Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Gammal MacBook med ny hårddisk och Snow Leopard - dålig prestanda

Tråden skapades och har fått 4 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Tjo, skaffade ny hårddisk till min gamla Macbook (2007) och installerade Snow Leopard från scratch.
Disken är en ST9500325ASG Alltså Seagate Momentus 5400.6 SATA 500-GB

Nånting är snett, den gör jättegärna små badbollspauser och hade ett tag lätt för att hänga sig helt, vilken nu iofs är bättre. Jag har letat och kört de flesta rensningar och resetande hit och dit, alla uppdateringar osv. Hade med den till en apple store där dom till slut kom fram till att det är nåt med hårddisken iom ett antal "disk0s2: I/O error" meddelanden i kernel.log.

Betyder det garanterat hårdvarufel? Disk Utility visar inga fel. Jag skapade även en bootcamp-partition och klonade in min gamla XP-installation som inte alls verkar har problem med hårddisken. I OSX kan jag inte spela upp tyngre videofiler från disken med QT eller VLC då den läser för långsamt och i OSX går det bra om jag kör från ett vanligt USB-minne så det är garanterat nåt disk-relaterat, men videofilerna funkar bra i windows på samma hårddisk.

Körde XBench som testar utan cashe och den läser sekventiellt mellan 10-15 MB/sek medans den skriver 60-70 MB/sek. Testade ett liknande program i xp (samma disk, annan partition) som gav nånstans runt 50 på både läs och skriv.

Är det självklart att det är bara att kräva en ny disk och klona över allt innehåll till den nya, eller skulle det kunna vara nåt med mjukvara/kompatibilitet? Finns det nåt annat sätt att verkligen se att hårddisken garanterat är defekt?

/Kotten

Tänk så här:

Vågar du ta chansen att det inte är något allvarligt fel på hårddisken? Vad händer om den smäller om en månad, eller tre eller ett år?

Chansa inte och ta den tillbaka till butiken och be om att få den utbytt till en ny.

Byt ut disken. Den ska inte säga I/O error i kernel loggen. Originaldisken i min iMac började säga så efter 2.5 år. En vecka senare startade maskinen inte.

Sedärja. Nej chansa ska jag inte göra det måste ju lösas på ett eller annat sätt, bara kollar, kan ändå inte göra nåt på några veckor till då jag är på resande fot men får hoppas den överlever den tiden bara.

Isåfall bör du minst daglilgen köra timemachine eller annan backup på allt viktigt.

1
Bevaka tråden