Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 10:55

iPhone 4 Loses Reception When You Hold It By The Antenna Band?

Det spekuleras i huruvida det är anledningen till att Apples första tillbehör är plastskyddet aka bumper. Vissa påstår att de endast är täckningsgrafiken som buggar medan andra menar att samtalen kopplas ned osv. Intressant om någon på 99.se kan testa och komma med feedback när lurarna anländer via borderlinx osv!

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-24 13:30

Hoppas verkligen inte att det här stämmer. Det är ju sjukt om man ska behöva köpa ett tillbehör för att ens telefon ska fungera i alla lägen. Det verkar ju inte bara handla om att telefonsamtal dör, utan även att det går sämre att surfa om man håller mobiltelefonen i sin vänstra hand.

Tur att det kommer dröja innan jag kan köpa den nya mobilen, sånt här vill jag ju inte riktigt vara med om första gången jag köper en Iphone!

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-06-24 14:50

Som det verkar så är det ju så när man håller ett finger på 2 ställen så händer detta. Om en bumper skyddar mot det här borde det räcka med att bara ha en tunn plast film runt ramen (typ som invisible sheild filmen man kan köpa till olika mobiler bla ipone 3g) eller spraya (om det nu skulle gå på något sett) med typ klarlack lr något som inte leder ström så borde problemet vara löst.
Oavsett så tycker man ju att Apple borde fixa det rätt snabbt på närmast kommande mobiler innan det blir stort media skrik osv om det vilket det säkert kommer bli.
Jag tror personligen att bumper skyddet är mer till för att skydda glaset eftersom att glaset är gjort så att det är extremt hållbart mitt på men en lätt stöt från sidan kan lättare göra skada. Och eftersom hela sidan av glaset syns och inte är täckt av ramen så skyddar bumpern mot att glaset går sönder vid fall.
Om det är så att dom är väl medvetna om problemet så är det ju helt sjukt måste jag säga.

Senast redigerat 2010-06-24 15:09
  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-06-27 21:53
Ursprungligen av Z0l!d:

Som det verkar så är det ju så när man håller ett finger på 2 ställen så händer detta. Om en bumper skyddar mot det här borde det räcka med att bara ha en tunn plast film runt ramen (typ som invisible sheild filmen man kan köpa till olika mobiler bla ipone 3g)

Verkar som jag hade rätt med tanke på detta
http://www.youtube.com/watch?v=Rtzozn-x4IU&

Ursprungligen av zOlid:

Verkar som jag hade rätt med tanke på detta
YouTube - Stealtharmor aids in prevention of dropped bars with iPhone

Kontrar med motsatsen att detta INTE är lösningen.

YouTube - StealthArmor doesn't eliminate iPhone 4 antenna issue

Otroligt att en sådan grej skulle missas av konstruktörerna hos Apple. De ha förberett en produkt som förväntas sälja i miljonupplaga och som de vet kommer granskas i detalj. Självklart är det kollat att det funkar utmärkt att ha nakna antenner som användarna tar i.

Fast om du kollar länken i första inlägget så är detta ju ingen isolerad händelse på en enstaka telefon.... I tell you, det är ligger i konstruktionen. Det kan ju vara så att beroende på olika folk håller telefonen så drabbar det vissa värre än andra. Men det går ju räkna ut , om en lite fuktig hand kortsluter två antenner så kan det ju inte bli sådär jättebra....

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-24 18:16
Ursprungligen av lilledanne:

Fast om du kollar länken i första inlägget så är detta ju ingen isolerad händelse på en enstaka telefon.... I tell you, det är ligger i konstruktionen. Det kan ju vara så att beroende på olika folk håller telefonen så drabbar det vissa värre än andra. Men det går ju räkna ut , om en lite fuktig hand kortsluter två antenner så kan det ju inte bli sådär jättebra....

Ska man tro Engadget så finns problemet inte på deras exemplar. Eller de lyckas åtminstone inte återskapa felet. Finns det felfria exemplar borde det inte röra sig om ett konstruktionsfel, utan mer troligt tillverkningsfel. De först levererade telefonerna lär ju komma från samma batch från fabriken.

http://www.engadget.com/2010/06/24/some-iphone-4-models-see-signals-drop-to-0-when-held-left-handed/

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 18:19
Ursprungligen av muskorv:

Ska man tro Engadget så finns problemet inte på deras exemplar. Eller de lyckas åtminstone inte återskapa felet. Finns det felfria exemplar borde det inte röra sig om ett konstruktionsfel, utan mer troligt tillverkningsfel. De först levererade telefonerna lär ju komma från samma batch från fabriken.

Some iPhone 4 models dropping calls when held left-handed, including ours (video) -- Engadget

De hade två exemplar varav det ena hade problemet men det andra fungerade utan problem. Tycker det låter som skitprat att det här skulle vara en non-issue för att man inte håller telefonen på det sättet.. prova med vilken iPhone som helst och håll den som du brukar. Rör handen det nedre vänstra hörnet? Ooops... det gör min iaf :/

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-24 18:27
Ursprungligen av Iphone77:

De hade två exemplar varav det ena hade problemet men det andra fungerade utan problem. Tycker det låter som skitprat att det här skulle vara en non-issue för att man inte håller telefonen på det sättet.. prova med vilken iPhone som helst och håll den som du brukar. Rör handen det nedre vänstra hörnet? Ooops... det gör min iaf :/

Är ganska individuellt, jag rör inte det vänstar hörnet t.ex.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 18:29
Ursprungligen av zappee:

Är ganska individuellt, jag rör inte det vänstar hörnet t.ex.

Är du vänsterhänt? Förstår inte hur man ska hålla den utan att röra nedre vänstra hörnet som högerhänt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-24 18:31
Ursprungligen av Iphone77:

Är du vänsterhänt? Förstår inte hur man ska hålla den utan att röra nedre vänstra hörnet som högerhänt.

Nej, det är jag inte.

Vilar på tre fingrar, sen lillfingert på kortsidan som stöd och kör med tummen.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 18:34
Ursprungligen av zappee:

Nej, det är jag inte.

Vilar på tre fingrar, sen lillfingert på kortsidan som stöd och kör med tummen.

Tack det känns lite onaturligt för mig som är ovan men jag förstår att det funkar för den som är van

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-24 18:35
Ursprungligen av Iphone77:

Tack det känns lite onaturligt för mig som är ovan men jag förstår att det funkar för den som är van

Det har bara blivit så för mig

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-24 18:42
Ursprungligen av Iphone77:

De hade två exemplar varav det ena hade problemet men det andra fungerade utan problem. Tycker det låter som skitprat att det här skulle vara en non-issue för att man inte håller telefonen på det sättet.. prova med vilken iPhone som helst och håll den som du brukar. Rör handen det nedre vänstra hörnet? Ooops... det gör min iaf :/

Har väl aldrig sagt att det inte är ett problem? Jag är visserligen högerhänt, men håller normalt telefonen med vänster hand på det sätt som verkar krävs för att framkalla problemet...

Däremot är det ju intressant huruvida det är ett konstruktionsfel som drabbar samtliga iPhone 4 eller ej.

  • Oregistrerad
  • 2010-06-24 19:10
Ursprungligen av muskorv:

Har väl aldrig sagt att det inte är ett problem? Jag är visserligen högerhänt, men håller normalt telefonen med vänster hand på det sätt som verkar krävs för att framkalla problemet...

Däremot är det ju intressant huruvida det är ett konstruktionsfel som drabbar samtliga iPhone 4 eller ej.

Syftade mest på Arnold Kims uttalande..

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-24 18:18
Ursprungligen av lilledanne;1906231[B:

]Fast om du kollar länken i första inlägget så är detta ju ingen isolerad händelse på en enstaka telefon[/B].... I tell you, det är ligger i konstruktionen. Det kan ju vara så att beroende på olika folk håller telefonen så drabbar det vissa värre än andra. Men det går ju räkna ut , om en lite fuktig hand kortsluter två antenner så kan det ju inte bli sådär jättebra....

Jo, det är det. Finns/fanns youtubeklipp där den inte tappar täckning.

  • Medlem
  • Örebro
  • 2010-06-24 15:49
Ursprungligen av sahlback:

Då borde dom ju dela ut kondomerna gratis iallafall.

"Mjukvaruuppdateringen" kanske innebär att den yttre antennen stängs av när den känner av kortslutning. Det finns väl inre antenndelar också som i andra telefoner.

GRATIS BUMPER ÅT IPHOLKET!

Ja det lär ju lätt komma någon sorts fix till detta utan att dom behöver byta ut varenda såld enhet.

Det kanske inte är ett stort problem i praktiken. Arnold Kim (MacRumors grundare) skrev såhär om det på Twitter:

left hand signal droppage reproduced on my iphone 4

honestly, it takes some conscious phone cupping to reproduce it. in my natural usage. even with left hand....

I don't know if I would have run across it in normal use.

  • Medlem
  • 2010-06-24 20:55

Man kan även läsa om 3G/3GS-användare som upplever liknande problem vid förbindelse av ramens två antenner. (Exempel.) Man kan ju tycka att det är väldigt, väldigt mysko att det inte har uppmärksammats tidigare. iOS 4 som spökar?

Bör tilläggas att jag, konstigt (?) nog, inte upplever några som helst problem med mottagningen på min 3GS.

Radio är flukturerande och ofta oöverskådligt komplicerat - en fraktal - biljonmiljarder inre och parametrar som alla dynamiskt påverkar varandra. Som vädret, typ. Det jag skriver nu är sant - men bara dom som håller på med radioteknik vet att det inte är speciellt konstigt:

Jag återskapade EXAKT vad som görs på YouTube-klippet - och jag får STARKARE signal. Jag upprepade testen 5 ggr. Nu får vi se om jag orkar lägga upp ett YouTube-klipp...tveksamt...i natt kanske...

Ursprungligen av san:

Man kan även läsa om 3G/3GS-användare som upplever liknande problem vid förbindelse av ramens två antenner. (Exempel.) Man kan ju tycka att det är väldigt, väldigt mysko att det inte har uppmärksammats tidigare. iOS 4 som spökar?

Bör tilläggas att jag, konstigt (?) nog, inte upplever några som helst problem med mottagningen på min 3GS.

Ursprungligen av san:

Man kan även läsa om 3G/3GS-användare som upplever liknande problem vid förbindelse av ramens två antenner. (Exempel.) Man kan ju tycka att det är väldigt, väldigt mysko att det inte har uppmärksammats tidigare. iOS 4 som spökar?

Bör tilläggas att jag, konstigt (?) nog, inte upplever några som helst problem med mottagningen på min 3GS.

Nu vet jag inte om du formulerade dig lite dumt, men 3G/3Gs har inga sådana antennfunktioner i ramen som iP4 har. Alltså har det som visas i din länk inte ett jota med de problemet som kan ske med iP4 att göra, utan har den enkla förklaringen att killen håller hela handen tätt under mobilen så att antennerna innanför bakstycket skyms och då kan signalstyrkan gå ned. Helt naturligt i princip på alla mobiler i någon grad.

Dr Tinnitus

  • Medlem
  • 2010-06-25 14:25
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Nu vet jag inte om du formulerade dig lite dumt, men 3G/3Gs har inga sådana antennfunktioner i ramen som iP4 har. Alltså har det som visas i din länk inte ett jota med de problemet som kan ske med iP4 att göra, utan har den enkla förklaringen att killen håller hela handen tätt under mobilen så att antennerna innanför bakstycket skyms och då kan signalstyrkan gå ned. Helt naturligt i princip på alla mobiler i någon grad.

Dr Tinnitus

Du har självklart rätt. Blandade ihop dem.

Vad jag reagerar på är att även om det är naturligt på alla mobiler att signalstyrkan sjunker om man skymmer stycket som täcker antennen så ska det inte ske till den grad att man förlorar den helt. Kan det påverkas av skillnader i frekvens på GSM-banden?

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-06-25 11:59
Ursprungligen av zappee:

Det är denna tråden ja...

Ehm nu måste det blivit något fel. Skulle egentligen länka hit

Apple responds to iPhone 4 reception issues: you're holding the phone the wrong way -- Engadget

men det blev något fel när jag skrev inlägget igår, så jag måste ha länkat fel andra gången. My bad!

  • Oregistrerad
  • 2010-06-25 09:39

Så då verkar det som att Steve Jobs har bekräftat konstruktionsmissen genom att uppmana iPhone 4-ägare att inte vidröra nedre vänster botten när man använder iPhone 4:

iClarified - Apple News - Steve Jobs on iPhone 4 Reception: 'Avoid Holding It In That Way'

Piiiiiinsamt Apple!

Lite lustigt att Steve Jobs själv håller sin iPhone på ett sätt som gör att vänstre nedre botten ligger i handen (det är först när han vill demonstrera swipe-gester som han placerar den på ett sätt som gör att man ser skärmen bättre):

http://www.youtube.com/watch?v=s_f-KK140vM&feature=related

Avoid holding it in that way... jojo.

Senast redigerat 2010-06-25 10:04

Ja, det känns som ett väldigt dåligt svar faktiskt. Jobs spontana mejl är inte alltid den bästa kommunikationen för Apple...

  • Oregistrerad
  • 2010-06-25 10:15

Kunde inte låta bli... bilden är saxad från den officiella instruktionsvideon till iPhone 4 som ligger ute på apple.com:

underligt, men jag köper en bumper vilket fall som helst och då verkar man slippa problemen.
jag är klumpig och tappar saker så den kommer behövas.

Måste ju lösas, jag håller den ofta så.

Bevaka tråden