- kainen
- Medlem ●
- Täby
Jag kör också Growl och har inga problem med det.
Det som jag inte har i min lista som du kör zinned är VMware... om det kanske skapar en konflikt. Eller är det någon annan här som inte har problem med Transmission som också har WMware i sina startup items?
Jag kör också Growl och har inga problem med det.
Det som jag inte har i min lista som du kör zinned är VMware... om det kanske skapar en konflikt. Eller är det någon annan här som inte har problem med Transmission som också har WMware i sina startup items?
Jag har också bara VMWare som enda avvikande applikation jämfört med zinned. Klurar fortfarande.
Det har vi redan konstaterat i tråden, nu letar vi efter någon konflikt eller liknande med annat program som gör att Transmission segar ner datorn.
Jag har oxå GrowlHelperApp i Startobjekt, men kör 1.2..
Om den inte skall vara där borde de väl tagit bort den vid uppdateringen?
Jag har oxå GrowlHelperApp i Startobjekt, men kör 1.2..
Om den inte skall vara där borde de väl tagit bort den vid uppdateringen?
Jag sa aldrig att den inte fanns i 1.2, bara att den startades från en annan plats. Det var därför jag misstänkte att han körde med en äldre version där den fanns i Login Items och att jag körde med en senare där den startades från Preferences Panes. Uppenbarligen så ligger den kvar i Login Items om man uppdaterar men hamnar i Preference Panes om man nyinstallerar (som jag gjorde).
Jag sa aldrig att den inte fanns i 1.2, bara att den startades från en annan plats. Det var därför jag misstänkte att han körde med en äldre version där den fanns i Login Items och att jag körde med en senare där den startades från Preferences Panes. Uppenbarligen så ligger den kvar i Login Items om man uppdaterar men hamnar i Preference Panes om man nyinstallerar (som jag gjorde).
Det verkar som den hamnar där om man kryssar i att den skall starta vid uppstart..
Kryssar jag bort den i Growl-inst så försvinner den från startobjeketen.. Men det är möjligt att den kör ändå..
Det verkar som den hamnar där om man kryssar i att den skall starta vid uppstart..
Kryssar jag bort den i Growl-inst så försvinner den från startobjeketen.. Men det är möjligt att den kör ändå..
Se där. Jag kollade också upp det. Då kan vi utesluta det i allafall.
Hur många och hur stora filer har du i Transmission? Om det är väldigt stora filer, säg ett par GB eller så och programmet ska skriva till dem kors och tvärs över hårddisken så kan det vara så att hårddisken helt enkelt inte hänger med och gör att allt annat som behöver hårddisken får vänta. Hårddiskar kan vara ganska snabba, men bara om läs- och skrivningar sker sekventiellt. Med en torrent kan data komma och skickas i klumpar på allt från ett par kB till MB åt gången i helt slumpmässig ordning, börjar det ske i alltför snabb hastighet så kan det vara det som är problemet.
Jag har själv normalt inga problem med Transmission men naturligtvis så påverkas prestandan på maskinen även host mig om man startar igång en handfull stora torrentar som alla börjar hämta och skicka i hög hastighet. Det är inte så att hårddisken är en oändlig resurs som jag bara kan ta ifrån utan att det har konsekvenser; det är ju långt från säkert att alla få som skrivit i den här tråden normalt kommer upp i den begränsningen i hårdvaran. Det kanske du gör.
Jag har själv normalt inga problem med Transmission men naturligtvis så påverkas prestandan på maskinen även host mig om man startar igång en handfull stora torrentar som alla börjar hämta och skicka i hög hastighet. Det är inte så att hårddisken är en oändlig resurs som jag bara kan ta ifrån utan att det har konsekvenser; det är ju långt från säkert att alla få som skrivit i den här tråden normalt kommer upp i den begränsningen i hårdvaran. Det kanske du gör.
Som du antagligen har sett i denna tråden så handlar det inte om att Tramsmission får hantera massor av gigantiska torrents utan max två på 3-4 GB.
Jag tror nog inte att vi här på 99.se kommer så mycket längre som det är just nu. Att dessutom föra diskussionen på två håll (här och hos Transmission) är väl inte så himla fruktbart om man säger så. Ge gärna några längar till trådar där diskussionen pågår så kan vi andra titta in hos dom. I det här fallet tror jag inte på decentraliserad lösning...
Tja, det kan det väl vara...det är väl inte många härifrån som häckar på Transmissions forum? Dessutom så anser jag inte att deras forum är någon större hit.
Nu har jag varit inne på Transmissions hemsida och fann "Transmission Uses All the Free Memory" under FAQ. Jag hoppas att det förklarar hela beteendet och varför zinned nog inte kommer att få betrakta detta som en bugg.
Det förklarar absolut ingenting. Det beskriver endast att det inte är ett problem att ledigt minne istället gör över till att bli inaktivt minne, det säger ingenting om mitt problem med att OS X blir segt som fasen efter att ledigt minne går ner på noll...vilket är orsakat av Transmission.
Dessutom så säger det heller inget om att minnet inte släpps vid stängning av Transmission.
Och precis som jag skrev så är det inte inaktiva minnet som gör datorn slött. Det är något annat. Kanske används disken mycket när transmission är igång som gör att datorn känns slö?
//Rob
Det kan det inte vara då tillståndet att OS X blir segt som sirap kvarstår efter att man har stängt ner Transmission, antagligen för att Transmission inte släpper allt det minnet det har flyttat runt när det var aktivt.
varför omvandlas inte torrents filer som jag tar från olika hemsidor till transmission filer , kan inte tanka annars ?
Jorå, du kan öppna dina torrentsfiler inifrån Transmission. Inga problem. Men du kan inte dubbelklicka på dom...
Jo, man kan visa info på en torrent och välja vilken applikation som man vill att den *alltid* (change all på utrikiska) ska öppnas med?
Ett litet tips
Skapa två mappar, den ena heter "Torrents", den andra "Nedladdat".
Se till att båda finns som alias i Finderfönstrets vänsterspalt (dra hit, släpp, genväg skapas)
Ställ in Transmission på att bevaka mappen "Torrents" efter nya torrentfiler.
Osäker på om man behöver välja "Visa Info" på en torrentfil och markera den med "Öppna alltid med...", det kan ju inte skada iaf...
När man nu laddar ner en torrentfil hamnar den i vanliga "Nedladdade filer", flytta den sedan och släpp den på Torrents så startar nedladdningen automatiskt.
Väl i "Nedladdat" brukar jag markera filen med Grönt - att den är klar.
Funkar för mig, andra kanske vill ha det som att det är mappen "Nedladdade filer" som skall bevakas av Transmission. Var och en bestämmer själv.
Jag har Transmission inställt på att bevaka min Download mapp och sedan radera själva .torrent filen när den är tillagd. Sedan har jag en annan mapp för torrent downoads där Transmission sparar själva filerna den laddar ner.
Uhu? Kan man bli av med den räliga .torrent-filen efter att DL startats?
U Tella me hauw?