Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Dela iTunes mellan olika användare...

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

...på en och samma dator? Jag har inte riktigt fått grepp om hur jag gör för att dela all musik mellan två användare (två olika konton). Kan någon förklara för mig hur jag skall gå tillväga?

Tack på förhand,

Christian

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 18:23

Jag gör så att jag ger alla användare läs och skrivrättigheter till min musikmapp och dess innehåll. Sen ställer jag in iTunes på samma sätt(var musikmappen finns) för användarna och gör alias av iTunes inställningarna och playlists i min musikmapp. Aliasen kan sedan kopieras över till de andra användarnas musikmappar och vips så är musiken tillgänglig för alla.

Tycker att det funkar smidigt, bäst om man använder default-inställningen för musikmappen i iTunes. Du skall också komma ihåg att ta bort "alias" ur namnen på filerna du lägger i de andras mappar.

Edit: stavfel och tillägg

  • Oregistrerad
  • 2003-05-24 19:08

Jag har en liknande variant. Har partitionerat upp disken, så en partition är vigd till musik. Sen har jag klickat i att "disken" ska bortse från ägarskap. Tycker det fungerar ypperligt.

  • Medlem
  • International user
  • 2003-05-24 19:21
Citat:

Skrevs ursprungligen av Alfa
Jag gör så att jag ger alla användare läs och skrivrättigheter till min musikmapp och dess innehåll. Sen ställer jag in iTunes på samma sätt(var musikmappen finns) för användarna och gör alias av iTunes inställningarna och playlists i min musikmapp. Aliasen kan sedan kopieras över till de andra användarnas musikmappar och vips så är musiken tillgänglig för alla.

Låter som en bra lösning.

Funkar det även om 'de andra' användarna rippar skivor? Dvs, får mp3-filer som rippas på andra konton korrekt behörighet?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-24 23:20

Oftast är det bara jag som lägger till musik, men jag testade för säkerhets skull och det funkar även för andra användare. Musiken läggs till det ursprungliga biblioteket (mitt).

Tycker för övrigt att detta är något som apple borde göra enklare..med inbyggt stöd i iTunes.

Alfa,

Tack för hjälpen! Efter lite meckande med rättigheter etc. fick jag det hela att funka. Jag hoppas också verkligen att Apple skriver in en funktion för detta i kommande versioner av iTunes.

Vänliga hälsningar,

Christian

1
Bevaka tråden