Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 23:15
Ursprungligen av Duke:

... och bevisligen så kan man inte hålla alla iPhone 4 så, såvida man inte köper till ett skal.

Och det baserar du på några som har problem med det?

Men vad säger du till de som håller den så och inte har problemet?
Om man kollar MacRumors poll så är det LÅNGT ifrån alla som har problemet, MacRumors Poll: iPhone 4 Signal Loss by Region - Mac Rumors

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-26 23:26
Ursprungligen av zappee:

Om man kollar MacRumors poll så är det LÅNGT ifrån alla som har problemet, MacRumors Poll: iPhone 4 Signal Loss by Region - Mac Rumors

Mer än hälften har upplevt problemet? Det är ju en enorm andel för den typen av fel om det skulle stämma och i så fall ganska allvarligt anser jag.

Nu är nog sådana här undersökningar kanske inte helt vetenskapliga, finns nog en ganska stor "placebo"-effekt (eller snarare motsatsen "münchhaussens syndrom").

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-26 23:50
Ursprungligen av zappee:

Och det baserar du på några som har problem med det?

Men vad säger du till de som håller den så och inte har problemet?
Om man kollar MacRumors poll så är det LÅNGT ifrån alla som har problemet, MacRumors Poll: iPhone 4 Signal Loss by Region - Mac Rumors

I skrivande stund har 11888 av totalt 34350 detta felet. Alltså 34.6%. Inget jag kallar "några".

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 00:15
Ursprungligen av Duke:

I skrivande stund har 11888 av totalt 34350 detta felet. Alltså 34.6%. Inget jag kallar "några".

600000 sålda första dagen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-27 07:11
Ursprungligen av Duke:

I skrivande stund har 11888 av totalt 34350 detta felet. Alltså 34.6%. Inget jag kallar "några".

Det är faktiskt ca 15424 av 28608 som har felet (alltså över hälften). Man måste ju räkna bort de som svarat att de inte har någon iPhone 4.

Ursprungligen av zappee:

600000 sålda första dagen...

Ja, och om man räknar statistiskt så är det då ca 323,500 som fått en telefon med detta felet redan första dagen (vad nu det har för betydelse att det är första dagen).

Ursprungligen av ridax;:

Det är faktiskt ca 15424 av 28608 som har felet (alltså över hälften). Man måste ju räkna bort de som svarat att de inte har någon iPhone 4.

Ja, och om man räknar statistiskt så är det då ca 323,500 som fått en telefon med detta felet redan första dagen (vad nu det har för betydelse att det är första dagen).

Det där är fekaktiga slutsatser och din beräkning har ingenting med statistik att göra. Vi kan börja med det uppenbara: hur vet du att urvalet är statistiskt representativt?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 11:37
Ursprungligen av BlackSmp:

Det där är fekaktiga slutsatser och din beräkning har ingenting med statistik att göra. Vi kan börja med det uppenbara: hur vet du att urvalet är statistiskt representativt?

Det är rätt uppenbart att problemet finns. Vare sig om 30% eller 50% har det så är det helt klart oacceptabla siffror. Ta det för vad det är.

CNN sänder om det, många macforum pratar om det och även folk på "stan" snackar om det konstant. Detta tyder rimligtvis på att det är ett faktum och inte en fråga om påhitt. Och sen allvarligt talat, vem bryr sig om undersökningen är helt och hållet representativ eller ej, man behöver inte va en NASA ingenjör för att inse att Apple står inför ett problem med iPhone 4.

Ursprungligen av iPilot:

Det är rätt uppenbart att problemet finns. Vare sig om 30% eller 50% har det så är det helt klart oacceptabla siffror. Ta det för vad det är.

CNN sänder om det, många macforum pratar om det och även folk på "stan" snackar om det konstant. Detta tyder rimligtvis på att det är ett faktum och inte en fråga om påhitt. Och sen allvarligt talat, vem bryr sig om undersökningen är helt och hållet representativ eller ej, man behöver inte va en NASA ingenjör för att inse att Apple står inför ett problem med iPhone 4.

att det pratas om det på stan är ju snarare ett tecken på mediabevakningen än om hur vanligt det är. det är det i alla fall jag menat när jag nämnt andra märken osv.

o angående om det kan fixas med mjukvara, läser man Capeman´s länk, så står det att det kan ha o göra med telefonens förmåga att byta mellan olika frekvenser, vilket troligen kan styras med mjukvara.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 12:07
Ursprungligen av Baltazar:

att det pratas om det på stan är ju snarare ett tecken på mediabevakningen än om hur vanligt det är. det är det i alla fall jag menat när jag nämnt andra märken osv.

Det har du helt rätt i men ståndpunkten är fortfarande någon helt annan. Det är rätt uppenbart att problemet existerar och att konsumenter stör sig på det så vad har det då för betydelse om det är exakt 36,567% eller 49,832% (eller vad man nu får för sig att det är) som har problemet.

Problemet är ett faktum nu återstår det bara för Apple att lösa det.

Ursprungligen av Duke:

... och bevisligen så kan man inte hålla alla iPhone 4 så, såvida man inte köper till ett skal.

Ok, men måste man hålla sin mobil precis så där då? Är det lag på det, och kastrering med slö skridsko på den som vågar sig på att hålla på ett annat sätt...?

Finns det andra helt normala sätt att hålla mobilen....?

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-27 20:46
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ok, men måste man hålla sin mobil precis så där då? Är det lag på det, och kastrering med slö skridsko på den som vågar sig på att hålla på ett annat sätt...?

Finns det andra helt normala sätt att hålla mobilen....?

Dr Tinnitus

Vi kan ju avvakta tills det kommit in rapporter på iPhone 4 i svenska näten. Den här tråden börjar spåra ur ordentligt om vi inte slutar hacka på hur man kan och inte kan hålla iPhone 4 med eller utan gummisnoddar och bumpers.

Ursprungligen av Jetwash:

Vi kan ju avvakta tills det kommit in rapporter på iPhone 4 i svenska näten. Den här tråden börjar spåra ur ordentligt om vi inte slutar hacka på hur man kan och inte kan hålla iPhone 4 med eller utan gummisnoddar och bumpers.

Ska det skapas nya trådar för dessa ämnen eller vad är det du egentligen menar? Jag tycker det passar alldeles utmärkt med relevanta frågeställningar i denna tråd.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-27 21:09
Ursprungligen av keptang:

Ska det skapas nya trådar för dessa ämnen eller vad är det du egentligen menar? Jag tycker det passar alldeles utmärkt med relevanta frågeställningar i denna tråd.

Absolut, gummisnoddar och bumpers är tillbehör och skall ligga i egna trådar

Nej men tittar man tillbaka i denna tråd så har det varit mycket urspårning och inlägg har tagits bort (ja vi moderatorer försöker iallafall städa )

Ursprungligen av Jetwash:

Absolut, gummisnoddar och bumpers är tillbehör och skall ligga i egna trådar

Nej men tittar man tillbaka i denna tråd så har det varit mycket urspårning och inlägg har tagits bort (ja vi moderatorer försöker iallafall städa )

Jag håller med, gummisnoddar och bumpers är tillhehör

Hur man håller telefonen tycker jag dock tillhör diskussionen..

Ursprungligen av Jetwash:

Vi kan ju avvakta tills det kommit in rapporter på iPhone 4 i svenska näten. Den här tråden börjar spåra ur ordentligt om vi inte slutar hacka på hur man kan och inte kan hålla iPhone 4 med eller utan gummisnoddar och bumpers.

Medhåll.

Kanske det är så att det ändå inte blir så stor påverkan i våra nät, om det nu ens verkligen är ett problem över huvud taget med antennerna, och då är det väl närmast skit detsamma.

Tänk om det faktisk går att fixa med en mjukvarufixelifix, vad säger alla koleriska gaphalsar då...?

Dr Tinnitus

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-28 00:56
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ok, men måste man hålla sin mobil precis så där då? Är det lag på det, och kastrering med slö skridsko på den som vågar sig på att hålla på ett annat sätt...?

Finns det andra helt normala sätt att hålla mobilen....?

Ja, om man vill ha full signalstyrka.

Du verkar missa att jag skrev att det är sättet jag håller telefonen på...

  • Medlem
  • 2010-06-28 01:48
Ursprungligen av http://forums.macrumors.com/showthread.php?t=952717:

From what I am readying, the people who complain the most have no idea how hardware and software work together. They assume that a negative response to physical input is the result of a physical problem or defect. The truth about the iPhone 4 problem is not simply a physical one. It's a logical problem, which requires a logical solution.

Wireless technology has negative influences by it's surroundings, interference if you will. The design of modern phones, and computers take this into consideration and have overlapping backup frequencies. Your wireless phone (land line) does the same thing. Ever notice your 5GHz Wireless phone has multiple channels? They auto-switch, based on the different kinds of interference that you may have in your home or community.

The WiFi adaptor built in your computer does the same thing. As does your cell phone. Allegedly the actual problem in the iPhone 4 is it's switching logic. Touching the antenna and having this signal degrade is true for a given channel or frequency, but not all channels. The iPhone and all wireless devices have the same problem. This is going to be a fact forever on all wireless devices. Just understand it and accept it or become Amish.

The solution to the problem everyone is complaining about is already in the design of the phone. The solution is broken and needs a firmware update to fix. It is as simple as that. There is nothing to add to the phone or take away at the factory level.

I have said this before. Reports are coming in that some cell tower types do not have a problem with the iPhone, because of the frequencies and switching logic dedicated to that type of tower. There are two types. I am not an expert, I cannot tell you what they are, but this is what I am reading.

Let's see what happens Monday or Tuesday and stop making Apple or anyone else look like a bad guy.

Jag kan inte riktigt påstå att jag är superhaj på allt vad har med radioteknik att göra, men ovanstående låter rätt vettigt i mina öron.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-28 03:31
Ursprungligen av zappee:

Men....

Du kan inte hålla någon telefon precis hur du vill utan att någon gång tappa täckning.

Ursprungligen av keptang:

Jodå, Duke har nog svaret. Eller inte..

Vi kan ta tjejens LG Pop GD510 som exempel. Den ger full signalstyrka när man håller den i handen och även när man håller den med båda händerna, och då över hela metallytan.

Ett klipp där jag håller tjejens telefon med ena handen och den visar fortfarande full styra. Håller även i slutet av klippet med båda händerna, täcker verkligen över den, och då visar den fortfarande full styrka. "It's magical", som Steve brukar säga.

Ett klipp där någon håller sin iPhone 4 och den tappar i styrka på direkten och det med bara en hand.

LG Pop GD510 klarar både en och två händer medan iPhone 4 inte ens klarar en.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 08:07
Ursprungligen av Duke:

Vi kan ta tjejens LG Pop GD510 som exempel. Den ger full signalstyrka när man håller den i handen och även när man håller den med båda händerna, och då över hela metallytan.

Ett klipp där jag håller tjejens telefon med ena handen och den visar fortfarande full styra. Håller även i slutet av klippet med båda händerna, täcker verkligen över den, och då visar den fortfarande full styrka. "It's magical", som Steve brukar säga.

Ett klipp där någon håller sin iPhone 4 och den tappar i styrka på direkten och det med bara en hand.

LG Pop GD510 klarar både en och två händer medan iPhone 4 inte ens klarar en.

Sluta ta upp saker som inte har någon med det här att göra. Antennen i LG är inbyggd under skalet. iPhone 4 har antennen utanför skalet. Det är två olika saker och det är där som felet uppstår. Det är inte antennskuggning som alla telefoner lider mer eller mindre utav.

//Rob

Senast redigerat 2010-06-28 09:13
  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-28 12:08
Ursprungligen av Robo-X:

Sluta ta upp saker som inte har någon med det här att göra. Antennen i LG är inbyggd under skalet. iPhone 4 har antennen utanför skalet. Det är två olika saker och det är där som felet uppstår. Det är inte antennskuggning som alla telefoner lider mer eller mindre utav.

//Rob

Zappee skrev att "du kan inte hålla någon telefon precis hur du vill utan att någon gång tappa täckning" och jag visade att man visst kan göra det så detta har med saken att göra. Sedan så har antennen i LG kontakt med hela telefonen inkl ramen då fästpunkterna för antennen sitter i botten av telefonen och nuddar bottenplattan, och därmed skalet - och därmed hela telefonen, som sagt var.

Senast redigerat 2010-06-28 12:24
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 12:33
Ursprungligen av Duke:

Zappee skrev att "du kan inte hålla någon telefon precis hur du vill utan att någon gång tappa täckning" och jag visade att man visst kan göra det så detta har visst med saken att göra. Sedan så har antennen i LG kontakt med hela telefonen inkl ramen då fästpunkterna för antennen sitter i botten av telefonen och nuddar bottenplattan, och därmed skalet - och därmed hela telefonen, som sagt var.

Men det är en helt annan sak eftersom du har bara en antenn i en LG. Apple har 2 antenner som när man håller i vänstra hand så "kortsluts" antennerna så att man tappar täckning.

//Rob

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-28 12:52
Ursprungligen av Robo-X:

Men det är en helt annan sak eftersom du har bara en antenn i en LG. Apple har 2 antenner som när man håller i vänstra hand så "kortsluts" antennerna så att man tappar täckning.

//Rob

En eller två antenner spelar ingen roll. Sedan kan man ju fråga sig hur det egentligen ligger till med det hela för hade problemet varit att antennerna kortsluts så hade det skett oavsett om man håller telefonen uppe eller nere, med vänster eller höger hand.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 13:16
Ursprungligen av Duke:

En eller två antenner spelar ingen roll. Sedan kan man ju fråga sig hur det egentligen ligger till med det hela för hade problemet varit att antennerna kortsluts så hade det skett oavsett om man håller telefonen uppe eller nere, med vänster eller höger hand.

Det spelar stor roll... det är just avståndet mellan antennerna som gör att de kortsluts. Större avstånd betyder större motstånd och det påverkar inte mottagningen.

//Rob

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-28 14:07
Ursprungligen av Robo-X:

Precis som zimmerman med flera har redan påpekat så är det inte skuggningen av antennen som vissa har problem med utan att man kortsluter antennen med wlan antennen när man håller den i vänstra handen.

//Rob

Och på vilket sätt skiljer sig vänster hand från höger?

Senast redigerat 2010-06-28 14:50

:$:$:$ Du har ju spegelvänt bilden! Vilken logik! Du tar alla pris. Försök en gång till (spegelvänd inte luren - bara handen - då börjar du närma dig).

Ursprungligen av Duke:

Och på vilket sätt skiljer sig vänster hand från höger?

Ursprungligen av Zimmerman:

:$:$:$ Du har ju spegelvänt bilden! Vilken logik! Du tar alla pris. Försök en gång till (spegelvänd inte luren - bara handen - då börjar du närma dig).

Det där var faktiskt riktigt kul, tack för skrattet!

Hahahhaa.... Tack för skrattet Duke!

För min del räcker det med spekulationer - väntar på att Apple ska komma med ett uttalande istället.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-28 14:51
Ursprungligen av Zimmerman:

:$:$:$ Du har ju spegelvänt bilden! Vilken logik! Du tar alla pris. Försök en gång till (spegelvänd inte luren - bara handen - då börjar du närma dig).

Att det blev lite fel beror ju självklart på min bristande logik och inte att jag sitter på arbetet och slängde ihop bilden i all sin hast.

Frågan kvarstår, dock.

Ser du verkligen inte att handflatan täcker över skarven på ena bilden? (skarven är ju millimeterstor i verkligheten). Ser du inte skillnaden när man håller den med vänster vs. höger hand?

Ursprungligen av Duke:

Att det blev lite fel beror ju självklart på min bristande logik och inte att jag sitter på arbetet och slängde ihop bilden i all sin hast.

Frågan kvarstår, dock.

Det var för att visa (antar jag) skarven som är där, som inte täcks när telefonen hålls i höger hand. Ser du inte det?

edit: ok, du tog bort ditt inlägg Duke

Bevaka tråden