Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .

ha! jag har det: Apple får tillverka två modeller - Iphone 4 R (för högerhänta) och Iphone 4 L (för vänsterhänta). Det finns ju två färger.
- Vilken vill du ha?
- En vit left, tack.

"Iphone 4 R svart säljes. Knappt använd".

Etc.

Engadget har en fin poll om 3GS versus 4 när det gäller mottagningen....

The Jimmy Fallon Test: is the iPhone 4 dropping fewer calls? -- Engadget

Pollen är längst ner... av de som deltagit när jag läste har 13.5% fått sämre mottagning och 17.3% fått bättre mottagning medans 7.5% inte märkt skillnad....

Så med lite flumm-matte känns det som 50/50 om man får bättre eller sämre mottagning

Jo, precis vad jag väntade mig. Om inte "antennproblemet" upptäckts och spridits på nätet så hade ingenting hänt...liksom. Allt hade passerat.

Ursprungligen av PeeMaN:

Så med lite flumm-matte känns det som 50/50 om man får bättre eller sämre mottagning

fast nu har nu nån sagt att apple support sagt till dem att det ju är ett tillverkningsfel, så frågan är ju om vi svenskar ens behöver oroa oss för problemet med mottagning när den kommer hit.

om det nu inte är ett produktionsfel som sagt. då äre ju jäkligt svårt att förutse före release.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 14:48

Läste precis om Steve Jobs "lösning", att man ska hålla den annorlunda eller köpa sig ett "skal". Det om något visar att telefonen är feldesignad från början.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 15:00
Ursprungligen av Duke:

Läste precis om Steve Jobs "lösning", att man ska hålla den annorlunda eller köpa sig ett "skal". Det om något visar att telefonen är feldesignad från början.

Personligen tycker inte jag att man ska behöva hålla en telefon som man betalat flera tusentals kronor på ett specifikt sätt för att inte markant minska mottagningsförmågan. Speciellt inte då telefonen är världsledande inom sin sort.

Dessutom så kan det ses som något dåligt att Apple säljer detta skal som lösning på problemet. I sådant fall borde skalet ingå då man köper telefonen och sen ska konsumenten själv få avgöra om man vill offra sämre mottagning för den fina designen (ha stålramen blottad) eller eller helt enkelt om man väljer att ha på skalet och därmed gå miste om designen men få desto bättre mottagning.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 15:16
Ursprungligen av iPilot:

Personligen tycker inte jag att man ska behöva hålla en telefon som man betalat flera tusentals kronor på ett specifikt sätt för att inte markant minska mottagningsförmågan. Speciellt inte då telefonen är världsledande inom sin sort.

Håller med.

Ursprungligen av iPilot:

Dessutom så kan det ses som något dåligt att Apple säljer detta skal som lösning på problemet. I sådant fall borde skalet ingå då man köper telefonen och sen ska konsumenten själv få avgöra om man vill offra sämre mottagning för den fina designen (ha stålramen blottad) eller eller helt enkelt om man väljer att ha på skalet och därmed gå miste om designen men få desto bättre mottagning.

Jag ser inte det som en acceptabel "lösning". Den enda lösning som jag accepterar är att Apple löser problemet.

Varför inte vänta tills ni får era telefoner för att se om det är ett verkligt problem eller bara hype...

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 16:48
Ursprungligen av BlackSmp:

Varför inte vänta tills ni får era telefoner för att se om det är ett verkligt problem eller bara hype...

Ja, alla som rapporterar om problemen överdriver...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 16:57
Ursprungligen av Duke:

Ja, alla som rapporterar om problemen överdriver...

Ja, det är ju inte alla telefoner som har det. Det är bara att de som har problem som skriker högst.

Dessutom är det inget nytt att man inte kan hålla en telefon hur som helst utan att tappa täckning, se Nokia 62** manual.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 17:24
Ursprungligen av zappee:

Ja, det är ju inte alla telefoner som har det. Det är bara att de som har problem som skriker högst.

Dessutom är det inget nytt att man inte kan hålla en telefon hur som helst utan att tappa täckning, se Nokia 62** manual.

Skrev jag att alla iPhones har problemet? Sedan så förstår jag inte varför folk alltid tar upp andra märken/produkter med fel så fort en Appleprodukt har ett fel? Jag som är en potentiell köpare av en iPhone 4 är inte intresserad av att andra märken/modeller felar. Det enda jag är intresserad av är att Apple löser problemet med iPhone 4 som faktiskt finns, och det innan jag köper den.

Ursprungligen av Duke;:

Skrev jag att alla iPhones har problemet? Sedan så förstår jag inte varför folk alltid tar upp andra märken/produkter med fel så fort en Appleprodukt har ett fel? Jag som är en potentiell köpare av en iPhone 4 är inte intresserad av att andra märken/modeller felar. Det enda jag är intresserad av är att Apple löser problemet med iPhone 4 som faktiskt finns, och det innan jag köper den.

Då är det bara att vänta tills dess att vi kan bilda oss en uppfattning om hur stort problemet verkligen âr och inte många av oss kan tillföra speciellt mycket just nu

Ursprungligen av Duke:

Skrev jag att alla iPhones har problemet? Sedan så förstår jag inte varför folk alltid tar upp andra märken/produkter med fel så fort en Appleprodukt har ett fel? Jag som är en potentiell köpare av en iPhone 4 är inte intresserad av att andra märken/modeller felar. Det enda jag är intresserad av är att Apple löser problemet med iPhone 4 som faktiskt finns, och det innan jag köper den.

Det låter ju som om detta är ENBART ett problem för iPhone4, men det är det ju inte, det är det som den som jämför vad andra tillverkare gör/har gjort etc.

Problemet verkar enligt mig vara en skit i nordsjön.

om det nu är ett tillverkningsfel, alltså att de glömt skydslack på vissa komponenter, på vissa exemplar, så kommer de ju ersättas. o då finns ju inte problemet längre. finns ju en hel del som tyder på att det är så. tycker det är en jäkla massa tolkande här hur ett väldigt kort svar från steve, ett svar som egentligen inte säger så mycket.

Duke: självklart är det inte en ursäkt, men andra mobiler kanske inte granskas i samma grad som en ny iphone modell, o därmed så framstår det som att problemet enbart finns hos apple och på alla exemplar.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 19:34
Ursprungligen av Baltazar:

om det nu är ett tillverkningsfel, alltså att de glömt skydslack på vissa komponenter, på vissa exemplar, så kommer de ju ersättas. o då finns ju inte problemet längre. finns ju en hel del som tyder på att det är så. tycker det är en jäkla massa tolkande här hur ett väldigt kort svar från steve, ett svar som egentligen inte säger så mycket.

Svaret från Steve Jobs säger ju att man ska hålla telefonen annorlunda eller så får man köpa ett skal. Man vill ju inte, av det svaret att döma, ens ta ansvar och se till så kunden får en helt fungerande telefon. Kunden får ju t.ex. själv bekosta skalet.

Sedan ska man inte behöva ta till alternativa lösningar som skal och "specialgrepp" runt telefonen för att den ska fungera.

Ursprungligen av Baltazar:

Duke: självklart är det inte en ursäkt, men andra mobiler kanske inte granskas i samma grad som en ny iphone modell, o därmed så framstår det som att problemet enbart finns hos apple och på alla exemplar.

Ursprungligen av Goflorp:

Det låter ju som om detta är ENBART ett problem för iPhone4, men det är det ju inte, det är det som den som jämför vad andra tillverkare gör/har gjort etc.

Till er båda: Nu gäller det en Appleprodukt så då ska man bara rapportera om den produkten också och inte om andra produkter som har eller har haft samma/liknande problem.

Ursprungligen av Duke:

Svaret från Steve Jobs säger ju att man ska hålla telefonen annorlunda eller så får man köpa ett skal. Man vill ju inte, av det svaret att döma, ens ta ansvar och se till så kunden får en helt fungerande telefon. Kunden får ju t.ex. själv bekosta skalet.

Sedan ska man inte behöva ta till alternativa lösningar som skal och "specialgrepp" runt telefonen för att den ska fungera.

jo, fast det var ju dels ett väldigt kort meddelande, rätt kortfattat och kan ju varit nått han sa innan de fick tillbaka ett exemplar och såg att det var ett tillverkningsfel på den. det är helt enkelt lite tidigt att säga hur det egentligen är. om det är konstruktionsfel eller tillverkningsfel. tycker bara personligen att det är väldigt många som drar väldigt stora växlar på en mening med typ 5 ord, där man inte vet alla omständigheter så att säga. det är ju inte steve man ska vända sig till om man får problem, utan till apples support eller butiker. det är ju en hel del som fått sina utbytta eller ska få dem utbytta. varför gör de så, om det nu är så att apples officiella ståndpunkt är att man får ändra hur man håller mobilen?

Ursprungligen av Duke:

Till er båda: Nu gäller det en Appleprodukt så då ska man bara rapportera om den produkten också och inte om andra produkter som har eller har haft samma/liknande problem.

åter igen, det handlade väll mer om att problemet blåses upp i större proportioner än om det hade varit nån annan tillverkare. försöker inte säga att det är försvarbart, försöker bara säga att det blåses upp som om att varje exemplar av iphone 4 har detta problem och så är det ju uppenbarligen inte. hade detta varit t.ex, htc, så hade det väll inte blåsts upp till att alla mobiler har det.

Ursprungligen av Duke:

Svaret från Steve Jobs säger ju att man ska hålla telefonen annorlunda eller så får man köpa ett skal. Man vill ju inte, av det svaret att döma, ens ta ansvar och se till så kunden får en helt fungerande telefon. Kunden får ju t.ex. själv bekosta skalet.

Sedan ska man inte behöva ta till alternativa lösningar som skal och "specialgrepp" runt telefonen för att den ska fungera.

Till er båda: Nu gäller det en Appleprodukt så då ska man bara rapportera om den produkten också och inte om andra produkter som har eller har haft samma/liknande problem.

Som jag sa tidigare är det inte fel att påpeka att det här inte enbart är ngt som ondskefulla Steve hittat på, utan det är något som återfinns på flera tekefonmodeller från flera tillverkare. Varför skall det då enbart handla om apple - för att DU bara är intresserad av dem?

Just nu försöker jag överhuvudtaget stå ut med sin stil här. Sluta vara dryg.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 20:29
Ursprungligen av Goflorp:

Som jag sa tidigare är det inte fel att påpeka att det här inte enbart är ngt som ondskefulla Steve hittat på, utan det är något som återfinns på flera tekefonmodeller från flera tillverkare. Varför skall det då enbart handla om apple - för att DU bara är intresserad av dem?

Just nu försöker jag överhuvudtaget stå ut med sin stil här. Sluta vara dryg.

Är väl ingen här som säger att Steve är ondskefull? Jag gör det inte i varje fall. Säger att det är dåligt att man som lösning ber sina kunder att hålla telefonen annorlunda eller att man får kosta på sig ett skal.

Om det rapporteras om fel på Volvos bromsar så ska man väl inte skriva om annat än just Volvo och deras bromsar, eller? Samma sak gäller Apple. Skriv om Apple då problemet man tagit upp handlar om just Apple och deras nya telefon. Det anser jag i varje fall.

Person A: "Hörde du om problemen med nya iPhonen?"
Person B: "Ja, det gjorde jag. Nokia har också fel på sina telefoner och... och... Android suger!"
Person A: "Öhm...jaha!? Det var ju inte riktigt det vi talade om."
Person B: "Nä, men ville bara inflika det så du inte tror att bara Apples telefoner felar eller att iOS är bäst."
Person A: *slår sig för pannan*

Tråkigt om du uppfattar mig som dryg men det är väl sådant man får acceptera eftersom Internet är serious business.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 20:46
Ursprungligen av Duke:

Är väl ingen här som säger att Steve är ondskefull? Jag gör det inte i varje fall. Säger att det är dåligt att man som lösning ber sina kunder att hålla telefonen annorlunda eller att man får kosta på sig ett skal.

Om det rapporteras om fel på Volvos bromsar så ska man väl inte skriva om annat än just Volvo och deras bromsar, eller? Samma sak gäller Apple. Skriv om Apple då problemet man tagit upp handlar om just Apple och deras nya telefon. Det anser jag i varje fall.

Person A: "Hörde du om problemen med nya iPhonen?"
Person B: "Ja, det gjorde jag. Nokia har också fel på sina telefoner och... och... Android suger!"
Person A: "Öhm...jaha!? Det var ju inte riktigt det vi talade om."
Person B: "Nä, men ville bara inflika det så du inte tror att bara Apples telefoner felar eller att iOS är bäst."
Person A: *slår sig för pannan*

Tråkigt om du uppfattar mig som dryg men det är väl sådant man får acceptera eftersom Internet är serious business.

Men vaddå fel?

Har du någon aning om hur antenner, radiovågor, mm. fungerar?

Det jag menade var att det Steve sa är inte så konstigt då de flest andra operatörer har det i sina manualer.

Det är inget problem, där så det blir om man täcker för antennen... sen att antennen inte sitter jättesmart på iPhone 4 är en annan sak.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 20:57
Ursprungligen av zappee:

Men vaddå fel?

Det är inget problem, där så det blir om man täcker för antennen... sen att antennen inte sitter jättesmart på iPhone 4 är en annan sak.

Ja, fel.

Köper jag en telefon vill jag kunna hålla den precis så som jag vill. Vill inte behöva bli tvingad att hålla den på ett speciellt sätt eller att behöva köpa tillbehör till den för att den ska fungera till 100%.

Men det är kanske bara jag som resonerar så...

Ursprungligen av Duke:

Ja, fel.

Köper jag en telefon vill jag kunna hålla den precis så som jag vill. Vill inte behöva bli tvingad att hålla den på ett speciellt sätt eller att behöva köpa tillbehör till den för att den ska fungera till 100%.

Men det är kanske bara jag som resonerar så...

Och vad köper man då?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 21:09
Ursprungligen av keptang:

Och vad köper man då?

Förslagsvis en telefon som man kan hålla precis som man vill och som man inte måste köpa tillbehör till för att den ska fungera till 100%...

Ursprungligen av Duke:

Förslagsvis en telefon som man kan hålla precis som man vill och som man inte måste köpa tillbehör till för att den ska fungera till 100%...

Du kan inte ge några exempel så man vet vad man ska köpa och inte köpa?
Du verkar veta vad man ska köpa och inte köpa så snälla upplys oss som inte vet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 21:19
Ursprungligen av Duke:

Ja, fel.

Köper jag en telefon vill jag kunna hålla den precis så som jag vill. Vill inte behöva bli tvingad att hålla den på ett speciellt sätt eller att behöva köpa tillbehör till den för att den ska fungera till 100%.

Men det är kanske bara jag som resonerar så...

Men....

Du kan inte hålla någon telefon precis hur du vill utan att någon gång tappa täckning.

Ursprungligen av zappee:

Men....

Du kan inte hålla någon telefon precis hur du vill utan att någon gång tappa täckning.

Jodå, Duke har nog svaret. Eller inte..

Ursprungligen av Duke:

Ja, fel.

Köper jag en telefon vill jag kunna hålla den precis så som jag vill. Vill inte behöva bli tvingad att hålla den på ett speciellt sätt eller att behöva köpa tillbehör till den för att den ska fungera till 100%.

Men det är kanske bara jag som resonerar så...

Så, om du vill hålla mobilen bak o fram, upp o ner, samt med fingrarna för micken och högtalaren utanför örat, och det inte funkar lika bra som vanligt. Så är det en kass mobil och skit att tillverkaren inte har sett till att det funkar utan problem....

Dr Tinnitus

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 22:41
Ursprungligen av keptang:

Du kan inte ge några exempel så man vet vad man ska köpa och inte köpa?
Du verkar veta vad man ska köpa och inte köpa så snälla upplys oss som inte vet.

Nej, jag säger inte vad andra ska köpa eller vad andra ska tycka. Jag säger bara hur jag anser att det är och att det bör vara.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Så, om du vill hålla mobilen bak o fram, upp o ner, samt med fingrarna för micken och högtalaren utanför örat, och det inte funkar lika bra som vanligt. Så är det en kass mobil och skit att tillverkaren inte har sett till att det funkar utan problem....

Dr Tinnitus

Dagisnivå på det inlägget, och det vet du. När jag pratar om att hålla den så som jag vill så menar jag att jag vill kunna hålla den på ett normalt sätt samt slippa behöva köpa tillbehör för att få den att fungera när man håller den normalt.

Senast redigerat 2010-06-28 03:25
Ursprungligen av Duke:

Dagisnivå på det inlägget, och det vet du. När jag pratar om att hålla den så som jag vill så menar jag att jag vill kunna hålla den på ett normalt sätt samt slippa behöva köpa tillbehör för att få den att fungera när man håller den normalt.

Nej, det var inte alls dagisnivå på det inlägget. Jag överdrev lite för att se om du skulle förstå att ditt påstående om att man skulle kunna hålla sin mobil precis som man vill utan att det skulle innebära risk för problem var rätt långt ute i det blå.

Nu säger du att man måste kunna hålla mobilen "på ett normalt sätt", vad är då det? Bara just ditt sätt du är van att hålla mobilen på? Eller om nu många redan alltid hållit sina mobiler på ett sådant sätt att de inte kommer i konflikt med det ev. kritiska området på en iP4, håller de i så fall mobilen onormalt??

Grundpoängen jag vill ha fram är att vi redan från dag ett alltid har fått tänka till en smula på hur vi håller olika mobiler, just för att inte tappa dem, få luren i bästa läge, inte komma åt knappar eller skymma micken. Har vi vant oss vid den egna luren och måste låna polarens mobil som kanske är mycket mindre, så måste vi tänka till lite igen för att inte det ska gå på tok med den.

Så, med tanke på detta så varför skulle det vara ett så oöverstigligt hinder att ev. behöva tänka till en smula på hur man inte bör hålla en iP4 för att slippa ev. risk för påverkan av signalstyrkan? I synnerhet när det inte handlar om några märkliga akrobatiska grepp, utan bara att ändra det vanliga greppet en liten smula?

Jag försvarar på ingavis detta ev. antennfenomen, utan försöker bara förstå och förklara, och hellre vara lite positiv än bara negativ. I alla fall tills vi verkligen vet om det är ett problem eller bara en storm i ett vattenglas.

Dr Tinnitus

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 23:05
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

man måste kunna hålla mobilen "på ett normalt sätt", vad är då det?

... och bevisligen så kan man inte hålla alla iPhone 4 så, såvida man inte köper till ett skal.

Bevaka tråden