Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad Wifi vs iPad 3G - Hur använder du din iPad?

Tråden skapades och har fått 29 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-11 10:06

Hej,

Jag ska köpa en iPad här i Spanien. Jag velar dock medllan wfi och 3G. Eftersom det är en ny product vet jag inte riktigt i vilken utsträckning den används. Behöver man 3G?

Som jag förställer mig används den mest hemma eller ev på caféer (som iallafall i Spanien oftast har wifi). Har jag fel?

Känns inte precis som en product man vill ta med sig till stranden. Används den på flygresor kan man ändå inte använda Internet. Tåg och flygplatsen har oftast wifi.

Kort och gott, ni som har en iPad utan 3G, saknar ni det? Ni som har en med 3G, skulle ni kunna leva utan det?

Tänk på att GPS:en är bara på 3G- och det är en rätt stor grej. Kanske till och med om man inte tror man egentligen inte behöver GPS.

Tror även att andrahandsvärdet blir bättre på 3G- mycket tack vare GPS, även om de första iPaddorna nog tappar en del i värde när nästa, förmodat rätt mycket bättre, iPad kommer om ett år eller så...

Hej,

jag har en 32Gb WiFi och har hittills inte saknat 3G. Jag använder min iPad på jobbet där jag har tillgång till WiFi samt hemma vilket gör att jag klarar mig utmärkt utan 3G. För mig är iPad primärt en inomhusprodukt och då är ju WiFi helt tillräckligt för att klara mina behov. Än så länge (ca tre veckors daglig användning) har jag inte hamnat i någon situation där jag känt att jag satsat på fel häst. Skulle jag någon gång behöva åtkomst till "nätet" har jag ju ändå alltid en iPhone i fickan som får agera räddningsplanka.

För mig är inte det eventuella andrahandsvärdet någon viktig aspekt, när jag byter iPad får fru eller dotter överta min gamla Dessutom är ju 3G-betydligt dyrare både i inköp och "bruk", så skillnaden blir kanske inte så stor i slutändan.

Lasse

  • Medlem
  • Alvesta
  • 2010-05-11 11:08

Jag kör WiFi-modellen, men använder MyWi på min iPhone för att skapa ett litet trådlöst nätverk de gånger jag behöver koppla upp mig när jag är på språng. Fungerar kanon!

Jag har köpt wifi minsta modellen. Tänker mig använda den hemma, skolan och hemma hos andra. SÅ jag har alltid tillgång till wifi. Men samtidigt tog jag minsta modellen så att jag kan köpa en större med 3G eller nästa modell när jag vet mitt användningsområde bättre. Gjorde likadant med iphone. Köpte den första med lite minne. Testade och märkte vad jag behövde, för att sedan köpa 3GS med 16 gb. Så tänk efter vad du ska använda den till, eller köp minsta modellen och testa och behövs mer så uppgradera.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 12:21

Kan man tänka sig att det blir någon skillnad i batteritid med 3G jämfört med Wifi? Hur stor?

Edit: typ 20% till Wifi:s fördel...
http://www.iphonehacks.com/2010/05/ipad-wi-fi-vs-ipad-3g-battery-life.html

  • Medlem
  • International user
  • 2010-05-11 15:24
Ursprungligen av sodemus:

Kan man tänka sig att det blir någon skillnad i batteritid med 3G jämfört med Wifi? Hur stor?

Edit: typ 20% till Wifi:s fördel...
iPad Wi-Fi Vs iPad 3G: Battery Life Compared - iPhone Hacks

Å andra sidan är det väl bara att stänga av 3G om man nu vill ha längre batteritid.

Hmm, svårt svårt det här. Lutar kanske åt en wifi 32GB nu i början. Upptäcker jag ett behöv av 3G får det bli på nästa version.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-05-11 16:34
Ursprungligen av -David-:

Å andra sidan är det väl bara att stänga av 3G om man nu vill ha längre batteritid.

Hmm, svårt svårt det här. Lutar kanske åt en wifi 32GB nu i början. Upptäcker jag ett behöv av 3G får det bli på nästa version.

Jaja, just det... 3g-versionen har ju också Wifi såklart.

Jag har inte köpt en än, men kommer nog att göra det när tillfälle ges. Jag kommer att använda den på tre ställen vad jag vet hittills - hemma i soffan / sängen (inte lika otymplig för surf och film som en bärbar), i bilen (tjejen kollar gärna facebook mm under tiden jag kör) samt i sommarstugan. I stugan har jag wifi via solpanel+ice.net modem+wifirouter, men att köra på 3g sparar lite ström från batteribanken.

I bilen och stugan är det med andra ord bra att 3G, så jag kommer att satsa på en sån. GPS kan ju inte skada när man är på resande fot heller.

  • Medlem
  • Sundsvall
  • 2010-05-12 13:52

Jag har wifi och hittills har jag klarat mig bra på det. Men till sommaren skulle det vara läckert med GPS och 3G förstås. Det skulle bland annat vara superbra med ett sjökort till iPad. Jag hade ett till min iPhone förra sommaren och det var "kul". Med iPads större skärm blir det nog både kul och bra!

Ser att kongomannen låter fru och barn få överta hans gamla "datorprylar". Samma här - typ. Mina barn får överta mina prylar när jag köper nytt. Min man får då överta barnens prylar. Det innebär ändå att min man hela tiden har betydligt bättre saker än vad han behöver!

Ursprungligen av Eva:

Min man får då överta barnens prylar. Det innebär ändå att min man hela tiden har betydligt bättre saker än vad han behöver!

Haha dagens bästa!

  • Medlem
  • Umeå
  • 2010-05-16 13:44

Ipad används på fasta platser som hemma, jobb, hotell, konferenser etc där finns i princip alltid tillgång till wifi. Iphonen är mer lämplig "on-the-go", mest av den anledning att den är så smidig att ha i fickan samt att den alltid är med en när man är i rörelse. Ser ingen anledning att surfa på ipaden i bilen, spårvagnen, tunnelbanan på stranden. Iphonen fyller detta behovet till 100%.

Har du ett jobb/situation där ständigt är i rörelse/byter plats och verkligen har behov för ipadens storlek kör på 3G. Annars Wifi.

Ursprungligen av niqlaz:

Har du ett jobb/situation där ständigt är i rörelse/byter plats och verkligen har behov för ipadens storlek kör på 3G. Annars Wifi.

Håller med dig där till 100%. Hade jag jobbat kvar som servicetekniker och köpt en iPad så hade jag inte ens tänkt tanken att köpa en wifi enbart. Men nu när jag inte rör mig i jobbet och pluggar så har jag nästan alltid wifi och vet vilka platser i stan som har gratis wifi så då behöver jag inte 3G.

Personligen så valde jag mellan-3G-modellen. Jag räknar med att använda den ute i stugan och där behövs 3G. Dessutom så räknar jag med att om jag är ute på semester så kommer den med istället för laptopen och då behövs också 3G

För mig så var prisskilnaden så liten så att jag går på mer funktionalitet eftersom jag vet att det är värre att sakna 3G när det behövs än att spara den där slanten - prisskilnaden kommer jag att glömma:)

  • Medlem
  • Vallentuna
  • 2010-05-21 09:47

Jag måste hålla med Eva där angående att det skulle vara läckert med 3G och GPS till sommaren. Jag kör nämligen 64 GB wifi modellen, och ångrar det lite måste jag säga. Inte för 3G skull men för GPS:ens skull.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-30 21:57

Plockade upp en 3G 64GB idag på mediamarkt. Köpte sedan Air Video. Nu sitter jag bara och njuter. Det som vägde över till 3G:s fördel var "sommarstugeaspekten". Tack så mycket för alla råd och tip.

Nu väntar jag bara på några nya appar, ex svtplay och facebook.

Ursprungligen av -David-:

Plockade upp en 3G 64GB idag på mediamarkt. Köpte sedan Air Video. Nu sitter jag bara och njuter. Det som vägde över till 3G:s fördel var "sommarstugeaspekten". Tack så mycket för alla råd och tip.

Nu väntar jag bara på några nya appar, ex svtplay och facebook.

Mediamarkt? Vafan har de iPads? Quanta kosta?

Letar efter en 32GB 3G ...

Ursprungligen av Goflorp:

Mediamarkt? Vafan har de iPads? Quanta kosta?

Letar efter en 32GB 3G ...

MediaMarkt är ett tyskt företag och har således butiker där samt i stora delar av europa, Ryssland och Kina.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-30 22:25
Ursprungligen av Goflorp:

Mediamarkt? Vafan har de iPads? Quanta kosta?

Letar efter en 32GB 3G ...

Kostade 779€ här i Spanien Fanns bara 64GB inne så valet var enkelt.

Ursprungligen av -David-:

Kostade 779€ här i Spanien Fanns bara 64GB inne så valet var enkelt.

Jag min idiot tänkte mediamarkt Bäckebol Göteborg.

Går och kastar mig på ngt vasst ....

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-01 00:06

Vadå, man köper väl ingen snikmodell? 64GB Wifi + 3G såklart

Hej alla,

Jag funderar starkt på att köpa en iPad2 (wifi+3G) i USA senare i vår. Noterar dock att det på Apples webb står att man måste välja mellan AT&T och Verizon - någon som vet om det ändå funkar att använda en sådan här i Sverige? Eller måste man vänta tills iPad2 släpps i Sverige?
Och så en följdfråga till er som har iPad 3G - vad har ni för abonnemang? Finns det någon form av "tvilllingsimkort" till iPhoneabonnemanget tro?

//Cyberchick

Ursprungligen av cyberchick:

Hej alla,

Jag funderar starkt på att köpa en iPad2 (wifi+3G) i USA senare i vår. Noterar dock att det på Apples webb står att man måste välja mellan AT&T och Verizon - någon som vet om det ändå funkar att använda en sådan här i Sverige? Eller måste man vänta tills iPad2 släpps i Sverige?
Och så en följdfråga till er som har iPad 3G - vad har ni för abonnemang? Finns det någon form av "tvilllingsimkort" till iPhoneabonnemanget tro?

//Cyberchick

Välj inte Verizon, det fungerar inte här. Men "måste man vänta tills iPad2 släpps i Sverige?"? Den släpps ju här om 23 dagar...

Tack Capeman - men menar du då att AT&T funkar här...? Jaha släpps den så snart här... MEN den kostar å andra sidan en hel del mindre i USA och jag ska ändå dit...

Ursprungligen av cyberchick:

Tack Capeman - men menar du då att AT&T funkar här...? Jaha släpps den så snart här... MEN den kostar å andra sidan en hel del mindre i USA och jag ska ändå dit...

Nej alltså, iPad säljs inte med abonnemang. Men varianten som har Verizon använder en mobilteknik som inte används i Sverige. AT&T använder vanlig 3G.

  • Medlem
  • International user
  • 2011-03-02 23:47

Nu när hotspot kommer till iPhone 4 tror jag att behovet av en 3G iPad kommer minska. Jag har inte använt 3G så mycket att det skulle vara värt det. Endast lite på semesterresor och sommarstugan.

Hmm men då måste man dra ner på batterierna på både iPaden och iPhonen samtidigt. Jag har haft en WiFi iPad ett bra tag. Det fanns inga 3G ännu då jag fick min. Jag har funderat på att köpa en iPad2 bara för att få 3G, då.jag ofta känner att det vore bra att ha. Nåja det är väl olika för olika människor.

Jag kör min iPad uteslutande på 3G, till Telenors förtret kan tilläggas. Tycker det är utomordentligt praktiskt att alltid vaa uppkopplad och i mina ögon försvinner hela nyttan med iPad om man bara har WiFi-varianten. Under förutsättning att man ska använda den mer än bara hemma.

Håller med föregående talare.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2011-03-18 20:57

Jag skaffade motvilligt en 3g, men nu är jag väldigt nöjd med det. Jag använder 3G oftare än vad jag trodde. I bilen, på bussen eller när ungarna har simträning. Extrakortet på telia kostar 40 spänn i månaden. För mig är det kanon även om jag jag oftast använder wifi.

1
Bevaka tråden