Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 21:07
Ursprungligen av Zimmerman:

Men det är väl ingen som påstått att man kan bortse från det? Har du fortfarande inte fattat att death grip gäller i stort sett alla moderna lurar och att det varit så i mååånga år (sedan man började med fraktalantenner). Driver du med oss?

Det är du som som drar förhastade slutsatser tycker jag (för övrigt är svaret JA på den fråga du ställde igår och raderade). För det första, påstår du att iPhone 4 har en fraktalantenn och vad har du för bevis för detta? För det andra så kan du ju tala om på vilket sätt skalet inverkar på iPhone 3Gs. Sedan kan du gärna bevisa ditt påstående att "death grip" gäller i stort sett alla moderna lurar.

Jag tycker dina slutsatser är totalt felaktiga och att du inte klarar av att hålla isär problemet med STÖRDA antenner (=death grip) och SKUGGADE antenner.

Jag tror inte ett dugg på ditt påstående, så det är ingen idé att du spinner vidare på den, om du inte har mer konkreta argument än bara svepande formuleringar som ovan.

Såhär håller jag min telefon, en eller två fingrar på sidan och tummen på andra.
Pekfingret på baksidan mot äpplet, och lillfingret under telefonen. Ibland nyper jag bara fast den på båda sidor i nederkant. Detta är precis hur man inte ska hålla en iPhone 4.

Ber om ursäkt för en sliten telefon det är jobbtelefonen, mina privata ser betydligt bättre ut

Jag provade även om jag kunde sänka signalen på min 3GS. Och med mitt vanliga "talgrepp" kunde jag inte det (se bild ovan). Om jag däremot provocerar fram det lyckas jag sänka mottagningen rejält kolla denna video jag laddade upp;

YouTube - Iphone 3GS receptiondrop

Där jag testar mottagningen så är det inte ultimata förhållanden, det är precis att den orkar visa full 3G-täckning. Som jag håller i videon håller man inte telefonen om man inte har muskelproblem eller liknande.

Så visst nu är jag övertygad man kan påverka telefonen efter hur man håller den, men när det räcker att lägga ett finger på fel ställe så blir jag skeptisk.

/ Gustav

• Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-17 21:35
Ursprungligen av gsandlund:

Såhär håller jag min telefon, en eller två fingrar på sidan och tummen på andra.
Pekfingret på baksidan mot äpplet, och lillfingret under telefonen. Ibland nyper jag bara fast den på båda sidor i nederkant. Detta är precis hur man inte ska hålla en iPhone 4.

Ber om ursäkt för en sliten telefon det är jobbtelefonen, mina privata ser betydligt bättre ut

Jag provade även om jag kunde sänka signalen på min 3GS. Och med mitt vanliga "talgrepp" kunde jag inte det (se bild ovan). Om jag däremot provocerar fram det lyckas jag sänka mottagningen rejält kolla denna video jag laddade upp;

YouTube - Iphone 3GS receptiondrop

Där jag testar mottagningen så är det inte ultimata förhållanden, det är precis att den orkar visa full 3G-täckning. Som jag håller i videon håller man inte telefonen om man inte har muskelproblem eller liknande.

Så visst nu är jag övertygad man kan påverka telefonen efter hur man håller den, men när det räcker att lägga ett finger på fel ställe så blir jag skeptisk.

/ Gustav

Testade det som du gjorde i Youtube videon med 3GS och jag kunde inte få den att droppa en enda bar...

Ursprungligen av Jetwash:

Testade det som du gjorde i Youtube videon med 3GS och jag kunde inte få den att droppa en enda bar...

Jag lyckades få min iPhone 4 att med samma idiotiska grepp att sjunka från 4 till 3 pinnar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 21:44
Ursprungligen av gsandlund:

.
.

Jag kan också sänka mottagningsstaplarna genom att krama nederdelen på en iPhone 3G, på ungefär motsvarande sätt som du visade på videon. Sedan satte jag på ett tjockt skal och kunde fortfarande sänka mottagningen på precis samma sätt som tidigare.

Att man kan sänka signalen genom att sätta hinder i vägen för signalen är ingen nyhet. Att man däremot kan störa mottagningen genom att beröra antennerna, det är en helt annan sak.

Testade nu med frugans 3GS, den sjönk en pinne knappt den med.

hmmm.. Skandal att iPhone 4 gjorde samma sak som 3GS med "death grip"!

Nej, det är givetvis inte ett AT&T-problem. Radio är radio och samma naturlagar gäller i USA som inom EU. Sitter man i en zon med svag signal så droppar samtalet oavsett om zonen ligger i Dalarna eller Texas. Skillnaden är att vi i t.ex. Sverige - och säkert Tyskland också - har färre zoner med svag signal och därmed färre droppade samtal.
jag fattar inte hur man kan tro att det är AT&T's fel alltihopa :-D. Inte ens Apple påstår det.

Går en specifik bil dåligt på 95-oktanig soppa så kommer den att gå dåligt oavsett om man tankar 95 i USA och Exxon eller i Sverige och Q8. Jisses.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-17 21:53

Nej, det är givetvis inte ett AT&T-problem. Radio är radio och samma naturlagar gäller i USA som inom EU. Sitter man i en zon med svag signal så droppar samtalet oavsett om zonen ligger i Dalarna eller Texas. Skillnaden är att vi i t.ex. Sverige - och säkert Tyskland också - har färre zoner med svag signal och därmed färre droppade samtal.
jag fattar inte hur man kan tro att det är AT&T's fel alltihopa :-D. Inte ens Apple påstår det.

Går en specifik bil dåligt på 95-oktanig soppa så kommer den att gå dåligt oavsett om man tankar 95 i USA och Exxon eller i Sverige och Q8. Jisses.

+1

Tack för det åtminstone...

Jag tror inte att du ska spekulera för mycket i en eventuell omkonstruktion eller inte baserat på att Apple har satt en första gräns för erbjudandet. Vill du ha den, köp den. Är du orolig för att du kommer få problem så vänta.

Men basera inte ditt beslut på spekulationer med att försöka förstå om det fanns något dolt budskap från Jobs när han sa 30/9. Det är lönlöst.

Och även om det var ett fejkat mail och Jobs aldrig skrev detta så finns det en rätt bra kommentar ute på nätet: "It's a just a phone, get a life" (eller hur det nu var). Det är konsumptionsvaror. Köp den inte för ett andrahandsvärde, köp den för att använda den.

Jag kommer att köpa den.

jag tror bara apple säger åt dig att inte hålla där. jag är rätt säker på att du inte skulle få en ny på garantin.

Nejdå, bara för att en tillverkare släpper nya optimerade produkter så får man inte byta till den om man har föregångaren. Skulle det vara så så fanns nog ingen bizniz alls :-D.
Eftersom death grip inte är något tillverkningsfel utan en begränsning som små radioenheter drads med. Ingen domstol i hela världen - inte ens i USA - kommer att påstå att detah grip är ett tillverkningsfel. Då skulle hela mobilindustrin kollapsa. Tusentals konsumenter med Motorola, RIM, Nokia, anything - skulle kräva nya lurar. Hela den tekniska konsumentmarknaden skulle nog svaja till rejält. Kanske det skulle trigga en global finansiell kollaps.

Ni som över huvud taget spekulerar i sådant här; försök tänka liiite längre än nästippens yttre punkt. Försök med konsekvenslogik, tankekedjor, logik, förnuft, etc.

Ja, ni som spekulerar i andrahandsvärden på Iphones ska vänta tills den reviderade kommer ut (oktober gissar jag). Vi som skiter i sådant köper bums nu i skiftet juli/augusti. För mig kommer nuvarande Iphone4 att funka mycket bra och jag ger bort mina lurar när jag köper nytt (2-3 års mellanrum).

Jag hoppas också att andrahandsnojan ska sprida sig så att det blir bekvämt att köpa luren 30 juli. Men...det är bara vi nördar som känner till sådant här - vi är några procent av potentiella köpare. Så - detta kommer inte att påverka efterfrågan...som givetvis är extrem.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-18 17:05

Nejdå, bara för att en tillverkare släpper nya optimerade produkter så får man inte byta till den om man har föregångaren. Skulle det vara så så fanns nog ingen bizniz alls :-D.

Nej. Det där fattar ju vilken kotte som helst, och det är fortfarande inte det jag menar.

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-07-18 21:42

Jag tycker att apple gjorde det bästa ur situationen som dom själva satt sig i. Man kan inte begära att dom ska hinna tillverka en helt ny model med en skarv som sitter på toppen av telefonen på 22 dagar. och hinna tillverka en sådan modell i flera miljoner ex.

jag tycker det är väääldigt generöst att erbjuda att lämna tillbaka telefonen för dom som inte är nöja. Det blev inte billigt för dom att deala med at&t om detta. Det kostade dom nog ett antal miljoner/miljader för dom. Men detta är småsummor för apple så det kostar dom inte alls dyrt.

Som sagt så gjorde apple det bästa ur situationen dom satt sig i.

Folk är flitiga på youtube nu och john gruber har haft fullt upp i natt;)

Daring Fireball

Ursprungligen av BlackSmp:

Folk är flitiga på youtube nu och john gruber har haft fullt upp i natt;)

Daring Fireball

Det roliga med utdraget ur HTC-manualen är att det står att man helst inte ska hålla vid antennen... Det hade varit svårt för Apple att skriva in det i sin manual för Iphone4... Fun, is it not?

• Medlem
  • 2010-07-19 14:02

Den taiwanesiska animationen var banne mig det bästa hittills!

YouTube - Reality distortion field remains strong with Steve Jobs after antennagate

tycker det är ganska lustigt att istället för att medge att de gjort en enorm tabbe så säger de "men alla andra har problemet meee!"

apple är gröna på telefonmarknaden och trodde att en antenn på utsidan var smart. bättre lycka med iPhone 5.
jag vill fortfarande ha en 4a.

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 14:41
Ursprungligen av Ollebro:

tycker det är ganska lustigt att istället för att medge att de gjort en enorm tabbe så säger de "men alla andra har problemet meee!"

apple är gröna på telefonmarknaden och trodde att en antenn på utsidan var smart. bättre lycka med iPhone 5.
jag vill fortfarande ha en 4a.

Är det verkligen lustigt?

En mobil kommer ALLTID ha problem med att det går att täcka över antennen.

Ursprungligen av zappee:

Är det verkligen lustigt?

En mobil kommer ALLTID ha problem med att det går att täcka över antennen.

Det är en bra jävla skillnad mellan att "täcka över" och bokstavligt talat ta på antennen.

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 15:11
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är en bra jävla skillnad mellan att "täcka över" och bokstavligt talat ta på antennen.

Well, nu är det ju death grip vi talar om. Det är ju långt ifrån alla iP 4 där det bara räcker att ta på kanten.

• Medlem
  • 2010-07-20 15:25
Ursprungligen av Ollebro:

Nya spionbilder på iphone5

Har vi inte diskuterat detta till leda? Det finns två (eller kanske till och med fler) åsikter.

1: I bägge fallen får man en signalförlust men det beror på olika faktorer beroende på om man tar på antennen eller täcker över den.

2: Man får en signalförlust och det spelar ingen roll om man tar på antennen eller täcker över den.

Jag tycker att Spencer Webb formulerar det rätt bra

Ursprungligen av http://www.antennasys.com/antennasys-blog/2010/7/14/iphone-4-meets-the-gripofdeathinator.html:

But, hey, Consumer Reports guys: you don't do radiated tests in a shield room. That's like measuring the light output of a desk lamp in a house of mirrors. It's amateur hour. Either you didn't really explain your experimental technique fully in your video and text on your website, or perhaps you did and it really stinks. In either case, we end up agreeing with each other, so let's not dwell on that too much.

Oavsett hur man gör så kan man få en dämpning av signalen. Det tror jag att vi alla är överens om? Eller?

Det här är ju VÄLDIGT intressant. Även om Zappe kallar det för You-tube experter.... Så har jag VÄLDIGT svårt att tro att de telefoner som Apple visade droppar samtalet på det här sättet.
YouTube - iPhone 4 still drops calls w/ replacement, but a case helps + more details

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 16:39
Ursprungligen av PeeMaN:

Det här är ju VÄLDIGT intressant. Även om Zappe kallar det för You-tube experter.... Så har jag VÄLDIGT svårt att tro att de telefoner som Apple visade droppar samtalet på det här sättet.
YouTube - iPhone 4 still drops calls w/ replacement, but a case helps + more details

Är det verkligen VÄLDIGT intressant?

Han säger ju själv att det bara händer när han har "dålig" täckning.

Ursprungligen av zappee:

Är det verkligen VÄLDIGT intressant?

Han säger ju själv att det bara händer när han har "dålig" täckning.

Det är VÄLDIGT intressant... Jag kan bara prata för de mobiler jag haft tidigare, och ingen av de har tappat samtal trots att man haft riktigt kass täckning... Möjligtvis första Iphonen.

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 16:56
Ursprungligen av PeeMaN:

Det är VÄLDIGT intressant... Jag kan bara prata för de mobiler jag haft tidigare, och ingen av de har tappat samtal trots att man haft riktigt kass täckning... Möjligtvis första Iphonen.

I våra svenska nät tappar iPhone 4 inte heller samtal...

YouTube - Skrufve.se: iPhone 4 - antennproblemet
YouTube - Skrufve.se: iPhone 4 - antennproblemet del II

Ursprungligen av zappee:

PFFF!!! Youtube-experter... De vet ju ingenting!

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-21 12:06
Ursprungligen av PeeMaN:

PFFF!!! Youtube-experter... De vet ju ingenting!

VA?!
De vet ju allt?!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår inte riktigt vad du vill ha sagt? Videon säger ingenting utöver det som redan är "diskuterat" om och om igen i våra 600+ inlägg. Hur det blev väldigt intressant nu efter det att Apple har hållit sin presskonferens har jag svårt att se.

Och alla mobiler tappar samtalet om täckningen blir tillräckligt dålig. Det gäller alla mobiler och alla nät, även våra svenska...

Ursprungligen av PeeMaN:

Påstår du att du aldrig någonsin har fått ett avbrutet samtal på någon av dina mobiler, inte ens vid riktigt kass mottagning...?

Då tror jag du skämtar med oss Aprillo..... Eller så har du haft mobil i två veckor och haft tur...

Jag har haft mobiltelefoner sedan mitten av 90talet, mest SE-lurar men även använt ett flertal andra. Med precis alla så har jag upplevt att samtal tappats, detta är helt normalt, att man kan tappa samtal oavsett mobil, i synnerhet vid kass mottagning. Det som är intressant är vilka tappade samtal som beror enbart på just mobilen i sig, eller om det är en avsiktlig utkastning av aktuell mast, eller en kombination av en massa saker.

Dr Tinnitus

Bevaka tråden