Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

GPS eller inte i iPad wifi?

Tråden skapades och har fått 28 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-04 10:39

Vad är det som gör att man får fram sin position så exakt i sin iPad wifi? Överallt står att wifi versionen ej har GPS. Bara 3G versionen.

Ändå hittar den min position på nån meter när.

HUR?

Kanske puckad fråga men blir ej klok på det.

Ursprungligen av mickys:

Vad är det som gör att man får fram sin position så exakt i sin iPad wifi? Överallt står att wifi versionen ej har GPS. Bara 3G versionen.

Ändå hittar den min position på nån meter när.

HUR?

Kanske puckad fråga men blir ej klok på det.

Wifi versionen använder sig av triangulering av mobiltelefonbastationerna. På så vis kan man beräkna på ett ungefär var man är, men det blir aldrig lika exakt som GPS. Felmarginalen tror jag är på ca 50 meter i tätområden. På landbygden blir då felmarginalen högre ca 100 m.

GPS har ofta en felmarginal på någon meter. De bättre GPS instrumenten kommer ner till 75-50 cm. Militära GPS borde nog komma ner till någon decimeter felmarginal.

WiFI iPad har då felmarginal på ca 50 m (via triangulering) medan 3G iPad har då felmarginal på någon meter (GPS). iPhone och iPad 3G använder sig av AGPS (Assisted GPS - Dvs den börjar först med Trianguleringsmetoden och sedan GPS för att snabbare få korrekt data, då GPS delen inte är på hela tiden). Utan AGPS kan man ibland få vänta upp till 5 min. vilket märks när man slår på GPS enheterna, när de har förflyttats avslagna. (Assisted GPS - Wikipedia)

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-04 11:14
Ursprungligen av The Real Viking:

Wifi versionen använder sig av triangulering av mobiltelefonbastationerna. På så vis kan man beräkna på ett ungefär var man är, men det blir aldrig lika exakt som GPS. Felmarginalen tror jag är på ca 50 meter i tätområden. På landbygden blir då felmarginalen högre ca 100 m.

Wifi använder sig väl av geoip för respektive basstation (eller rättare sagt den officiella IP-adress som basstationen sitter på)? Kanske en felskrivning bara?

Ursprungligen av frazze:

Wifi använder sig väl av geoip för respektive basstation (eller rättare sagt den officiella IP-adress som basstationen sitter på)? Kanske en felskrivning bara?

Du har rätt Frazze, det finns ju ingen 3G komponent för att kunna göra triangulering av mobilmaster i WiFi versionen av iPad! :">

GeoIP kan väl bara gälla för basstationer vars position är kända och offentliga. Privata bastationer man har i hemmet uppger ju som bekant ingen information om dess läge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-04 12:40
Ursprungligen av The Real Viking:

GeoIP kan väl bara gälla för basstationer vars position är kända och offentliga. Privata bastationer man har i hemmet uppger ju som bekant ingen information om dess läge.

De behöver inte uppge sitt läge, bara vad de heter. Lägesinformationen har samlats in av Google (bland annat med hjälp av den berömda googlebilen, bl a det den senaste tidens integritetsdebatt kring vad googlebilen egentligen samlar in har handlat om).

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-04 19:23
Ursprungligen av The Real Viking:

GeoIP kan väl bara gälla för basstationer vars position är kända och offentliga. Privata bastationer man har i hemmet uppger ju som bekant ingen information om dess läge.

För att förtydliga mig lite: det är inte basstationen som används för positioneringen utan den IP-adress som abonnemanget har. Ofta, men inte alltid, så har operatören angivit var IP-adressen finns. Är operatören lat så kommer man inte bättre än operatörens eget huvudkontor.

Det fanns förut för Mac OS 9 en mycket snyggt traceroute med GUI som visade mycket snyggt och pedagogiskt hur trafiken hoppade genom alla routrar från källa till destination. Mycket illustrativt.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-04 11:22

Den använder sig av wifi-triangulering. Kan exempelvis testas på datorn i firefox 3.5+ här: Geolocation | Where Am I? (man måste tillåta Share location och ha wifi påslaget)

Har inget med IP-adress att göra egentligen utan istället vilka wifinät enheten ser. Går man bara på IP-adress brukar man hamna i rätt stad om man har tur men inte mycket närmare än så. Hur tekniken funkar kan man läsa om här under how does it work: (gäller alltså inte bara firefox) Geolocation in Firefox

  • Medlem
  • Öland
  • 2010-06-04 11:35
Ursprungligen av The Real Viking:

GPS har ofta en felmarginal på någon meter. De bättre GPS instrumenten kommer ner till 75-50 cm. Militära GPS borde nog komma ner till någon decimeter felmarginal.

GPS ger (vid professionell mätning) en noggrannhet på upp till några centimeter i dagsläget. -Då måste man dock mäta under en längre tid och "stå på ett bra ställe". För en mer snabb mätning och ej så noggrann är 6-8cm mer riktigt.

När det gäller militära mätningar (som endast utnyttjas av USA då det är de som äger systemet) bör man (ingen vet riktigt förutom de själva) komma ner på centimeternivå. Inom något år kommer dock, till följd av att en ny generations satelliter skickas upp, dessa resultat bli ännu bättre.

Ursprungligen av Filip:

GPS ger (vid professionell mätning) en noggrannhet på upp till några centimeter i dagsläget. -Då måste man dock mäta under en längre tid och "stå på ett bra ställe". För en mer snabb mätning och ej så noggrann är 6-8cm mer riktigt.

När det gäller militära mätningar (som endast utnyttjas av USA då det är de som äger systemet) bör man (ingen vet riktigt förutom de själva) komma ner på centimeternivå. Inom något år kommer dock, till följd av att en ny generations satelliter skickas upp, dessa resultat bli ännu bättre.

Hoppsan… då har utvecklingen gått fort. Snart kan man nästan köra bil i fullständig blindo med GPS, förutsatt att kartan är korrekt (ingen karta är det och kommer med stor sannolikhet aldrig bli det - dessutom förändras vägarna hela tiden) och inga hinder finns på vägen!

  • Medlem
  • 2010-12-28 22:14
Ursprungligen av Filip:

GPS ger (vid professionell mätning) en noggrannhet på upp till några centimeter i dagsläget. -Då måste man dock mäta under en längre tid och "stå på ett bra ställe". För en mer snabb mätning och ej så noggrann är 6-8cm mer riktigt.

När det gäller militära mätningar (som endast utnyttjas av USA då det är de som äger systemet) bör man (ingen vet riktigt förutom de själva) komma ner på centimeternivå. Inom något år kommer dock, till följd av att en ny generations satelliter skickas upp, dessa resultat bli ännu bättre.

Nej, enbart GPS ger inte denna noggrannhet. Om man däremot använder differentiell GPS så kan man få cm-noggrannhet. Differentiell GPS innebär att man utnyttjar ännu en klocksignal som t ex kan skickas ut via RDS eller internet. På detta sätt får man ännu större noggrannhet. Idag i Sverige så använder t ex Lantmäteriet utrustning som har differentiell GPS när de skall sätta ut nya fastighetsgränser. Lantmäteriets utrustning, som kallas Rovers, innehåller både GPS, GSM/GPRS-koppling samt en liten dator som räknar ut den exakta positionen. (Lustigt nog så måste man fortfarande ha hyfsat fri sikt uppåt och mot söder för att kunna utnyttja denna teknik. I tätare skog "ser" inte systemet satelliterna och då måste man använda "gammaldags" triangulering.)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-04 12:40

Ok ganska rörigt alltså och många verkar inte veta exakt hur det går till.
Men sitter man på ett wifi som man gör hemma så är det ej så konstigt att den hittar mitt hus med bra noggrannhet om den kan detektera wifi-nätet som gaimasa skriver...

Tack för alla svar!

Mer och mer ipad blir det. Nu undrar jag om nån kan förklara följande.
När jag kom till sommarstugan visste kartappen direkt exakt position på kartan, via wifi-nätet i huset. Så ska det ju vara, men vad jag inte begriper är hur min airport-dosa vet var Telias ADSL-modem befinner sig. Jag har snart plågat ihjäl omgivningen med mina frågor om detta, men hittills har ingen kommit med en bra teknisk förklaring.

Flyttat in ett inlägg från en annan tråd.

/Mod

tack för det, Samuel. att döma av diskussionen i denna tråd är det lite hit och dit med förklaringen till att positionen hittas. Min ipad är en wifi, och har alltså ingen GPS, och inget 3G. Då är frågan om den ändå ksn triangulera med hjälp av GSM-nätet. Om svaret är nej, måste det varaa så att Telia på något sätt meddelar var mitt ADSL modem står. Kart-appen i ipaden hittar enkelt postadressen till mitt hus, vilket även är den adress där den fasta telefonen är registrerad.

kan det gå till så att ipadens kartapp kan ställa en fråga till Telia om adrssen till det abonnemang som har aktuellt ADSL-modem?

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-10 15:39

Googla på "apple iphone skyhook" och dina böner (frågor) ska bli hörda...

Jomen Skyhook känner jag till, och har kollat. Men jag tror knappast Skyhook har varit närmare än 20 km från min Airport Express med sina bilar. Bättre förslag!

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-10 21:46
Ursprungligen av olofhess:

Jomen Skyhook känner jag till, och har kollat. Men jag tror knappast Skyhook har varit närmare än 20 km från min Airport Express med sina bilar. Bättre förslag!

Men det är inte bara MAC-adressen på varje basstation som dom använder. Dom kollar på mer saker än så. En hybrid-lösning helt enkelt.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 21:24

De större operatörerna rapporterar i de flesta fall IP-adressen som delas ut av din lokala station i longitude/latitude. Sök på PTS site

  • Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-06-10 21:48
Ursprungligen av FreddeB:

De större operatörerna rapporterar i de flesta fall IP-adressen som delas ut av din lokala station i longitude/latitude. Sök på PTS site

Precis. Det var det som jag menade i inlägg #10 när jag skrev

Citat:

det är inte basstationen som används för positioneringen utan den IP-adress som abonnemanget har. Ofta, men inte alltid, så har operatören angivit var IP-adressen finns.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-10 23:12

Vad bra, jag ska snart lära mig läsa

Jisses. Denna tråd har lärt mig en hel del. Jag hade verkligen ingen aning om att så mycket long/lat rapporterades av ISP's och att WiFi-hubbar används för lokalisering. Jisses. Detta måste jag fördjupa mig i...

Ursprungligen av Zimmerman:

Jisses. Denna tråd har lärt mig en hel del. Jag hade verkligen ingen aning om att så mycket long/lat rapporterades av ISP's och att WiFi-hubbar används för lokalisering. Jisses. Detta måste jag fördjupa mig i...

t.o.m. så man blir lite paranoid *tar på sig foliehatten och går via 512 proxyservers*

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-11 12:35

Vilken tur att jag startade tråden då...trodde alla hade full koll på hur detta funkade och bara jag var puckad...så var ej fallet utan var nog mer komplicerat än vad man trodde.

Min iPad WiFi hittar mig på tre meter när.. Läskigt! Haha

Nu har jag läst igenom hela tråden och har därmed blivit mycket klokare, tack alla. Skulle bara behöva ett klargörande. Min IP-adress lämnar alltså ut min position, och detta har inget att göra med wifi och fungerar därmed lika bra på en vanlig dator inkopplad direkt i ett ADSL-modem?
Mmmm, det är utan tvekan lite skrämmande.

Triangulering är ju också en medeltida sak...

Det bygger på att man pejlade med bil in fiendens spioners radiosändare, har väl gjorts sedan 1920 eller så.
Man hade en vridbar pejlantenn på taket på en lastbil, fick en riktning.
Körde till en annan plats, fick en riktning
Efter den tredje hade man tre röda streck på en karta. Notera att man inte fick ngt avstånd mer än en grov uppskattning från vana operatörer.
Man kunde öka på noggrannheten genom att man hade flera bilar som alla pejlade på samma sändare.

Moderna 3G-master kan med datorer och antenner känna både rikning och avstånd till en sändare (telefon) med hyfsad precision.

Därför kan man "triangulera" även där man inte kan avlyssnas tre master.

Egentligen borde det heta "Singulering"

Fast då gällde det fiendens radiosändare, idag gäller det vilken mobiltelefon eller dator som helst. Storebrorsamhället skulle utan problem kunna fungera fullt ut idag. Tur man inte är lagd åt det paranoida hållet.

  • Medlem
  • Thailand
  • 2010-12-28 15:40

Intressant tråd! Jag testade whereami-funktionen och fick i princip exakt svar. Sedan bad jag fem kollegor som sitter på samma plats i Thailand att testa. Vi vet nu att de har rymt till Palo Alto i Kalifornien.

Ip-adresserna kontrolleras av APNIC i Australien och CAT i Bangkok. Anläggningens router är tillverkad i Taiwan. Sedan finns det förstås många routrar i nätet utåt.

Någon hypotes om varför man får just den adressen?

Ursprungligen av Stig R:

Intressant tråd! Jag testade whereami-funktionen och fick i princip exakt svar. Sedan bad jag fem kollegor som sitter på samma plats i Thailand att testa. Vi vet nu att de har rymt till Palo Alto i Kalifornien.

Ip-adresserna kontrolleras av APNIC i Australien och CAT i Bangkok. Anläggningens router är tillverkad i Taiwan. Sedan finns det förstås många routrar i nätet utåt.

Någon hypotes om varför man får just den adressen?

Gissar på 0,0,0 Att om man inte kan placera dem i koordinatsystemet så placera dem åtminstone någonstans.
Någonstans blir väl då "ute på gården" för Appleteknikerna i ...just det ...
Gissat att om iPhone vore uppfunnen av Ericsson skulle 0,0,0 vara Telefonplan i Stockholm....

(( 0,0,0 är en plats i Star Trek - platsen för jorden i ett koordinatsystem som bygger på vinklar och avstånd (polärt koordinatsystem) ))

1
Bevaka tråden