Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har köpt iPhone 4 via Borderlinx i England

Tråden skapades och har fått 1940 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-17 20:05
Ursprungligen av sahlback:

Läste just det här i Macworld:

"Apple uppdaterade under gårdagen det beräknade leveransdatumet av Iphone 4 från 24 juni till den 2 juli."

Fast jag tror att vi som fått leveransbesked på 24:e kan få dom tidigare. Det finns väl ingen anledning att skjuta på leveranserna av dom första bara för att dom fått in många beställningar.

De som beställde den 15:e skickas de den 24:e. De som beställde dagen efter får dem skickade den 2:a.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-17 20:06

Damn everlast hann före

  • Medlem
  • Karlskrona
  • 2010-06-17 21:08

nu är det den 14: e juli som gäller

Ursprungligen av Yvo123:

nu är det den 14: e juli som gäller

Surt men jag väntar fortfarande på den vita. Kan man inte lägga en beställningen så har man det gjort. Sen får den komma när den kommer.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-18 00:28

Fick du pröjsa något för ditt microsim....jag ska ta ett genom jobbet men Telenor vill att jag tar ett tvillingkort o betalar 200 kr. Engångskostnad.

  • Medlem
  • Falun
  • 2010-06-19 21:34

Läste detta inlägget precis från flashback forum;

Pratade precis med borderlinx och de sa att apple inte tillåter deras adress.

Amy: I would like to inform you that Apple will accept your order initially but later on after confirming the address they will cancel your order

Vad ska vi tro!?!

Jag gick in och tog en chat med dom också.

Här var svaret, tror han menar accepted , inte excepted ...

Jason: Most of the orders have been excepted by Apple so I can not commit if they will cancel your order or not.

Mer kunde dom inte säga.

Bara vänta och se som sagt tidigare i tråden.

Ursprungligen av Dunkah:

Läste detta inlägget precis från flashback forum;

Pratade precis med borderlinx och de sa att apple inte tillåter deras adress.

Amy: I would like to inform you that Apple will accept your order initially but later on after confirming the address they will cancel your order

Vad ska vi tro!?!

Har också chattat med Borderlinx idag, 2 olika personer. Den ena sa att det inte skulle fungera. Den andra sa att det med 95% skulle fungera. Så jag vet inte riktigt vad jag skall säga...

Men vad man kan läsa här och på andra forum runt om på nätet så har fortfarande ingen som beställt via Borderlinx fått sin order avbokad av Apple ännu. Vet ej om det är ett bra eller dåligt tecken...

//E

  • Medlem
  • Alingsås
  • 2010-06-19 22:36

Stort tack för tipset om Borderlinx! Som ni skriver är det ju inte säkert att det går igenom, men eftersom det känns som att Sverige som vanligt hamnar sist i leveranslistan tror jag att iPhone kommer dröja till augusti här, och då är det värt att testa. Låter ju som att man får tillbaka sina pengar om de avbryter ordern så det är väl värt att prova. Om man vill ha sin iPhone så snart det går förstås.

Surt med 14 juli, men bättre att beställa nu än att vänta ytterligare i alla fall. Hoppas det går! Väntar med spänning nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-19 22:49

Kan ni inte bara ta det lugnt och vänta istället?

Ni märker om Apple godkänner det eller inte.

Nej, Sverige är inte sist... vi är på delad 6:e plats i världen som får iPhone.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-19 22:54
Ursprungligen av everlast:

Men vad man kan läsa här och på andra forum runt om på nätet så har fortfarande ingen som beställt via Borderlinx fått sin order avbokad av Apple ännu. Vet ej om det är ett bra eller dåligt tecken...

Ska man vara riktigt krass så tycker jag faktiskt inte apple ens accepterat någon order i överhuvudtaget

Man kan ju läsa i deras mail:

NOTE: Please note that these dates are estimated lead-times only. Your order will not ship until all items are available. Once your order has dispatched, you will receive a Dispatch Notification email, which will provide you with detailed delivery information.

Dvs. innan dom skickar ett Dispatch Notification email, så kan dom ju dra tillbaka ordern om dom känner för det, utan att ange någon anledning.

Har inte kollat men gissar att dom inte ens har reserverat beloppet för telefonen? Om dom har gjort det, eller ännu värre - dragit pengarna då har dom inte lika lätt att dra tillbaka beställningen.

Om dom trots allt skulle göra detta så funderar jag på att gå till EG-domstolen då Apple faktiskt förhindrar fri rörlighet av varor av tjänster (som är en av EU's grundlagar)

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-19 23:10
Ursprungligen av studiox:

Ska man vara riktigt krass så tycker jag faktiskt inte apple ens accepterat någon order i överhuvudtaget

Man kan ju läsa i deras mail:

NOTE: Please note that these dates are estimated lead-times only. Your order will not ship until all items are available. Once your order has dispatched, you will receive a Dispatch Notification email, which will provide you with detailed delivery information.

Dvs. innan dom skickar ett Dispatch Notification email, så kan dom ju dra tillbaka ordern om dom känner för det, utan att ange någon anledning.

Har inte kollat men gissar att dom inte ens har reserverat beloppet för telefonen? Om dom har gjort det, eller ännu värre - dragit pengarna då har dom inte lika lätt att dra tillbaka beställningen.

Om dom trots allt skulle göra detta så funderar jag på att gå till EG-domstolen då Apple faktiskt förhindrar fri rörlighet av varor av tjänster (som är en av EU's grundlagar)

Apple drog pengarna direkt från kontot.

Ursprungligen av studiox:

Ska man vara riktigt krass så tycker jag faktiskt inte apple ens accepterat någon order i överhuvudtaget

Man kan ju läsa i deras mail:

NOTE: Please note that these dates are estimated lead-times only. Your order will not ship until all items are available. Once your order has dispatched, you will receive a Dispatch Notification email, which will provide you with detailed delivery information.

Dvs. innan dom skickar ett Dispatch Notification email, så kan dom ju dra tillbaka ordern om dom känner för det, utan att ange någon anledning.

Har inte kollat men gissar att dom inte ens har reserverat beloppet för telefonen? Om dom har gjort det, eller ännu värre - dragit pengarna då har dom inte lika lätt att dra tillbaka beställningen.

Om dom trots allt skulle göra detta så funderar jag på att gå till EG-domstolen då Apple faktiskt förhindrar fri rörlighet av varor av tjänster (som är en av EU's grundlagar)

Pengarna drogs från mitt konto den 15:e då jag gjorde ordern. Tittade nu på mitt konto igen och ser då att pengarna är tillbaka på mitt konto igår. Men min order har inte blivit canceld... vad kan detta bero på??

Någon annan som upplevt samma sak?

//E

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-19 23:26
Ursprungligen av everlast:

Pengarna drogs från mitt konto den 15:e då jag gjorde ordern. Tittade nu på mitt konto igen och ser då att pengarna är tillbaka på mitt konto igår. Men min order har inte blivit canceld... vad kan detta bero på??

Någon annan som upplevt samma sak?

//E

Som sagt, avvakta mer än 5min så ska du se att din order antingen blir canceled eller accepted.

Annars ta en titt i The U.K. iPhone 4 Thread - Mac Forums

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-19 22:59

Funkar inte Borderlinx kan ni ju alltid testa med vpost istället.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-19 23:35

Mina pengar är bara reserverade ser jag men det verkar gälla alla som beställt i England.

Ursprungligen av mickys:

Mina pengar är bara reserverade ser jag men det verkar gälla alla som beställt i England.

Vad menar du med att pengarna är reserverade ?

//E

Ursprungligen av everlast:

Vad menar du med att pengarna är reserverade ?

//E

Pengarna blir "frysta" av Apple, innan de dras från dit konto. På så sätt garanteras att det finns pengar på kontot, som täcker ordern. Alltså - änsålänge har ingen order avbrutits på grund av att den är beställd till en Borderlinx-adress.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-19 23:41
Ursprungligen av everlast:

Vad menar du med att pengarna är reserverade ?

//E

Att de bara är reserverade för att komma att dras senare.

Inte att de redan är dragna.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-19 23:44

Pengarna är säkert bara reserverade på kontot. En reservation betyder att Apple har spärrat ett belopp på kontot för det inköp som kunden tänker göra. Men de debiterar inte kontot detta belopp förrän de är redo att skicka varan.

En reservation gäller inte hur länge som helst utan av-reserveras efter ett antal dagar.

En del kunder ser en reservation som om beloppet är draget (trots att det inte är det), andra ser att det är reserverat medan några inte ens ser att de är reserverade. De som har sett att pengarna blivit "dragna" för att sedan ha fått tillbaka dem, har säkert bara råkat ut för att det reserverade beloppet åter blivit tillgängligt (troligen helt automatiskt pga timeout).

Ursprungligen av ridax:

Pengarna är säkert bara reserverade på kontot. En reservation betyder att Apple har spärrat ett belopp på kontot för det inköp som kunden tänker göra. Men de debiterar inte kontot detta belopp förrän de är redo att skicka varan.

En reservation gäller inte hur länge som helst utan av-reserveras efter ett antal dagar.

En del kunder ser en reservation som om beloppet är draget (trots att det inte är det), andra ser att det är reserverat medan några inte ens ser att de är reserverade. De som har sett att pengarna blivit "dragna" för att sedan ha fått tillbaka dem, har säkert bara råkat ut för att det reserverade beloppet åter blivit tillgängligt (troligen helt automatiskt pga timeout).

Då är det förmodligen detta som har hänt mig nu. Det har alltså gått för lång tid mellan det att Apple reserverade mina pengar (den15:e) därför har nu reserveringen "utgått".

Så om nu min Borderlinx-order går igenom, kommer pengarna återigen försvinna från mitt konto automatiskt? Eller behöver man ringa till Apple och få detta bekräftat?

//E

Ursprungligen av everlast:

Då är det förmodligen detta som har hänt mig nu. Det har alltså gått för lång tid mellan det att Apple reserverade mina pengar (den15:e) därför har nu reserveringen "utgått".

Så om nu min Borderlinx-order går igenom, kommer pengarna återigen försvinna från mitt konto automatiskt? Eller behöver man ringa till Apple och få detta bekräftat?

//E

Om ordern går igenom så kommer pengarna dras från kontot, du behöver inte göra något.

Läste nu detta på ett tyskt Apple-forum, som kanske ger oss lite nytt hopp...

Det står lite slarvigt översatt... att en testbeställning gjordes av denna personen för några dagar sedan i applestore uk med en Borderlinx-adress, och den blev nyligen levererad av TNT.

Sedan står det att Apple tar bara bort ordrar med Borderlinx-adresser. Där beställaren har beställt mer än en grej av samma produkt...alltså t.ex 2 st iPhones.

/E

En annan sak som alla kan tänka på som beställt via Applestore uk.
I Applestore uk, ändras inte statusen på ens order från NOT YET SHIPPED till PREPARED FOR SHIPMENT som i Applestore us.

Utan den går direkt från NOT SHIPPED YET till SHIPPED.

Vill man ha lite bättre koll på sin order går man in på Applestore us, och loggar in på sitt konto där. Då får man se PREPARED FOR SHIPMENT (om ens order nu har gått igenom)
Det betyder att ens telefon ligger i en låda med adresslappen påklistrad, och påväg ut från bud-centralen...

//E

Ursprungligen av everlast:

En annan sak som alla kan tänka på som beställt via Applestore uk.
I Applestore uk, ändras inte statusen på ens order från NOT YET SHIPPED till PREPARED FOR SHIPMENT som i Applestore us.

Utan den går direkt från NOT SHIPPED YET till SHIPPED.

Vill man ha lite bättre koll på sin order går man in på Applestore us, och loggar in på sitt konto där. Då får man se PREPARED FOR SHIPMENT (om ens order nu har gått igenom)
Det betyder att ens telefon ligger i en låda med adresslappen påklistrad, och påväg ut från bud-centralen...

//E

Min har alltid stått "not shipped yet" både på us & uk store.

Men nu har jag ändrat adress till en polare i Uk,så får vi se hur det går
Visserligen så är det olika billing & shipment adresser så den kan också bli canceled.Känns ändå som ett säkrare kort ....

Dock hoppas jag för alla som kommer köra på borderlinx att det kommer funka !

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-19 23:49

Men kan man förlora sin iPhone för att pengarna går från reserverade tillbaka till banken för att banken har konstiga regler?

Fan har en dålig känsla i magen nu....blir jobbiga dagar fram till torsdag.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-20 00:52

Fan beställde 2 iPhones...en till mig och en till kompisen. Vore skit om det förstörde allt.
Står fortfarande Not yet shipped på USA siten med. Någon som fått något annat än Not yet shipped där?

Har reserverat 2st iPhones för pick-up i Apple Store på Regent Street i London den 24e.. Kommer dessvärre inte kunna hämta dom själv. Någon som har koll på om någon annan kan hämta ut ens reserverade produkter? Hade varit trevligt om ens polare som är i London kunde plocka upp dom åt en.

Typiskt att man bommade Borderlinx den 15e. Den sidan fanns ju trots allt i bakhuvudet någonstans!

  • Oregistrerad
  • 2010-06-20 09:59
Ursprungligen av sahlback:

Stryker dom min order nu så blir det stryk!!! Då ska jag slänga ett ruttet äpple över atlanten rakt i plytet på big J.

Du kan nog slänga ett helt nytt fräsht äpple för tiden det tar att åka över atlanten så hinner det nog bli ruttet

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-20 10:26
Ursprungligen av studiox:

Du kan nog slänga ett helt nytt fräsht äpple för tiden det tar att åka över atlanten så hinner det nog bli ruttet

Nej, det tror jag inte alls... med tanke på luftmotstånd och gravitation och det faktum att äpplet saknar egen framdrivningsmekanism gör att äpplet måste ha en fruktansvärd utgångsfart för att nå ända fram till J (om han nu inte är på besök i Sverige, vilket knappast är troligt då han nästan verkar ha glömt bort att vi finns). Det gör att äpplet kommer att vara fräscht om han slänger ett bra äpple, så det rekommenderas inte. Däremot kan han ju ta en tugga ur äpplet för att göra det lite mindre aptitligt...:p

Bevaka tråden