Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av zappee:

Skönt att du vet exakt vad för mjukvaruinställningar m.m. på en telefonantenn.

Altså jag förstår verkligen inte hur du tänker. Det är en FYSISK PÅVERKAN på mobilen som gör att felet uppstår. FYSISK PÅVERKAN... Hur kan du i din vildaste fantasi tro att du kan ändra det med någon jävla inställning på antennenen!

Inte för att påstå något, så händer det ju att danska vetenskapsmän/professorer kan ha grundligt fel, typ Niels Harrit....

Dr Tinnitus

Tung snubbe. Snacka om att kunna säga: Vad var det jag sa. Jag fattar faktiskt exakt vad han säger och det faller helt på plats i min tankevärld och det lilla jag vet om radioteknik...och som jag försökt skriva i denna tråd.
Jag tror dock att Apple också givetvis vet allt om detta, men att dom - som hightech-företag gör - bedömer problemet som så pass - statistiskt - litet att fördelarna överväger.

men varifrån kommer "5424 av 28608 eller 11888 av totalt 34350"?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 13:18
Ursprungligen av Baltazar:

men varifrån kommer "5424 av 28608 eller 11888 av totalt 34350"?

Se inlägg #127

Ursprungligen av iPilot:

Se inlägg #127

jojo, men ni kan ju inte mena alvar allt ni utgår från omröstningen på macrumors när ni analyserar hur många det verkligen ä fel på det är som att fråga på sweclcokers.com hur många som är väldigt intresserade av datorer o att bygga sånna, o sen slå ut det över alla svenssons som köper datorer på elgiganten o bara vill surfa med dem

som jag sa tidigare, en nöjd kund sprider det till få, en missnöjd sprider det till många.

Ja, han verkar ju HELT borta och har förmodligen INGEN koll. Det märker man ju DIREKT när man kollar på de över 100st publikationer som han givit ut som finns listade här:
Gert Frølund Pedersen - Publikationer - Forskning - Aalborg Universitet

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-06-27 14:12
Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, han verkar ju HELT borta och har förmodligen INGEN koll. Det märker man ju DIREKT när man kollar på de över 100st publikationer som han givit ut som finns listade här:
Gert Frølund Pedersen - Publikationer - Forskning - Aalborg Universitet

Han kan skriva 1000st pubikationer och fortfarande INGEN koll på iPhone's hårdvara och mjukvara O:-)

Dock skulle jag bli förvånad om Bob Mansfield INTE hade nån koll.

Ursprungligen av Jetwash:

Han kan skriva 1000st pubikationer och fortfarande INGEN koll på iPhone's hårdvara och mjukvara O:-)

Dock skulle jag bli förvånad om Bob Mansfield INTE hade nån koll.

Med tanke på att telefonen har problemet verkar ju Bob Mansfield ha missat något. Jag tror med på en forskare som flaggat för att det kan bli problem, än på killen som ska backa upp produkten hans företag skeppar. Att blanda in mjukvara i det här fallet är egentligen rätt absurt, då det är hårdvaran det är fel på.
Men vem vet, det kanske är lätt som en plätt. De glömde bara att skriva in koden

" IF fingers touch antenna"a" AND antenna"b" THEN loose-signal-strenght=FALSE. "

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 16:05
Ursprungligen av PeeMaN:

Ja, han verkar ju HELT borta och har förmodligen INGEN koll. Det märker man ju DIREKT när man kollar på de över 100st publikationer som han givit ut som finns listade här:
Gert Frølund Pedersen - Publikationer - Forskning - Aalborg Universitet

OJ, 1000 st... spelar mängden någon roll om innehållet är "tomt"?

Ser fotfarande inga bevis på att han kan något.

Gissar på att det finns journalister hos AB som har skrivit massor av artiklar, ger det dem bättre trovärdighet?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 18:21
Ursprungligen av zappee:

OJ, 1000 st... spelar mängden någon roll om innehållet är "tomt"?

Ser fotfarande inga bevis på att han kan något.

Gissar på att det finns journalister hos AB som har skrivit massor av artiklar, ger det dem bättre trovärdighet?

Nu är det ju lite olika regler för forskare jämfört med journalister hos Aftonbladet. Forskare måste gå igenom peer review där andra forskare går igenom din artikel och godkänner den innan den publiceras. Aftonbladet kan skriva precis vad de vill.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 18:22
Ursprungligen av shandar:

Nu är det ju lite olika regler för forskare jämfört med journalister hos Aftonbladet. Forskare måste gå igenom peer review där andra forskare går igenom din artikel och godkänner den innan den publiceras. Aftonbladet kan skriva precis vad de vill.

Antar att du kan de danska reglerna på dina fem fingrar...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 18:32
Ursprungligen av zappee:

Antar att du kan de danska reglerna på dina fem fingrar...

Nope, inte alls Men det är så academia fungerar, iaf om du vill komma någon vart. Dina artiklar måste publiceras av en välkänd organisation som IEEE, the Royal Aeronautical Society, Institute of Mechanical Engineers osv, vilket i princip alla hans artiklar har.

Den här tycker jag är ett bra exempel som ger honom rätt mycket trovärdighet:

A Grip Study for Talk and Data Modes in Mobile Phones - Forskning - Aalborg Universitet

Publicerat av IEEE som är ett mycket välkänt namn i elektronik och ingenjörsvärlden.

Edit: här är ett par till: User's Proximity Effects in Mobile Phones - Forskning - Aalborg Universitet och http://vbn.aau.dk/da/publications/experimental-investigation-on-effects-of-hum-an-operators-on-a-handset-mimo-antenna_dfc71cc0-d813-11de-bb13-000ea68e967b.html

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 18:42
Ursprungligen av shandar:

Nope, inte alls Men det är så academia fungerar, iaf om du vill komma någon vart. Dina artiklar måste publiceras av en välkänd organisation som IEEE, the Royal Aeronautical Society, Institute of Mechanical Engineers osv, vilket i princip alla hans artiklar har.

Den här tycker jag är ett bra exempel som ger honom rätt mycket trovärdighet:

A Grip Study for Talk and Data Modes in Mobile Phones - Forskning - Aalborg Universitet

Publicerat av IEEE som är ett mycket välkänt namn i elektronik och ingenjörsvärlden.

Edit: här är ett par till: User's Proximity Effects in Mobile Phones - Forskning - Aalborg Universitet och Experimental investigation on effects of hum an operators on a handset MIMO antenna - Forskning - Aalborg Universitet

Sedär, någon som kan presentera lite fakta

Klart det går att fixa med mjukvara. Det är ju bara att ändra displayen till att alltid visa fem streck!

Om du inte förstår skillnaden inom forskar-universum och media-universum så måste du nog ta och läsa på lite. Annars kommer du att bli blåst i hela ditt liv.

Ursprungligen av zappee:

Antar att du kan de danska reglerna på dina fem fingrar...

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 23:39
Ursprungligen av Zimmerman:

Om du inte förstår skillnaden inom forskar-universum och media-universum så måste du nog ta och läsa på lite. Annars kommer du att bli blåst i hela ditt liv.

....

Det var ett överdrivet exempel.

Ursprungligen av zappee:

Antar att du kan de danska reglerna på dina fem fingrar...

Vaddå danska regler? Alla forskare skickar sina artiklar till internationella forskningspublikationer, som eventuellt publicerar ifall faktagranskarna ger tummen upp och artikeln bedöms vara tillräckligt bra. Det är inte så att svenska forskare sitter i sin egen sandlåda med något slags egna regler och skickar resultat endast mellan varandra, utan systemet är detsamma för alla oavsett land. Även om det finns en j-a massa irrelevant skräp publicerat så kan man utgå från att någon som publicerats tusentalet gånger har en hum om vad han talar om.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-27 14:26

53.7% av alla som har svarat uppger nu att man problemet.

Senast redigerat 2010-06-27 14:42
Ursprungligen av Duke:

53.7% som svarat uppger nu att man problemet.

Att det är ett problem måste man vara galen för att förneka.
Om Apple gör något åt det är väl det som är intressant.

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-06-27 14:33
Ursprungligen av PeeMaN:

Att det är ett problem måste man vara galen för att förneka.

Då finns det många på detta och andra forum som är galna.

Ursprungligen av Duke:

Då finns det många på detta och andra forum som är galna.

det gör det sannerligen

Ursprungligen av Duke:

53.7% som svarat uppger nu att man problemet.

på en sida där verkligen alla som köper apple produkter hänger

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-27 15:33
Ursprungligen av Baltazar:

på en sida där verkligen alla som köper apple produkter hänger

Har du någon anledning att misstänka att just de som surfar på Macrumours är de som får telefoner med tillverkningsfel? Kanske de har lagt in koden nedan i sitt backoffice-system:

"if (buyer == Macrumour_surfing_geek) {
if (rnd() > 0.53) {
ship_phone_with_antenna_short_circuit_problem();
} else {
ship_good_working_phone();
} else {
ship_good_working_phone();
}

Ursprungligen av ridax:

Har du någon anledning att misstänka att just de som surfar på Macrumours är de som får telefoner med tillverkningsfel? Kanske de har lagt in koden nedan i sitt backoffice-system:

"if (buyer == Macrumour_surfing_geek) {
if (rnd() > 0.53) {
ship_phone_with_antenna_short_circuit_problem();
} else {
ship_good_working_phone();
} else {
ship_good_working_phone();
}

nej, men de som surfar där, är ju troligen mer intresserade av apple produkter än vad precis alla som köper en iphone är. jag känner ju flera som har iphones, men ingen hänger på nått forum som kan förknippas med apple produkter, därför blir ju mörkertalet rätt stort. sen vet jag ju som sagt av erfarenhet av restaurangbranchen att de som är missnöjda sprider det så mycket de bara kan, de som inte är det, de säger inte så mycket till andra. visst är det en annan bransch, men man har ju sett många exempel på att det är lika när det gäller elektronik. om min kompis köpt en tv han gillar, troligen säger han ju inget till mig, men köper han en som har nått fel och det krånglar massa, nog fan får jag göra det.

det ända jag vill säga är att det är en rätt osäker källa för att utgå från i o med att det bara fångar in en viss grupp användare. det är ju inget som nått mätinstitut skulle använda som källa, då man brukar vilja få med flera grupper så att säga.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-27 23:54
Ursprungligen av Baltazar:

nej, men de som surfar där, är ju troligen mer intresserade av apple produkter än vad precis alla som köper en iphone är. jag känner ju flera som har iphones, men ingen hänger på nått forum som kan förknippas med apple produkter, därför blir ju mörkertalet rätt stort.

Visst förstår jag vad du vill ha sagt, men jag tycker du missar målet lite grann... Saken är ju den att ALLA som har iPhone 4 i dagsläget måste vara tämligen intresserade av Apple-produkter, med tanke på att det är ganska svårt att komma över dem och att man inte köper en såpass dyr pryl om man inte är intresserad av den.

Målgruppen med undersökningen ÄR ju just sådana som har iPhone 4 och inte något slags "genomsnitt av befolkningen". Vad man vill veta är ju hur många mobiler som lider av det här "felet" och inte hur många i befolkningen som tycker om Apple eller inte... Egentligen spelar inte användarens tekniska intresse eller kompetens någon roll heller, då det är frågan om mobilens egenskaper och inte användarens egenskaper.

Alltså förstår jag inte riktigt din invändning. Menar du att det hade varit mer en mer relevant undersökning om den presenterats i "Hänt i Veckan"?

Citat:

de som är missnöjda sprider det så mycket de bara kan, de som inte är det, de säger inte så mycket till andra. visst är det en annan bransch, men man har ju sett många exempel på att det är lika när det gäller elektronik. om min kompis köpt en tv han gillar, troligen säger han ju inget till mig, men köper han en som har nått fel och det krånglar massa, nog fan får jag göra det.

Jo, men man kan ju lika gärna peka på det faktum att många Apple-användare är något otroligt lojala mot Apple. Det ser vi ju precis hela tiden här på forumet där vissa försvarar allt Apple gör in absurdum. Så eventuell "snedröstning" (om det är det du menar skulle påverka resultatet) kan ju då slå åt båda hållen.

Citat:

det ända jag vill säga är att det är en rätt osäker källa för att utgå från i o med att det bara fångar in en viss grupp användare. det är ju inget som nått mätinstitut skulle använda som källa, då man brukar vilja få med flera grupper så att säga.

Jag tycker det läggs för stor vikt vid det där med målgruppen användare. Det är inte användaren som är objektet för undersökningen. Det är mobilen och dess egenskaper. Det enda användaren kan påverka är huruvida denne klarar av att förvissa sig om att denne lider av felet eller inte och huruvida användaren talar sanning. Det finns ju inget som säger att den målgrupp användare som är väldigt intresserade av Apple-produkter skulle vara större lögnare än andra.

Sedan tycker JAG att undersökningen faktiskt ger ganska klara besked om att "felet" är vanligt förekommande (inte att det uppträder ofta, utan att det är spritt bland väldigt många mobiler). Jag tror helt enkelt Apple har gjort en kraftig design-miss. Det finns såvitt jag vet egentigen ingenting som skulle hindra att man satte skarven på undersidan istället, vilket skulle vara en bra mycket bättre placering (och ja, jag har just testat med min iPhone 3G och jag håller telefonen precis så att skarven skulle ligga i handen).

Jag tror helt enkelt att Apple är nybörjare när det gäller radioteknik och att den danske universitetsprofessorn inte är det (för övrigt läste jag den danske professorns varning om iPhone antennen redan tidigare innan problemet var känt, så jag vet att det är sant att han varnade för konstruktionen innan). Jag tror många av er har en övertro till Apple och deras utveckling. De har släppt många buggiga mjukvaror och det är inte ett dugg konstigare att det kan bli mindre bra lösningar i hårdvarukonstruktioner också. Det är bara svårare att ändra på, så i möjligaste mån försöker man arbeta runt det (eller i värsta fall skyla över det) med mjukvaruförändringar. Det betyder inte att det var mjukvaran det var fel på i första hand.

Hehe... känslorna svallar.

Mitt tips:

Nästa MJUKVARUUPPDATERING kommer att "koppla bort" ett av de tre segmenten som utgör antennen. Förmodligen det minsta, i botten. Därmed är det inte längre möjligt att kortsluta det nedre vänstra hörnet.

Signalkänsligheten kommer tyvärr förändras, men inte på något sätt med 1/3 eller så.

Nu är jag ingen antennexpert, men det känns som en möjlig lösning ur ett lekmannamässigt perspektiv.

Även om det inte blir just den här lösningen så illustrerar den ju ett enkelt sätt att med mjukvara lösa ett hårdvaruproblem.

Som någon antydde längre upp: Apple har nog fler mjukvaruspelkort att lägga på bordet, än vad alla kan forma sina tankar kring.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-27 16:37

Då behöver du inte påstå att något jag skriver inte har någonting med statistik att göra. Du kan ju ta det lite lugnt med den typen av påståenden när du inte kan bevisa det. Du har inte heller presenterat något som helst argument för att populationen i urvalet skulle ha någon bias på något sätt.

Jag undrar överhuvudtaget vad ditt inlägg hade för syfte då du inte framförde någonting, förutom (i mitt tycke felaktig) kritik av mitt användande av ordet statistik. Vad tillförde nu det inlägget?

I motsats till dig så anser jag att man mycket väl kan dra vederhäftiga slutsatser av dessa siffror och de är bara de allra värsta Apple-blundarna som klarar av att förneka detta.

Ursprungligen av ridax:

Då behöver du inte påstå att något jag skriver inte har någonting med statistik att göra. Du kan ju ta det lite lugnt med den typen av påståenden när du inte kan bevisa det. Du har inte heller presenterat något som helst argument för att populationen i urvalet skulle ha någon bias på något sätt.

Jag undrar överhuvudtaget vad ditt inlägg hade för syfte då du inte framförde någonting, förutom (i mitt tycke felaktig) kritik av mitt användande av ordet statistik. Vad tillförde nu det inlägget?

I motsats till dig så anser jag att man mycket väl kan dra vederhäftiga slutsatser av dessa siffror och de är bara de allra värsta Apple-blundarna som klarar av att förneka detta.

Det är ganska enkelt ett urval baserat på en omröstningssite aldrig kan vara statistiskt representativt - det finns inget slumpmässigt urval och det räcker. Den enda statistik du kan göra med dessa siffror är att tala om fördelningen av av olika svarsalternativ bland de som har svarat - du kan inte extrapolera informationen för att dra slutsatser om hela populationer Iphone 4.

Jag påpekade att det går inte att dra några slutsatser om hur många som har problem eller inte därför att du inte vet någonting om kvaliteten på data. Vi kan börja med det enkla - hur garanterar du att alla som svarar har en Iphone 4?

Men än en gång - jag har inte förnekat att det finns folk som ser problem - det som vi (eller i alla fall jag) är:

Hur allvarligt är problemet?
Går det att rätta till med mjukvarufix?

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-27 17:09
Ursprungligen av BlackSmp:

Det är ganska enkelt ett urval baserat på en omröstningssite aldrig kan vara statistiskt representativt - det finns inget slumpmässigt urval och det räcker. Den enda statistik du kan göra med dessa siffror är att tala om fördelningen av av olika svarsalternativ bland de som har svarat - du kan inte extrapolera informationen för att dra slutsatser om hela populationer Iphone 4.

Ja... och det var just det jag OPPONERADE emot. Nämligen en person som tog det faktum att 11,000 personer på siten Macrumours har svarat att de har problemet (av ca 20,000 svarande) och sedan gör en totalt galen extrapolering (och ja, jag vet att det inte är någon extrapolering, det är ju därför den är helt galen) till att 11,000 personer av 600,000 iPhone 4-användare har problemet.

Men du är ju så totalt Applifierad i ditt huvud att du inte klarar av att förstå att en sådan slutsats är ännu mer uppåt väggarna än den statistik som finns på Macrumours och att MIN extrapolering bara var en ren motvikt till den helt galna insinuationen.

Sedan finns det INGENTING som säger att ett statistiskt underlag måste vara slumpmässigt. Tvärtom, så är de bästa statistiska undersökningar oftast baserade på ett väl avvägt urval som inte på något sätt är slumpmässigt.

Men om du nu skall komma med instruktioner om hur man skall bemöta dina inlägg, så ber jag dig på motsvarande sätt att helt enkelt inte kommentera mina inlägg alls i fortsättningen.

Bevaka tråden