Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple är troligen #1 på mobiltelefoner (hejdå Nokia!)

Tråden skapades och har fått 43 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-06-12 08:58
Ursprungligen av Skilling:

haha, nja, jag skulle nog inte vilja hårddra det riktigt så, men det där förlöjligandet av andra plattformar är i mina ögon otroligt tröttsamt.

Jag har varit i liknande diskussioner på 99 förr, så jag borde inte ha hamnat i en igen.

Ber om ursäkt för det.

När det handlar om Windows Mobile är jag olycklig ägare till en Xperia X1 sedan ett år tillbaks.Det var en telefon som marknadsfördes som likvärdig med Iphone, men är fruktansvärt buggig, seg, ointuitiv och jobbig att använda. Det lät likadant om den som det låter om Iphones konkurrenter idag, dvs den var bättre än Iphone, hade samma funktioner, man var inte inlåst osv.

Windows mobile är enligt min mening helt enkelt sämre. Nu sitter jag och hoppas på att Tele2 får iphone 4, för jag orkar inte med eländet längre, och vill inte ha Android om jag kan undvika det.

Jag bytte ut min E90 mot en E72 för tre månader sen. Mycket nöjd med E90 men den var alldeles för tung. Vill ha ett riktigt tangentbord, bra kamera, schysst spelare, en GPS som jag använder i jobbet. Lätthanterlig med snabbknappar, samma stabila konstruktion som min MBP, synkar lätt iCAL och kontakter med blåtand. Tycker inte det är värt att lägga några tusen till för lek.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-12 14:08
Ursprungligen av kennethLundgren:

Jag bytte ut min E90 mot en E72 för tre månader sen. Mycket nöjd med E90 men den var alldeles för tung. Vill ha ett riktigt tangentbord, bra kamera, schysst spelare, en GPS som jag använder i jobbet. Lätthanterlig med snabbknappar, samma stabila konstruktion som min MBP, synkar lätt iCAL och kontakter med blåtand. Tycker inte det är värt att lägga några tusen till för lek.

En E72a är ju ljusår från en iPhone.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-17 13:40

Det verkar som om vi kan säga hej då till Nokia nu. Om det här inte är en fejk-reklam med en fejk-produkt från några som verkligen hatar Nokia.

YouTube - Nokia X5-01

Ursprungligen av Solid:

Det verkar som om vi kan säga hej då till Nokia nu. Om det här inte är en fejk-reklam med en fejk-produkt från några som verkligen hatar Nokia.

YouTube - Nokia X5-01

Saknar ord, hur kan Nokia producera något sånt där? Trodde faktiskt också att det var ett skämt först.

Hip to be Square: Two Xseries launches at Nokia Connection (photo gallery) | Nokia Conversations - The official Nokia Blog

Ursprungligen av Solid:

Det verkar som om vi kan säga hej då till Nokia nu. Om det här inte är en fejk-reklam med en fejk-produkt från några som verkligen hatar Nokia.

YouTube - Nokia X5-01

Om det där blir en succé ska jag äta upp min hatt. Men det är så typiskt Nokia. Hur många gånger har de inte försökt göra telefoner med udda format eller udda funktioner som ingen vill ha? Tänker framförallt på "tacon" och den där tidiga, fyrkantiga 3G-mobilen.

Senast redigerat 2010-06-17 23:06
  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-06-19 19:09
Ursprungligen av Solid:

Det verkar som om vi kan säga hej då till Nokia nu. Om det här inte är en fejk-reklam med en fejk-produkt från några som verkligen hatar Nokia.

YouTube - Nokia X5-01

Fast det där är väl en jättebillig mobil som ska säljas i Indonesien. U-lands Iphone, typ.
Kommer säkert gå väldigt bra där.Var där i vintras. Alla kids har en Nokia. Var hemma hos en indonesiska och käkade. Familjen bodde i ett betongskjul, men alla i familjen hade en liten Nokia som de satt och messade med konstant. (Och sen har alla en moppe också.)

Ursprungligen av Eknaton:

Fast det där är väl en jättebillig mobil som ska säljas i Indonesien. U-lands Iphone, typ.

Höll på att säga något elakt om att det låter som alla Nokias mobiler. Oj, nu sade jag det visst ändå. Men jag tycker att ovanstående sammanfattar läget ganska bra: Nokia säljer billiga mobiler med mycket låga marginaler men i enorma volymer. Nokia är telefonen man har tills man har råd med något bättre. Tror knappast att det är vad Nokia-cheferna drömt om, men misslyckas man så totalt med att prestera riktigt bra telefoner får man helt enkelt nöja sig med att sälja riktigt många dåliga telefoner i stället.

Jag tror inte telefonen vänder sig till europeriska marknaden. Den här telefonen har otroligt potential att slå hos kidsen i Asien däremot. Den har allt som de "gillar".

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-17 21:15

Ja den där Nokian var inget att yves över.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-17 22:27

Man kanske kan be hälaren om en garanti att varan man köper inte har tillhört någon som sparat ett års veckopengar. Eller att pengarna som de stulna varorna drar in inte ska bekosta kriminell verksamhet som droger eller prostitution. Eller att offret för rånet inte kommer lida av psykisk ohälsa under resten av sitt liv.

Jag har inget självklart svar på frågan om vilken typ av stöld som är moraliskt ok men jag känner på mig att det är svårt att veta om stöldgodset kommer från Angelica eller DHL. Därför undviker jag sådan typ av affär. Gäller det däremot musik kan jag vara hyfsat säker på att ingen fått titta ner i en pipa.

Jag är vanligtvis inte den som skriver inlägg på detta forum men det blir plötsligt intressant när en moraldiskussion kommer igång.

  • Medlem
  • Härnösand
  • 2010-06-20 01:00

Visst, fast att sälja i volym utesluter väl inte att man kan göra bra grejer heller. Honda och Toyota säljer ju enorma mängder bilar i sydostasien som fullständigt saknar modern teknik som till exempel säkerhetsutrustning, och säkert är inte motorerna mycket att hänga i julgran heller. Fast det hindrar varken Toyota eller Honda från att göra moderna, påkostade bilar för våra marknader också.

Men så är det ju inte med Nokia dock, de har ju tydliga problem att ta fram ett ok smartphoneoperativ. Man ska nog ha skrivit ganska många tusen rader kod för att uppskatta Maemo/N900. Till och med Samsung har ju lyckats lansera ett OS som är bättre nu (bada).

Bevaka tråden