Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Sämre batteritid i iPhone 3G med iOS 4

Tråden skapades och har fått 40 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 10:49

Hej,

Efter att ha uppdaterat till iOS 4 i min iPhone 3G upplever jag att batteritiden försämrats drastiskt. Innan kunde jag, men en jailbreakad version av iPhone OS 3.1.2 använda min telefon normalt i 2-3 dagar utan att behöva ladda den. Efter uppdateringen måste jag ladda den varje dag.

Till saken hör också att en polare upplever samma problem efter att ha uppdaterat sin iPod Touch till iOS 4.

Någon annan som upplever det lika dant?

//David

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-01 11:50

Definitivt sämre batteritid. Har stängt ner så mycket i inställningar som bara går och har som du blivit tvungen att ladda varje dag.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-01 13:36

Tvärtom tycker jag att batteritiden blivit bättre. Nu återställde jag min lur som ny såklart (men la in senaste backupen) samt resettade inställningarna. Prova det ifall ni inte gjort det.

  • Medlem
  • 2010-07-01 13:38

Mycket sämre för mig med...

  • Medlem
  • Avesta
  • 2010-07-01 13:38

Hade varit väldigt nöjd om det bara var batteritiden som blivit sämre efter uppdateringen. Jag måste starta om min lur flera ggr per dag för att den frusit, när någon ringer kommer ingen ringsignal och de få gånger jag lyckas lyfta på luren utan att den låser sig hör varken jag eller den som ringt något. Dessutom strular och låser sig appar, plus att de tar längre tid på sig att starta, och den tappar datauppkopplingen när jag använder den som modem. Igår försökte jag göra en fabriksåterställning i iTunes, det tog 2h att få liv i telefonen igen efteråt och imorse låste den sig första gången innan jag ens hunnit hemifrån.

Idag fick jag veta att det tar upp till 4v att få tillbaka den om jag skickar in den till Apple och under tiden kan jag få stå på väntelista för en lånetelefon! :mad::mad::mad:

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-01 13:44

Det enda problemet jag hade var med proximity sensorn, men efter att jag resettade inställningarna så funkade den som den skulle igen. Min 3GS är även jailbreakad med program som Lockinfo, SBSettings etc.

Kan bara säga att batteritiden verkar bättre, kan gå ner till runt 75% om jag använt den väldigt mycket en dag. Behöver nog ladda var 2-3 dag! Dock kör jag mail manuellt utan auto koll.

mkt dåligt av apple att göra saker sämre.

När jag uppdaterade min Nexus One till senaste android 2.2 (froyo) så fick jag typ 12 timmar bättre batteritid. Klarar sig alltid typ 2 dagar nu.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-01 19:21
Ursprungligen av =JoNaZ=:

mkt dåligt av apple att göra saker sämre.

När jag uppdaterade min Nexus One till senaste android 2.2 (froyo) så fick jag typ 12 timmar bättre batteritid. Klarar sig alltid typ 2 dagar nu.

Ja, de har antagligen gjort det medvetet.

Eller så är det för att där ligger massa skit och drar, gissar på att du har JB också.

Återställ utan backup ska du se att det blir bättre.

Ursprungligen av =JoNaZ=:

mkt dåligt av apple att göra saker sämre.

När jag uppdaterade min Nexus One till senaste android 2.2 (froyo) så fick jag typ 12 timmar bättre batteritid. Klarar sig alltid typ 2 dagar nu.

Min gamla 3Gs (som min dotter har nu) har faktiskt fått bättre batteritid. Så det är inte genomgående sämre.

Kul att se en annan Nexus One-ägare här, f.ö. Jag fick också märkbart bättre batteritid i Froyo, även om jag inte skulle våga sätta en specifik angivelse på det.

Min kompis säger samma sak om sin 3G.

Däremot tycker jag att den är bättre i min 3GS. Testar ut den nu och det har gått 49 timmar och det är 4% kvar.
Blir dock lite mindre iPhone på semestern tror jag.

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-07-02 11:21

även min 3G är fucked efter uppdateringen. kan man backa på något sätt så man får tillbaka OS 3?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-02 17:03
Ursprungligen av maddo:

även min 3G är fucked efter uppdateringen. kan man backa på något sätt så man får tillbaka OS 3?

Återställ utan backup med 4.0, fungerar det inte då så är det hårdvarufel.

Jag har inte märkt sämre batteritid - däremot har jag en kompis som tyckte att han fick sämre tid en stund innan han insåg hur mycket tid han hade använt för att sortera apparna i olika mappar direkt i telefonen. Det är svårt att ha koll på hur mycket tid man använder telefonen. Kan det vara så att ert användningsmönster förändrades en aning efter uppgraderingen? Om ni har börjat strömma ljud i bakgrunden så äter det batteri

Sedan så har jag haft enstaka tillfälle då telefonen formligen har sugit ut batteriet men det berodde på någon process som löpte amok - troligen uppladdning till YouTube - och det hände även i 3.x systemen för mig.

Jag tror många leker mera med nya OS4, min är bättre och min sons 3GS laddades fullt på söndagen och han hade 33 % kvar onsdag kväll. Så även han är helt nöjd.

telefonen blev otroligt långsam och fick rejält mycket sämre batteritid i 4.0 så jag gick tillbaka till 3.1.3 igen. jag använde inte en backup när jag installerade 4.0 utan körde rent.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-03 14:53
Ursprungligen av Ollebro:

telefonen blev otroligt långsam och fick rejält mycket sämre batteritid i 4.0 så jag gick tillbaka till 3.1.3 igen. jag använde inte en backup när jag installerade 4.0 utan körde rent.

Då är det något som inte mår bra om du körde en helt ren utan jailbreak och den var slö i alla fall.

Ursprungligen av zappee:

Då är det något som inte mår bra om du körde en helt ren utan jailbreak och den var slö i alla fall.

det är så lite fördelar med 4.0 med 3Gn känner jag att jag stannar på 3.1.3. sitter ju ändå och väntar på en 4a nu från england så.
hoppas dock på en 4.1 som gör 3Gn snabbare igen.

Ursprungligen av zappee:

Då är det något som inte mår bra om du körde en helt ren utan jailbreak och den var slö i alla fall.

Då är det många iPhone 3G som inte mår bra: Apple - Support - Discussions - Iphone 3G slow after update to IOS4 ...

Jag har en 3G, utan JB, som under det senaste året fungerat helt perfekt. Efter uppdateringen till 4.0 går luren som sirap. Att öppna SMS-appen tar 5-7 sekunder, Safari går toksegt om mer än ett fönster är öppet, och Google Maps ger mig telemoden-vibbar. Jag har provat att återställa, starta om etc etc... utan förbättring.

Varför det inte verkar drabba alla 3G-användare är märkligt, men jag är helt övertygad om att segheten beror på 4.0 - inte på telefonen i sig, och för första gången under mina år i Apples klor är jag besviken på en uppdatering från Apple. Jag ska försöka gå tillbaka till 3.x (vilket i praktiken bara betyder att mina kära mappar blir ett minne blott), för som det är nu är min iPhone obrukbar.

  • Medlem
  • Avesta
  • 2010-07-03 17:55

Nu har jag försökt med ytterligare en återställning men utan resultat. Igår fick jag starta om luren 3-4 ggr och hittills idag 5 gånger men utan förbättring. Imorse hörde jag hur jag fick ett sms men sedan dess har den inte gett ett knyst ifrån sig; när jag försöker spela musik stoppar den efter någon sekund och går ut ett steg i hierarkin till låtlistan, oavsett om jag har hörlurarna anslutna eller inte. Ingen ringsignal heller, vare sig i lurarna eller i högtalaren (ja, jag har blåst rent hörlursuttaget, svabbat det med en fuktig tops och tryckt i och ur hörlurskontakten ett antal gånger men det hjälper inte heller)

Jaha, då får jag väl gå till Telesnor på måndag i alla fall.

Är det någon som vet hur Apple/Anovo/Telesnor hanterar sådana här fel? Byter de ut den mot en annan lur med den nya versionen eller hur funkar det? Vad kan jag kräva av Telesnor?

En annan intressant fråga är hur garantin påverkas av mjukvaruuppgraderingar. I mitt fall har jag aldrig jailbreakat min telefon utan bara applicerat en av tillverkaren rekommenderad uppdatering men jag kan ge mig tusan på att Apple någonstans friskrivit sig från allt eventuellt ansvar för fel som uppträder efter uppdateringen. Hade det här felet uppstått för en månad sedan hade jag kunnat hävda 6-månadersregeln om ursprungligt fel men det går väl inte längre antar jag?

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-07-05 10:21
Ursprungligen av zappee:

Då är det något som inte mår bra om du körde en helt ren utan jailbreak och den var slö i alla fall.

Påstår du att folk ljuger eller?! På det här forumet har vi en trevlig ton mot varandra, det borde du veta med alla dina inlägg.

Min 3G är iOS4.0 med en ren installation från scratch utan någon återställning eller jailbreak. Den tar ibland 10s att låsa upp från hemskärmen, 10s innan Safari fungerar. Ibland väntar jag 20s på att tangentbordet ska visas. Den hänger sig och krånglar.

Den fungerade utmärkt med 3.1.3, men du påstår förstås att det ändå är mitt fel?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 10:45
Ursprungligen av theoo:

Påstår du att folk ljuger eller?! På det här forumet har vi en trevlig ton mot varandra, det borde du veta med alla dina inlägg.

Min 3G är iOS4.0 med en ren installation från scratch utan någon återställning eller jailbreak. Den tar ibland 10s att låsa upp från hemskärmen, 10s innan Safari fungerar. Ibland väntar jag 20s på att tangentbordet ska visas. Den hänger sig och krånglar.

Den fungerade utmärkt med 3.1.3, men du påstår förstås att det ändå är mitt fel?

Du kanske ska lugna ner dig lite?

Nej, telefonens. Det finns ju, enligt forumet, personer som inte har problem efter uppdateringen.

  • Medlem
  • Järfälla
  • 2010-07-05 11:15
Ursprungligen av zappee:

Du kanske ska lugna ner dig lite?

Nej, telefonens. Det finns ju, enligt forumet, personer som inte har problem efter uppdateringen.

Visst kan jag det. Men det är lite provocerande att förutsätta att folk har gjort fel, när man istället kan fråga om de har jailbreakat.

Hur som helst är det konstigt att min telefon tydligen gått sönder precis i samma stund som jag uppdaterat till 4.0

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-05 11:17
Ursprungligen av theoo:

Visst kan jag det. Men det är lite provocerande att förutsätta att folk har gjort fel, när man istället kan fråga om de har jailbreakat.

Hur som helst är det konstigt att min telefon tydligen gått sönder precis i samma stund som jag uppdaterat till 4.0

Förutsatte inte att du hade fel utan att _telefonen_ hade fel.

En telefon kan gå sönder precis när som helst.

Om du nu har JBat kan du testa 3G on 4.0 slow? | iPhone News, Help and Guides

  • Medlem
  • Avesta
  • 2010-07-03 14:25

Ollebro: hur gjorde du för att rulla tillbaka till 3.1.3? Jag försökte med ipsw 3.1.3 men fick bara ett felmeddelande och var tvungen att återställa telefonen (till ios4 då naturligtvis).

Ursprungligen av zarkov:

Ollebro: hur gjorde du för att rulla tillbaka till 3.1.3? Jag försökte med ipsw 3.1.3 men fick bara ett felmeddelande och var tvungen att återställa telefonen (till ios4 då naturligtvis).

det var det krångligaste jag någonsin vart med om.

började med att avinstallera iTunes 9.2 på macen
installerade 9.1.1
laddade hem 3.1.3 till iPhone 3G
satte telefonen i DFU mode eller vad de kallas( kopplade in iPhonen i datorn, höll inne home och powerknappen samtidigt tills telefonen stängdes av, fortsatte och hålla inne tills äpplet dök upp, släppte inte utan fortsatt och höll tills bilden som visar att man måste ansluta till iTunes dök upp )

då säger iTunes åt en att återställa telefonen, så jag trycker på återställ i iTunes samtidigt som jag höll inne alt knappen, då får man välja en fil att återställa ifrån. valde 3.1.3, och återställningen sätter igång. det är nu det blev krångligt. jag fick 1015 error hela tiden efter återställningen var klar och testade alla möjliga sätt för att lösa det.
vad som jag tror löste det hela var att jag bara för att testa laddade hem BlackRa1n och körde igång medans telefonen var ikopplad.
efter detta minns jag inte riktigt om telefonen bara låg där men jag tror jag tog och startade om den från DFU läget och så helt plötsligt fungerade den.

  • Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-03 15:21

Håller med dig. Inga fördelar alls faktiskt. Det enda man kan göra som är nytt är Mappar. Och lite nytt i mail men det klarar man sig utan.

  • Medlem
  • Eskilstuna
  • 2010-07-03 18:17

Min 3G blev också irriterande seg efter uppdateringen till 4 (ej JB), men några krascher råkade jag inte ut för. Efter en veckas laggande så stod jag inte ut längre så jag nedgraderade till 3:an igen och då fungerar den finfint igen.

Jag antar att 3G har för lite minne och CPU för att klara iOS 4 som det är tänkt att fungera. Apple borde aldrig ha släppt uppdateringen för oss med gamla 3G. Jag har för mig att det var den här instruktionen jag följde: How to Downgrade Your iPhone 3G[S] from iOS 4 to iOS 3.1.3

  • Medlem
  • Helsingborg
  • 2010-07-05 23:49
Ursprungligen av J:

Min 3G blev också irriterande seg efter uppdateringen till 4 (ej JB), men några krascher råkade jag inte ut för. Efter en veckas laggande så stod jag inte ut längre så jag nedgraderade till 3:an igen och då fungerar den finfint igen.

Jag antar att 3G har för lite minne och CPU för att klara iOS 4 som det är tänkt att fungera. Apple borde aldrig ha släppt uppdateringen för oss med gamla 3G. Jag har för mig att det var den här instruktionen jag följde: How to Downgrade Your iPhone 3G[S] from iOS 4 to iOS 3.1.3

körde detta, hur lätt som helst och iphonen går smidigt igen. ingen mer iOS4 för min del på denna telefonen. det där med mappar klara jag mig bra utan:D

tack för tipset!

Min 3G har blivit oerhört långsam efter ios4..

Bevaka tråden