Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ny Apple TV snart?

Tråden skapades och har fått 108 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-06-03 17:34

Visst stead, men det finns ju maskiner på marknaden som klarar det som efterfrågas här, varför måste Apple göra en sådan till då?

Att ha datorn igång, eller någon annan produkt går ju på ett ut.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-04 05:42
Ursprungligen av MatsOlov:

Visst stead, men det finns ju maskiner på marknaden som klarar det som efterfrågas här, varför måste Apple göra en sådan till då?

Med det resonemanget så finns det ju ingen anledning för Apple att varken tillverka telefoner eller datorer.

Ursprungligen av MatsOlov:

Att ha datorn igång, eller någon annan produkt går ju på ett ut.

Fördelen med att lagra på en NAS är ju att flera kan komma åt mediearkivet samtidigt.
Men visst man kan lika gärna ställa upp en dator med iTunes och använda den som central lagring.

Om man ska tro på Mr.Jobs så verkar Apple TV inte finnas i deras marknadsstrategi förens någon kommit på en ide som inte betyder att man måste köpa en till "box" att koppla ihop med TVn.

D8: Steve Jobs on Television | All Things Video | AllThingsD

/deeeerek

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-05 11:31

Tack för länken: mycket klargörande för hur Jobs tänker här, även om en "hobby" inte utesluter att det kommer nya produkter, som tur är.

Ursprungligen av planB:

Tack för länken: mycket klargörande för hur Jobs tänker här, även om en "hobby" inte utesluter att det kommer nya produkter, som tur är.

Precis som jag har tänkt med just Apple TV, så har nästan varje land sin egna TV-standard, vilket gör det ännu mer omöjligt för Apple att ge sig in i TV-branschen, Apple Tv kommer troligen aldrig (?) kunna ersätta din digital-tv box.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-05 13:29
Ursprungligen av Patrik D:

Precis som jag har tänkt med just Apple TV, så har nästan varje land sin egna TV-standard, vilket gör det ännu mer omöjligt för Apple att ge sig in i TV-branschen, Apple Tv kommer troligen aldrig (?) kunna ersätta din digital-tv box.

Klart den kan - inte för Greta, 82 år - men för väldigt många andra. Vem orkar följa TV-tablåer? Det som gäller är [infoga kanal här]Play, hyr och köpfilm som antingen streamas eller rippas från hårdmedia.

En rätt bestyckad Mac Mini har redan nu ersatt TVn för många.

Till skillnad från USA - som Jobs tänker på - så finns det i Sverige inte det stora, befintliga utbudet av köptjänster och leverantörer av TV, som Apple i USA måste konkurrera med.

Ursprungligen av planB:

Klart den kan - inte för Greta, 82 år - men för väldigt många andra. Vem orkar följa TV-tablåer? Det som gäller är [infoga kanal här]Play, hyr och köpfilm som antingen streamas eller rippas från hårdmedia.

En rätt bestyckad Mac Mini har redan nu ersatt TVn för många.

Till skillnad från USA - som Jobs tänker på - så finns det i Sverige inte det stora, befintliga utbudet av köptjänster och leverantörer av TV, som Apple i USA måste konkurrera med.

Vad man än må säga, på Steve Jobs lät det inte som att TV-branschen är något som Apple kommer att ge sig in på i första taget. Inget man kan förvänta sig på ett bra tag med andra ord.

Det du beskriver finns redan i USA. Nu kanske inte alla TV-program och filmer finns i iTunes Store, men en stor del. Så varför har inte Apple TV ersatt TiVon?

Jag vill också minnas att när Steve presenterade Apple TV första gången på en keynote, så var det en bild med en digital-TV box med en Apple TV ovanpå.

Apple hade inte för avsikt att ersätta din digital-TV box med Apple TV.

Teve är en sak - streama arkiverade program är en annan sak. SR och t.ex. Spotify är inte heller samma sak. man kan knappt ens jämföra dessa ting.
Att Apple skulle ha snuddat vid tanken på att ge sig in i tevebranchen är ju absurt.

Mediamänniskan har förändrats senaste 10 åren. En ny generation lever ett liv idag som inte alls passar ihop med tevetablåer. Jag är halvgammal och har ändå aldrig förstått hur människor kan ruta upp sitt liv efter tevetablåer - vilket innebär att jag aldrig någonsin kunnat följa en teveserie med fortsättningsavsnitt :-D. Det är inte bara media som måste lära sig leverera på individstyrd tid - även myndigheter, företag och organisationer kommunicerar numera när det passar kunden/medborgaren (man hämtar info på nätet och sköter saker och ting där när det passar - man sitter inte och väntar på bokade telefonsamtal eller ringer på telefontider - sådant är stenålder - ångmaskin typ). Individens frihet har äntligen även börjat gälla dagens/veckans/månadens tidsindelning.
Så - hur kränga individstyrd film och annan arkiverad ("bandad") underhållning? Utan att låsa upp kunden till abbonemang eller specifik kabel/sattelitfrekvens? Hur kränga strömmad rörlig bild genom internet m.a.o. ? Det är det som Apple försöker luska ut. iTunes är deras svar och hade inte vissa länders komplexa rättighetsmönster lagt käppar i hjulen så hade vi kunnat hyra film även i lilla Svedala idag.
En annan sak Apple vet är att vi aldrig - gemene man/allmogen - kommer att koppla våra datorer till teven. Det sa profeterna att vi skulle göra för 20 år sedan - och för 10 år sedan - och för 5 år sedan. Dom sa förresten att teven och datorn skulle vara samma burk i"framtiden". Så blev det inte och så kommer det inte att bli.
Så - en burk behövs alltså. ATV är ett försök. Jag tycker dock att det är ett misslyckat försök då man måste synka med Itunes i annan burk. En ATV som är helt autonom med eget Itunes och FET disk - och expansionsmöjlighet via när/usb är den vettiga lösningen - och den ska inte kosta mera än 2000 spänn. Att dom ännu inte lyckats åstadkomma detta är pinsamt uselt...eller snarare ett bevis på att dom skiter i det. ATV är helt undanprioriterat av Iphones och Ipads.
Jag har en ATV som samlar damm i garderoben - köpte en Mini istället. DET är en lösning....fast den har inte HDMI så klart.
Som jag sade för länge sedan; en ATV med IphoneOS (eller snarare IpadOS när nu denna har dykt upp efter min framtidsvision) är lösningen. Kommer inte den ATV'n inom kort så är det ett tecken på att dom lägger ner ATV'n. Poff. Gone.

  • Medlem
  • Halmstad
  • 2010-06-05 17:21

ATVn är ju en del av ekosystemet iTunes. Det går inte ens tänka sig den som autonom. Nej, flash disk på 16GB är precis lagom, resten synkas genom nätverket, precis som det skall vara.

Autonom som Iphone och Ipad är. Man behöver ju inte ha dessa hookade med Itunes hela tiden. Man kan göra det mesta med dom helt på egen hand - skulle vara trist att kånka på en Mac med Itunes ute på stan bara för att man vill ta med sig sin Iphone eller Ipad.
Apple har fattat detta och nästa ATV blir autonom som jag beskriver. Trust med.

Ursprungligen av planB:

ATVn är ju en del av ekosystemet iTunes. Det går inte ens tänka sig den som autonom. Nej, flash disk på 16GB är precis lagom, resten synkas genom nätverket, precis som det skall vara.

Tänkvärt via Daring Fireball:

lonelysandwich - iPad TV

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-16 08:31

Nu när Apple har släppt en ny Mac mini så kan man ju fundera på om de har tänkt att den ska ersätta även AppleTV?

Jag tror inte att den gör det, även om den fungerar utmärkt att koppla till en TV via HDMI-gränssnittet. Den känns helt enkelt lite för dyr för att enbart användas som mediaspelare.
Istället så tror jag att det kommer en ny AppleTV baserad på A4-processorn, men med exakt samma unibody-hölja som Mac mini. Och förhoppningsvis så har man utrustat den med två HDMI-utgångar och ett antal HDMI-ingångar. Då kan man använda den som HDMI-växel och visa appar ovanpå bilden oavsett vilken mediakälla man för stunden tittar på. Den andra HDMI-utgången ska användas till att få ut ljudet till en HD-receiver. Givetvis har den nya AppleTV:n stöd för samma typer av spel som iPad. Troligtvis släpper Apple också någon ny innovativ handkontroll till AppleTV:n. AppleTV:n kommer förhoppningsvis vara den första Appleprodukten med inbyggd bluray-spelare.

Priset hamnar nog på ungefär hälften av vad Mac minin kostar. Ska vi gissa på 3995 kr.

Ursprungligen av Macus:

Nu när Apple har släppt en ny Mac mini så kan man ju fundera på om de har tänkt att den ska ersätta även AppleTV?

Jag tror inte att den gör det, även om den fungerar utmärkt att koppla till en TV via HDMI-gränssnittet. Den känns helt enkelt lite för dyr för att enbart användas som mediaspelare.
Istället så tror jag att det kommer en ny AppleTV baserad på A4-processorn, men med exakt samma unibody-hölja som Mac mini. Och förhoppningsvis så har man utrustat den med två HDMI-utgångar och ett antal HDMI-ingångar. Då kan man använda den som HDMI-växel och visa appar ovanpå bilden oavsett vilken mediakälla man för stunden tittar på. Den andra HDMI-utgången ska användas till att få ut ljudet till en HD-receiver. Givetvis har den nya AppleTV:n stöd för samma typer av spel som iPad. Troligtvis släpper Apple också någon ny innovativ handkontroll till AppleTV:n. AppleTV:n kommer förhoppningsvis vara den första Appleprodukten med inbyggd bluray-spelare.

Priset hamnar nog på ungefär hälften av vad Mac minin kostar. Ska vi gissa på 3995 kr.

Jag hoppas och tror att mycket av det du skriver är rimligt, men Blu-Ray tror jag inte på att Apple slänger in. Känns verkligen som om de skippar det tåget helt.

Kanske blir en mycket simplare modell av Mac mini? Jag hoppas på det, ingen köper ett mediacenter till sin TV för 8000 kr.

Jag tror inte att den kommer ha Blu-Ray, dom försöker gå bort från alla optiska medier.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag tror inte att den kommer ha Blu-Ray, dom försöker gå bort från alla optiska medier.

Apple borde lära sig att vara mer lyhörda och lyssna mer på sina kunder än att tala om för kunderna vad de behöver eller ej.

En Blu-Ray som BTO borde vara självklart val. Självklart skall man också kunna välja andra lösningar, t.ex. extra SSD-/hårddisk istället för inbyggda DVD spelaren.

Ursprungligen av The Real Viking:

Apple borde lära sig att vara mer lyhörda och lyssna mer på sina kunder än att tala om för kunderna vad de behöver eller ej.

Det där känns som en annan diskussion. Apple sa nyligen under intervjun från D8 konferensen att Apple väljer vilken teknik dom vill stödja, vad dom tror är framtiden och vad kunderna kan tänkas vilja ha.

Och Apple har sagt förut att dom inte anser att optiska medier är framtiden (Macbook Air som exempel).

Ursprungligen av Patrik D:

Det där känns som en annan diskussion. Apple sa nyligen under intervjun från D8 konferensen att Apple väljer vilken teknik dom vill stödja, vad dom tror är framtiden och vad kunderna kan tänkas vilja ha.

Och Apple har sagt förut att dom inte anser att optiska medier är framtiden (Macbook Air som exempel).

Då verkar Apple vara inkonsekvent, de anser att optiska inte är framtiden. Varför har då alla deras datorer DVD spelare (bortsett från MacBook Air) då? Det finns idag ingen bra alternativ billig lösning att distribuera stora program t.ex. Adobe CS5, FCS.

SD minnen är för dyra. CS5 och FCS är för stora att ladda över internet. USB minnen som rymmer både CS5 och FCS är för dyra i förhållandet till DVD skivor (Pressade DVD skivor kostar idag några ören, medan de billigaste USB minnen kostar flera kronor).

Apple borde ta med Blu-Ray som BTO, så länge det inte finns ett fullvärdigt alternativt.

Senast redigerat 2010-06-16 14:54
Ursprungligen av The Real Viking:

Då verkar Apple vara inkonsekvent, de anser att optiska inte är framtiden. Varför har då Alla datorer DVD spelare (bortsett från MacBook Air) då? Det finns idag ingen bra alternativ billig lösning att distribuera stora program t.ex. Adobe CS5, FCS.

Vilket extremt konstigt exempel, menar du att Apple ska skilja sig från DVD helt? Svart eller vitt? Allt eller inget?

Det jag menar är att jag aldrig har hört Apple prata gott om Blu-Ray. "Pain" och "hurt" är det orden jag minns när Steve Jobs pratar om Blu-Ray. Bådar det gott för framtiden? Apple försöker visa med exempel som Apple TV och Macbook Air att det faktiskt går att vara utan DVD.

Jag tror inte att Blu-Ray eller DVD är framtiden, detta är början på slutet.

Ursprungligen av Patrik D:

Vilket extremt konstigt exempel, menar du att Apple ska skilja sig från DVD helt? Svart eller vitt? Allt eller inget?

Apple säger en sak och gör annat… det är det jag reagerar på.

Ursprungligen av Patrik D:

Det jag menar är att jag aldrig har hört Apple prata gott om Blu-Ray. "Pain" och "hurt" är det orden jag minns när Steve Jobs pratar om Blu-Ray. Bådar det gott för framtiden? Apple försöker visa med exempel som Apple TV och Macbook Air att det faktiskt går att vara utan DVD.

Apple syftade på licenserna, inte på hårdvaran. Mac OS X har stöd för Blu-Ray, men det är licensen på att spela upp kopieringsskyddade filmer som är "a bag of hurts". Vad jag förstått är en stor del av problematiken borta numera.

Apple kunde ha lagt med "Disc-player" (en hypotetisk vidare utveckling av DVD-player), som spelar upp Blu-Ray och DVD filmer utan att för den skull ha Blu-Ray som BTO.

Många människor har inte internet i stugorna, eller så är deras internet kapacitet för låg för filmer. Jag tror att många, däribland jag, vill ha möjlighet att se filmer utan att behöva vara uppkopplat till internet.

Ursprungligen av Patrik D:

Jag tror inte att Blu-Ray eller DVD är framtiden, detta är början på slutet.

Jag tror också att det kan vara början på slutet, men än är vägen lång…

Den dag de hittar en fullvärdig ersättare till Blu-Ray blir jag glad.

Ursprungligen av The Real Viking:

Apple borde lära sig att vara mer lyhörda och lyssna mer på sina kunder än att tala om för kunderna vad de behöver eller ej.

Åh, den diskussionen igen! Apple fungerar inte så. Dell, HP, Sony och alla andra gör det däremot - vill du ha produkter styrda av marknadsundersökningar finns det massor att välja på.

Ursprungligen av Samuel K:

Åh, den diskussionen igen! Apple fungerar inte så. Dell, HP, Sony och alla andra gör det däremot - vill du ha produkter styrda av marknadsundersökningar finns det massor att välja på.

Jodå, Apple fungerar fortfarande så, fast de är oerhört tröga… Titta på iPhone. Folk klagade på att iPhone 2G och framförallt 3G saknade frontkamera och 802.11n. I iPhone 4 finns de med tack vare klagomålen. Likaså när det gäller multitasking. Apple behövde inte göra så, men trycket blev för stort.

Ursprungligen av The Real Viking:

Jodå, Apple fungerar fortfarande så, fast de är oerhört tröga… Titta på iPhone. Folk klagade på att iPhone 2G och framförallt 3G saknade frontkamera och 802.11n. I iPhone 4 finns de med tack vare klagomålen. Likaså när det gäller multitasking. Apple behövde inte göra så, men trycket blev för stort.

Det är en lite annan sak. Samtliga de funktioner du räknar upp är saker som Apple inte kategoriskt avfärdat och samtliga kan likaledes ses som rena tidsfrågor. 802.11n i iPhone har ungefär lika mycket med kundopinionen att göra som i7 i iMac eller större hårddisk i Time Capsule. Multitasking var aldrig något Apple sade sig vara emot, bara att de ville implementera det på rätt sätt (precis som med kopiera och klistra in). Jag vill påstå att även frontkameran hamnar i det facket, i och med att den åtföljdes av en genomarbetad standard som jag gissar funnits på att-göra-listan sedan dag 1 (för du skulle väl aldrig påstå att Apple varit emot videosamtal?).

Så över till Blu-Ray, som är nágot som Apple aldrig uttalat ett ord till stöd för (desto fler emot) och som de skulle kunna montera in när som helst, vilket de alldeles uppenbart inte vill. Du jämför det med några ganska självklara tillkomna iPhone-funktioner, men jag skulle snarare sortera in det tillsammans med Flash. Helt enkelt en fråga om ideologi och medvetna val, i stället för utvecklingstid och tekniska hinder.

Ursprungligen av Samuel K:

Det är en lite annan sak. Samtliga de funktioner du räknar upp är saker som Apple inte kategoriskt avfärdat och samtliga kan likaledes ses som rena tidsfrågor. 802.11n i iPhone har ungefär lika mycket med kundopinionen att göra som i7 i iMac eller större hårddisk i Time Capsule. Multitasking var aldrig något Apple sade sig vara emot, bara att de ville implementera det på rätt sätt (precis som med kopiera och klistra in). Jag vill påstå att även frontkameran hamnar i det facket, i och med att den åtföljdes av en genomarbetad standard som jag gissar funnits på att-göra-listan sedan dag 1 (för du skulle väl aldrig påstå att Apple varit emot videosamtal?).

Så över till Blu-Ray, som är nágot som Apple aldrig uttalat ett ord till stöd för (desto fler emot) och som de skulle kunna montera in när som helst, vilket de alldeles uppenbart inte vill. Du jämför det med några ganska självklara tillkomna iPhone-funktioner, men jag skulle snarare sortera in det tillsammans med Flash. Helt enkelt en fråga om ideologi och medvetna val, i stället för utvecklingstid och tekniska hinder.

Jag har inte hört att Apple kategoriskt avfärdat Blu-Ray. Det var licensfrågan rörande filmuppspelning som de avfärdade. Annars skulle Apple inte ha haft stöd för Blu-Ray i Mac OS X om de kategoriskt avfärdade Blu-Ray. Allt handlar om licensfrågan. Vad jag vet var den nästan löst (enligt envisa rykten hade Apple en förserie iMacar med inbyggd Blu-Ray), det var tydligen bara en enda punkt som Apple vägrade rucka på. Jag gissar att det var att Blu-Ray avkodaren skulle ligga i kärnan och där vill Apple absolut inte ha den.

Ursprungligen av The Real Viking:

...enligt envisa rykten hade Apple en förserie iMacar med inbyggd Blu-Ray...

Har du någon källa till detta?

Jag googlade lite nu, och hittade inget. Om ryktena var så envisa, så borde man hittat något...

Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Har du någon källa till detta?

Jag googlade lite nu, och hittade inget. Om ryktena var så envisa, så borde man hittat något...

Leta lite till… man måste veta var man skall leta…

Blu-ray pulled from new iMacs at last moment? | MacNN

Ursprungligen av The Real Viking:

Jag har inte hört att Apple kategoriskt avfärdat Blu-Ray. Det var licensfrågan rörande filmuppspelning som de avfärdade. Annars skulle Apple inte ha haft stöd för Blu-Ray i Mac OS X om de kategoriskt avfärdade Blu-Ray.

Och jag skulle vilja hävda att det är en teknikalitet som saknar egentlig relevans i den här frågan. Apple vill uppenbart inte ha skiten i kärnan, och vill heller inte ha läsarna i sina datorer - annars hade det hänt för länge sedan. Det skulle ligga i linje med alla andra funktioner där de kört allt-eller-inget: Inget kopiera och klistra in förrän det gjorts bra, ingen multitasking förrän det går att få vettiga prestanda, o.s.v.

Citat:

Jag gissar att det var att Blu-Ray avkodaren skulle ligga i kärnan och där vill Apple absolut inte ha den.

Jag går nog steget längre och gissar att det gått bortom rena teknikaliteter vid det här laget; har mycket svårt att föreställa mig att man på Apple räknar in Blu-Ray bland de saker som har framtiden för sig. Kolla in vad Steve säger, ca. en minut in och framåt: YouTube - Steve Jobs D8 Video [Thoughts on Flash 2010="2010"]

Om det någonsin släpps en Mac med Blu-Ray kommer jag väl inte att ramla av stolen, de har trots allt vikt sig för marknaden förut, men åtminstone bli lite förvånad.

  • Medlem
  • Kungälv
  • 2010-06-16 21:32

Samtidigt så får bluray-spelarna allt fler mediespelarfunktioner.
Så varför ska någon då köpa en AppleTV?
Jag har valt att kombinera min AppleTV med den billigast tänkbara bluray-spelaren.
Men helst vill man ju ha allt i en apparat.

Jag streamar film, musik och bilder över nätverket till min PS3. Då har jag dessutom en blu-rayspelare och en grym spelkonsol. Vad dom än hittar på med TV kommer den inte vara intressant förrän hyr- och köpfilm blir tillgängligt i Sverige.

Idag klarar den enbart delar av vad min PS3 redan gör åt mig, även om TV gör det lite snyggare. Det är inte argument nog tycker jag.

  • Medlem
  • I skogen utanför Umeå
  • 2010-07-07 20:54
Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Jag streamar film, musik och bilder över nätverket till min PS3. Då har jag dessutom en blu-rayspelare och en grym spelkonsol. Vad dom än hittar på med TV kommer den inte vara intressant förrän hyr- och köpfilm blir tillgängligt i Sverige.

Idag klarar den enbart delar av vad min PS3 redan gör åt mig, även om TV gör det lite snyggare. Det är inte argument nog tycker jag.

Största argumentet mot PS3 (har första versionen) är att den låter som en gammaldags hårtorkshuv! Dessutom är gränssnittet för att streama musik och film unket. AppleTV är billig, liten och tyst, man kan ha flera av den, och den har ett thusigt gränssnitt. Oftast behöver man bara en br-spelar, där man ser film. AppleTV är lite mer än det.

Köpte min PS3 då den var helt ny och var då det billigaste alternativet till br-spelare. Nu när riktigt bra br-spelare har ett rimligt pris är den förpassad till att enbart vara en spelkonsoll och reserv br-spelare för barntvn.

Det finns alltid två sidor av myntet.

Om någon hade hoppats på att Blu-Ray kommer till Apple snart, kanske hoppas för mycket.

Jag tycker att denna kommentar av Steve Jobs säger det mesta:

Bluray is looking more and more like one of the high end audio formats that appeared as the successor to the CD - like it will be beaten by Internet downloadable formats.

Steve Jobs Suggests Blu-ray Not Coming to Mac Anytime Soon - Mac Rumors

Bevaka tråden