Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-28 15:13
Ursprungligen av Zimmerman:

Ser du verkligen inte att handflatan täcker över skarven på ena bilden? (skarven är ju millimeterstor i verkligheten). Ser du inte skillnaden när man håller den med vänster vs. höger hand?

Rör sig inte om om en millimeterstor skarv...

Ursprungligen av Duke:

Rör sig inte om om en millimeterstor skarv...

[IMG]

Spela roll om det är 1mm eller 0,02mm...

Jag har haft några olika mobiler i mina dagar, och i flera fall har det i bruksanvisningen stått att man bör undvika att hålla i telefonen på sådant vis att man skymmer den inbyggda antennen, för det kan ge sämre mottagning.

Så jag väntar med att dra några för stora slutsatser och döma Apple för något i denna antennsak innan det verkligen är bekräftat att vara en konstruktionsmiss eller tillverkningsmiss. Det kan ju faktisk vara bara en storm i ett vattenglas....

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-26 20:32

Jag tycker det är en ganska stor skillnad på att hålla en telefon på ett sådant sätt att antennerna skyms på något sätt och därför får sämre signal och på att som det verkar i Apples fall trycka på ett bestämt ställe som "kortsluter" två antenner å att de inte fungerar så bra längre.

Det är helt enkelt en annan typ av fel och ett fel som kommer UTÖVER de negativa effekter som en ev. skuggning av antennerna leder till. De negativa effekterna som manfår av att skugga antennerna påverkar ju alla mobiler (även iPhone 4 säkerligen).

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-26 21:24

Från handboken till en populär telefon från Nokia:
Enheten kan ha inbyggda och externa antenner. Liksom med andra radiosändare bör man undvika onödig kroppskontakt med antennområdet när antennen sänder eller tar emot. Kontakt med antennen påverkar kommunikationens kvalitet och kan medföra att enheten använder mer energi än nödvändigt vilket kan leda till att batterilivslängden försämras. [bild visar antennens placering i överkanten på baksidan]

Från handboken till en populär telefon från Sony Ericsson:
Täck inte över antennen när du pratar i telefon eller överför data. Antennen sitter på baksidan av telefonen. [bild visar antennens placering i nederkanten på baksidan]

Ursprungligen av Mija:

Från handboken till en populär telefon från Nokia:
Enheten kan ha inbyggda och externa antenner. Liksom med andra radiosändare bör man undvika onödig kroppskontakt med antennområdet när antennen sänder eller tar emot. Kontakt med antennen påverkar kommunikationens kvalitet och kan medföra att enheten använder mer energi än nödvändigt vilket kan leda till att batterilivslängden försämras. [bild visar antennens placering i överkanten på baksidan]

Från handboken till en populär telefon från Sony Ericsson:
Täck inte över antennen när du pratar i telefon eller överför data. Antennen sitter på baksidan av telefonen. [bild visar antennens placering i nederkanten på baksidan]

TaDaaaa....

Så brukar det stå ja, vilket så visar att detta tjoande om antennfenomen på iP4 kan vara en storm i ett vattenglas. Innan vi verkligen vet mer om vad som orsakar fenomenet och varför, så kanske man ska ta det en smula piano och vänta med att gasta och döma hit och dit...

Dr Tinnitus

Problemet med Iphone4 är ett annat - har du ännu inte hajat det? det handlar inte om en allmän dämpning av radiomottagning - som man kan göra med alla radiomottagare som finns. Det är en naturlag.
Det handlar om att man "kortsluter" dom två separata antennerna genom att håla handen och trycka över den isolerade "glipan" mellan antennenheterna. Handensfukt och människokroppens ledningsförmåga (vi är ju mest vatten) gör att båda antennerna får fel värden. En isolerande hinna med "lack" är väl vad dom använder för att minska "kortslutningen" (som dock alltid kommer att finnas till viss del om man trycker hårt på skarvstället). Antingen är denna hinna inte nog eller så är den för tunn eller saknas på vissa enheter p.g.a. tillverkningsfuckup.
Jag tror dock att även lurar med denna hinna perfekt aplicerad - lurar utan problem - kan få samma "fel" efter en tid; ALL lack nöts bort, elimineras av UV, errodera. ALL lack försvinner.
Apples nya antennlösning är givetvis...ja, ny och oprövad i stort. Detta är ett bevis på detta - användare har hittat en svaghet i - den i grunden geniala - lösningen. Jag tror att problemet är en struntsak i det stora hela - man kommer att vänja sig vid att inte hålla den på ett specifikt sätt. Så är det egentligen med alla mojänger som finns; man kan inte hålla dom på ett speciellt sätt (då trycker man ofrivilligt på en knapp, då sjunker mottagningen, då faller skivan ut, då täcks kylluftinsyget, etc, etc.
Kanske flyttas skarven på nästa modell...men jag misstänker att den har det ultimata läget där den är nu. Man har testat och labbat in absurdum och konstanterat att statistiskt så ger exakt denna placering problem i minst antal fall. Hade en majoritet av jordens befolkning hållt luren i väster hand (sådant där har dom ju också statistik på) för det mesta så hade skarven suttit på annan plats.
Om 6 månader minns ingen detta. Detta är en kvasinyhet. Dom som har lurar som saknar lacken får nya. Thats it. Returfrekvensen av lurar kommer nog inte att vara större än vid släpp av någon annan nykonstruerad lur oavsett tillverkare. Så här är det med varje ny mojäng - minns bara första generationen av nya Mac-modeller. Detta är ju vardagsmat. En gäspning.
Själv brukar jag alltid vänta till andra serien av en nydesignad hightech-produkt - om jag kan. Denna gång är det redan bokat och jag behöver en ny lur. Denna sak ändrar inte mina planer. hade det varit något allvarligt så hade jag avstått köp. Så klart.

nej, jag "försvarar" ingen och inget. Jag gör bara en ingengörsteknisk analys av informationen jag har för att se om det påverkar ett köp eller inte. Jag skiter fullständigt i Jobs och Apple. För mig är dom bara en vanligt vinstdrivande multijätte - som gör bra och snygga prylar jag behöver eller vill ha av andra anledningar. Sony och Panasonic är sådana också. Och Nautor (Svanbåtar - Finskt). Canon. Både Apple-talibaner och AntiApple-talibaner kan gå och lägga sig och komma tillbaka när dom vuxit upp. Detta handlar om teknik, konst och vetenskap - inte politik, penismätning eller identitetsbygge.

Ursprungligen av Mija:

Från handboken till en populär telefon från Nokia:
Enheten kan ha inbyggda och externa antenner. Liksom med andra radiosändare bör man undvika onödig kroppskontakt med antennområdet när antennen sänder eller tar emot. Kontakt med antennen påverkar kommunikationens kvalitet och kan medföra att enheten använder mer energi än nödvändigt vilket kan leda till att batterilivslängden försämras. [bild visar antennens placering i överkanten på baksidan]

Från handboken till en populär telefon från Sony Ericsson:
Täck inte över antennen när du pratar i telefon eller överför data. Antennen sitter på baksidan av telefonen. [bild visar antennens placering i nederkanten på baksidan]

  • Avstängd
  • Överallt
  • 2010-06-26 22:47
Ursprungligen av Zimmerman:

Problemet med Iphone4 är ett annat - har du ännu inte hajat det?

Du är en mästare på att skriva en massa ord utan att få sagt nåt. Men det har du inte hajat.

Någon påstod att man inte alls ska behöva tänka på hur man håller i en telefon och att ingen annan telefon är konstruerad för att inte hållas på ett visst sätt. Så är det givetvis inte.

Aha...då fattar jag logiken bakom ditt inlägg. Sorry.

Ursprungligen av Mija:

Någon påstod att man inte alls ska behöva tänka på hur man håller i en telefon och att ingen annan telefon är konstruerad för att inte hållas på ett visst sätt. Så är det givetvis inte.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-26 21:29

Jag tycker ni är helt fel ute... det är det som är så tråkigt att diskutera med Apple-anhängare. De kan inte acceptera någon kritik, de ser det som ett personligt påhopp...

Problemet med att man genom att hålla telefonen i vissa lägen har antennen i mindre optimala lägen eller skuggar antennen med handen är EN sak som är svår att undvika och det är en komplikation som gäller för många telefoner, säkerligen även iPhone.

Detta faktum ursäktar inte på NÅGOT SÄTT om man genom en dålig design gör så att mobilen tappar signal när man håller telefonen i ett enkelt handgrepp för att man då "kortsluter" två antenner med varandra.

Det är helt enkelt inte samma sak! De båda felen får ungefär samma konsekvenser, men beror inte på samma sak. Det är som att påstå att det är helt OK att mobilens batteri kortsluts genom att man trycker på ett visst ställe på mobilen, då andra mobiler också slutar fungera i stark kyla...

Två av varandra helt oberoende fel.

Ursprungligen av ridax:

Jag tycker ni är helt fel ute... det är det som är så tråkigt att diskutera med Apple-anhängare. De kan inte acceptera någon kritik, de ser det som ett personligt påhopp...

Problemet med att man genom att hålla telefonen i vissa lägen har antennen i mindre optimala lägen eller skuggar antennen med handen är EN sak som är svår att undvika och det är en komplikation som gäller för många telefoner, säkerligen även iPhone.

Detta faktum ursäktar inte på NÅGOT SÄTT om man genom en dålig design gör så att mobilen tappar signal när man håller telefonen i ett enkelt handgrepp för att man då "kortsluter" två antenner med varandra.

Det är helt enkelt inte samma sak! De båda felen får ungefär samma konsekvenser, men beror inte på samma sak. Det är som att påstå att det är helt OK att mobilens batteri kortsluts genom att man trycker på ett visst ställe på mobilen, då andra mobiler också slutar fungera i stark kyla...

Två av varandra helt oberoende fel.

Men... Har du provat iPhone 4 för att se hur det påverkar dig i din användning, eller baserar du din "fakta" på saker du läst/sett på nätet?

Oavsett vilket "läger" det är, Android, iPhone, eller whatever spelar ingen roll. Ingen i detta forum pratar utifrån egen erfarenhet vad jag vet än så länge.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-26 21:42
Ursprungligen av keptang:

Men... Har du provat iPhone 4 för att se hur det påverkar dig i din användning, eller baserar du din "fakta" på saker du läst/sett på nätet?

Nej, jag har inte provat själv. Det är därför jag skriver "om man genom en dålig design gör så att mobilen tappar signal när man håller telefonen i ett enkelt handgrepp för att man då "kortsluter" två antenner med varandra".

Ni vet ju inte heller om det verkligen är så eller inte och det är ju inte så att ni argumenterar MOT att det är så. Ni FÖRSVARAR ju att det är så och att det är helt OK för andra telefoner får minsann också mindre signal om man skuggar antennerna (vilket iPhone säkerligen också lider av, men är ett problem som är helt orelaterat till det rapporterade "felet").

Ursprungligen av ridax:

Nej, jag har inte provat själv. Det är därför jag skriver "om man genom en dålig design gör så att mobilen tappar signal när man håller telefonen i ett enkelt handgrepp för att man då "kortsluter" två antenner med varandra".

Ni vet ju inte heller om det verkligen är så eller inte och det är ju inte så att ni argumenterar MOT att det är så. Ni FÖRSVARAR ju att det är så och att det är helt OK för andra telefoner får minsann också mindre signal om man skuggar antennerna (vilket iPhone säkerligen också lider av, men är ett problem som är helt orelaterat till det rapporterade "felet").

Då kan ju diskussionen avslutas där eftersom ingen vet? Vilka är ni och vem är du? Är det någon mobb eller del av befolkningen du talar för/till?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-26 21:54
Ursprungligen av keptang:

Då kan ju diskussionen avslutas där eftersom ingen vet? Vilka är ni och vem är du? Är det någon mobb eller del av befolkningen du talar för/till?

Precis... Ni kan SLUTA att försvara fenomenet att signalen försvinner när man rör skarven. Vi vet inte vad det beror på och vi vet inte om det verkligen är så. Men det är ju inte så att ni ifrågasätter att det är så, ni säger att det är HELT OK att det är så, för andra mobiler tappar signalstyrka om man kramar antennen så att den blir skuggad.

Det är ett dåligt argument och dåligt försvar eftersom DET problemet är något som du kan vara säker på att iPhone också lider av och det är inte ett fel som är relaterat till det PÅSTÅDDA problemet med skarven.

Om du hävdar att fenomenet inte finns eller att felet beror på ett tillverkningsfel på vissa exemplar så är det en sak. Men att påstå att fenomenet är helt OK för att man tappar signal i andra lägen också, med andra mobiler, det är ett dåligt argument anser jag.

Ursprungligen av ridax:

Nej, jag har inte provat själv. Det är därför jag skriver "om man genom en dålig design gör så att mobilen tappar signal när man håller telefonen i ett enkelt handgrepp för att man då "kortsluter" två antenner med varandra".

Ni vet ju inte heller om det verkligen är så eller inte och det är ju inte så att ni argumenterar MOT att det är så. Ni FÖRSVARAR ju att det är så och att det är helt OK för andra telefoner får minsann också mindre signal om man skuggar antennerna (vilket iPhone säkerligen också lider av, men är ett problem som är helt orelaterat till det rapporterade "felet").

du vet ju lika lite om om det är en designmiss eller inte, ändå argumenterar du för att det är det. att andra tillverkare har nämnts, är ju inte för att få en ursäkt, utan det är ju mer menat som så att det blåses upp så in i helvete bara för att det är apple och iphone. det är ingen ursäkt, utan mer en undran om varför det blir så upphåsat bara för att det är en iphone, när ingen reagerar när det är liknande saker på andra mobiler.

Ursprungligen av keptang;:

Men... Har du provat iPhone 4 för att se hur det påverkar dig i din användning, eller baserar du din "fakta" på saker du läst/sett på nätet?

Oavsett vilket "läger" det är, Android, iPhone, eller whatever spelar ingen roll. Ingen i detta forum pratar utifrån egen erfarenhet vad jag vet än så länge.

Men du får väl förhoppningsvis din inom kort?

Ursprungligen av ridax:

Detta faktum ursäktar inte på NÅGOT SÄTT om man genom en dålig design gör så att mobilen tappar signal när man håller telefonen i ett enkelt handgrepp för att man då "kortsluter" två antenner med varandra.
.

förutsatt att det är en designmiss ja, o inte ett tillverkningsfel.

Ursprungligen av ridax:

Jag tycker ni är helt fel ute... det är det som är så tråkigt att diskutera med Apple-anhängare. De kan inte acceptera någon kritik, de ser det som ett personligt påhopp...

Problemet med att man genom att hålla telefonen i vissa lägen har antennen i mindre optimala lägen eller skuggar antennen med handen är EN sak som är svår att undvika och det är en komplikation som gäller för många telefoner, säkerligen även iPhone.

Detta faktum ursäktar inte på NÅGOT SÄTT om man genom en dålig design gör så att mobilen tappar signal när man håller telefonen i ett enkelt handgrepp för att man då "kortsluter" två antenner med varandra.

Det är helt enkelt inte samma sak! De båda felen får ungefär samma konsekvenser, men beror inte på samma sak. Det är som att påstå att det är helt OK att mobilens batteri kortsluts genom att man trycker på ett visst ställe på mobilen, då andra mobiler också slutar fungera i stark kyla...

Två av varandra helt oberoende fel.

Är det då någon stor skillnad på att man kan behöva ha en smula koll på hur man håller luren i handen och se till att inte komma åt skarven mellan dessa två antennsegment, och att man faktiskt på många lurar har en väldigt liten och smal springa för lur-högtalaren och måste tänka på att den hamnar rätt över örat för annars så hör man nästan inget....?

Jag menar, det handlar ju inte om något svårbemästrat akrobatiskt grepp som ska till för att undvika detta område för antennerna, utan väldigt små justeringar av ett helt normalt grepp. Ja många har redan ett sådant invant grepp på sina mobiler att de inte kommer åt detta område, och då har de ju inte ens nåt problem kan man säga...

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-26 21:56
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Är det då någon stor skillnad på att man kan behöva ha en smula koll på hur man håller luren i handen och se till att inte komma åt skarven mellan dessa två antennsegment, och att man faktiskt på många lurar har en väldigt liten och smal springa för lur-högtalaren och måste tänka på att den hamnar rätt över örat för annars så hör man nästan inget....?

Återigen en helt ovidkommande jämförelse med andra "problem". Skall man ursäkta alla problem med att det minsann finns andra problem som är lika svåra eller värre, så kan vi strunta i att tycka någonting alls om iPhone 4, för inget problem med iPhone 4 kan vara värre än det faktum att en stor del av världens befolkning svälter.

Exakt. Jag har påpekat det några gånger. Det enda som vi göra är att skyffla runt andra rapporter.

Det verkar rätt klart att om du täcker mellanrummet mellan antennerna sá får du en dipp i den rappoorterade signalstyrkan men om det har någon praktisk betydelse har jag ingen aning om. Detta påminner en del om rapporterna avseende dålig signalstyrka för 3G (eller var det3Gs?) när den kom. Mycket buzz först och sedan så dog det ut efter några uppdateringssvängar. Vi får väl se om samma händer nu

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 22:26

Allvarligt talat, denna diskussion börjar ju spåra ut i personangrepp och annat som inte hör hit.
Inse bara att människor har olika åsikter och framförallt olika behov.

För en del så kanske det inte är några problem att hålla telefonen på ett visst sätt, för andra kanske detta blir ett problem. Allt beror på vad man är van vid och vilka behov man har. Personligen skulle inte jag vilja tänka på att behöva hålla min pryl på ett visst sätt för att få ut acceptabel mottagning. Men det är min personliga åsikt.

Så det här med att jämföra med andra modeller; det blir inte helt rättvist, som vi alla vet är iPhone 4 den första i sitt slag att ha antennerna blottade och på utsidan för användaren att kunna vidröra. Av självklara själv blir det därför svårt att undvika att nudda antennerna - höger som vänsterhänt. Att då jämföra med en Nokia eller Ericsson som har interna antenner som du inte kan komma åt blir därför fel. Sen ska man trycka på att Apple var väldigt stolta över att de lyckats designa telefonen på detta viset då de menade att man skulle få ut mycket bättre mottagning, men vad är det värt om du måste hålla den på speciella vis?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-26 22:45
Ursprungligen av iPilot:

Allvarligt talat, denna diskussion börjar ju spåra ut i personangrepp och annat som inte hör hit.
Inse bara att människor har olika åsikter och framförallt olika behov.

För en del så kanske det inte är några problem att hålla telefonen på ett visst sätt, för andra kanske detta blir ett problem. Allt beror på vad man är van vid och vilka behov man har. Personligen skulle inte jag vilja tänka på att behöva hålla min pryl på ett visst sätt för att få ut acceptabel mottagning. Men det är min personliga åsikt.

Så det här med att jämföra med andra modeller; det blir inte helt rättvist, som vi alla vet är iPhone 4 den första i sitt slag att ha antennerna blottade och på utsidan för användaren att kunna vidröra. Av självklara själv blir det därför svårt att undvika att nudda antennerna - höger som vänsterhänt. Att då jämföra med en Nokia eller Ericsson som har interna antenner som du inte kan komma åt blir därför fel. Sen ska man trycka på att Apple var väldigt stolta över att de lyckats designa telefonen på detta viset då de menade att man skulle få ut mycket bättre mottagning, men vad är det värt om du måste hålla den på speciella vis?

Jag kunde inte sagt det bättre själv!

Uppmanar att alla nya medlemmar läser våra villkor, speciellt regel nr.1:

"Var trevlig och respektera andras åsikter. Det är i princip omöjligt att vinna en diskussion i ett forum, inse att många andra inte tycker som du."

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-26 22:28

Nu vet jag vad jag kommer spendera hela min måndagskväll när jag fått min iPhone 4 och filat till mitt sim-kort (fila till sim-kortet kommer bli kul)... Jag ska testa att hålla den på alla tänkbara sätt med och utan handskar ska jag nog också testa. Sen kommer jag kunna avgöra hur stort det här problemet faktiskt är för just mig och mitt exemplar av iPhone 4

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-26 23:34

Sen får man inte glömma bort operatörerna, hur många diskussioner har det inte varit sen starten av iPhone's historia på "tappade samtal" : site:99.se tappade samtal - Sök på Google

Det ska bli intressant och se hur detta fenomen kommer att se ut i Sveriges nät.

det är väll även så att de som är missnöjda, de hörs mer än de som är nöjda. när jag jobbade i restaurang branschen så sas det alltid, att en missnöjd kund, sprider det till 10 andra, en nöjd kund sprider det kanske bara till 2-3 andra. det ligger väll lite sånt i detta med. därför är det lite svårt att dra nån direkt slutsats av sånna där sidor. särskilt vetenskapligt äre i alla fall inte.

Ursprungligen av Baltazar:

det är väll även så att de som är missnöjda, de hörs mer än de som är nöjda. när jag jobbade i restaurang branschen så sas det alltid, att en missnöjd kund, sprider det till 10 andra, en nöjd kund sprider det kanske bara till 2-3 andra. det ligger väll lite sånt i detta med. därför är det lite svårt att dra nån direkt slutsats av sånna där sidor. särskilt vetenskapligt äre i alla fall inte.

Visst är det så. Och eftersom iPhone är just iPhone, med sin extrema mind share och de höga förväntningar folk har, så får alla eventuella problem extremt stor genomslagskraft. Problem med en HTC skulle knappast få den här uppmärksamheten med mindre än att den bokstavligen exploderar i ansiktet på någon, just eftersom folk helt enkelt varken bryr sig eller förväntar sig något.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 00:11

Precis som zimmerman med flera har redan påpekat så är det inte skuggningen av antennen som vissa har problem med utan att man kortsluter antennen med wlan antennen när man håller den i vänstra handen. Det är inte alla som har problemet men de som har det är det säkert rätt irriterande. Det är säkert en miss vid produktionen där metall antennen saknar en skyddande oxidering. Det är lätt att fixa själv genom att klistra tejp på ena metalldelen så att den inte kortsluts eller använda bumper. Jag är säker att Apple kommer att fixa problemet så att när iPhonen kommer till Sverige är nog problemet fixat.

Det enda som man ska vara kritiskt mot är Steve Jobs korta och väldigt dåliga svar. I just det här fallet var det faktiskt ett dumt svar och han är kritiserad för något som han blev hyllad för för bara några veckor sen. Hur många stor företag ger dig en möjlighet att skicka email till VDn och få svar. Kommer ihåg killen som skickade 2 email till VD på HP. HPs advokat skrev tillbaka med ett cease and desist email.

//Rob

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-27 00:36
Ursprungligen av Robo-X:

Jag är säker att Apple kommer att fixa problemet så att när iPhonen kommer till Sverige är nog problemet fixat.

Det tror jag med. Verkar som iOS 4.0.1 kommer komma ganska snart. Det är nog några programmerare som svettas just nu med diverse buggar på sin to-do-list.

Antennproblemet kan inte fixas med mjukvara. Vad dom gör just nu är att försöka ta fram andra lacker eller hinnor att lägga över antennskarven. Det är min gissning. Inte för att problemet har någon bäring i vanligt användande av 95% av köparna, utan för att man inte lika lätt ska kunna klämma fram problemet och lägga upp det på YouTube. För Apple är detta inte ett tekniskt krig just nu - utan ett media/policy/varumärke-krig. Det är inte sällan företag fixar till saker för att folk ska MÅ bättre - inte för att det egentligen fixar någonting...om någonting nu över huvud taget var trasigt.

Ursprungligen av Jetwash:

Det tror jag med. Verkar som iOS 4.0.1 kommer komma ganska snart. Det är nog några programmerare som svettas just nu med diverse buggar på sin to-do-list.

Bevaka tråden