Det har nu kommit upp i några trådar frågor om formateringar. Ingen har, såvitt jag kan se, gett ett mer omfattande svar till dem som frågar om det. Jag tänkte ge mig på att försöka förklara här.
Så som Apples Skivverktyg är konstruerad så kan man välja mellan två olika typer av formatering. För att klargöra lite mer skiljer man på formatering och radering. Först raderas disken, och sedan läggs en formatering på den. Det vill säga ett filsystem.
1. Grundläggande formatering.
Här raderas själva innehållsförteckningen på hårddisken. Alla filer ligger fortfarande kvar, men de går inte att komma åt utan specialverktyg. Ett filsystem läggs på disken, som man kan likna vid ett program som bestämmer hur informationen ska lagras. Normalt kan vi välja mellan HFS (för os9) eller HFS plus (os9 och osx). Dessa kallas även MacOS och MacOS Extended. Det är bara i undantagsfall man idag använder något annat än HFS plus.
Grundläggande formatering är nästa steg att tömma en disk efter att bara slänga filerna i papperskorgen och tömma densamma.
2. Lågnivåformatering.
Här ser man till att verkligen radera alla filer som ligger på disken. Efter en sån här kan man inte alls få tillbaka någonting från hårddisken. Möjligtvis kan vissa specialföretag få tillbaka delar, men det är mycket osäkert och väldigt dyrt.
Det som händer är att man fyller hela disken med nollor. Det tar lång tid (har man en disk på 40Gb skrivs det 40Gb också) men resulterar i en helt fräsch disk.
En lågnivåformatering bör man göra om man fått ett trasigt filsystem som inte kan repareras. Man kan också göra det vid nyinstallation av en dator för att vara säker på att allt är tip-top.
Det här valet får man fram genom att trycka på "Alternativ" raderingsfönstret i Skivverktyg.
Jag hoppas det här reder ut lite frågetecken för er som har undrat hur man bär sig åt.