- BlackSmp
- Medlem ●
- Luleå
- 2010-06-14 07:41
I en annan tråd så landade jag i en diskussion kring multitaskingen i iOS 4 och det blev delvis en förvirrad tråd där vi blandade äpplen och ... plommon?
Det kändes som att några (kanske till och med många) verkar ha missuppfattat vad multitaskingen innebär och kanske framför allt "dockan med öppna program". I morse så hittade jag en bra sammanfattning som är läsvärd. Jag rekommenderar denna länk
Några citat
At the iOS 4 event, Steve Jobs likened task managers (in the multitasking, not to-do sense) to styluses — if you need them there’s something wrong. Initially this created confusion in iOS 4 when it was noted, if you hold your finger down on multitasking apps, they’d jiggle and bring up a delete icon that, if tapped, removed them.
Apparently, this has nothing to do with task-killing (that’s managed by the OS) but simply removes the app from the switcher dock so users have some control over which apps are accessible there. (For example, removing several apps to bring a couple others closer together). Sounds awkward, but that’s the way it seems to be.
Dvs: Du slår inte av ett program genom att ta bort den från växlingsdockan (jag väntar på ett bra svenskt namn för denna) - du bara tar bort den från listan.
Kör program i bakgrunden eller inte?
As to how it works, instead of a traditional “leave full apps running in the background” approach, Apple instead chose to implement a more restricted but, they felt, better performing and power friendly solution involving 7 specific background API (application programming interfaces.)
samt
There’s another API for task completion so that, for example, if you’re uploading a picture to Twitter and leave the app, it can register a thread to keep uploading the picture in the background while you do something else. That means the entire app doesn’t have to keep running, freeing up memory and lightening battery load, and even the thread will terminate when the upload is done.
Så - ja, det kommer att finnas aktiviteter som körs i bakgrunden under vissa definerade förutsättningar.
Men - nej, att ta bort ett program från växlingsdockan innebär inte att du gör "quit" på programmet - det innebär bara att du plockar bort det från listan, programmet har redan "quittat" - om du tar bort ett program och sedan startar programmet från hemskärmen så kommer det att vara i samma startläge som om du hade startat det från listan.
Innebär detta att multitaskingen inte är färdig i 4.0 och borde förbättras i 4.1?
Min uppfattning är att det kommer garanterat att komma förbättringar i framtiden - men det hela verkar genomtänkt och håller ihop redan i 4.0.
Dessa API:er är också skälet till att jag inte tror på att det är särskilt lätt att komma med en generell inställning för att ha "multitasking på/av" eftersom en sådan sak skulle slå ganska hårt in i hela OS:et