Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Flickr-konto

Tråden skapades och har fått 1022 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Hallon:

Ju större bilderna är ju större är risken att dom blir stulna eftersom dom då kan funka i tryck.

Tänkte inte på det....

Ursprungligen av the örjan:

Jag skulle gärna vara med här om jag gillade flickr, men det gör jag inte.
Bilderna är ju alldeles för små!
Det måste ju finnas någon tjänst som enkelt kan visa bilderna i fullskärm!
Facebook gör ju inte det heller.

Ja inte ens mobileme galleriet gör det! Och ändå betalar man för det!
Men det är ändå bäst hittills. Störst bilder.

Om någon hittar en tjänst med fullskärmsvisning föreslår jag att vi flyttar vår fotoutställning dit.

Upp till 200 bilder på Flickr är gratis. Du kan välja lilla bildspelssymbolen på Flickr, då får du se dem i fullskärm.

Skärmdumpen nedan är på min 24", hoppas det är stort nog... (1920x1200)

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-06 13:09
Ursprungligen av Goflorp:

Upp till 200 bilder på Flickr är gratis. Du kan välja lilla bildspelssymbolen på Flickr, då får du se dem i fullskärm.

Skärmdumpen nedan är på min 24", hoppas det är stort nog... (1920x1200)

Har man inte en begränsning på max 1000 pixlar när man inte har pro-medlemskap?

Ursprungligen av Goflorp:

Upp till 200 bilder på Flickr är gratis. Du kan välja lilla bildspelssymbolen på Flickr, då får du se dem i fullskärm.

Skärmdumpen nedan är på min 24", hoppas det är stort nog... (1920x1200)

Jo. Det är ju stort nog, fast fullskärm är det ju inte. Hela webläsaren syns ju.
Men det där bildspelet duger väl, i fall man länkar till det direkt, för annars är det för svårt att hitta.

Jag ska prova.

Nä men fy fan va det här suger alltså.

Nu ville jag byta namn på ett foto och då kom detta upp:
"Flickr has partnered with a lovely company called Picnik to bring you world-class, web-based photo editing services.
To edit your photos on Flickr, you'll need to enable Picnik to open inside your Flickr account. (You can turn it off again.)"

Dessutom ville jag ha en direktlänk till mitt foto, i fullt format. Hur gör man det?

Ursprungligen av the örjan:

Nä men fy fan va det här suger alltså.

Nu ville jag byta namn på ett foto och då kom detta upp:
"Flickr has partnered with a lovely company called Picnik to bring you world-class, web-based photo editing services.
To edit your photos on Flickr, you'll need to enable Picnik to open inside your Flickr account. (You can turn it off again.)"

Dessutom ville jag ha en direktlänk till mitt foto, i fullt format. Hur gör man det?

dubbelklick mitt i bilden så väljer du bildredigering á la Photoshop light direkt på nätet och då måste du ställa in att bildredigeringen äger rättigheter ta din bild från Flickr.

Foton byter man namn på genom att klicka på namnet och skriva dit det nya.
Pissenkelt.

Länka till bild, klicka på "All sizes" ovan bilden så får du välja vilken storlek . Här på 99 länkar vi in ngt mellanstor, runt 500 pixlars.

Senast redigerat 2010-05-08 16:18
  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-08 01:24

Nya sommarskor till bilen!

BBS Le Mans Replicas on Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-08 19:32

Flickr: Adamkl's Photostream

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-10 09:32
Ursprungligen av Adzam 1:

Flickr: Adamkl's Photostream

Like 'em!
Kollade din sida med - du har skön bildkänsla!

  • Medlem
  • Växjö
  • 2010-05-10 09:41

Besökte ett gammalt gräsbeklätt kalkbrott i helgen.. Här är vi på väg ner i det

Flickr

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-05-19 00:59
Ursprungligen av Hallon:

Like 'em!
Kollade din sida med - du har skön bildkänsla!

Roligt att höra! Tack!

Från ett besök på Tate Modern, London.

Tate on Flickr - Photo Sharing!

Senast redigerat 2010-06-06 12:40

Tack Goflorp. Jag ska inte ge upp.
Nu försökte jag ladda upp en bild men den tillät bara minsta, 10x15 cm. Resten var grått.
Varför gör den så nu då?
Jag har ju laddat upp 40x50 förut!

Jag kämpar på och lyckades få in den här i ett tidigare flickralbum.
Den är tillräckligt stor (1024x683) men den är alltså för stor för att postas här?
Och hur visar man den i fullskärm? Går inte det utan bildspel? (Som ju inte heller var fullskärm...)
Förresten, var den inte snygg?

Är det inte bättre att den du länkar in här är runt 500, det ser lite kass ut när 99.se får för stora bilder.

Visa i fullskärm, antingen får du köra det lokalt med den bild du laddat upp eller så får du hämta ner den största.
Det finns också 1000 plugins, flash-bildspel och liknande som kopplas ihop med FlickR. BigHugeLabs: Do fun stuff with your photos är ett sånt, de har allt - bl a " Show on black" osv.

Sedan är inte flickR raketforskning, det mesta löser sig om man surfar runt en stund.

Jag är osäker på vad de har för begränsningar på gratismedlem, jag har vart betalande i flera år.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2010-05-09 10:42
Ursprungligen av Goflorp:

Jag är osäker på vad de har för begränsningar på gratismedlem, jag har vart betalande i flera år.

Flickr: Help: Free Accounts, Upgrading and Gifts

Ny kamera och paranoid att bilderna ska crasha på hårddisken och fylla rummet med flera hundra hårddiskar. Så nu har jag reggat ett Flickr konto och tänkte typ använda det som bildbackup. När jag väljer att betala för Flickr vilken storlek kan jag då ladda ner bilderna med? Originalstorlek?

marcus

Ursprungligen av marcusbabe:

Ny kamera och paranoid att bilderna ska crasha på hårddisken och fylla rummet med flera hundra hårddiskar. Så nu har jag reggat ett Flickr konto och tänkte typ använda det som bildbackup. När jag väljer att betala för Flickr vilken storlek kan jag då ladda ner bilderna med? Originalstorlek?

marcus

Varför inte använda ngt bättre för backup?
Finns gott om trådar för Time-Machine, Carbon Copy och "Off-site"-tjänster.

Du kan ju göra på 20 olika sätt, minst. Lägg på flera diskar, bränn på DVD:er osv.

Att använda Flickr som Backup verkar lite skumt, t o m Dropbox är ju bättre då.

Skall man backupa bilder så är det ju inte den jpg man skickar upp till Flickr som gäller utan snarare en RAW-bild eller typ 16Bit TIFF.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-19 13:51
Ursprungligen av marcusbabe:

Ny kamera och paranoid att bilderna ska crasha på hårddisken och fylla rummet med flera hundra hårddiskar. Så nu har jag reggat ett Flickr konto och tänkte typ använda det som bildbackup. När jag väljer att betala för Flickr vilken storlek kan jag då ladda ner bilderna med? Originalstorlek?

marcus

Flickr är en mycket bra tjänst när man vill visa upp sina bilder för andra men för backup är jag tveksam. Vill du ha en onlinetjänst, kolla in de backupalternativ som finns som exempel Jungledisk, Carbonite, Mozy, Backblaze. Det tillsammans med en backup hemma ex. Time Machine.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-19 11:10

Yes, originalstorlek kan du ladda ner dom i. Du kan dock inte ladda upp hur stora bilder som helst, men så länge du har en någorlunda normal kamera så är det lugnt.

Goflorp jag tänkte mest att jag gillar att ha allt i molnet. Dropbox har jag ju i free men det kostar ju 20$ i månaden för 100GB lite mycke tycker jag.
Diskar och skivor kan ju lägga av och lägenheten kan ju brinna upp...

En liten annan fråga. Vad händer med bilderna i molnet(dropbox och Flickr) om man helt plötsligt slutar att betala för sin "space"? Tas grejerna bort då eller?!?!

Ursprungligen av marcusbabe:

Goflorp jag tänkte mest att jag gillar att ha allt i molnet. Dropbox har jag ju i free men det kostar ju 20$ i månaden för 100GB lite mycke tycker jag.
Diskar och skivor kan ju lägga av och lägenheten kan ju brinna upp...

En liten annan fråga. Vad händer med bilderna i molnet(dropbox och Flickr) om man helt plötsligt slutar att betala för sin "space"? Tas grejerna bort då eller?!?!

de ligger kvar, de raderar inget, men man får plötsligt samma restriktioner som om man är gratisgubbe.

Ursprungligen av Goflorp:

de ligger kvar, de raderar inget, men man får plötsligt samma restriktioner som om man är gratisgubbe.

Jo men har man lagt över "stora/tunga" bilder i orginalstorlek vad händer med dom?!?!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-05-19 16:54
Ursprungligen av marcusbabe:

Jo men har man lagt över "stora/tunga" bilder i orginalstorlek vad händer med dom?!?!

Angående Flickr: Flickr: Help: Free Accounts, Upgrading and Gifts

"Only smaller (resized) images accessible (though the originals are saved in case you upgrade later)"

Däremot så raderas gratiskontot efter 90 dagars inaktivitet.

Postat lite nytt, kika in om ni vill...

Bl a ett snyggt panorama över GBG i isvintern;

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-22 00:29

Var på Kolmården idag. En av de första bilderna jag tog blev också en av de bästa. Kommer fler lite senare.

Wolf at Kolmården on Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-22 09:04
Ursprungligen av Solid:

Var på Kolmården idag. En av de första bilderna jag tog blev också en av de bästa. Kommer fler lite senare.

Wolf at Kolmården on Flickr - Photo Sharing!

Grymt bra skärpa på ögonen där. Riktigt, riktigt snygg bild!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-25 22:50
Ursprungligen av Minto0:

Grymt bra skärpa på ögonen där. Riktigt, riktigt snygg bild!

Tack! Den funkar galant i lite mindre storlek, lade upp en stående också, blev bättre i min mening, är bara så feg när det gäller att beskära bilder...

Wolf II at Kolmården on Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 00:18
Ursprungligen av Solid:

Tack! Den funkar galant i lite mindre storlek, lade upp en stående också, blev bättre i min mening, är bara så feg när det gäller att beskära bilder...

Ja jag är alldeles för feg för sådant med har jag insett. Men vart väldigt bra som du säger. ibland måste man våga gå emot strömmen

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2010-06-23 20:06

Kristallen in the night on Flickr - Photo Sharing!

Verkar som Flickr håller på göra om sitt gränssnitt... fick ngt val om att "visit the future" nyssens.
Såg bättre ut än tidigare så det vart ju bara kul.

Bevaka tråden