- Reisan
- Medlem ●
- Malmö
- 2007-08-21 20:07
I denna tråd finner du information angående Apples garanti och service/support. Hjälp gärna till att komplettera och rätta eventuella faktafel.
Garanti & support från Apple
Apple ger dig 1 års garanti och 90 dagars kostnadsfri support för datorer. Apples övriga produkter varierar garantitid och supporttid.
Vad innebär garanti egentligen?
Garantin täcker alla fel som uppkommer som användaren ej själv orsakat. Garanti är inte någon "drulle-försäkring".
Vad täcker garantin egentligen?
Garantin täcker den konfiguration/de komponenter som beställdes vid inköpstillfället.
Förlängd garanti från Apple
Genom att köpa AppleCare Protection Plan, förlänger du din garanti med 2 år, förutsatt att AppleCare PP är aktiverat inom perioden för 1 års garantin. Du förlänger även supporttiden till totalt 3 år (90 dagar + 275 dagar + 2 år).
Aktivera AppleCare Protection Plan
Du kan aktivera din Appleprodukt antingen via Apples hemsida eller via deras supporttelefon. Obs, glöm inte att spara aktiveringsbekräftelsen!
Behövs aktivering av AppleCare Protection Plan om jag köper den tillsammans med min Appleprodukt?
Om du köper till AppleCare Protection Plan samtidigt med din Appleprodukt, så registrerar och aktiverar Apple den åt dig. Och du själv behöver inte aktivera den.
Aktivera AppleCare Protection Plan efter utgången garanti
Apple kan godkänna aktivering efter utgången garantitid om du kan bevisa att du köpt AppleCare Protection Plan inom den garantitid som medföljde produkten vid inköp.
Reklamationsrätt enligt svensk lag
Enligt svensk konsumentköplag har kunden 3 års reklamationsrätt. Efter Apples 1 års garanti, är det upp till kunden att bevisa eventuella fabriksfel.
Fabriksfel efter garantin har gått ut
Om du bevisar inom 3 år (reklamationsrätt enligt konsumentköplagen) att felet är ett fabriksfel, genom att låta tekniker som är godkända av Apple, kontrollera felet och bekräfta till Apple att felet ej är ditt fel, så kan Apple godkänna fri service av din produkt.
Gäller garantin om jag bytt ut komponenter?
Om det är komponenter som Apple har godkänt som Do it yourself-installation (DIY) så gäller din garanti fortfarande. Dock gäller inte fri service på de komponenter du själv har satt in. Eller om felet har orsakats av de komponenter du själv satt in.
Viktigt dokument utan AppleCare Protection Plan
Inköpskvitto (i pappersform eller elektroniskt) för din Apple produkt.
Viktiga dokument med AppleCare Protection Plan
Inköpskvitto (i pappersform eller elektroniskt) för din Apple produkt.
Inköpskvitto för AppleCare Protection Plan.
Aktiveringsbekräftelsen för AppleCare Protection Plan.
Jag har inte fått något köpkvitto!
Apple Store levererar inte köpkvittot tillsammans med produkten. Kvittot skickas elektroniskt eller per brev i efterhand. Detta gäller endast produkter som är köpt via Apple Store. Om du inte fått något kvitto, kontakta Apple Store och be dem skicka ett via e-post eller brev.
Jag saknar köpkvitto och jag ska lämna in för service!
Auktoriserade verkstäder kan kolla garantin mot Apples servicedatabas, men den ger i normalfallet bara en uppskattning om när datorn borde sålts. Har du köpt en dator som legat i lager länge kan det hända att systemet säger att garantin gått ut trots att det inte stämmer. Då måste du styrka garantin med kvitto.
Jag saknar köpkvitto och ska sälja Appleprodukten!
Om Appleprodukten är köpt via Apple Store, kan de i efterhand skicka ett köpkvitto via e-post eller per post.