Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .

de borde ju kunna "hugga" av den mitt på under på kommande versioner av hårdvaran eller nått. undrar varför de inte la skarven på botten istället.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 12:09

Det här är faktiskt riktigt pinsamt om det inte går att hålla i ett hörn på telefonen.
Design bör inte gå för att den fungerar, ingen annan mobil har dessa problem...

Nå - Iphone har ju alltid - alla modeller - haft dålig mottagning. Man kan dock vara lugn för att Ipone synas oerhört hårt. Jag är 100% övertygad om att ALLA mobiltelefoner som någonsin tillverkats har liknande flukturation av signal beroende på hur man håller det. Jag vet så pass om radio. Alla radiomottagare över huvud taget kan man manipulera med människokroppen (som ju är en stor säck proppfull med vatten). Jag tror bara att Iphone påverkas lite mera än genomsnittet för smartphones. Detta vet givetvis Apple - allt detta är testat in absurdum under konstruktionsarbetet - men dom bedömer att problemet inte är av den digniteten att man vill krossa designen och andra tekniska lösningar. Dom vet också att det snabbt upptäcks och att det ger en aning dålig "press", men dom bedömer att det inte alls påverkar försäljningen. Dom tror att allt blåder över - som signalhysterin kring 3G när den kom.
Jag tror att alla deras bedömningar är helt riktiga.

En rätt tydlig video:
YouTube - iPhone 4 Left Hand Antenna Issue

Det här måste vara ett skämt?

Ursprungligen av Thompy:

En rätt tydlig video:
YouTube - iPhone 4 Left Hand Antenna Issue

Det här måste vara ett skämt?

Jag tycker han håller telefonen konstigt faktiskt, stenhårt som om den höll på att springa iväg, får se när jag får min hur det funkar.

Jo jag håller med, så där håller inte jag min 3GS och jag är vänsterhänt. Men vilken konstruktionsmiss av Apple att det ens finns en möjlighet att begränsa täckningen såpass med bara handen. Varför inte sätta den på undersidan? Snyggare och uppenbarligen mer funktionellt.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nu vet jag inte om du formulerade dig lite dumt, men 3G/3Gs har inga sådana antennfunktioner i ramen som iP4 har. Alltså har det som visas i din länk inte ett jota med de problemet som kan ske med iP4 att göra, utan har den enkla förklaringen att killen håller hela handen tätt under mobilen så att antennerna innanför bakstycket skyms och då kan signalstyrkan gå ned. Helt naturligt i princip på alla mobiler i någon grad.

Dr Tinnitus

fast resultatet är ju detsamma, att man tappar mottagning, sen om det är pga. att man kortsluter eller om man täcker antennen är ju rätt ointressant egentligen.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 15:17

Saam G

Update on the reception issue from my buddy who has been hitting his head against the wall:

Got off the phone with Apple. They're sending me a new one overnight. They said they're aware of the issue, and it has something to do with a missing protective coating on some of the parts.

Hopefully it's not a bunch of baloney (mmm...).

BTW, Apple has amazing support. Friendly, knowledgeable, professional. They really do take care of you. Every time, in my experience.

iPhone 4

Ingen som kollat om det tappas samtal?

Om luren tappar en pinne det är ju skit samma.
Sånt händer ju precis hela tiden, oavsett telefon så är det ju det som händer när man rör på sig.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 19:10
Ursprungligen av Goflorp:

Ingen som kollat om det tappas samtal?

Om luren tappar en pinne det är ju skit samma.
Sånt händer ju precis hela tiden, oavsett telefon så är det ju det som händer när man rör på sig.

Ja, samtal ha tappats vad man kan se av videos. Troligtvis på ställen där täckningen redan innan är värdelös.

Ursprungligen av zappee:

Ja, samtal ha tappats vad man kan se av videos. Troligtvis på ställen där täckningen redan innan är värdelös.

... Och med den operatör som är känd för tappade samtal

Räknar det här som en icke-nyhet som Svensk.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 19:46
Ursprungligen av Goflorp:

... Och med den operatör som är känd för tappade samtal

Räknar det här som en icke-nyhet som Svensk.

Ja, samma här... tror det är lite väl överdrivet. Lika många som rapporterar att de inte har problemet så.

Gissar som så här.

Antennen är säkert 1,5ggr genomsnittsantennen i funktion, håller man näven på fel ställe så dämpar man det med 15% eller så.
Slutsumman gör ändå att luren ligger över snittet....

Men på känt manér måste man ju demonisera och hacka ner på det hela.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-25 22:02

Det finns inga andra mobiltelefoner som nagelfars så mycket som iPhonarna.
Belackarna (Android-tomtarna) måste ha något att hacka på.

Ursprungligen av Konrad:

Det finns inga andra mobiltelefoner som nagelfars så mycket som iPhonarna.

Tänkte just på det - hela antenndiskussionen är snarare ett symtom på att iPhonen dominerar marknaden så totalt. Och med dominerar menar jag inte nödvändigtvis hur många procent av försäljningen den-och-den telefonen har, utan snarare fenomenet att precis allt som rör iPhone per automatik är förstasidesstoff.

Apropå just antennproblemet (som märkligt nog talas om som ett problem när mottagningen blivit bättre? Kunde ju tycka att det i så fall är tidigare iPhones som har problem, men låt gå) så är det här ganska bra läsning. Det är alltså inget nytt problem, utan nyheten är snarare att den stora massan fått reda på det.

Själv hade jag aldrig ens reflekterat över hur jag håller mobilen innan det här, men jag har nog alltid hållit mina mobiler lite mer upptill, d.v.s. med handen en bit upp mot örat, vilket jag tror att de flesta nog ändå gör utan att tänka på det. Greppar man i stället mobilen i något slags trycka-den-mot-kinden-med-hela-handflatan-grepp kommer man såklart att täcka antennen, men det gör man ju i så fall nästan oavsett vilken mobil man använder:

YouTube - Nokia 6230 RF loss when held in hand - like iPhone

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 01:15

Kanske är av denna anledningen som Steve hade problem att visa vissa funktioner som krävde mottagning under WWDC10?

fast det var ju wifi han försökte köra över

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-26 08:17

Rimligen bör ju WiFi-antennen också påverkas av samma fenomen?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 09:08
Ursprungligen av ridax:

Rimligen bör ju WiFi-antennen också påverkas av samma fenomen?

Ja kanske men det beror om Wifi signalen är starkare och man märker det inte lika mycket som med en svag 3G signal.

//Rob

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 11:37

Nu kanske det är lite OT men var det någon som noterade om Steve höll telefonen på ett annorlunda sätt (jämfört med första gången) då han kom tillbaka och åter kunde visa presentationen som han initiellt inte lyckades få upp?

En liten notis är att till och med CNN har noterat detta problem och sände bl.a. ett reportage om detta sent igår kväll.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 13:58
Ursprungligen av iPilot:

Nu kanske det är lite OT men var det någon som noterade om Steve höll telefonen på ett annorlunda sätt (jämfört med första gången) då han kom tillbaka och åter kunde visa presentationen som han initiellt inte lyckades få upp?

En liten notis är att till och med CNN har noterat detta problem och sände bl.a. ett reportage om detta sent igår kväll.

Stämmer detta så är det extremt fult och oärligt gjort av Steve och Apple, om man nu visste om att problemet fanns, och inte åtgärdade det innan releasen.

Man ska nog sätta dessa antennproblem i relation till att iPhone 4 verkar vara den iPhone hittills som är bästa mottagningsförmågan av alla. Så även när det är dåligt med iPhone 4 är det bättre än någon tidigare modell.

Ursprungligen av Zimmerman:

Adrian B: Såg ett "gammalt" inlägg jag missat där du inte förstod varför jag ville ha 1920 istället för 720.

Detta är inte en tråd om iPhone 4 allmänhet, denna tråd gäller bara vad rubriken säger: "iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen"

Ta det i den allmänna tråden om iPhone 4 istället.

Du låste ju tråden där inlägget var - kunde inte replikera där. Skit samma - du fattar nog nu videogrejen.

Ursprungligen av Adrian B:

Detta är inte en tråd om iPhone 4 allmänhet, denna tråd gäller bara vad rubriken säger: "iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen"

Ta det i den allmänna tråden om iPhone 4 istället.

Ursprungligen av Zimmerman:

Du låste ju tråden där inlägget var - kunde inte replikera där.

Jo, men i samma inlägg som jag låste den så hänvisade jag till den nya allmänna tråden om iPhone 4 där man skulle fortsätta diskussionerna, med länk och allt, trodde inte det kunde missförstås, men du valde istället den om antennproblemet.

Sorry. Missade det.

Ursprungligen av Adrian B:

Jo, men i samma inlägg som jag låste den så hänvisade jag till den nya allmänna tråden om iPhone 4 där man skulle fortsätta diskussionerna, med länk och allt, trodde inte det kunde missförstås, men du valde istället den om antennproblemet.

Ursprungligen av Zimmerman:

Sorry. Missade det.

Det är lugnt. Jag har flyttat ditt inlägg nu till rätt tråd, tids nog ska jag svara dig också

Usch! Nu gör det här mig lite halvnojjig. Ska man behöva hålla telefonen som något retard varje gång man sitter och surfar på bussen. Hur mycket påverkar det här när man prata. Det är ju som Goflorp säger, man sitter ju inte direkt och kollar på mottagningen när man pratar i telefonen. Men om det börjar hacka och bryts när man gör det lär man ju bli trött på den efter två dagar.

Det kan ju också vara så att om man håller telefonen på detta "dåliga" sätt - signalen försvagas - och för upp den mot huvudet för att tala så blir det bra signal igen - försvagningen försvinner eller minskar. Alla som håller på med radio skulle inte bli förvånade - skallen är ju en flera liters vattebehållare och grejer händer. Apples lab har givetvis också mätt när luren hålls så där och är mot skallen/örat. Dom har mätt ALLA sätt man kan hålla luren.

Ursprungligen av PeeMaN:

Usch! Nu gör det här mig lite halvnojjig. Ska man behöva hålla telefonen som något retard varje gång man sitter och surfar på bussen. Hur mycket påverkar det här när man prata. Det är ju som Goflorp säger, man sitter ju inte direkt och kollar på mottagningen när man pratar i telefonen. Men om det börjar hacka och bryts när man gör det lär man ju bli trött på den efter två dagar.

Ursprungligen av PeeMaN:

Usch! Nu gör det här mig lite halvnojjig. Ska man behöva hålla telefonen som något retard varje gång man sitter och surfar på bussen. Hur mycket påverkar det här när man prata. Det är ju som Goflorp säger, man sitter ju inte direkt och kollar på mottagningen när man pratar i telefonen. Men om det börjar hacka och bryts när man gör det lär man ju bli trött på den efter två dagar.

Om du har en iPhone nu, eller egentligen vilken mobil som helst i någorlunda lika storlek. Testa att hålla den så att du inte kommer åt den del nere i vänstra hörnet där denna skarv mellan antennsegmenten finns på iP4. Jag antar att du kommer att inse att det är väldigt lätt att hålla mobilen så att man undviker detta område med hand eller fingrar och oavsett vilken hand du håller luren med vid samtal. Jag ser inga större problem att undvika det områden ens när man surfar.

Man måste inte grabba mobilen med värsta heltäckande krampaktiga skogshuggargreppet...:D

Dr Tinnitus

Bevaka tråden