Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Koppla iPhone till modern TV

Tråden skapades och har fått 13 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Har inte lyckats koppla iPhone 3Gs till min platt-TV. Använt AV cable med tre ingångar + usb. Vilka inställningar skall man ha på Tv:n respektive telefonen?Kan det vara fel typ av kabel emellan ? Skulle vara kul att titta på bilder i lite större format - och filmsekvenser med ljud. Jag har noll koll, och hittar inget relevant på sökning. Det jag hittat i övrigt funkar inte för mig.

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-06 11:46

AV cable har väl tre phonokontakter(röd, grön, blå) för komponentvideo. Den ska du koppla in på komponetvideoingången på TV:n. Var noga så att rätt färg på kontakten hamnar i rätt färg på uttaget.
Den andra sladduslingen är väl för ljudet. Den får du koppla in antingen på TV:n eller på en förstärkare.
Men det är väl inte en USB?
Har du bara en USB-sladd utöver de tre komponentsladdarna så är den till för att ladda telefonen.
Om du skaffar en dockningsenhet så brukar det sitta en separat ljudutgång på den. Då sätter du AV cable, ljudkabeln och USB-sladden(för laddning) i dockningsenheten och iPhone i dockan.
Sen kan du kolla på dina bilder på TV:n om iPhonen och TV:n är rätt inställda.

Komponentingången kan heta lite olika på olika TV-apparater. På Samsung kallas den för "comp" och på Philips kan den heta "EXT4". Men du får leta runt i menyn bland ingångarna på TV:n.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-06 14:17

Det kan ju vara en composite-kabel. Gul för video och vit/röd för ljudet.

Senast redigerat 2010-06-06 16:28
  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-06 16:55
Ursprungligen av kenjon:

Det kan ju vara en composite-kabel. Gul för video och vit/röd för ljudet.

I så fall är det inte funka med en iPhone. Kompositvideo får man bara ut från gamla iPod:ar.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-06 19:53
Ursprungligen av Macus:

I så fall är det inte funka med en iPhone. Kompositvideo får man bara ut från gamla iPod:ar.

Jag kör det både på iPhone och iPad....

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-06 22:57
Ursprungligen av kenjon:

Jag kör det både på iPhone och iPad....

Är du säker på att det inte är komponent du använder?
Det är lätt att förväxla komposit med komponent.

Komposit är en gul kontakt för hela videosignalen. Ofta i kombination med röd och vit för ljudet.

Komponent är en uppdelad signal i tre sladdar röd, grön, blå, ej att förväxla med VGA.

• Oregistrerad
  • 2010-06-07 00:55
Ursprungligen av Macus:

Är du säker på att det inte är komponent du använder?
Det är lätt att förväxla komposit med komponent.

Komposit är en gul kontakt för hela videosignalen. Ofta i kombination med röd och vit för ljudet.

Komponent är en uppdelad signal i tre sladdar röd, grön, blå, ej att förväxla med VGA.

Tror du missade att han precis förklarade färgen på kablarna och dom omfattade INTE component.

• Oregistrerad
  • 2010-06-06 14:28

Berätta gärna vad som blir fel också, "det fungerar inte" förstår vi ju redan, men du kan ju berätta om din tv brann upp eller om du fick in ryska porrfilmer istället, eller vad som nu hände!

Ursprungligen av studiox:

Berätta gärna vad som blir fel också, "det fungerar inte" förstår vi ju redan, men du kan ju berätta om din tv brann upp eller om du fick in ryska porrfilmer istället, eller vad som nu hände!

Jag är på landet - men så fort jag kommer till stan skall jag prova igen. Det blev ingenting när jag provade tidigare. Med gamla iPhone 2g - fick jag ljud, men inte bild.
Med den nya 3gs blev det som sagt ingenting. Sladden är en AV kabel från apple med en kontakt för iphone/ipod och usb för ström. Därtill en gul - röd -vit kontakt. Skulle gärna sett att det fanns en till kontakt. Har en Philips platt 37 tum - 2 år gammal . iPhonen är inställd på PAL
Skall som sagt var kolla igen när jag kommer hem.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-06 21:07
Ursprungligen av adress@mac:

Jag är på landet - men så fort jag kommer till stan skall jag prova igen. Det blev ingenting när jag provade tidigare. Med gamla iPhone 2g - fick jag ljud, men inte bild.
Med den nya 3gs blev det som sagt ingenting. Sladden är en AV kabel från apple med en kontakt för iphone/ipod och usb för ström. Därtill en gul - röd -vit kontakt. Skulle gärna sett att det fanns en till kontakt. Har en Philips platt 37 tum - 2 år gammal . iPhonen är inställd på PAL
Skall som sagt var kolla igen när jag kommer hem.

Då är det en komposit. Har du de ingångarna på din TV, med samma färger? Sitter ibland på ena gaveln...

Ursprungligen av kenjon:

Då är det en komposit. Har du de ingångarna på din TV, med samma färger? Sitter ibland på ena gaveln...

Det har jag. Dom är märkta röd/vit audio R-L och gul video. Funkar ändå inte.

• Medlem
  • International user
  • 2010-06-07 01:19

Jag har composite original Apple kabel. Det finns billiga kopior att köpa men de fungerar för det mesta inte.

Composite kabel

Component kabel

TVn har oftast de portarna på sidan. Ligger oftast i rad och det står ett namn på gruppen. När man har kopplat in kablarna se till att välja i tv menyn vilket ingång som ska visas. Fungerar det inte så finns det en annan möjlighet och det att köpa en Scart-Composite kabel adapter. Koppla in kablarna i adaptern och sen scart adaptern i tvn.

//Rob

• Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-07 05:25

Men ursäkta mig igen då. Bytte inte Apple från composite till component på sina prylar för några år sedan?

Vitsen med component är ju att den klarar HD-upplösningar.

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-06-07 11:17

De säljer båda delar...
Testat att ställa om från NTSC/PAL i iPhonen? Men de flesta TV klarar nog både och idag....
Testa först video från iTunes innan du kollar med andra program. Senaste AirVideo funkar, men inte tidigare versioner, AftonbladetTV funkar inte.... Jag har för mej att SVTPlay och TV4Play inte funkar (om de inte har uppdaterat nyss).

1
Bevaka tråden