Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

netatalk/afp "Åtgärden kan inte slutföras"

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har satt upp en ubuntu server med netatalk/afp. Enligt följande instruktion. Fungerar kanon.

Men... När jag lägger upp vissa mappar på servern kan jag inte radera dem sedan. Om jag lägger upp en mapp och försöker radera den sedan så får jag ett felmeddelande typ: Åtgärden kan inte slutföras eftersom objektet "Flashprojekt" används.

Detta gäller alltså filer som inte är öppna på något annat håll (vad jag vet i alla fall..)

Om jag går in och raderar filerna i mappen en och en går det bra att ta bort den sedan. Likaså om jag på servern radera alla "punkt-filer" (.DSstore, .AppleDB, och allt vad de heter) kan jag radera mappen sedan.

Jag hittar inget system i vad det kan vara att just vissa mappar trilskas, det känns ganska slumpmässigt.

Har någon en ide om vad det kan vara? Jag har testat att konfa netatalk så att det inte skriver DS_Store till volymen. Jag får spatt snart...

• Medlem
  • Umeå
  • 2010-06-03 19:01

några frågor:
1# händer samma sak om du skapar mappen på servern?
2# vilken version av ubuntu kör du? Många av problemen som man var tvungen att fixa baklänges så att säga i tidigare versioner är nu lösta med nya LTS versionen (10.04).

1# Mappar skapade på servern är det aldrig några problem med. Det är endast filer/mappar som kopieras över till servern som krånglar.

2# Ubuntu 10.04.

1
Bevaka tråden