Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

PC med kabel / MBP trådlöst

Tråden skapades och har fått 2 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Skövde
  • 2010-07-15 03:41

Jag har försökt se mig omkring efter någon som har liknande problem som jag har,
men inte hittat det... Så istället kör jag på:

Jag har en PC med W7 och skaffade nyss en MBP. Mina erfarenheter av Apples
produkter är ganska begränsade. Men jag skaffade mig en Time Capsule när
jag ändå var igång, då jag inte hade någon trådlös router innan.

Nu är frågan hur jag skapar ett nätverk som gör båda datorerna glada.

Till telefonjacket är ett modem från BBB inkopplat. Sedan går en kabel vidare
till TC. PCn är kopplad via kabel till TC. MBP går trådlöst.

När jag går in i W7-datorns inställningar för nätverk vill den bara skapa nya nätverk.
Jag har testat att skapa nätverk men inte lyckats att få den andra datorn att förstå
att det finns något att koppla upp sig på. Båda datorerna kan dock se TC och
skriva till den. Men jag kan inte flytta filer direkt mellan datorerna.

Enkla instruktioner och tips som en nybörjare förstår, tack...

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-07-15 07:41

Hade jag varit dig hade jag konfigurerat TC från MBP'n och där då ställt in vad ditt nät ska heta och dess inställningar, detta utan att ha din PC ansluten via kabel till TC'n. Det gör du genom att starta Airport-verktyget och följer anvisningarna, detta ska även finnas i den medföljande manualen till TC'n. När nätet väl är uppe och kör så du kan komma ut på nätet från din MBP som då är trådlöst ansluten till ditt nya trådlösa nät så går du till din PC. Vill du ansluta trådlöst med denna så går du till nätverksinställningarna och söker nät, förhoppningsvis hittar du då ditt nya nät och du ansluter till detta genom att ange nätverksnyckeln du har ställt in för detta nät. Är det så att du bara kommer ha en kabelanslutning mellan din PC och din nya TC så ska du inte behöva göra mer än att nu koppla in kabeln mellan dem.

När det gäller att kopiera filer mellan din PC och MBP så gör du nog också detta lättast från din MBP, då genom att i OS X trycka Cmd-K. Då får du upp en ruta att skriva in adressen till resursen du vill ansluta till, i ditt fall skriver du in "smb://x.x.x.x". Detta då utan citationstecken och x'en motsvarar den IP-adress som din PC nu har. Då får du upp ett Finder-fönster som visar det som utdelat på din PC.

Det var väl det hela

  • Medlem
  • Tjörn
  • 2010-07-17 00:15

Jag hade även undersökt brandväggsstatus på W7-dator samt om den tillåter utdelning av filer.

/Patrik

1
Bevaka tråden