Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av gluttonous:

Ett tips till alla: telefonen kan visa samma antal "bars" även om signalstyrkan varierar ganska mycket. Därför ska man istället kolla dBm-värdena (mottagen effekt i milliwatt, omgjort till dB) när man testar "death grip" eller något annat som har med mottagningen att göra.

En del som har testat iPhone 4 (t.ex. feber.se) säger att dom inte märker någon påverkan när antennskarven kortsluts, men dom kanske bara tittade på hur många bars den visade! I tidigare iPhone OS kunde man göra om bars till dBm i field test mode, *3001#12345#*. Det verkar som att dom har tagit bort det från iOS 4. Men konstigt nog kan jag fortfarande se dBm på min iPhone 3G, trots att jag har återställt till iOS 4. Kanske beror på att jag visade dBm redan innan uppgraderingen.

Intressant. Detta ska jag testa snarast på min iPhone 4:a. Återkommer så snart jag kan med resultat. Än så länge verkar jag dock ha svårt att få till detta "deathgrip". Så kanske mitt ex är ok, peppar peppar. Skärmen var ju iaf inte gul så limmet har torkat på den iaf

Gummistöveltillverkarna slår sig för bröstet, trots att deras lurar har liknande problem.

AppleInsider | Nokia pokes at iPhone 4 death grip, gets called on it (u)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-29 13:52
Ursprungligen av Goflorp:

Gummistöveltillverkarna slår sig för bröstet, trots att deras lurar har liknande problem.

Har Nokia liknande problem??? Det har jag inte hört eller sett förut. Allt som jag tidigare sett om andra telefoner har handlat om SKUGGNING av antenner medan det i Apples fall ju handlar om "kortslutning" mellan två antenner.

Apples telefoner lider säkerligen i precis samma utsträckning som andra telefoner av problem med skuggning av antennerna, så där är mobilerna likvärdiga. Men iPhone 4 lider DESSUTOM (om det stämmer) av att signalen försvagas när man håller handen så att antennerna "kortsluts".

Varför klarar inte vissa av att skilja mellan dessa två händelser? Det är precis som att påstå att "death grip" på iPhone 4 inte är något problem, inte är ovanligt och förekommer på massa andra telefoner, för när man går in i ett skyddsrum 20 meter ner under marken, så försvinner signalen minsann på den där Nokian. Det är en totalt irrelevant jämförelse.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-29 19:15
Ursprungligen av ridax:

Har Nokia liknande problem??? Det har jag inte hört eller sett förut. Allt som jag tidigare sett om andra telefoner har handlat om SKUGGNING av antenner medan det i Apples fall ju handlar om "kortslutning" mellan två antenner.

Apples telefoner lider säkerligen i precis samma utsträckning som andra telefoner av problem med skuggning av antennerna, så där är mobilerna likvärdiga. Men iPhone 4 lider DESSUTOM (om det stämmer) av att signalen försvagas när man håller handen så att antennerna "kortsluts".

Varför klarar inte vissa av att skilja mellan dessa två händelser? Det är precis som att påstå att "death grip" på iPhone 4 inte är något problem, inte är ovanligt och förekommer på massa andra telefoner, för när man går in i ett skyddsrum 20 meter ner under marken, så försvinner signalen minsann på den där Nokian. Det är en totalt irrelevant jämförelse.

Ursäkta, men vafan vet du om det?
Det enda vi vet är att den tappar täckning/samtal om man håller på en viss punkt, sen vad den bakomliggande orsaken är vet ingen (förhoppningsvis Apple dock)

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-29 20:34
Ursprungligen av zappee:

Ursäkta, men vafan vet du om det?
Det enda vi vet är att den tappar täckning/samtal om man håller på en viss punkt, sen vad den bakomliggande orsaken är vet ingen (förhoppningsvis Apple dock)

Ursäkta, men vafan, kan du inte läsa? Jag skriver ju hela tiden "om det stämmer" osv... Men vad tror du själv då? Varför räcker det för en del att lägga en nyckel på "skarven"? OM det skulle ha varit skuggning av antennen, så hade det väl knappast blivit bättre av att man sätter en tejpbit över antennerna och sedan gör om samma trick? Tror du att tejpbiten minskar skuggningen på något sätt?

Det behövs ingen större fantasi för att förstå att detta inte är ett skuggningsproblem (om det som rapporterats stämmer).

Förresten har jag arbetat (som konsult) på ett svenskt företag som håller på med mobiltelefonsystem och arbetade med prototyputveckling av ett 4G-nät (men som sagt som konsult och jag har inga som helst band till detta företag).

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-30 07:49
Ursprungligen av ridax:

Ursäkta, men vafan, kan du inte läsa? Jag skriver ju hela tiden "om det stämmer" osv... Men vad tror du själv då? Varför räcker det för en del att lägga en nyckel på "skarven"? OM det skulle ha varit skuggning av antennen, så hade det väl knappast blivit bättre av att man sätter en tejpbit över antennerna och sedan gör om samma trick? Tror du att tejpbiten minskar skuggningen på något sätt?

Det behövs ingen större fantasi för att förstå att detta inte är ett skuggningsproblem (om det som rapporterats stämmer).

Förresten har jag arbetat (som konsult) på ett svenskt företag som håller på med mobiltelefonsystem och arbetade med prototyputveckling av ett 4G-nät (men som sagt som konsult och jag har inga som helst band till detta företag).

Det är fortfarande bara massa gissningar, du kan återkomma när du hållt en iPhone 4 i handen...

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-30 09:09
Ursprungligen av zappee:

Det är fortfarande bara massa gissningar, du kan återkomma när du hållt en iPhone 4 i handen...

Ganska löjligt.... vad spelar det för roll huruvida jag har en iPhone 4 eller inte? Även om jag hade det, så är det ju inte säkert att den har problemet (eftersom det påstås att det är olika från exemplar till exemplar).

Eftersom vi överhuvudtaget diskuterar problemet här, så vore det ju vettigt om du kom med någon argumentation istället för att bara anmärka på inlägg? Nu vill jag att DU SJÄLV skall förklara varför problemet visar sig när någon håller över skarven men försvinner när man sätter en tejpbit över metallen i anslutning till skarven.

Förklara hur tejpbiten gör att skuggningen av antennen försvinner. Kanske tejpbiten leder signalerna in i antennen? Kanske du har kommit på världens uppfinning? I fortsättningen behöver vi inga antenner utan kan bara ha tejpbitar istället? (ironi)

Observera att det är egentligen OINTRESSANT i just detta argument huruvida problemet beror på kortslutning av antennerna eller något annat obskyrt problem, så länge problemet INTE beror på ren skuggning av antennen, eftersom det är just det fenomenet som någon jämförde med och ursäktade iPhone 4-problemet med.

Så egentligen behöver jag inte visa någonting alls. Det är den som påstår att andra telefoner lider av samma problem som skall bevisa att så verkligen är fallet och då måste då denne bevisa att "death grip"-problemet beror just på antennskuggning.

Det är den som påstår att problemet finns på andra mobiler som håller på med REN SPEKULATION.

Ursprungligen av ridax:

Förklara hur tejpbiten gör att skuggningen av antennen försvinner. Kanske tejpbiten leder signalerna in i antennen? Kanske du har kommit på världens uppfinning? I fortsättningen behöver vi inga antenner utan kan bara ha tejpbitar istället? (ironi)

Skugga antennen med en kropp eller en del av en kropp är ngt annat än att hålla i antenne. När du håller i antennen leder kroppen och fukten på dina händer ström (om än rätt dåligt) mellan antennen och antennens jordplan. Antennen "kortsluts", den kan då inte fungera som antenn.

Titta på lite äldre antenner, ofta har man en pinne i mitten och tre som pekar snett neråt.
De som pekar neråt är jordplanet. Längden på alla antennspröt är också väldigt exakt avpassasde för frekvensen. Enkel regel; ju högre frekvens ju kortare blir spröten.

Titta på din radio i köket, antennen är ca 75cm, (en fjärdedel av våglängden som är 3m vid 100MHz), den utdragbara antennen är en "kvartsvågspinne".

Antennen på en mobil, blir liten (hög frekvens), men mobilen kämpar med att det inte finns ngn riktigt bra anpassning för frekvensen (den använder så många olika).

Stort problem tills någon uppfann fraktalantennen !

Nu är antennen i alla mobiler lite speciella, de är framtagna som "fraktal-antenner", för varje våglängd finns det alltid en passande längd någonstans på antennen (!)
Man måste dock vara väldigt noga när man etsar dem, noggrannheten måste vara mkt hög.

Sedan har vi polarisation (antennriktning), stående eller liggande antenn. Det är skitviktigt för hur mkt effekt som krävs för att nå fram.

Lägg på att telefonen i sig har liten uteffekt (Max 1Watt), att den hanteras i ofta svåra miljöer och får stryk på alla de möjliga sätt.

Tro mig när jag säge att antenner är ett universitetsämne! Vill du lära dig grunderna har du att göra en helg på nätet och läsa ett par böcker. Matten kan delvis vara lite jobbig.

Oj vad det blir upprört här. Fan orka.

Om jag håller i en iPhone4 skall det droppas pinnar och tappas samtal till höger och vänster.
Nokia tykar sig och blabbar på att deras lurar minsann inte har det här problemet, men det har de ju.
De har släppt flera lurar med instruktioner på hur man håller i dem osv.

Men när det är Apple det handlar om, så skall det ställas till ett jävla leverne om det hela.

Skulle jag köpa en och den inte funkar som den skall får jag väl lämna in den då på garantirep.
punkt.

Det här problemet kommer lösas tämligen omgående. Antingen med en mjukvaruuppdatering eller utbyte av felaktiga enheter - jag skiter faktiskt i vilket.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-06-29 14:14

Upprört? Tycker bara det är onödigt att påstå att andra lurar har liknande problem när de inte har det. Alla telefoner har problem när signalen blockeras på vägen mellan mobil-antennen och mobil-masten. iPhone, Nokia, SE.... Det är därför t.ex. Nokia skriver hur man kan minimera dessa problem. Det har dock inte det minsta att göra med det påstådda problemet med Apples antenner.

Att det sedan finns läsare här som inte har fattat det, trots att det skrivits så många inlägg om just detta, är bara att beklaga.

Förstår inte varför du tycker så synd om Apple... har du aktier eller vadå? Varför bry sig? De har helt enkelt klantat till det (om det som rapporterats stämmer). Om bara Apple tar sitt ansvar och fixar problemet så kommer det vara glömt om några månader och det hela kommer bara att ha lämnat ett minimalt avtryck i Apples kassa.

Det är väl inte ett dugg konstigt att användare uppmärksammar problemet, speciellt med tanke på att Apple förnekar det. Det är bara sunt att väcka så stor uppmärksamhet som möjligt kring ett problem som tillverkaren förnekar. Annars riskerar man ju att de helt ignorerar det, så som de tydligen hade tänkt från början (i alla fall om det som vissa av er säger stämmer, att Apple har stenkoll på det här, har gjort alla möjliga mätningar osv).

Tittar man på följande undersökning så talar den sitt tydliga språk. ~50% har problemet oavsett region. Skulle dessa siffror stämma är det skrämmande.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-29 15:37
Ursprungligen av Alter Ego:

Tittar man på följande undersökning så talar den sitt tydliga språk. ~50% har problemet oavsett region. Skulle dessa siffror stämma är det skrämmande.

Visst låter det mycket men den här undersökning säger inte mycket. Hur många som har en iPhone läser Macrumors och är villig att delta i omröstningen. Och hur vet vi att alla som har röstat har verkligen en iPhone 4 och har problem. Det har tagits upp tidigare men den här omröstning är inte representativ.

//Rob

Ursprungligen av ridax:

Upprört? Tycker bara det är onödigt att påstå att andra lurar har liknande problem när de inte har det. Alla telefoner har problem när signalen blockeras på vägen mellan mobil-antennen och mobil-masten. iPhone, Nokia, SE.... Det är därför t.ex. Nokia skriver hur man kan minimera dessa problem. Det har dock inte det minsta att göra med det påstådda problemet med Apples antenner.

Att det sedan finns läsare här som inte har fattat det, trots att det skrivits så många inlägg om just detta, är bara att beklaga.

Förstår inte varför du tycker så synd om Apple... har du aktier eller vadå? Varför bry sig? De har helt enkelt klantat till det (om det som rapporterats stämmer). Om bara Apple tar sitt ansvar och fixar problemet så kommer det vara glömt om några månader och det hela kommer bara att ha lämnat ett minimalt avtryck i Apples kassa.

Det är väl inte ett dugg konstigt att användare uppmärksammar problemet, speciellt med tanke på att Apple förnekar det. Det är bara sunt att väcka så stor uppmärksamhet som möjligt kring ett problem som tillverkaren förnekar. Annars riskerar man ju att de helt ignorerar det, så som de tydligen hade tänkt från början (i alla fall om det som vissa av er säger stämmer, att Apple har stenkoll på det här, har gjort alla möjliga mätningar osv).

Det var fan vad du går på plutten.

Jag är varken snäll mot Apple eller har aktier (önskar jag hade köpt den gången jag tänkte på det).
Jag tror fortfarande och det är mina fem spänn i det här att antingen kommer det en mjukvarufix; Antennen är väl en fraktalantenn, de kan styras rätt rejält genom mjukvara, eller så kommer de lurar som är fel att bytas ut. Vi vet inte än. Jag förstår inte var du orkar mobilisera allt spott och spe från.

gå ifrån datorn en stund om du blir uppretad över det här.

Ursprungligen av Goflorp:

Det var fan vad du går på plutten...

... gå ifrån datorn en stund om du blir uppretad över det här.

Sten, glashus... ja du vet hur den går.

Ursprungligen av Alter Ego:

Sten, glashus... ja du vet hur den går.

Jaja, det var kanske onödigt...

  • Medlem
  • 2010-06-29 15:21

Detta gäller även WiFi, för vi kunde ju alla se Steve förlora uppkopplingen under Keynoten...

[/ironi]

Ursprungligen av Robo-X:

Visst låter det mycket men den här undersökning säger inte mycket. Hur många som har en iPhone läser Macrumors och är villig att delta i omröstningen. Och hur vet vi att alla som har röstat har verkligen en iPhone 4 och har problem. Det har tagits upp tidigare men den här omröstning är inte representativ.

//Rob

Du missade uppenbarligen att jag skrev "skulle dessa siffror stämma..."?

Om siffrorna hade sett annorlunda ut, att knappt ingen hade röstat att man hade problem, hade du nog accepterat omröstningen. Sedan kan du inte avgöra vad som är representativt eller inte.

Lösning på mottagningsproblemen med iPhone 4 | iPhonefeber
haha

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-29 19:20

Det borde gälla den andra skarven också eller?

Läste just dagens roligaste citat i frågan:

I feel like every time my hand bridges the iPhone 4 antennas, I'm crossing the streams!

(Jag antar att även ni kids fattar referensen.)

Rabiata fanboys och/eller ni som saknar humor kan scrolla förbi detta inlägg.

Internet har roligt, precis som vanligt.

Förjävligt, om sant.

Ursprungligen av theplague:

Does adjusting or trimming the iPhone 4's micro SIM fix the antenna issue? Probably not. -- Engadget

Nokia hånar Apple.

Ursprungligen av Alter Ego:

Nokia hånar Apple.

Hoppas inte de tror att man nånsin kommer betala för en Nokiatelefon bara.
För det kommer jag nog aldrig mer göra.
Inte på grund av det här grollet. Men för så mycket annat.
De har ju inget vettigt OS lägga i sina lurar med tusen knappar på varje.

Nog pratat om de finska krämarna.

Apple's iPhone 4: Thoroughly Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Intressant fakta med lite "riktiga värden", förklarar varför vissa ser en drop från 5 bars, men vissa inte gör det. 5-bars området på iPhone4 är stort, Du faller ungefär -24db med death grip vilket beroende på hur bra "5-bars täckning i db" du har från början kan vara alltifrån fortfarande 5bars<->no service ....

Ursprungligen av lilledanne:

Apple's iPhone 4: Thoroughly Reviewed - AnandTech :: Your Source for Hardware Analysis and News

Intressant fakta med lite "riktiga värden", förklarar varför vissa ser en drop från 5 bars, men vissa inte gör det. 5-bars området på iPhone4 är stort, Du faller ungefär -24db med death grip vilket beroende på hur bra "5-bars täckning i db" du har från början kan vara alltifrån fortfarande 5bars<->no service ....

Anandtech rockar som vanligt..

hur gör jag för att få fram db-värden istället för de grafiska "bars" som man normalt har?
Skulle vara kul att se dem värdena för där jag befinner mig just nu med min iPhone 4:a så är mottagningen med Telenor halvtaskig mest hela tiden.
Det verkar dessutom som att ibland reagerar telefonen inte alls lika kraftigt på att jag håller den enligt "death grip"

Bevaka tråden