Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Låt oss reda ut hur formatering fungerar

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-02-28 09:20

Det har nu kommit upp i några trådar frågor om formateringar. Ingen har, såvitt jag kan se, gett ett mer omfattande svar till dem som frågar om det. Jag tänkte ge mig på att försöka förklara här.

Så som Apples Skivverktyg är konstruerad så kan man välja mellan två olika typer av formatering. För att klargöra lite mer skiljer man på formatering och radering. Först raderas disken, och sedan läggs en formatering på den. Det vill säga ett filsystem.

1. Grundläggande formatering.
Här raderas själva innehållsförteckningen på hårddisken. Alla filer ligger fortfarande kvar, men de går inte att komma åt utan specialverktyg. Ett filsystem läggs på disken, som man kan likna vid ett program som bestämmer hur informationen ska lagras. Normalt kan vi välja mellan HFS (för os9) eller HFS plus (os9 och osx). Dessa kallas även MacOS och MacOS Extended. Det är bara i undantagsfall man idag använder något annat än HFS plus.
Grundläggande formatering är nästa steg att tömma en disk efter att bara slänga filerna i papperskorgen och tömma densamma.

2. Lågnivåformatering.
Här ser man till att verkligen radera alla filer som ligger på disken. Efter en sån här kan man inte alls få tillbaka någonting från hårddisken. Möjligtvis kan vissa specialföretag få tillbaka delar, men det är mycket osäkert och väldigt dyrt.
Det som händer är att man fyller hela disken med nollor. Det tar lång tid (har man en disk på 40Gb skrivs det 40Gb också) men resulterar i en helt fräsch disk.
En lågnivåformatering bör man göra om man fått ett trasigt filsystem som inte kan repareras. Man kan också göra det vid nyinstallation av en dator för att vara säker på att allt är tip-top.
Det här valet får man fram genom att trycka på "Alternativ" raderingsfönstret i Skivverktyg.

Jag hoppas det här reder ut lite frågetecken för er som har undrat hur man bär sig åt.

Bra inlägg, låt mig göra ett litet tillägg som har med backup att göra.

Innan du formaterar om så gör du naturligtvis en backup, dvs du flyttar över alla data till en annan hårddisk. Sedan formaterar du orginaldisken. Så nu är min kuggfråga, hur många exemplar av dina data existerar just nu och svaret är ett. Det är ofast ingen fara, men om man är paraniod så gör man backuper och regeln för backup är att du skall alltid alltid ha två exemplar av allt. Ett orginal och en backup.

För något halvår sedan var det någon olycklig stackare i dessa forum som köpt en ny dator, en G4. Han flyttade över alla data från sin gamla G3 till en av de två hårddiskarna på G4´an genom att montera disken i G3, kopiera dit och sedan flytta över den till G4´an. Sedan formaterade han G3´an och installerade system och gjorde datorn klar för försäljning. (Hur många kopior har han just nu? En.). Sedan körde han installations-CD´n som kom med datorn, den börjar med att formatera en disk och lägger sedan in operativsystemet på den. Vilken disk tror du installerararen valde? (Hur många kopior finns kvar nu? Ingen, installeraren valde disken med alla data på och formaterade den).

Så, regeln för backuper är att du alltid skall ha två kopior av allting, så när du utför den operation som talas om ovan så bör du tänka på det.

Lycka till!

/Ola

Bra sammanfattning! Den här tråden borde göras till en 99mac FAQ.

En liten fråga: Visst är det så att lågnivåformatering och nollställande av data är två olika saker?

Om man startar Skivverktyg i OS 9 och väljer formateringsalternativ så får man upp två kryssrutor, den ena är "Low level format" (grundformatering tror jag det heter på svenska systemet) och "Zero all data". Det förstnämnda är nedtonat så man inte kan välja det, jag har för mig att någon sagt att det beror på att IDE-diskar inte kan/ska grundformateras (till skillnad från SCSI-diskar).

Citat:

citera:Om man startar Skivverktyg i OS 9 och väljer formateringsalternativ så får man upp två kryssrutor, den ena är "Low level format" (grundformatering tror jag det heter på svenska systemet) och "Zero all data". Det förstnämnda är nedtonat så man inte kan välja det, jag har för mig att någon sagt att det beror på att IDE-diskar inte kan/ska grundformateras (till skillnad från SCSI-diskar).

Jag tror att det var jag som sa detta. Vad jag vet så är "Low level format" och "Zero all data" samma sak (slutresultatet blir detsamma), men på IDE-diskar kan man bara välja "Zero alla data" och på SCSI-diskar "Low level format".

Jag har för tillfället ingen maskin tillgänglig att verifirera detta på, så 100% säker är jag inte.

[ 28. februari 2003, 12:47: Meddelandet ändrat av: Mattias A ]

Aha, ja så kan det ju förstås vara. Det stämmer nog.

• Oregistrerad
  • 2003-03-01 14:43

Är detta med "lågnivåformatering" nytt för 10.2? Jag har inte det valet i min Disk Utility på OS X 10.1.5.

Jag vill lågnivåformatera en extern firewire 120GB disks.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-01 15:38
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Michael:
Är detta med "lågnivåformatering" nytt för 10.2?

Det alternativet kom i Mac OS X 10.2.3

Är det så att lågnivåformattering mappar bort dåliga block också? Annars finns det väl inget mervärde med detta om man inte nödvändigtvis vill ta bort det gamla innehållet på disken.

Har man en fungerande hårddisk utan fysiska fel kvittar det väl om man skriver över en fräsch "nolla" eller en gammal "nolla/etta"?

• Oregistrerad
  • 2003-03-02 21:30
Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: HankPank:
Är det så att lågnivåformattering mappar bort dåliga block också? Annars finns det väl inget mervärde med detta om man inte nödvändigtvis vill ta bort det gamla innehållet på disken.

Har man en fungerande hårddisk utan fysiska fel kvittar det väl om man skriver över en fräsch "nolla" eller en gammal "nolla/etta"?

Att dåliga klusters mappas bort skall vara den stora poängen, utöver att radera data för gott.
Annars borde det absolut kunna kvitta med lågnivåformatering.

• Medlem
  • 2003-03-03 13:30

diskverktyget som finns på installationsskivan för 10.2 kan inte nolla hårddisken. Inte den jag köpte förra vecka i alla fall.

• Medlem
  • Bollnäs
  • 2003-03-03 14:28

I listan till vänster i Skivverktyg måste man markera själva disken, inte partitionen. Det kan vara det som gör att du inte kan nolla.

• Medlem
  • 2003-03-03 16:14

nix, försökte med det. Började om några gånger med samma resultat varje gång. Nu är 10.2 i i alla fall, har inte hunnit testa om programmen bara går att slänga in igen eller om jag måste installera dem "på riktigt".
Men det är kul att kunna köra 99app eller vad den nu heter!

• Medlem
  • 2003-05-26 00:45

Vad gör man när man måste göra en low-level-format. Har en Mac OS X 10.2-skiva som inte har alternativ-knappen att trycka på (10.2.0).

Kan jag göra en egen start-skiva?

• Oregistrerad
  • 2003-05-26 03:22

Du kan använda BootCD för att göra en start OS X CD.

//Rob

• Medlem
  • 2003-09-16 21:17

Såg att det fanns massor av frågor kring formatering så jag tänkte jag kunde skriva här istället för att skapa en helt ny tråd.

Fråga:
Jag försöker formatera en 120 Gb extern firewire disk. Den har varit formaterad för windows tidigare. När jag försöker formatera den får jag upp en ruta som säger "Setting up partition map" sedan verkar inget hända. Hur lång tid ska det här ta? Jag har testat att både välja att nollställa disken och inte nollställa den...

Kan någon hjälpa mig?

Men inte går det väl att lågnivå (grund) formatera i Mac OS X? I 9:an gick det däremot, men rekomenderades inte på allt för nya hårddiskar,Grundformatera ej diskar som är yngre än 5år vill jag minnas att det stod i "hjälpen" för formatering. I 9.an kunde man: formatera,formatera+nollställa,grundformatera,grundformatera+nollställa. /nic

1
Bevaka tråden