Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Bättre fotografering med iPhone 4

Tråden skapades och har fått 81 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Intressant lösning...men det pajar "användarupplevelsen" så det sjunger om det enligt Apple.

[quote="AndreeMarkefors;1906915"]

Ursprungligen av Adrian B:

Kan bara hålla med. Men kanske kan en app från tredje part fixa det?/QUOTE]

Ja, Apple kommer i alla fall inte implementera det.

Ändå är lösningen så nära:

  1. Tryck på skärmen för att fokusera/exponera på det stället. Exponeringen låser sig i 10 sekunder.

  2. Samtidigt dyker ett skjutreglage upp a la zoom, men istället för risig digitalzoom låter det här reglaget dig trycka exponeringen uppåt eller nedåt. Ett histogram understödjer ditt beslut.

  3. Trycker man på ett nytt ställe på skärmen så fokuserar/exponerar kameran om.

  4. Trycker man bara en gång och sen inte mer, så självdör den låsta exponeringen efter uppsatta tid (10s, 5s, 7s?)

Detta hade jag tyckt varit både mycket funktionellt och elegant. Samt tillräckligt basic för att inte göra bort ovana fotografer.

ISO och färgbalans får kameran sköta själv på den här nivån. Vitbalans och brusreducering fixar vi i "post", eller genom 3:e part app.

Det här låter ju kul;

YouTube uploads from iPhone 4 are downsized - The Unofficial Apple Weblog (TUAW)

Uppladdad film från iPhone4 skalas om till 568 x 320 .....

Tydligen blir det rätt om man tar det via datorn...

Senast redigerat 2010-06-27 22:48

Tack för tipset.

Ursprungligen av sahlback:

Själva chippet borde såklart varit 3:2 som skärmen är.
Utmärkta appen Photogen har ett sådant crop-val, både för stående och liggande format.

Ursprungligen av sahlback:

Själva chippet borde såklart varit 3:2 som skärmen är.
Utmärkta appen Photogen har ett sådant crop-val, både för stående och liggande format.

Köpte den på en gång, tack för tipset!

Fast "Multi-Aspect Cam" är nog mera vad jag behöver (har inga behov av editering i Iphone - kör Aperture).

---

Har nu testat...min 3G är ju ganska slö och nu tar det ännu längre tid tills man kan ta en bild. Tyvärr stannar inte senaste val (i mitt fall 3:2 som jag alltid vill ha) kvar - man måste göra valet varje gång. Alltså ett steg till tills man kan skjuta. Inte bra.
Men...snart har man ju en 4G och då går det nog snabbare :-).
Ska kolla vidare om apps med aspect ratio-val. Det är bra att sådana här apps bara kostar kring 7 spänn - man kan prova och dumpa utan att ligga sömnlös.

Senast redigerat 2010-06-28 00:16
  • Medlem
  • Jönköping
  • 2010-06-28 01:10

Zimmerman: jag tror att WideCamera är något för dig.

Edit: Fast den buggar rätt friskt med ios4 upptäckte jag nu...

Senast redigerat 2010-06-28 01:24

Det här duger för mina högst modesta behov.

Zimmerman har dock en point i sitt prat om 25fps.

"Apple of My Eye" - an iPhone 4 film on Vimeo

Ser bra ut om man bortser från överexponeringen. Verkar vara ett "problem" för iPhone 4, min 3GS har det bara ytterst lite.

Ursprungligen av Alter Ego;:

Ser bra ut om man bortser från överexponeringen. Verkar vara ett "problem" för iPhone 4, min 3GS har det bara ytterst lite.

Det där väl en ganska svår bild att exponera rätt. Att bakgrunden blir överexponerad är nog ganska naturligt när du vill exponera personerna i förgrunden som står i skugga. Jag misstänker att även Min canon 20d skulle haft ett liknande problem med det där motivet.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det där väl en ganska svår bild att exponera rätt. Att bakgrunden blir överexponerad är nog ganska naturligt när du vill exponera personerna i förgrunden som står i skugga. Jag misstänker att även Min canon 20d skulle haft ett liknande problem med det där motivet.

Inte bara där som det är överexponerat.

Kameran är helt ok men långt ifrån så bra som recensenter vill få den till att vara, se bara på hur den hantera bilder som är långt ifrån svåra:Hus (ni som kan er filmhistoria ser att det är huset från Top Gun som Kelly McGillis karaktär bodde i), bil, slott, hund, stad.

Nejdå - det är video som sådant. Du kan köra med en 200 000 kr. videokamera och få samma utbränning. Det är videons förbannelse - dåligt dynamiskt omfång. Det är därför man jobbar dubbelt så hårt med ljussättning när man filmar med video än med filmkamera (man brukar skämta om att det man vinner i postproduktions-tid med video förlorar man på inspelningstiden pga ljusproblematiken). Titta på nyheterna ikväll - kolla alla utbrända motljus och himlar. Kamerorna dom använder ligger på 2-400 000 kr.

Ursprungligen av Alter Ego:

Ser bra ut om man bortser från överexponeringen. Verkar vara ett "problem" för iPhone 4, min 3GS har det bara ytterst lite.

Filmen visar också vad sag sagt tidigare i denna tråd...eller någon annan tråd här när folk skrattar åt "wobbling" i bild etc; det beror på att vi skakar när vi filmar. Det trodde jag alla visste - att man måste hålla en video/filmkamera stilla när man filmar :-D. Det är därför man har uppfunnit stativ och steadycam etc. Konsumentvideokameror - och pro-kameror för den delen - har ju fenomenala optiska antiskafunktioner - det har inte en mobiltelefon - inte ens G4'an. Så - det är mycket, mycket svårare att filma snyggt med en Iphone än med en svindyr pro-kamera - så klart. Håll den så still ni kan och skit i panoreringar - panoreringarna kommer aldrig att bli bra. Forget it. Låt motiven sköta rörelsen i bild - det finns alltid rörelse - rör inte kameran (Iphone).
Det filmen bevisar är att själva bildkvaliteten som sådan är det bästa som just idag finns i en mobiltelefon. Tyvärr bara i 30 fps...och variabel framerate dessutom (ju mörkare desto lägre fps)...en styggelse. Jag hoppas dock på apps där man kan stänga av denna variabla framerate och t.o.m. välja 25 fps. Apple skiter nog i det - dom har levererat fin hårdvara och nöjer sig nog med det.

Ursprungligen av Zimmerman:

Nejdå - det är video som sådant. Du kan köra med en 200 000 kr. videokamera och få samma utbränning. Det är videons förbannelse - dåligt dynamiskt omfång. Det är därför man jobbar dubbelt så hårt med ljussättning när man filmar med video än med filmkamera (man brukar skämta om att det man vinner i postproduktions-tid med video förlorar man på inspelningstiden pga ljusproblematiken). Titta på nyheterna ikväll - kolla alla utbrända motljus och himlar. Kamerorna dom använder ligger på 2-400 000 kr.

Du misstolkar det jag skrev, menar att iPhone 4 överexponerar mer än vad 3GS gör. Att det kan vara ett problem även för den mest dyra kameran vet jag.

OK. Sorry.

Ursprungligen av Alter Ego:

Du misstolkar det jag skrev, menar att iPhone 4 överexponerar mer än vad 3GS gör. Att det kan vara ett problem även för den mest dyra kameran vet jag.

Ursprungligen av Alter Ego;:

Du misstolkar det jag skrev, menar att iPhone 4 överexponerar mer än vad 3GS gör. Att det kan vara ett problem även för den mest dyra kameran vet jag.

Finns det någon jämförelse som är hyfsat rättvisande?

Oh! Jag kom precis på att att med den inbyggda gyron i iPhone 4 borde man kunna få den optimala digitala skakkompenseringen. Antingen direkt i under inspelningen eller som efterbearbetning. Det borde vara en nästan perfekt referens med både accelerometrar, gyro och bakgrundens rörelse för att få bort all skakning.

Senast redigerat 2010-07-01 17:53

iP4 har ju en klart bättre kamera än 3Gs, men bara som en liten jämförelse vad man faktisk kan åstadkomma även med den sämre 3Gs så kan ni ju kika i denna länk, hoppas den inte varit uppe förut.

http://fstoppers.com/iphone/

Hur bra ska man då inte kunna få till det med en iP4 om man ger sig fan på det...

Dr Tinnitus

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

iP4 har ju en klart bättre kamera än 3Gs, men bara som en liten jämförelse vad man faktisk kan åstadkomma även med den sämre 3Gs så kan ni ju kika i denna länk, hoppas den inte varit uppe förut.

http://fstoppers.com/iphone/

Hur bra ska man då inte kunna få till det med en iP4 om man ger sig fan på det...

Skulle precis länka sidan i den här tråden, men jag är ju uppenbarligen lite efter Hursomhelst, mycket bra exempel på att det inte är kameran som gör bilden.

Intressant att han först lade ut bilderna utan att säga vilken kamera det var:

A few weeks ago I did a full fashion photo shoot with my iPhone 3gs. I posted a few of the images and asked people to critique them (never exposing that they were shot on my cell phone). I couldn’t help but laugh when a few of our readers claimed that these were “the best images I had ever taken.” Nobody ever claimed that they were too grainy, too soft, or lacked detail.

Några tänkvärda ord:

There are so many photographers who are obsessed with noise, sharpness, color, dynamic range, megapixels, chromatic aberration, moire, distortion, etc. So many photographers get wrapped up in the technical side that they forget how to take compelling images. This video is for them.

Om fstopperssidan är seg så finns filmen och några av bilderna här: The iPhone photoshoot | creativebits

Jo, för modellskjutning så kan man ha nästan vad som helst. Det är ljuset och Photoshop som är kungarna - det är där det görs. Är bilden i original bortom all räddning så kan man göra en supersnygg svartvit version. Kan icke misslyckas.
Jah har en massa bilder på min 5-åring som jag skjutit med min Iphone 3G. Jag croppar dom till 3:2 och sedan blir det en vända i Photoshop - eller någon fin preset i Aperture. Resultaten blir ofta fenomenala.
Bara när ljuset är för komplicerat för en usel mobilkamera - när det fräter ut i ljusa partier t.ex. (dynamiken är ju usel) så är det kört. Det är dom bilderna som steks först. Allt annat kan man göra nästan vad man vill med.
Allt detta är ju glädjande för oss som vill fota LIVET - dagarna som passera - barnet - leken - händelserna - snapshots...den enda kameran man har med sig är ju mobilen och när nu 4G-kameran är ännu ett snäpp bättre så är det bara att jubla. Men efterarbete är ett msåte - och gillar man sådant och har snabbflyt i arbetsflödet - som jag - så...tja, jag köper nog ingen ny DSLR faktiskt. Jag fotar inte landskap. SKULLE jag köpa en DSLR så är det HD-videon i den (Canon) som jag är ute efter :-D. HD-videon i canons DSLR'er - med dom optiska förutsättningarna detta ger - är ju sanslöst finemang. Då ger jag bort eller säljer min HD-videokonsumentkamera billigt (Panasonic HDC-SD100).

PS. hade det funnits ett tele-läge på mobiltelekameror så hade allt varit perfekt - det är just den där jävla vidvinkeln som är standard som är så totalt FEL för mig.

Ursprungligen av Dr Tinnitus:

iP4 har ju en klart bättre kamera än 3Gs, men bara som en liten jämförelse vad man faktisk kan åstadkomma även med den sämre 3Gs så kan ni ju kika i denna länk, hoppas den inte varit uppe förut.

http://fstoppers.com/iphone/

Hur bra ska man då inte kunna få till det med en iP4 om man ger sig fan på det...

Dr Tinnitus

Senast redigerat 2010-07-06 18:20
Ursprungligen av Zimmerman:

J ....
Allt detta är ju glädjande för oss som vill fota LIVET - dagarna som passera - barnet - leken - händelserna - snapshots...den enda kameran man har med sig är ju mobilen och när nu 4G-kameran är ännu ett snäpp bättre så är det bara att jubla.
....

Där slog du huvet rätt på spiken.
tar jag fram DSLR'en så skall det börjas kammas till sig, en del poserar.
Ta inte på mig från det hållet, jag vill visa min snygga sida, hihi ...

1:6 strutsphoto Nja, inte riktigt alla primater läser av i wide. Bara gamla videorävar ;). Det är möjligt att vi är få som verkligen gillar TV-burk-formatet. Men det är klart att industriellt sett så ska det plattas till och dras ut. Och nu så ska vi köpa 3Dteevees. Kollade på en Samsung härom veckan. Plattare och fulare "verklig djupbild" får man leta efter. Pappfigurer i 1700-tals teater à la Drottningholm, vilket iofs är lite trevligt, men då handlar det om mekanisk sceneri och levande människor i realtid.

Men jag är också glad för bättre sensor i iPhone. 5 mpix är alldeles lagom i sammanhanget.

Bevaka tråden