att AppStore är dåligt, inte heller android market. Jag säger inte heller att de är perfekta. Det jag säger är att AppStore har fler kvalitetsprogram än android market.

Det verkar dock som om du tycker att både affärerna är dåliga och jag undrar då varför? Och hur du skulle vilja att de förändra sig.

Vore intressant att höra.

Säg det till investerarna (=marknaden) och politikerna av idag. :$:$ M.a.o. - säg det till dagens moderna värld - till hela världen. Ingen - jag säger INGEN (framför allt inte kunden i denna konsumtionssoppa) - bryr sig ett skit om "det längre perspektivet". Det är själva kärnan i dagens ekonomi.

Ursprungligen av ridax:

Jag påpekade bara för Akesson att den fria marknaden inte bara handlar om vem som tjänar mest pengar för tillfället, utan det finns ett längre perspektiv också.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 12:17
Ursprungligen av Zimmerman:

Säg det till investerarna (=marknaden) och politikerna av idag. :$:$ M.a.o. - säg det till dagens moderna värld - till hela världen. Ingen - jag säger INGEN (framför allt inte kunden i denna konsumtionssoppa) - bryr sig ett skit om "det längre perspektivet". Det är själva kärnan i dagens ekonomi.

Där har du totalt fel. Om ingen skulle bry sig om något längre affärsperspektiv skulle det vara helt ointressant med olika P/E-tal. Då skulle alla företag värderas proportionellt mot deras vinster.

Jag har i princip inget problem med att AppStore skulle sälja porr om de exempelvis hade en 18+ spärr, men jag har samtidigt förståelse gör att de väljer att inte sälja porr på AppStore. Det är helt och hållet Apples beslut.

Det jag inte förstår däremot är hur androidmarket skulle ge användarna bättre och mer kvalitativa apps. Om det är för att de har färre apps? Nej det låter tramsigt. När android's app kostar pengar då lär det säga Bang! Och en hel drös med program lär komma dit och då även skräp.

Oavsett om det är androidmarket eller AppStore så måste det handla om något helt annat. Ett lättare sätt att finna bra program.

Apple ska inte bestämma vad som är ett bra eller dåligt program. Det är upp till marknaden/ kunden. Däremot ska det garanteras att produkten inte kan tänkas skada din produkt, din integritet eller stöta sig med någon etiskt eller moraliskt. Det sista handlar om sunt förnuft.

Som kund ska man på samma sätt som när man går till Apoteket känna sig trygg med att produkten inte gör någon skada helt enkelt.

Sen kan säkert den urvalsprocessen reta en och annan utvecklare men i längden tror jag det enbart kommer gynna både seriösa utvecklare som användare.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 16:40

Jag har inte uttalat mig om Android. Det är andra här i tråden som hävdar att den är sämre än AppStore, men det vet jag ingenting om (som jag redan har påpekat).

Varför jag inte tycker AppStore är bra? För att det är en inlåsning av användaren där Apple bestämmer vad användaren skall få lov att köra på telefonen. Dessutom tar Apple 30% av intäkterna från försäljningen för ytterst lite arbetsinsats. I slutändan är det jag som konsument som betalar de där 30%. Eftersom jag (som jag redan nämnt) ÄNDÅ måste gå till externa källor för att ta reda på vilka applikationer som jag bör skaffa mig, så skulle jag lika gärna kunna skaffa dem på annat håll. För mig finns det ingen vinst med att ha allt på ett och samma ställe hos Apple och vill alltså inte betala 30% för detta.

Alltså 3 saker som jag inte gillar med AppStore:

1. Apple vägrar släppa igenom vissa applikationer
2. En väldigt stor del av applikationerna som finns håller väldigt låg kvalitet.
3. Jag betalar en dyr provision till Apple varje gång för ett arbete som jag ogillar.

Ursprungligen av ridax:

Alltså 3 saker som jag inte gillar med AppStore:

2. En väldigt stor del av applikationerna som finns håller väldigt låg kvalitet.
3. Jag betalar en dyr provision till Apple varje gång för ett arbete som jag ogillar.

1.) vilka program släpper inte Apple igenom som gör att du ogillar det?

2.) rimmar illa med det du säger i punkt ett.

3.) 30% är inte mycket. Du borde bojkotta rätt många affärer. Visserligen tar Google mindre betalt men o andra sidan släpper de igenom fler program som kan vara mer skadligt för användaren. Vad skulle vara en rimlig nivå tycker du?

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-06-02 17:10
Ursprungligen av draags:

3.) 30% är inte mycket. Du borde bojkotta rätt många affärer. Visserligen tar Google mindre betalt men o andra sidan släpper de igenom fler program som kan vara mer skadligt för användaren. Vad skulle vara en rimlig nivå tycker du?

2: Inte nödvändigtvis. Man kan tycka det är ganska märkligt att Apple väljer att släppa igenom rena skitprogram samtidigt som dom inte släpper igenom bra program som bryter mot någon löjlig regel.
Ska Apple sålla bland dom program som tillåts ligga på Appstore bör dom inte släppa igenom rent skit.

3: Skillnaden mellan att Google och Apple ur provisionssynpunkt är att man med Android kan få tag på program utan Marketplace. Apple tvingar användaren att ge dom provision, detta dessutom genom en halvkass tjänst.

Ursprungligen av Jawo:

2: Inte nödvändigtvis. Man kan tycka det är ganska märkligt att Apple väljer att släppa igenom rena skitprogram samtidigt som dom inte släpper igenom bra program som bryter mot någon löjlig regel.
Ska Apple sålla bland dom program som tillåts ligga på Appstore bör dom inte släppa igenom rent skit.

3: Skillnaden mellan att Google och Apple ur provisionssynpunkt är att man med Android kan få tag på program utan Marketplace. Apple tvingar användaren att ge dom provision, detta dessutom genom en halvkass tjänst.

Alltså snälla, ge mig exempel på bra program som Apple INTE släppt igenom. Med tanke på att detta väcker sådant rabalder torde det vara ett antal BRA program.

Vet inte vad jag ska säga kring punkt 3 - du tycker appstore är en halvkass tjänst. Dåså. Då vet vi, men av nyfikenhet undrar man, vart önskar du köpa dina program?

På utvecklarnas hemsidor?

Eller i en affär likt exempelvis macoteket?

• Medlem
  • Stenungsund
  • 2010-06-02 19:23
Ursprungligen av draags:

Alltså snälla, ge mig exempel på bra program som Apple INTE släppt igenom. Med tanke på att detta väcker sådant rabalder torde det vara ett antal BRA program.

Vet inte vad jag ska säga kring punkt 3 - du tycker appstore är en halvkass tjänst. Dåså. Då vet vi, men av nyfikenhet undrar man, vart önskar du köpa dina program?

På utvecklarnas hemsidor?

Eller i en affär likt exempelvis macoteket?

Nej, det torde inte alls vara ett bra antal program, ett program räcker för att det ska vara illa.

Jag köper gärna program direkt från tillverkaren. Notera dock att jag känner helt tvärtom när det gäller ex. Steam. Jag köper ogärna spel som inte finns på Steam, eftersom jag verkligen uppskattar den tjänsten. Jag är alltså inte negativt till konceptet Appstore, endast genomförandet.

Det främsta problemet i mitt tycke med Appstores låsning är att Apple inte vågar släppa igenom program som kan ge dom dålig PR, därför föredrar jag Androids koncept med både ett "låst" marketplace samt möjlighet att hämta program från andra ställen.
Argumentet om att man då kan få skadliga program är för mig ett ickeargument, gillar man att syssla med teknik bygger man upp en medvetenhet om vad som är säkert och vad som kanske inte är det.
Gillar man inte att syssla med teknik lär man knappast söka sig utanför marketplace ändå. Win-win med andra ord.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-02 19:10
Ursprungligen av draags:

1. Det finns många applikationer som inte ens finns implementerade (eller som jag inte vet om finns implementerade, eftersom de inte tillgängliggjorts för publiken) som inte finns av den enkla anledningen att utvecklarna vet att de inte kommer att bli igenomsläppta. Jag är själv utvecklare, så jag vet hur många andra resonerar. Det är ingen idé att lägga ner en massa pengar och tid på att utveckla en applikation som man vet inte kommer gå igenom. Ännu värre (nästan) blir det med gränsfallen, där man trots allt satsar en massa pengar och tid på att utveckla saker som sedan stoppas av Apple. Konkreta exempel på "applikationer" som jag saknar är 3G-tethering via WiFi (så att man kan använda iPhonens dataplan till iPad t.ex.), sync via WiFi, stöd för en del publika multimedia-format (bland annat flash, men inte enbart).

2. Det finns absolut ingen motsägelse i detta (precis som någon annan redan påpekat). Saken är ju den att Apple stoppar applikationer som på något sätt konkurrerar med Apples egna ideer om att tjäna pengar. Det har inget att göra med om de tycker att applikationerna håller hög eller låg kvalitet att göra. När de stoppar applikationer som WiFi-sync och WiFi-tethering men släpper igenom 10-tals applikationer som ger ifrån sig prutt-ljud på ett eller annat sätt, så är inte det ett tecken på att Apple sållar applikationer baserat på kvalitet utan att de har helt andra kriterier. Det är inte heller så att jag har några bättre kriterier för vad Apple skall släppa igenom eller inte. Jag anser helt enkelt att Apple skall tillåta att applikationer distribueras direkt från utvecklarna. Apple får gärna ha sin AppStore och göra precis som de vill där om de inte hindrar utvecklare att distribuera och sälja program utanför deras egna affär. Jag undrar vad ni andra skulle tycka om nästa version av OS X hade en OSStore inbyggd i sig och man var TVUNGEN att köpa alla applikationer till OS X via denna affär. Apple väljer själva vilka applikationer som skall tillåtas och de tar dessutom 30% i provision på all försäljning. SKULLE NI GILLA DET? Sedan gör Microsoft samma sak med Windows.

3. Saken är ju den att det inte går att välja något annat distributionssätt så det finns ingen konkurrens för de där 30 procenten. När du jämför med helt vanliga affärer så ser inte jag den jämförelsen som relevant, då jag kan välja en annan affär. Istället tycker jag du skall jämföra med hur applikationer för datorer ofta distribueras. Där är det fullt möjligt för enskilda utvecklare att utveckla program för både PC och OS X och för konsumenter att köpa utan att betala någonting till några mellanhänder. Man har möjlighet till en väldigt kort distributionskanal mellan utvecklare och konsument och det försvinner väldigt lite pengar på vägen. Det är inte ett dugg humbug. Du har väl aldrig arbetat för ett litet utvecklingsföretag i så fall, för det är så de flesta utvecklare arbetar. Det är ju bara de allra största programvaruföretagen med de mest mainstreamade applikationerna som håller på och säljer programvara i butik. Istället så är utvecklarna (och därmed också konsumenterna) helt utlämnade åt Apples godtycke och det är inte bara frågan om att de vägrar att släppa igenom en viss typ av program. De väljer också att aktivt ignorera vissa utvecklare som de inte gillar.

Senast redigerat 2010-06-02 19:35
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-02 17:05
Ursprungligen av ridax:

1. Det är vissa regler som Apple har satt upp och ibland verkar det att de förbjuder vissa program på måfå. Kan delvis hålla med att App Store skulle vara lite mer öppet och kanske beskriva bättre när ett program avslås.

2. Det är en balansgång. Ska bara nyttiga program tillåtas eller inte? Vem definerar vad som håller hög kvalitet i dina ögon? Du skrev att App Store är inte öppet men klagar samtidigt att det finns så mycket dåliga program i App Store. Hur vill du ha det? När så många program kommer till en ny plattform kan det bli svårt att behålla överblicken. Men tro inte att det är någon Apple inte jobbar på att fixa.

3. Det är verkligen humbug!!! Du klagar på att 30% av intäkterna går till Apple. Men det är en kostnad som utvecklarna vet om. För den kostnaden behöver de inte tänka på hur de ska distributera eller sköta betalningen av programmen. Det sköts av App Store. Det fanns flera sätt att installera program på andra mobila system. Men jag undrar varför ingen har lyckets före App Store? Varför tror du det? Det finns 10x fler Windows Mobille 6 mobiler än iPhone och ändå så finns det mer pengar att tjäna i App Store än för Windows Mobile 6. Det är för att det är hur enkelt som helst för vem som helst att utveckla ett program för iPhone och distributera det. Och det fanns inte före App Store.

//Rob

Det jag undrar över är om någon här kört både Android och iPhone till vardags under en längre tid och kan jämföra dom? Alla tester på nätet jämför mestadels speccs, eller användande under kort tid. Såg också ett test där iphone fick massa negativt för den tappar samtal på at&t...

Personligen tror jag både Android och iPhone OS är bra. Men av helt olika anledningar. Jämför vi med 80-talet igen så är Apple fortfarande (förhoppningsvis för all framtid) ett företag som sysslar med att ge användaren en bra upplevelse. På den tiden kom Microsoft och släppte istället ett OS där syftet verkade (iaf enligt mig) ligga på att få sälja och se till att få så många användare som möjligt. Förstås vill även Microsoft att det ska vara bra grejer som dom säljer. Idag så är det likadant. Apple gör iPhone OS användarvänligt och alla funktioner kommer efterhand på ett väldigt snyggt sätt. Android kommer finnas på alla andra telefoner snart men du som användare måste själv modifiera och ändra för att få det på ett sätt som är bra just för dig. Apples sätt är generellt bra för alla medan Android måste du själv ändra på för att få som du vill ha det.

På Macbreak weekly uttryckte dom det bra, där sa dom att Android är till för nördar och halvnördar som själva vill pilla med allting medan iPhone är till för alla andra.

Ursprungligen av poseidon84:

På Macbreak weekly uttryckte dom det bra, där sa dom att Android är till för nördar och halvnördar som själva vill pilla med allting medan iPhone är till för alla andra.

Jag testade två olika Android telefoner jämte min iPhone och det finns saker som är trevliga på Android och den är inte långt efter iPhone men det är fortfarande som du skriver - mer pillande i menyer. Gillar man det så är det telefonen för dig. Om inte är iPhone du ska välja.

Men det finns saker Apple borde fundera på att fixa, för att inte tappa allt för många hardcore users.

Ursprungligen av poseidon84:

Det jag undrar över är om någon här kört både Android och iPhone till vardags under en längre tid och kan jämföra dom? Alla tester på nätet jämför mestadels speccs, eller användande under kort tid. Såg också ett test där iphone fick massa negativt för den tappar samtal på at&t...

Jag använde iPhone i ca 2 år och gick över till en Android-nalle. En fullständig jämförelse kanske är lite mycket att begära, men vad gäller just Appstore/Market tycker jag inte att det finns någon större skillnad alls, faktiskt. Båda svämmar över av appar av alla möjliga och omöjliga kvalitéer och båda är illa organiserade. I båda faller måste jag söka information om vad som är värt att ladda ner från andra håll än i själva butiken.

Jo, förresten. Appstore är bättre utanför USA såtillvida att du kan handla i den svenska butiken, medan du måste ha ett amerikansk kontokort eller gift cards för att handla på Market. Ungefär som för filmer och böcker i Itunes store, alltså. Till dess Google löser det är Market definitivt ett sämre val för den europeiska genomsnittsanvändaren.

Men å andra sidan är det ju inga hinder att köpa de program du vill ha direkt av tillverkaren utan att öht befatta dig med Market om du har en Android.

• Medlem
  • International user
  • 2010-06-03 07:26
Ursprungligen av GustafMA:

Jag använde iPhone i ca 2 år och gick över till en Android-nalle. En fullständig jämförelse kanske är lite mycket att begära, men vad gäller just Appstore/Market tycker jag inte att det finns någon större skillnad alls, faktiskt. Båda svämmar över av appar av alla möjliga och omöjliga kvalitéer och båda är illa organiserade. I båda faller måste jag söka information om vad som är värt att ladda ner från andra håll än i själva butiken.

Jo, förresten. Appstore är bättre utanför USA såtillvida att du kan handla i den svenska butiken, medan du måste ha ett amerikansk kontokort eller gift cards för att handla på Market. Ungefär som för filmer och böcker i Itunes store, alltså. Till dess Google löser det är Market definitivt ett sämre val för den europeiska genomsnittsanvändaren.

Men å andra sidan är det ju inga hinder att köpa de program du vill ha direkt av tillverkaren utan att öht befatta dig med Market om du har en Android.

Genius till AppStore tycker jag funkar utmärkt när jag är sugen på nya appar.

Ursprungligen av ridax:

De tog bort viss funktionalitet och fick den då godkänd efter övertalning. Det ändrar ju inte det faktum att Apple kan avvisa en applikation med helt oskrivna regler. Det är ett vågspel att utveckla applikationer för AppStore, då det inte räcker med att följa alla de minst sagt obskyra regler som finns skrivna. Man riskerar ändå att bli avvisad av oskrivna regler och har då lagt ner tid och pengar på något som är bortkastat.

Ingen tvingar någon att skriva applikationer till AppStore, men folk väljer att göra det.... som Steve skulle sagt.

Bevaka tråden