Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Onödiga processer?

Tråden skapades och har fått 3 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Oregistrerad
  • 2003-05-24 14:47

Hur vet man vilka processer som är onödiga och kan stängas? Jag har ett par stycken som inte gör någonting alls "NortonMissedTask" och jag har inte ens Norton installerat längre.

Och så undrar jag: när jag bootar om datorn, startas datorn utan alla "glömda" processor då?

Det antar jag väl. Annars är det bara att dra upp Terminalen, skriva TOP och sen söka vilken PID själva processen ha och skriva i ett nytt fönster "KILL (PID-nummret)"

Det är nog lite svårt att ta reda på vilka processer som är onödiga om du inte kan koppla namnet till en viss produkt, som t.ex Norton.

För att inte processerna ska dyka upp igen när du bootar om datorn så räcker det inte med att döda dem, du måste se till att de inte startas upp.

Program startas automatiskt om de ligger i "Login items" i "System Preferences" (vad det nu heter i en svensk version) eller om de har en mapp under StartUpItems. I skrivande stund kommer jag inte ihåg på vilka ställen mappen StartUpItems kan ligga (sitter framför en PC) men kolla under /Library, /System/Library samt ~/Library.

Joakim

  • Medlem
  • Södertälje
  • 2003-05-26 09:23

Jag använder Boot Config (ladda ner här )

Den visar vilka processer som är nödvändiga för att systemet ska fungera och vilka som man kan ta bort (avmarkera med ett klick, så läggs de i en ny mapp Disabled LoginItems).
Starta om datorn.
Vill du lägga tillbaka något så är det bara att gå in och markera dem igen.

Har fungerat bra för mig.
Använd dock med försiktighet så att du vet processer du tar bort.

1
Bevaka tråden