Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ringa med iPad?

Tråden skapades och har fått 12 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 16:05

Är det någon som använder ipaden till att ringa? Jag testade skype-appen nyss och det verkade funka men de ville förstås ha betalt så nu undrade jag hur det funkar i praktiken? Blir det dyrt? Andra system som funkar bättre?

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-24 16:15

Nu har jag inte kvar min iPad längre så jag kan testa men det finns en app som heter Truphone som du kan prova.

Skype är rätt billigt. Tror de tar 20 öre minuten eller nåt, även för utlandssamtal.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 22:22

Tack för tipset om Truphone! Tyvärr blir det lika dyrt som Skype - ungefär 3.30/min dit jag ringer mest dvs till mobiltelefoner i utlandet. Skype är väl bara billigt om man ringer till någon som också har tillgång till det? Då kan det förstås vara 20 öre minuten.

Det jag egentligen undrade var om jag kan skippa mobilen i sommarstugan? Det är lite krångligt det hela men iphonen (med telenor) har ingen mottagning alls medan det mobila bredbandet också från telenor har mottagning. Telenor säger det går på samma nät så det beror troligen på olika starka antenner då? Jag hade alltså tänkt skippa den extra mobilen med Telia (som också blir dyrt) och bara ta med ipaden - tror ni det skulle funka? Det blir så många teknikprylar...

Ursprungligen av mi-gardet:

Tack för tipset om Truphone! Tyvärr blir det lika dyrt som Skype - ungefär 3.30/min dit jag ringer mest dvs till mobiltelefoner i utlandet. Skype är väl bara billigt om man ringer till någon som också har tillgång till det? Då kan det förstås vara 20 öre minuten.

Det jag egentligen undrade var om jag kan skippa mobilen i sommarstugan? Det är lite krångligt det hela men iphonen (med telenor) har ingen mottagning alls medan det mobila bredbandet också från telenor har mottagning. Telenor säger det går på samma nät så det beror troligen på olika starka antenner då? Jag hade alltså tänkt skippa den extra mobilen med Telia (som också blir dyrt) och bara ta med ipaden - tror ni det skulle funka? Det blir så många teknikprylar...

Skype till Skype är gratis.
Det lär väl funka med bara iPad, skönt att bara ha en pryl med sig, fast det blir svårt för folk att ringa till dig kanske, om du inte köper t.ex Skype-in.

Vart är det du ringer där det kostar såpass mkt?

Ursprungligen av mi-gardet:

Det blir så många teknikprylar...

Man kan aldrig ha för många prylar.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-25 13:44

Använd Fring (gratis) och skaffa ett SIP-konto hos t.ex. VoipDiscount.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-25 14:57

Jag ringer oftast till mobiltelefoner i Tyskland och Schweiz som inte har Skype - det går tydligen inte att installera Skype i alla modeller. Skall kolla upp tipset om Fring - tack för det- men behövs det inte samma typ av program i den telefonen jag ringer till där också?

Just nu är problemet att ipaden har låst sig fullständigt och det går inte att göra någonting - det kommer bara upp en skylt om "Sim locked" och inget ställe att skriva in någon PIN-kod. Telenor påstår att de har låst upp SIM-kortet och jag har fyllt på pengar men inget händer. Är det verkligen så att ett kontantkort med 0 kr på låser hela ipaden? Utan att man får någon besked om att fylla på pengar - eller är det bara Telenor som gör så?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-25 16:55

Fring kan ringa SIP-samtal från iPaden till vanliga telefonnätet (eller mobiltelefoner). Om man betalar in 10 Euro till Voipdiscount, så kan man sedan ringa "gratis" i 4 månader till fasta telefoner i många länder. För övriga länder eller till mobiltelefoner ringer man för de 10 Eurona man betalat in...

  • Oregistrerad
  • 2010-06-25 17:30

Nu har jag kollat lite på hemsidan men jag får det till att bli 2.95 SEK/min (utan moms?) till schweiziska mobiltelefoner med Voipdiscount? På den andra sidan tar Telia 3.49 SEK/min från hemtelefonen så det är förstås bättre än det.

  • Medlem
  • Uddevalla
  • 2010-06-26 18:18

Rebtel.com kan vara ett alternativ.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-27 19:11

Tack för det tipset också! Det är den billigaste jag har sett tills nu - 2.24 SEK/min. Med hemtelefonen ringer jag för 1.89 med Universal så det börjar närma sig!

  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-12-06 00:43

Kolla vad det kostar med Skype Unlimited Europe paketet.

Mycket bra pris på fasta telefoner och från 70öre / min till mobiler. Vet inte exakt vad det kostar till tyska mobiler men det brukar skilja något mellan bolag också.

https://buy.skype.com/paymonthly/#UnlimitedEurope|allSubscriptionsTab

1
Bevaka tråden