Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Fibernät direkt till trådlös router?

Tråden skapades och har fått 6 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Säffle
  • 2010-07-18 16:29

Hej, det är så att vi nyss har fått fiber inkopplat till huset och jag har en liten fundering.
Går det att koppla från mediaomvandlaren direkt till "wireless access point" eller måste man ha en router eller modem emellan?

• Medlem
  • White Beach, Puerto Galera
  • 2010-07-18 17:12

Jag har fiber från Telia och den går rätt in i min Airport Extreme så ja det går.

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-07-18 17:34

För att förtydliga: WAN-porten på din mediaomvandlare är samma port som du skulle ha haft om du hade ett ADSL-modem. Vill du köra enbart med en AP (access point) så går det bara bra - du kommer att sitta direkt på operatörens nätverk utan router mellan. Det går också bra att sätta en router mellan, för du har troligen mer än en (1) dator som du vill använda samtidigt. Ett modem kommer du aldrig att ha, för den funktionen (mer eller mindre) gör din mediaomvandlare åt dig. Grovt sett. Du får ju i slutändan en ethernetport att koppla in dig på.

• Medlem
  • På ett berg norr om Gävle men söder om Luleå.
  • 2010-07-18 17:41

Sen har ju de flesta accesspunkter idag routerfunktion inbyggt, vilket ytterligare minskar behovet av en extra enhet emellan.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-18 21:21

Svaret på frågan är tekniskt sett "ja, du måste ha en router i mellan", "om du bara har en IP från din ISP". Det säljs ju fortfarande rena accesspunkter.

Har du dock en AirPort eller annan accesspunkt med inbyggd router (som NAT:ar) så behöver du inget annat, precis som folk säger.

• Medlem
  • Säffle
  • 2010-07-18 23:18

Tack för hjälpen! Det fungerade, testade efter era tips (: Nu har jag kopplat direkt till "wireless access point" och det fungerar utmärkt att koppla upp sig med flera datorer.

• Medlem
  • Säffle
  • 2010-07-19 12:41

Jag har en fråga till i ungefär samma ämne, känns onödigt att skapa ett nytt ämne.
Jag har min dator ansluten till routern men när en mobil eller dator föröker ansluta till routern går det inte. Om jag stänger av airport och låter mobilen ansluta så går det fin fint och när jag sedan ansluter igen går det också fin fint, så då är båda anslutna till den routern.

Varför är det så? Det känns lite små konstigt att det bara går att ansluta när jag stänger av min airport...

Tack!

1
Bevaka tråden