Användarvänligheten är bra tycker jag. Det är ett mycket kompetent program som innehåller många funktioner som AIS, radar, väderinfo osv. När man väl rensat undan alla onödiga fönster och endast har de som behövs kvar (funktionen med transparanta fönster är välbehövd med liten skärm) är det mycket överblickbart.
Funktionern som att lägga in waypoints och rutter funkar som det ska. Bara att peka och klicka.
På min burk, sista revisionen av iBook G4 1 gb ram, är det inga problem för kortet att följa med. Nu har jag iofs bara testat i max 12 knop. När man ska scrolla i korten går det tyvärr segt och det kan vara irriterande. Detta kanske beror på att vi kör med rasterkort som är ganska tunga (läs högupplösta). Med vektorkort borde det gå smidigare, tyvärr verkar det svårt att få tag på.
Korten är exakta kopior på papperskorten och är namngivna på samma sätt. De är välkoordinerade så det är mycket sällsynt att man hittar några fel där.
Vem som har koordinerat dom har jag inte koll på nu.
BT-dongeln köptes på ClasOhlsson för några hundringar. Som sagt har jag inte testat i en snabb båt, men precisionen är mycket bra och det finns inga tendenser till lagg där.
Tyvärr är Transas 3000, det absolut bästa navigationsprogrammet som används i nästan all kommersiell sjöfart, endast tillgängligt för Windows.