Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av ridax:

Sedan finns det INGENTING som säger att ett statistiskt underlag måste vara slumpmässigt. Tvärtom, så är de bästa statistiska undersökningar oftast baserade på ett väl avvägt urval som inte på något sätt är slumpmässigt.

lite OT, men om man t.ex. gör en valundersökning, o så gör man den inte slumpmässigt, utan väljer ut bara sossar, då vinner ju sossarna valet med 100% enligt undersökningen. men vad säger det resultatet i den undersökningen om det slutliga valresultatet? inte mycket. ja, till viss del är det ju väl avvägt utvalda, men inte enbart. även en hel del slump inom de grupper man väljer.

men känns som vi vandrat lite väl off från vad tråden handlade om från början.

Kortsluter man antennerna så får de samma potential. Hur man ska kunna lösa det med mjukvara blir intressant.

Det går inte. Jag fattar inte varifrån denna myt kommer som säger att man kan fixa allt med programkod? Jisses. Martix är ju faktisk bara en SF-film - det är inte på riktigt. :-D.

Ursprungligen av rikard.agren:

Kortsluter man antennerna så får de samma potential. Hur man ska kunna lösa det med mjukvara blir intressant.

Tänker på när astronauten fixade det akuta problemet i rymdfärjan med en schweizisk fällkniv (Victorinox) :-). Det var det enda som dög.

Ursprungligen av sahlback:

Tänk att 2010 så kan man rädda världens hetaste teknopryl med en bit tejp. Jag tycker det är lite gött faktiskt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 20:33

Varför inte direkt en bumper för 29$?

//Rob

Visst är det märkligt hur de håller i telefonen..

Själv håller jag min 3Gs i höger hand med tumme samt långfinger ganska högt upp (vid volymknappen) på respektive sida, med pekfingret som stöd på baksidan ungefär vid Apple-loggan.

Hur håller ni andra i telefonen? Så konstigt som i alla youtube-videos som dykt upp eller på något annat sätt, som jag t.ex.

fast något sådant här måste gå på garantin om det bara är vissa telefoner som det sker på?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 22:47
Ursprungligen av Ollebro:

fast något sådant här måste gå på garantin om det bara är vissa telefoner som det sker på?

Ja, om det blir ett erkänt fel.

Men så länge, Stay Tuned!

Ursprungligen av zappee:

Ja, om det blir ett erkänt fel.

Men så länge, Stay Tuned!

Spelar ingen som helst roll om felet är "erkänt" eller inte. Det går på fabriksgarantin. Det är upp till tillverkare/försäljare att visa att felet inte fanns där från början. I Sverige har vi grym konsumentlagstiftning, sen att folk inte vet vilka rättigheter de har och är kassa på att stå på sig, det är en annan sak.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 23:35
Ursprungligen av PeeMaN:

Spelar ingen som helst roll om felet är "erkänt" eller inte. Det går på fabriksgarantin. Det är upp till tillverkare/försäljare att visa att felet inte fanns där från början. I Sverige har vi grym konsumentlagstiftning, sen att folk inte vet vilka rättigheter de har och är kassa på att stå på sig, det är en annan sak.

Jo, om inte Apple har erkänt att det ÄR ett fel så kommer de inte byta ut några enheter heller.

I så fall får du häva köpet.

Ursprungligen av zappee:

Jo, om inte Apple har erkänt att det ÄR ett fel så kommer de inte byta ut några enheter heller.

I så fall får du häva köpet.

Om Apple erkänt att det är ett fel är det säljarens skyldighet att informera dig om det vid köpet.... Och då är vi där igen. Vilken säljare står och säger:
"Du förresten, håll inte fingrarna över de här två sakerna för då får du sämre täckning". Det är ju som att be kunden om att köpa en annan telefon!

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-27 23:39
Ursprungligen av PeeMaN:

Om Apple erkänt att det är ett fel är det säljarens skyldighet att informera dig om det vid köpet.... Och då är vi där igen. Vilken säljare står och säger:
"Du förresten, håll inte fingrarna över de här två sakerna för då får du sämre täckning". Det är ju som att be kunden om att köpa en annan telefon!

Det var ju just det jag sa..................

Ursprungligen av zappee:

Det var ju just det jag sa..................

Det du inte verkar förstå är att oavsett hur det blir... Så kommer det bli problem med försäljning och/eller garanti och/eller hävda köp.... Om inte Apple lyckas styra upp det här. Så enkelt är det bara!

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-28 12:17
Ursprungligen av PeeMaN:

Om Apple erkänt att det är ett fel är det säljarens skyldighet att informera dig om det vid köpet.... Och då är vi där igen. Vilken säljare står och säger:
"Du förresten, håll inte fingrarna över de här två sakerna för då får du sämre täckning". Det är ju som att be kunden om att köpa en annan telefon!

Det är exakt det man gör. Man får något inom branschen som heter "Update" Där det står om produkter det vart mycket fel på . Tex SonyEricsson S312 har problem med Tele2/Comviq. Det säger vi alltid.

Om detta felet med iPhone4 inte är löst innan slutet av Juli, måste vi berätta detta. Ibland antecknar man det även på kvittot. som en rad, tex.

"Kund vet att telefonen inte fungerar med Tele2" osv

För om man INTE gör det med STORA problem, så kommer alla tillbaka, och det har man inte tid med. Det får tillverkaren ta hand om. Eftersom vi återförsäljare inte ens kan lösa problemet. Förstår ni logiken?

Skall tillägga att många kunder uppskattar verkligen när man berättar sådana saker för dem, de ser oss som mer seriösa då.

Eller lägga på egen lack över glipan/skarven. Åtta lager som på gamla fina träbåten. Fixar biffen.

Ursprungligen av zappee:

Jo, om inte Apple har erkänt att det ÄR ett fel så kommer de inte byta ut några enheter heller.

I så fall får du häva köpet.

Ursprungligen av Zimmerman:

Eller lägga på egen lack över glipan/skarven. Åtta lager som på gamla fina träbåten. Fixar biffen.

Haha, gör en you-tube "how-to"-video
Förresten, kolla dina PM, jag vill dra igång en diskussion med dig där privat!

Sorry. Jag kör aldrig PM-grejer. En YouTube-rulle kanske jag gör.

Ursprungligen av PeeMaN:

Haha, gör en you-tube "how-to"-video
Förresten, kolla dina PM, jag vill dra igång en diskussion med dig där privat!

Ursprungligen av Ollebro:

fast något sådant här måste gå på garantin om det bara är vissa telefoner som det sker på?

Självklart är det inte meningen att telefonen ska tappa mottagning på det sätt som de gör om du håller i den...... Och det faller innanför fabriksgaranti. Om Apples ÅF börjar trillskas med det här lär Konsumentombudsmannen få en hel del papper att ta itu med. Den som inte inser att Apple har hamnat i en redigt prekär sits nu må vara blind, galen, bägge eller en kombination

Satt just och svävade lite i min fantasi... tänk om... jag säger OM.. Apple kallar tillbaka varenda Iphone4 som har felet för att man upptäckt en miss i fabrikationen. Oh boy, då får aftondyngan något att skriva om

Ja, det skulle bli ett jävla liv och skadeglädjen skulle vara astronomisk. Men det intressanta är att detta (enligt mig) inte skulle påverka den totala försäljningen - som givetvis slår i taket och får Wall Street att ejakulera. SÅ starkt är varumärket - SÅ stark är produkten. Det blir bara en liten - snart glömd (ca. 20 dygn) parentes i det exceptionella segertåget för Apple och speciellt Iphonen.
Det är ju inte speciellt tungt ekonomiskt att ta igen ett par hundra tusen Iphones heller - inte om man jämför med biltillverkare som då och då tar in en halv miljon bilar för åtgärder av felkonsturktion. DET kostar stålar.
Det enda som egentligen händer är att leveranserna försenas ännu mera...och suget ökar ännu mera...och en självgenererande loop av konsumtionshysteri excellerar. :-). Jag sitter i mitten av denna virvel och väntar på att köpa min nya lur - bestämt sedan i höstas - och ingenting har fått mig på andra tankar. Jag är högerhänt.

Ursprungligen av PeeMaN:

Satt just och svävade lite i min fantasi... tänk om... jag säger OM.. Apple kallar tillbaka varenda Iphone4 som har felet för att man upptäckt en miss i fabrikationen. Oh boy, då får aftondyngan något att skriva om

Altså detta snack om undersökning hit eller dit. Det spelar mindre roll om huruvida det är gnällare eller inte som är där. Det är fortfarande X antal Iphone4-ägare som deltagit i undersökningen och det är fortarande lika många procent som upplever problemet. Det ger en fingervisning om hur stort problemet är. Här handlar det inte om att "välja ut sossar" hit eller dit. Vi har mobilägare som upplever problemet. Att de läser macrumor, engadget eller vad det nu än är... ÄR HELT IRRELEVANT!

Att de dessutom skulle vara gnälligare är en lika stor fördom som att påstå att judar är giriga!

frågan är ju snarare, de som inte upplever problemet, varför gör de inte det? endgadget hade ju två, varav den ena inte hade problemet. varför inte? om det nu är en konstruktionsmiss.

Det smittar ju !!! Provade precis "death grip" på min Nokia E52, och den föll från full täckning 3G ( 6 staplar ), ner till 1 stapel och EDGE på 1 minut... hjälp är det Apples fel ??

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 16:26
Ursprungligen av lilledanne:

Det smittar ju !!! Provade precis "death grip" på min Nokia E52, och den föll från full täckning 3G ( 6 staplar ), ner till 1 stapel och EDGE på 1 minut... hjälp är det Apples fel ??

Japp, enligt Duke är det.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-28 16:46

alltså jag har tänkt lite.. om man håller telefonen sådär som de visar på alla videos.. hur skriver man då!? eller manövrerar telefonen? Tror ingen kommer komma i ett läge då man känner att "om jag håller såhär" så kommer de kännas skönare.

Teknik sajten feber.se har fått tag på en iPhone 4 och deras telefon verkar inte lida av de där symptomet. Men de kanske bara är en av de telefonerna som fungerar, för de borde väl inte skilja sig från land till land ellerhur?

YouTube - Våra första intryck av iPhone 4

Har idag kört hela dagen med nya iPhone 4 och då både med och utan Apples Bumper.
Märker ingen skillnad och har samma god mottagning med som utan Apples bumper.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 20:24
Ursprungligen av Lappsakojs:

Teknik sajten feber.se har fått tag på en iPhone 4 och deras telefon verkar inte lida av de där symptomet. Men de kanske bara är en av de telefonerna som fungerar, för de borde väl inte skilja sig från land till land ellerhur?

YouTube - Våra första intryck av iPhone 4

Det är skillnad på ATTs skitnät och svensk nät, kan spela in.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-28 21:36

Sen har inte alla iPhone 4 detta fel. Svårt att säga hur många kan var allt mellan 1-99%.

//Rob

Ett tips till alla: telefonen kan visa samma antal "bars" även om signalstyrkan varierar ganska mycket. Därför ska man istället kolla dBm-värdena (mottagen effekt i milliwatt, omgjort till dB) när man testar "death grip" eller något annat som har med mottagningen att göra.

En del som har testat iPhone 4 (t.ex. feber.se) säger att dom inte märker någon påverkan när antennskarven kortsluts, men dom kanske bara tittade på hur många bars den visade! I tidigare iPhone OS kunde man göra om bars till dBm i field test mode, *3001#12345#*. Det verkar som att dom har tagit bort det från iOS 4. Men konstigt nog kan jag fortfarande se dBm på min iPhone 3G, trots att jag har återställt till iOS 4. Kanske beror på att jag visade dBm redan innan uppgraderingen.

Bevaka tråden