Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-27 01:00
Ursprungligen av Zimmerman:

Antennproblemet kan inte fixas med mjukvara.

Jag visst att jag skulle få det svaret

De kan nog styra mer i deras lilla manick med mjukvara än vad vi vet om.

Med all ödmjukhet: Varför så säker?

Om slutargardinen/spegeln i dig kamera fastnar ibland - kan en ny firmware fixa det? Om USB-kontakten på MacBooken glappar - kan en OSX-update fixa det?
Jag använder bara min fantasi, rudimetära binära kunnande och allmänna tekniska kunnande och drar slutsatsen att en mjukvarufix inte löser problemet att ett ledande material - t.ex. en människohand - kortsluter dom två inbyggda antennerna i Iphone4.

Ursprungligen av Jetwash:

Jag visst att jag skulle få det svaret

De kan nog styra mer i deras lilla manick med mjukvara än vad vi vet om.

Med all ödmjukhet: Varför så säker?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-27 11:40
Ursprungligen av Zimmerman:

Om slutargardinen/spegeln i dig kamera fastnar ibland - kan en ny firmware fixa det? Om USB-kontakten på MacBooken glappar - kan en OSX-update fixa det?
Jag använder bara min fantasi, rudimetära binära kunnande och allmänna tekniska kunnande och drar slutsatsen att en mjukvarufix inte löser problemet att ett ledande material - t.ex. en människohand - kortsluter dom två inbyggda antennerna i Iphone4.

Svaret på båda dina frågor är självklart nej.

Men Apple kan nog styra hur deras antenner fungerar och vilka som skall vara aktiva eller inte, styrka m.m.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-27 07:17
Ursprungligen av Jetwash:

De kan nog styra mer i deras lilla manick med mjukvara än vad vi vet om.

Javisst, de kan ju alltid ändra mjukvaran som visar signalstyrkan att visa lite fler streck.... som de enligt uppgift gjorde i iPhone 3G sw 2.1. Apple's iPhone Signal Strength Placebo | iPhone Atlas - CNET Reviews

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-16 20:24
Ursprungligen av Jetwash:

Jag visst att jag skulle få det svaret
De kan nog styra mer i deras lilla manick med mjukvara än vad vi vet om.
Med all ödmjukhet: Varför så säker?

Tja, nu säger Apple att de har jobbat hårt med det här i 22 dagar. Vi har fortfarande inte fått någon fix i mjukvaran som adresserar själva problemet med dämpningen. Däremot erbjuder nu Apple gratis fodral till iPhone 4-användare. Jag tror inte de skulle ha gjort detta om det varit en enkel mjukvarufix i sikte. Jag tror Apple själva inser att det inte finns någon enkel parameter i mjukvaran som fixar problemet. Fraktal-antenn hit och fraktal-antenn dit. Ödmjukhet räcker inte, det verkar som ZImmermann hade rätt, det här är simpel antennteknik som du inte programmerar bort så lätt.

Statistiken är överväldigande och felet kan repeteras om och om igen. Att någon fortfarande tvivlar på omfattningen är absurt - man måste vara ganska bedövad för att inte förstå att en svaghet i Iphone4'as antennlösning har hittats.
Frågan är om det spelar roll för potentiell köpare - eller för dom som redan har den. Att man kan koncentrerat och överlagt sitta och klämma fram svagheten är ju en sak, men frågan är om folk kommer att ha fler tappade samtal än med andra smartphones - i samma nät och område alltså.
Det är där jag hoppar av - jag tror nämligen inte det.

Jobs är ju en mycket, mycket ovanlig VD för ett så stort företag. Han inte bara demar produkter (sådant gör tjänstehjon på andra företag utan ha sitter (ofta på nätterna) och slänger iväg spontana mail till både media och helt vanliga användare. Han är som alla andra; ibland slänger han iväg korkade mail - även Jobs är korkad stundom och han ångrar säker detta senaste idiotmailet. Kanske hade han tagit sig ett par stadiga...eller rökt en joint. Vi får dock snart en officiell rapport i saken från Apple.

Ursprungligen av Zimmerman:

Statistiken är överväldigande och felet kan repeteras om och om igen. Att någon fortfarande tvivlar på omfattningen är absurt - man måste vara ganska bedövad för att inte förstå att en svaghet i Iphone4'as antennlösning har hittats.
Frågan är om det spelar roll för potentiell köpare - eller för dom som redan har den. Att man kan koncentrerat och överlagt sitta och klämma fram svagheten är ju en sak, men frågan är om folk kommer att ha fler tappade samtal än med andra smartphones - i samma nät och område alltså.
Det är där jag hoppar av - jag tror nämligen inte det.

Jobs är ju en mycket, mycket ovanlig VD för ett så stort företag. Han inte bara demar produkter (sådant gör tjänstehjon på andra företag utan ha sitter (ofta på nätterna) och slänger iväg spontana mail till både media och helt vanliga användare. Han är som alla andra; ibland slänger han iväg korkade mail - även Jobs är korkad stundom och han ångrar säker detta senaste idiotmailet. Kanske hade han tagit sig ett par stadiga...eller rökt en joint. Vi får dock snart en officiell rapport i saken från Apple.

Ang. Jobs korta svar till killen ang. antennsaken, så är det ju inte helt omöjligt att Jobs inte ens visste om exakt vad problemet var. Han kan ju ha svarat i tron att det var det helt normala att en mobil kan gå från full 3G till Edge bara för att man tar den i handen och ändrar läge på den lite. Sen kanske det kom in fler rapporter och info och det blev dags att gräva i saken och man upptäckte att det låg mer bakom fenomenet än man först trott.

Spekulationer visst, men kanske inte ett helt omöjligt scenario. Och då det dessutom i flera manualer till andra mobiler står klart och tydligt att man inte bör hålla mobilen si eller så för det kan generera sämre mottagning.

Dr Tinnitus

Jo, så var det nog.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Ang. Jobs korta svar till killen ang. antennsaken, så är det ju inte helt omöjligt att Jobs inte ens visste om exakt vad problemet var. Han kan ju ha svarat i tron att det var det helt normala att en mobil kan gå från full 3G till Edge bara för att man tar den i handen och ändrar läge på den lite. Sen kanske det kom in fler rapporter och info och det blev dags att gräva i saken och man upptäckte att det låg mer bakom fenomenet än man först trott.

Spekulationer visst, men kanske inte ett helt omöjligt scenario. Och då det dessutom i flera manualer till andra mobiler står klart och tydligt att man inte bör hålla mobilen si eller så för det kan generera sämre mottagning.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-27 01:12

Saken är ju den här. Det här felet, kommer gå på garanti i Sverige. Folk kommer köpa sina iPhones för att senare be om en ny, och en ny, och en ny. Även fast man berättar för kunderna att alla har det, och pengarna tillbaka vill dem inte ha. Så om Apple inte fixar detta SNARAST! Kommer alla försäljare få en mardröm, med alla kunder som tycker de e så himla viktigt att klämma hårt med vänsterhanden nere i vänstra hörnet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 01:23
Ursprungligen av Esa:

Saken är ju den här. Det här felet, kommer gå på garanti i Sverige. Folk kommer köpa sina iPhones för att senare be om en ny, och en ny, och en ny. Även fast man berättar för kunderna att alla har det, och pengarna tillbaka vill dem inte ha. Så om Apple inte fixar detta SNARAST! Kommer alla försäljare få en mardröm, med alla kunder som tycker de e så himla viktigt att klämma hårt med vänsterhanden nere i vänstra hörnet.

Mardröm?

Om Apple inte anser det vara ett problem så kommer folk inte få en ny...

Det är såhär telefonen är designad, tror inte de kommer göra om designen bara sådär...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-27 10:15
Ursprungligen av zappee:

Mardröm?

Om Apple inte anser det vara ett problem så kommer folk inte få en ny...

Det är såhär telefonen är designad, tror inte de kommer göra om designen bara sådär...

Om Apple släpper en iPhone 4 som inte har detta problemet (om det nu är hårdvarufel), så kommer det komma in massor med kunder som anser att dem skall få den istället, och visa mig 100 gånger hur sändningen försvinner, och fråga mig då..

"skall de vara såhär!? du ser ju! BYT UT DEN!!!??"

Det har vart så med andra saker såsom PS3 Slim, det kom en tystare version nu nyligen och plötsligt kommer de in en massa kunder med PS3 Slim som dem tyckte lät för mycket, och begär den nya.

Tro mig folk är så dumma :), jag nekar dem självklart, och får det bittra svaret:

"Kommer aldrig handla här igen! , skall ta kontakt med ARN"

Men vi får la se

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-27 08:48

Och hur vet DU att urvalet INTE är statistiskt representativt? Nehej... det visste du inte? Hur kan du då påstå att det INTE har något med statistik att göra? I själva verket vet du ingenting om huruvida beräkningen är statistiskt vederhäftig eller inte. Du har heller ingenting som bevisar att urvalet inte skulle vara statistiskt relevant.

Att påstå att uträkning "ingenting" har att göra med statistik är smått löjligt, speciellt med tanke på att min kommentar var en motvikt till en person som insinuerade att det bara skulle vara 11,000 personer av 600,000 som hade problemet. Annars var kommentaren att 600,000 såldes första dagen totalt meningslös

Du som är så intresserad av statistik, hur sannolikt tror du själv att det är att 100% av dem som har problemet har upptäckt det och valt att gå in på röstningssiten och lagt sin röst där? I så fall är nog min beräkning betydligt mer nära verkligheten.

Senast redigerat 2010-06-27 09:00
Ursprungligen av ridax;:

Och hur vet DU att urvalet INTE är statistiskt representativt? Nehej... det visste du inte? Hur kan du då påstå att det INTE har något med statistik att göra? I själva verket vet du ingenting om huruvida beräkningen är statistiskt vederhäftig eller inte. Du har heller ingenting som bevisar att urvalet inte skulle vara statistiskt relevant.

Att påstå att uträkning "ingenting" har att göra med statistik är smått löjligt, speciellt med tanke på att min kommentar var en motvikt till en person som insinuerade att det bara skulle vara 11,000 personer av 600,000 som hade problemet. Annars var kommentaren att 600,000 såldes första dagen totalt meningslös

Du som är så intresserad av statistik, hur sannolikt tror du själv att det är att 100% av dem som har problemet har upptäckt det och valt att gå in på röstningssiten och lagt sin röst där? I så fall är nog min beräkning betydligt mer nära verkligheten.

Jag förnekar inte att det finns folk som upplever problem men för att det ska vara trovärdig statistik så ska urvalet vara slumpmässigt, det är nog ganska grundläggande. Sifforna på en omröstningssite kan inte användas för att bevisa vare sig det en eller det andra. Hur vet vi ens att de som röstat har en iphone4?

Det är därför som jag säger att vi kan inte bygga någon särskilt vederhäftig slutsats på hur spritt problemet är utifrån de siffrorna.

Sedan så kan du ta det lugnt när du argumenterar och du behöver inte spekulera i vad jag kan eller är intresserad av.

verkar ju komma ny mjukvara för det i alla fall Uppdatering ska förbättra mottagningen på iPhone 4 - MacWorld

Det känns i alla fall som att Apple har något på gång:

Steve Jobs on iPhone 4 Signal Issue: 'Stay Tuned.' - Mac Rumors

Altså med all respekt, men nu får ju folk här förfan KAMMA SIG!
Sitta och dra fram manualer från Nokia och skit och jämföra när det är glasklart att det är en miss, antingen i designen eller tillverkningen. Jämför man det här med den vanliga skuggningen av antennen är man sjukt hjärntvättad.

Esa har förståss helt rätt i att det kommer bli en ren jävla mardröm för försäljare, vanliga "svensson" vet inte om problemet och säljarna kommer knappast stå och säga:
"Jodu förresten, håller du den här så får du sämre mottagning" när de ska sälja på någon luren som förmodligen ligger på runt 3000-7000 beroende på abonnemang, så kommer folk komma in med sina lurar och vilja få de utbytta på garantin när de får problemet.
"Ja, men det är inget jag kan göra något åt, det är Apple som gjort en miss" är inget argument som går hem i Sverige. Då kommer kunden få sin lur utbytt och hellre köpa en annan telefon.

Det enda en firmware egetligen kan påverka (som jag förstått det efter att ha talat med en polare som jobbar med programmering av gsm/3g enheter, är att dra upp effekten på signalen. Så Apples "mästardrag"/fix kanske är att dra på signalen och steka våra hjärnor lite mer, med mindre batteritid och varmare mobil som konsekvens.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 13:29
Ursprungligen av PeeMaN:

Altså med all respekt, men nu får ju folk här förfan KAMMA SIG!
Sitta och dra fram manualer från Nokia och skit och jämföra när det är glasklart att det är en miss, antingen i designen eller tillverkningen. Jämför man det här med den vanliga skuggningen av antennen är man sjukt hjärntvättad.

Esa har förståss helt rätt i att det kommer bli en ren jävla mardröm för försäljare, vanliga "svensson" vet inte om problemet och säljarna kommer knappast stå och säga:
"Jodu förresten, håller du den här så får du sämre mottagning" när de ska sälja på någon luren som förmodligen ligger på runt 3000-7000 beroende på abonnemang, så kommer folk komma in med sina lurar och vilja få de utbytta på garantin när de får problemet.
"Ja, men det är inget jag kan göra något åt, det är Apple som gjort en miss" är inget argument som går hem i Sverige. Då kommer kunden få sin lur utbytt och hellre köpa en annan telefon.

Det enda en firmware egetligen kan påverka (som jag förstått det efter att ha talat med en polare som jobbar med programmering av gsm/3g enheter, är att dra upp effekten på signalen. Så Apples "mästardrag"/fix kanske är att dra på signalen och steka våra hjärnor lite mer, med mindre batteritid och varmare mobil som konsekvens.

Varför det?
Om Apple anser att det inte är ett problem så kommer de inte byta ut dem, då får "svenssons" häva köpet och köpa en annan telefon. Inget problem för försäljaren, däremot ett problem för Apple. Tror dock inte det kommer bli så stort att ALLA lämnar tillbaka, det är rätt bra sug efter en iPhone 4 i alla fall.

Dra upp effekten?
De kan göra en väldig massa inställningar ang antennen...

Och orskaen till att den sitter just där den sitter är för att den MÅSTE sitta så långt ifrån örat som möjligt när man pratar, för att inte steka hjärnan...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-27 22:03
Ursprungligen av PeeMaN:

Esa har förståss helt rätt i att det kommer bli en ren jävla mardröm för försäljare, vanliga "svensson" vet inte om problemet och säljarna kommer knappast stå och säga:
"Jodu förresten, håller du den här så får du sämre mottagning" när de ska sälja på någon luren som förmodligen ligger på runt 3000-7000 beroende på abonnemang, så kommer folk komma in med sina lurar och vilja få de utbytta på garantin när de får problemet.
"Ja, men det är inget jag kan göra något åt, det är Apple som gjort en miss" är inget argument som går hem i Sverige. Då kommer kunden få sin lur utbytt och hellre köpa en annan telefon.

Så sant så sant. Som en sa, så är iPhone 4 efterfrågad. Till en början behåller dem den, men efter kanske ett halvår eller 9 månader, då den är lite sliten och de känner de vill ha en ny Som de vill sälja, eller bara ha en fräschare. Vissa kunder vägrar ta emot en ny iPhone pga den är "refubisched" eller hur de stavas, och vill ha en ny i kartong. Folk har sådana enorma krav! Kunder som köper iPhone allmänt, är extremt kräsna att de inte får vara några skavanker.

Men vi får INTE bryta Apples regler, om dem säger nej går de inte på garanti som du sa, utan vi gör ingenting. Tar inte ens emot den, de är enormt hårda med det nu, då butiker tidigare bytt ut telefoner för snällt, ni anar inte vilket järnkoll Apple har på deras återförsäljare

Men...det påverkar ju inte mottagningsproblematiken. Isåfall måste Telia etc dra på sina sändningar. :$:$ Vad svamlar din polare om? Om man har svårigheter att ta in Radio Luxenburg så kan man bygga en egen sändare på 1000 kW och ändå så...ja, har man svårt att ta in Radio Luxenburg.

Ursprungligen av PeeMaN:

Det enda en firmware egetligen kan påverka (som jag förstått det efter att ha talat med en polare som jobbar med programmering av gsm/3g enheter, är att dra upp effekten på signalen. Så Apples "mästardrag"/fix kanske är att dra på signalen och steka våra hjärnor lite mer, med mindre batteritid och varmare mobil som konsekvens.

är det någon som påstått att problemet inte existerar? frågan är väll snarare om det är en konstruktionsmiss, vilket det absolut kan vara, men då är det ju dels klantigt o även märkligt att den passerat genom deras tester, eller så är det en tillverkningsmiss. vilket isig inte är SÅ ovanligt på helt nya produkter. men det återstår ju o se.

har kanske missat nått, men varifrån kommer dessa % siffror?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 12:37
Ursprungligen av Baltazar:

är det någon som påstått att problemet inte existerar? frågan är väll snarare om det är en konstruktionsmiss, vilket det absolut kan vara, men då är det ju dels klantigt o även märkligt att den passerat genom deras tester, eller så är det en tillverkningsmiss. vilket isig inte är SÅ ovanligt på helt nya produkter. men det återstår ju o se.

har kanske missat nått, men varifrån kommer dessa % siffror?

Håller med dig.
Siffrorna är endast randomiserat tagna utifrån den diskussion som tidigare pågick om det var 15424 av 28608 eller 11888 av totalt 34350 som har haft problemet. I min mening så är det meningslöst att argumentera för exakt hur många konsumenter som har haft problemet när det är uppenbart (precis som både du och jag redan nämnt) att problemet existerar.

Intressant där med den danska professorn som påstår sig känt till detta redan innan release.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-27 14:15

Apple har släppt en lösning på problemet, heter iStrap och kostar $49. Finns i flera färger.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 13:31

Inte speciellt, en gammalhet där någon random dansk professor försöker få sina 15 min of fame.

Någon som överhuvudtaget vet hur mkt "expert" han är?

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-27 13:45
Ursprungligen av zappee:

Inte speciellt, en gammalhet där någon random dansk professor försöker få sina 15 min of fame.

Någon som överhuvudtaget vet hur mkt "expert" han är?

Skulle jag fråga nån om detta problem så skulle jag inte fråga en dansk professor, utan istället fråga Bob Mansfield på Apple

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 14:02
Ursprungligen av Jetwash:

Skulle jag fråga nån om detta problem så skulle jag inte fråga en dansk professor, utan istället fråga Bob Mansfield på Apple

Man frågar den man får "bäst" svar från för artikelns skull

Du kommer att förneka det...men jag tror att du är avlönad av Apple Eller så har du en fet stek av aktier i företaget. Du väler verkligen flagrant tydligt vem du VILL tro på.

Ursprungligen av zappee:

Inte speciellt, en gammalhet där någon random dansk professor försöker få sina 15 min of fame.

Någon som överhuvudtaget vet hur mkt "expert" han är?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 23:37
Ursprungligen av Zimmerman:

Du kommer att förneka det...men jag tror att du är avlönad av Apple Eller så har du en fet stek av aktier i företaget. Du väler verkligen flagrant tydligt vem du VILL tro på.

Det hade varit gött att vara avlönad av Apple, dock får jag mina pengar på andra håll

Jag försöker bara nyansera bilden lite eftersom folk drar slutsatser utan att veta ett dugg.

Det enda vi vet är att vissa personer tappar täckning/samtal om de håller i vänstra hörnet.
Om det sedan beror på design, hårdvarumiss, mjukvara, täckningen i området o.s.v vet INGEN.

Det är som sagt bara att göra som Steve säger, STAY TUNED!

Ursprungligen av zappee:

Om det sedan beror på design, hårdvarumiss, mjukvara, täckningen i området o.s.v vet INGEN.

Vi kan nog utesluta mjukvara... Mjukvaran ska inte påverkas direkt av att man håller på antennerna... Men trots att flera här presenterar fakta så vägrar du släppa din fantasi om att Apple nog kan "koda bort" problemet.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 08:11
Ursprungligen av PeeMaN:

Vi kan nog utesluta mjukvara... Mjukvaran ska inte påverkas direkt av att man håller på antennerna... Men trots att flera här presenterar fakta så vägrar du släppa din fantasi om att Apple nog kan "koda bort" problemet.

Skönt att du vet exakt vad för mjukvaruinställningar m.m. på en telefonantenn.

Bevaka tråden