Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Buggar i iOS4

Tråden skapades och har fått 179 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Snabeldrake:

Knasig på vilket sätt?

Här är det av typen:

+46 00-000 00 00 eller +46 000-00 00 0. "Automatisk formatering" påslagen i Adressbok.app.

Mobilnummer verkar visas korrekt enl principen 070-123 45 67

Femsiffriga, fasta nummer blir dock knasigt. Tidigare har de visats som xxxx-123 45, nu visas de som xxxx-12 34 5

Litet bekymmer kanske, men jag är lite pedantisk med min register och det ska vara "ordning och reda"...

Jag har automatisk formatering påslagen.

Ursprungligen av iTiger:

Mobilnummer verkar visas korrekt enl principen 070-123 45 67

Femsiffriga, fasta nummer blir dock knasigt. Tidigare har de visats som xxxx-123 45, nu visas de som xxxx-12 34 5

Litet bekymmer kanske, men jag är lite pedantisk med min register och det ska vara "ordning och reda"...

Jag har automatisk formatering påslagen.

Helt klart en bugg, har samma fenomen här. Har för mig att det var ett liknande problem i tidiga versioner av 2.0 (och tidigare) också.

fick installera 3.1.3 på 3Gn igen för den blev så långsam med 4.0 att jag trodde jag skulle ha sönder den.
tog 15 sec att starta sms appen.
inte acceptabelt.
nu går allt snabbare igen med 3.1.3 men det är fortfarande en ruskigt seg telefon.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-30 08:02
Ursprungligen av Ollebro:

fick installera 3.1.3 på 3Gn igen för den blev så långsam med 4.0 att jag trodde jag skulle ha sönder den.
tog 15 sec att starta sms appen.
inte acceptabelt.
nu går allt snabbare igen med 3.1.3 men det är fortfarande en ruskigt seg telefon.

Gör en återställning utan backup.

Ursprungligen av zappee:

Gör en återställning utan backup.

gjort det men det hjälper inte. jag får fortsätta tråna efter min 4a istället:$

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-30 00:07

Det är väl ingen bugg men när jag multitaskar så får jag den där karuselleffekten sporadiskt bara, ibland ploppar programmet upp som om jag nyss startat det. Vet inte vad det beror på, kanske bara snurrar in på program som har multitaskstöd?

Ursprungligen av CEk:

Det är väl ingen bugg men när jag multitaskar så får jag den där karuselleffekten sporadiskt bara, ibland ploppar programmet upp som om jag nyss startat det. Vet inte vad det beror på, kanske bara snurrar in på program som har multitaskstöd?

Det är beroende på om du drar fram multitaskdockan direkt från ett program eller från din "home screen".

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-06-30 00:25

Ja så var det! Ingen bugg att rapportera för min del då.

Ursprungligen av Capeman:

Det är beroende på om du drar fram multitaskdockan direkt från ett program eller från din "home screen".

En bugg jag stör mig lite på är hur iPhine ''fadar'' ut musiken i hörlurarna om man får ett sms. I tidigare versioner har musiken sänkts på ett snyggt sätt för att sedan höjas då sms-tonen åtit, nu hackar det och låter inte alls lika snyggt!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-06-30 20:20

Röststyrningsstrul

1-Efter uppdatering av min 3gs så fungerar inte röststyrning av kontakter längre. När jag säger ring X, så rings Y upp istället. och nästa gång Z. Lite kinkigt när man har över 900 kontakter med flera telefonnummer...

2- Och var försvann "snabbknappen" (två snabba tryckningar) för att komma till Telefonfavoriterna?

Lösning någon?

Senast redigerat 2010-06-30 21:18
Ursprungligen av svanen:

2- Och var försvann "snabbknappen" (två snabba tryckningar) för att komma till Telefonfavoriterna?

Lösning någon?

Ingen bugg utan en medveten förändring av funktionalitet. Finns ingen lösning, det är så som iOS 4 är tänkt att fungera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-04 22:52

Multitasking av musik via Spotify verkar bugga. Om jag lyssnar på musik och någon ringer fadar musiken ut korrekt men efter samtalet startar inte musiken igen. Om detta är en bugg eller begränsnings vet jag inte.

@Svanen: Snabbvalet till telefonfavoriterna är borta. Flera har noterat detta. Du får multitasking pannen då istället och det går inte att ändra. Borde vara ett val kan tyckas hur knapptryckningarna styr (jag skulle heller ha enkel tryckning som "app-switch" och dubbel som "home").

Ursprungligen av Erik.dv:

Multitasking av musik via Spotify verkar bugga. Om jag lyssnar på musik och någon ringer fadar musiken ut korrekt men efter samtalet startar inte musiken igen. Om detta är en bugg eller begränsnings vet jag inte.

@Svanen: Snabbvalet till telefonfavoriterna är borta. Flera har noterat detta. Du får multitasking pannen då istället och det går inte att ändra. Borde vara ett val kan tyckas hur knapptryckningarna styr (jag skulle heller ha enkel tryckning som "app-switch" och dubbel som "home").

finns inte trippelklick? fick för mig att man kunde trippelklicka för att komma åt vissa saker. kanske inte var 4.0 dock.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-07-15 08:10

Min Safari beter sig konstig.
Adressfältet täcker den överste delen av sidorna, så det är omöjligt att visa hela sidan.
Dock så kan det hjälpa om jag zoomar in och ut lite på sidan efter det att den är nerladdat, då "hoppar" den på plats under adressfältet.

Ursprungligen av Ollebro:

finns inte trippelklick? fick för mig att man kunde trippelklicka för att komma åt vissa saker. kanske inte var 4.0 dock.

Trippelklick är att till för att komma åt "handikappverktygen". Det har funnits sedan 3.0. Det finns en inställning som aktiverar trippelklick eller inte.

Det är samma problem med Safari här. Med nya uppdateringen 4.0.1 gick signalstyrkan ned från fem plupp till en-två plupp och jag har en 3G-bas (Telia) några hundra meter ifrån mig. Detta gillar jag inte.

Ursprungligen av Christian S:

Det är samma problem med Safari här. Med nya uppdateringen 4.0.1 gick signalstyrkan ned från fem plupp till en-två plupp och jag har en 3G-bas (Telia) några hundra meter ifrån mig. Detta gillar jag inte.

Tappar du några samtal eller har du andra problem med det mer än det du ser i staplarna?

Exakt. Det är bara presentationen som är förändrad, du har samma signalstyrka som tidigare och staplarna säger inte så mycket. Det går inte att jämföra mellan olika telefonfabrik eller så.

Prova istället vilken nerladdningshastighet du får med Bredbandskollen. Det är mer intressant.

Och det var tydligt uttalat att 4.0.1 var just en förändring i algoritmen för hur de beräknade hur många staplar som skulle visas för en given signalstyrka.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-18 13:32

Jag har råkat ut för att alla bilder i min Kamerarulle som fanns på telefonen före uppgraderingen till 4.0.1 är svarta. Bilder tagna eller redigerade efter uppdateringen visas normalt. Finns ett antal trådar om detta på nätet. Lösning verkar vara att suga över alla bilder till datorn, radera dem från iPhonen och synca tillbaks dem för att tvinga nyskapande av tumnaglar.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-25 22:01

Ni som har haft problem med att batteritet tar slut för fort, har det blivit bättre vid en restore? Jag har kört iOS4 sen lanseringen och tycker nog att batteritiden har blivit sämre. Men idag var det katastrofal, är orolig att det är batteriet som är slut, hoppas på att en restore ska göra det bättre.

Jag laddade i förmiddags, hade 100% lunch då jag kopplade ur laddaren. Lyssnade på lite radio i eftermiddags, det är allt. Hade 66% ca 18:00 då jag kollade. Sen har telefonen legat utan att jag rört den, skärmen har varit släckt. Nu ca 21:30 fick jag inte igång den alls, kopplade i laddaren och efter ett tag dök batterisymbolen upp på skärmen. Den var totalt tom på kräm. Några fler som har samma problem?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 00:04
Ursprungligen av Kemppe:

Ni som har haft problem med att batteritet tar slut för fort, har det blivit bättre vid en restore? Jag har kört iOS4 sen lanseringen och tycker nog att batteritiden har blivit sämre. Men idag var det katastrofal, är orolig att det är batteriet som är slut, hoppas på att en restore ska göra det bättre.

Jag laddade i förmiddags, hade 100% lunch då jag kopplade ur laddaren. Lyssnade på lite radio i eftermiddags, det är allt. Hade 66% ca 18:00 då jag kollade. Sen har telefonen legat utan att jag rört den, skärmen har varit släckt. Nu ca 21:30 fick jag inte igång den alls, kopplade i laddaren och efter ett tag dök batterisymbolen upp på skärmen. Den var totalt tom på kräm. Några fler som har samma problem?

Kan var något program som ligger igång och drar.
Har du många timmar under "Användning"?

Ursprungligen av Kemppe:

Ni som har haft problem med att batteritet tar slut för fort, har det blivit bättre vid en restore? Jag har kört iOS4 sen lanseringen och tycker nog att batteritiden har blivit sämre. Men idag var det katastrofal, är orolig att det är batteriet som är slut, hoppas på att en restore ska göra det bättre.

Jag laddade i förmiddags, hade 100% lunch då jag kopplade ur laddaren. Lyssnade på lite radio i eftermiddags, det är allt. Hade 66% ca 18:00 då jag kollade. Sen har telefonen legat utan att jag rört den, skärmen har varit släckt. Nu ca 21:30 fick jag inte igång den alls, kopplade i laddaren och efter ett tag dök batterisymbolen upp på skärmen. Den var totalt tom på kräm. Några fler som har samma problem?

Jag har samma problem. Jag har exchange e-mail konstant igång med push, och det har jag alltid haft. Innan så har jag efter en hektisk dag haft tomt batteri när jag ska gå och lägga mig. Vissa dagar har jag bara använt halva laddningen. Nu är det slut redan när jag ska hem från jobbet, även om jag inte ringt så mycket eller gjort annat med telefonen. Förr så drog den ner typ 10-20% av batteriet på natten. Nu drar den 35-50 % över en natt. Skulle också vilja ha lite feedback på om andra har märkt förbättring efter återställning utan backup, för det lockar mig inte speciellt mycket att återställa.
Jag har märkt en sak och att det är om man har Skype igång i bakgrunden så drar det mycket ström. Därför försöker jag komma ihåg att stänga ner ordentligt när jag är klar med det.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-26 10:10
Ursprungligen av zappee:

Kan var något program som ligger igång och drar.
Har du många timmar under "Användning"?

Nä nu senast så använde jag inte telefonen nånting alls från kl 18:00 då det var 66%, när jag skulle använda telefonen kl 21:30 så var batteriet tomt.

Ursprungligen av pmarriott:

Jag har samma problem. Jag har exchange e-mail konstant igång med push, och det har jag alltid haft. Innan så har jag efter en hektisk dag haft tomt batteri när jag ska gå och lägga mig. Vissa dagar har jag bara använt halva laddningen. Nu är det slut redan när jag ska hem från jobbet, även om jag inte ringt så mycket eller gjort annat med telefonen. Förr så drog den ner typ 10-20% av batteriet på natten. Nu drar den 35-50 % över en natt. Skulle också vilja ha lite feedback på om andra har märkt förbättring efter återställning utan backup, för det lockar mig inte speciellt mycket att återställa.
Jag har märkt en sak och att det är om man har Skype igång i bakgrunden så drar det mycket ström. Därför försöker jag komma ihåg att stänga ner ordentligt när jag är klar med det.

Jag körde en återställning av telefonen igår kväll. Men jag återställde ju sen med senaste säkerhetskopian. Får se om det blir nån förbättring. Nu är det 1h 30min sedan jag kopplade ur laddaren. Jag har pratat i telefon, tagit kort, skickat mms, använt safari en stund. 96% batteri kvar just nu. Får återkomma senare om jag tycker det blivit märkbar skillnad.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-26 20:22
Ursprungligen av Kemppe:

Nä nu senast så använde jag inte telefonen nånting alls från kl 18:00 då det var 66%, när jag skulle använda telefonen kl 21:30 så var batteriet tomt.

Jag körde en återställning av telefonen igår kväll. Men jag återställde ju sen med senaste säkerhetskopian. Får se om det blir nån förbättring. Nu är det 1h 30min sedan jag kopplade ur laddaren. Jag har pratat i telefon, tagit kort, skickat mms, använt safari en stund. 96% batteri kvar just nu. Får återkomma senare om jag tycker det blivit märkbar skillnad.

Jag menar att det kan vara något som ligger och drar utan att du använder den.

Det kan du se under "Användning" om tiden tickar där också.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 10:27

Verkar som att en av buggarna är att det blir problem med kameran...

Finns mer att läsa här:

http://www.99.se/iphone-mobiltelefon/279204-iphone-ios4-kameraproblem.html

Dock verkar det som vissa har hårdvaru-problem och vissa endast mjukvaru, men det verkar sällsynt häri Sverige iaf....

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-26 23:00

Jag har återställt utan backup, har kass batteritid, får ladda den minst 2 ggr/dygn.
Det känns som om Skype är en stor bov, ska avinstallera det och testa igen.

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-07-27 00:02

Jag gjorde ju en restore igår. Nu efter en hel dag (har inte använt telefonen överdrivet mycket) så har jag 53% kvar. Igår använde jag telefonen ännu mindre, men den totaldog på kvällen, sist jag kollade på telefonen hade jag 66% då. Igår lyssnade jag på ett sommarpratar-avsnitt med SR:s app, första gången jag använde den appen över huvud taget. Idag har jag inte använt den. Den kan ju ha varit en bov i dramat. Annars så hoppas jag att min restore hjälpte.

  • Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-30 22:46

Har upptäckt en återkommande bugg; man går in i "Bilder" och väljer att skicka en bild som MMS. När meddelande-applikationen öppnats och bilden lagts in klickar man på kameran för att lägga till ytterligare en bild, när man då tar en bild och trycker på "Välj" så stänger applikationen ner sig och man skickas ut till hemskärmen.
Nån mer som har detta problem?

Ursprungligen av CEk:

Har upptäckt en återkommande bugg; man går in i "Bilder" och väljer att skicka en bild som MMS. När meddelande-applikationen öppnats och bilden lagts in klickar man på kameran för att lägga till ytterligare en bild, när man då tar en bild och trycker på "Välj" så stänger applikationen ner sig och man skickas ut till hemskärmen.
Nån mer som har detta problem?

Samma här. Poff!

Nu har jag i alla fall märkt att mitt batteri håller märkbart längre efter återställning efter uppdatering till iOS4, men man får vara noga med att stänga ner Skype.

Bevaka tråden