Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Lösning på problemet med långsam 3G efter IOS4

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Min iPhone har varit nära nog oanvändbar efter att jag uppdaterat till IOS4.

Jag hade följande problem efter uppdateringen:
Att öppna Inställningar tog 15 sekunder.
Skicka 1 mail resulterade i 5 mail istället.
Program krävde flera försök innan de startade.
Blocket appen var seg.
Etc etc.

För att lösa problemen så nollställer man alla inställningar i telefonen. Detta finns under Inställningar/Allmänt/Återställ/Återställ alla inställningar.

  • Medlem
  • Trondheim
  • 2010-06-29 12:46

Tack!
Telefonen blev snabbare, men det kan ju också ha varit att jag precis startat om den.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-29 13:59

Jag upplever att den är snabb ibland och ibland segar den ned sig totalt...speciellt sms laggar fast i tid och otid.

Jag testar nu. Hoppas det hjälper.

Jag kommer köpa iPhone 4, men 3Gn kommer stanna som reserv och eventuellt som hemtelefon. Vore ju gött om den funkade då.

Jag har funderat på om man ska degradera den till ett tidigare OS för att den ska bli snabbare. Om man ändå bara använder den som hemtelefon (dvs använder telefon, kontakter, kalender och safari) spelar det ju ingen roll om man kör 2.1 eller något.

Vilken version var snabbast egentligen?

  • Medlem
  • 2010-07-05 00:31
Ursprungligen av henkebarn:

Jag testar nu. Hoppas det hjälper.

Jag kommer köpa iPhone 4, men 3Gn kommer stanna som reserv och eventuellt som hemtelefon. Vore ju gött om den funkade då.

Jag har funderat på om man ska degradera den till ett tidigare OS för att den ska bli snabbare. Om man ändå bara använder den som hemtelefon (dvs använder telefon, kontakter, kalender och safari) spelar det ju ingen roll om man kör 2.1 eller något.

Vilken version var snabbast egentligen?

Jag skulle säga den första utan tvekan. Precis kört os 4 i en vecka o tycker de blir långsammare för varje uppdatering. Men kanske värt o testa nollställa inställningar så får vi se:)

  • Avstängd
  • International user
  • 2010-07-05 00:44
Ursprungligen av henkebarn:

Jag testar nu. Hoppas det hjälper.

Jag kommer köpa iPhone 4, men 3Gn kommer stanna som reserv och eventuellt som hemtelefon. Vore ju gött om den funkade då.

Jag har funderat på om man ska degradera den till ett tidigare OS för att den ska bli snabbare. Om man ändå bara använder den som hemtelefon (dvs använder telefon, kontakter, kalender och safari) spelar det ju ingen roll om man kör 2.1 eller något.

Vilken version var snabbast egentligen?

Har för mig att jag tyckte att 3.1.2 ända funkade väldigt bra. Kan man nedgradera från iOS 4 till tidigare versioner?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 11:15

Well, det där gällde bara jailbreakde lurar...

Det går inte att nedgradera firmware om du uppdaterat till iOS 4.0, apple signar alla firmware nu. Om du jailbreakat din telefon och sparat dina filer hos Saurik tror jag att det kan funka. Men om du skall bara använda den som hemtelefon är det ju lungt om det går lite långsamt, det är ju trorts allt bara ringa + kanske sms som gäller.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-11 07:35
Ursprungligen av JohanBremberg:

Det går inte att nedgradera firmware om du uppdaterat till iOS 4.0, apple signar alla firmware nu.

Jag återställde inställningarna på min telefon men den blev inget snabbare för det. Så jag nedgraderade till 3.1.3 igen. Nu är telefonen pigg och glad igen.

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278796-problem-att-uppdatera-min-iphone-3g-till-ios4.html

  • Medlem
  • 2010-08-02 11:35
Ursprungligen av ridax:

Jag återställde inställningarna på min telefon men den blev inget snabbare för det. Så jag nedgraderade till 3.1.3 igen. Nu är telefonen pigg och glad igen.

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/278796-problem-att-uppdatera-min-iphone-3g-till-ios4.html

Var du tvungen och ta bort allt på mobilen då eller? Liksom anteckningar, sparade spel osv. För jag försökte nollställa mobilen men jag synkade igen o då laddas ju ios4 på automatiskt.

Du fick alltså starta en ny profil på din ihpone för o nedgradera eller?

Tack på förhand.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-08 08:43
Ursprungligen av henkebarn:

Well, det där gällde bara jailbreakde lurar...

Jailbreaka och stäng sedan av det som rekommenderas, kan funka!

En återställning fick min 3G att piggna till. Nu är det bara 10% slöare än vad den var före 4-uppdejten. Dessa 10% fixar nog till sig med 4.1.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-10 17:57

Det, var nog mest inbillning att återställning snabbade upp min lur, den är fortfarande otroligt seg.
Förutom slöheten har jag fått problem med att apps kraschar sporadiskt. Svårt att säga om det beror på att de är inkompatibla med iOS4 eller om det är telefonen som strular. Appsen funkade iaf bra innan uppdateringen. Som det är nu så hinner jag inte svara på inkommande samtal om jag är i en app som segat ihop sig.

Efter att ha kört en DFU restore enligt rekommendationerna i PwnageTool har jag noll mottagning, jag repeterar, noll mottagning. Har testat med två olika abonnemang (SIM) och båda visar "no service" på min italien-köpta 3G (upplåst redan vid köp).
Körde en ny restore, ingen förbättring.

Ska installera utan jailbreak i iTunes och se om det blir bättre.

Men just nu känns det bara så här: &§*#'*!_ (fyll i valfria svordomar här)....

iOS4 på en iPhone 3G är långsamt. Jag återställer alltid när jag installerar nya versioner, och ställer alltid in telefonen som ny.

Jag ser det lite som så att man med en iPhone får en stor mjukvaru-uppdatering som funkar tillfredställande utöver den som ingick när mobilen var ny. Med iPhone 3G fick man t.ex. iOS 2.0 från början och ett år senare 3.0 som även den funkar bra, även om telefonen blev lite slöare.

På samma sätt tror jag att 3GS som fick 3.0 vid lansering kommer kännas relativt pigg med 4.0, men när iOS 5 kommer om ett år så kommer den varken få alla funktioner eller kännas särskilt rolig.

Så mitt tips för iPhone 3G-användare är att:

1. Stanna kvar på iOS 3 och njuta av mobilen.

Eller

2. Om du vill avnjuta iOS 4, sälj din 3G, och betala den mellanskillnaden som ger dig en 3GS.

Det är så jag ser på det.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-11 03:49

Eller köp en iPhone 4?

Jo, det segar ihop efter att tag oavsett vad man gör. Jag hoppas verkligen att en update av iOS4 fixar till detta. Annars får dom ju faktiskt se till att man inte kan installera 4an på en 3G. Detta är uselt av Apple.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-16 13:49

Min jailbreakade 3G var ohållbart långsam efter iOS4-uppgraderingen, men jag ville inte tappa data så jag tog tjuren i hornen och började felsöka lite. Efter lite handpåläggning känns min 3G nästan som ny igen. Med reservation för vissa att funktioner helt enkelt kräver mer resurser med iOS4 än vad iPhone OS 3 gjorde.

Min snabba writeup: Fix sluggish iOS4/crashing apps on jailbroken iPhone 3G

Skulle tippa på att de flesta problem som gäller seg 3G har med RAM-minnesbrist att göra. Med jailbreak så har man bl.a. möjlighet att kontrollera loggar och crashdumpar för att identifiera vad som trasslar. Så även om ni inte tidigare har jailbreakat, så kan det vara värt att göra det enbart för att felsöka denna typ av problem. Såvida inte Apple magiskt släpper en ny skön uppdatering som löser alla problem såklart...

Min erfarenhet av iphone 3G och iOS 4:
1. Uppdaterade på enklast möjliga sätt med mycket långsam telefon som följd.
2. Provade återställning samt nollställning av inställningar utan tydlig förbättring. Otroligt segt inte minst i safari och kamera.
3. Återställde som ny telefon och satte tillbaka program och inställningar som jag vill ha det. Tada!!! Nu spinner den som aldrig förr. Återställning "som ny" var väl värt besväret. Börjar äntligen gilla min gamla iphone igen. Det blir sorgligt att skiljas åt när 4:an kommer.

Ursprungligen av Niklas99:

Återställning "som ny" var väl värt besväret. .

En gammal nyhet kan man säga, men fint att folk hittar dit fortfarande.

Ursprungligen av theplague:

En gammal nyhet kan man säga, men fint att folk hittar dit fortfarande.

Innebar detta att SMS, foton tagna med iPhone etc. försvann?? Eller går det att återskapa?

Jag har samma problem och vill veta innan jag ger det ett försök.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-25 18:25
Ursprungligen av perwallmyr:

Innebar detta att SMS, foton tagna med iPhone etc. försvann?? Eller går det att återskapa?

Jag har samma problem och vill veta innan jag ger det ett försök.

Ja, allt försvinner.

Sen kan du givetvis synka tillbaka det du har synkat mot datorn.

  • Medlem
  • göteborg
  • 2010-07-26 21:45

har jätte problem när jag ska lyssna på sr radio då buffrar den tex till 70% senhänder det inget mer .så får starta om appen så kanske det kommer till 100% .men sen lyssnar man i ca 1 min så buffrar den igen hur lång tid som helst inget händer .går ju inte lyssna på radio ju.någon som vet?.samma med 3g uppkopplingen händer intet så mycket .eller så går det snabbt att surfa. har ios 4 i

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 01:19

WSJ tar upp det än så länge olösta problemet med slö iPhone 3 efter iOS4 uppgradering.

Apple Probes Complaints About iOS4 on iPhone 3G - Digits - WSJ
"Apple is aware of the reports and is looking into the matter, a spokeswoman told Digits."

Vi får hoppas på att en lösning kommer med 4.1 uppdateringen.

YouTube - iOS 4.0 on 3G iPhone (parody)

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-29 21:38

har ni provat iphonevm ?? installeras via cydia source: Homepage of repo.beyoip.com
hjälper det ngt?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 13:27

Min erfarenhet efter att ha gjort en total återställning och radering av all data på telefonen (fästmön köpte telefonen av mig för upplåsningsavgiften) så flyter allt mycket snabbare. Det är en tidskrävande process och kanske lite obekväm, men för mig (henne) funkar det.

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-02 20:54

Enligt Boy Genius Report så ska man genom att stänga av spotlight kunna förbättra prestandan på iPhone 3G.
Simple fix for iOS 4 sluggish performance? Boy Genius Report
Jag har inte hunnit prova så mycket än då jag nyss uppdaterade till iOS4 för andra gången bara för att prova detta.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-02 21:26
Ursprungligen av joakimo:

Enligt Boy Genius Report så ska man genom att stänga av spotlight kunna förbättra prestandan på iPhone 3G.
Simple fix for iOS 4 sluggish performance? Boy Genius Report
Jag har inte hunnit prova så mycket än då jag nyss uppdaterade till iOS4 för andra gången bara för att prova detta.

Funkar faktiskt bra för mig. Går mycket snabbare att scrolla runt bland sidorna och öppna program. Får se hur länge det håller i sig. Jag använder aldrig sökfunktionen heller så för mig är det ingen större förlust.

Bevaka tråden