Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPhone 4 tappar täckning vid kontakt med nedre delen av metallramen

Tråden skapades och har fått 827 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-22 21:58
Ursprungligen av Dr Tinnitus:

Påstår du att du aldrig någonsin har fått ett avbrutet samtal på någon av dina mobiler, inte ens vid riktigt kass mottagning...?

Då tror jag du skämtar med oss Aprillo..... Eller så har du haft mobil i två veckor och haft tur...

Jag har haft mobiltelefoner sedan mitten av 90talet, mest SE-lurar men även använt ett flertal andra. Med precis alla så har jag upplevt att samtal tappats, detta är helt normalt, att man kan tappa samtal oavsett mobil, i synnerhet vid kass mottagning. Det som är intressant är vilka tappade samtal som beror enbart på just mobilen i sig, eller om det är en avsiktlig utkastning av aktuell mast, eller en kombination av en massa saker.

Dr Tinnitus

Tappa samtal är ju standard om man t.ex. åker tåg Malmö - Sthlm är där alltid några punkter det dör.

Påstår du att du aldrig någonsin har fått ett avbrutet samtal på någon av dina mobiler, inte ens vid riktigt kass mottagning...?

Då tror jag du skämtar med oss Aprillo..... Eller så har du haft mobil i två veckor och haft tur...

Jag har haft mobiltelefoner sedan mitten av 90talet, mest SE-lurar men även använt ett flertal andra. Med precis alla så har jag upplevt att samtal tappats, detta är helt normalt, att man kan tappa samtal oavsett mobil, i synnerhet vid kass mottagning. Det som är intressant är vilka tappade samtal som beror enbart på just mobilen i sig, eller om det är en avsiktlig utkastning av aktuell mast, eller en kombination av en massa saker.

Dr Tinnitus

Självklart tappar mobilen samtal ibland, men ingen på det sättet som han påvisar. Han är ju på exakt samma plats och det enda han gör är ju att ta death-grip. Om man är ute och rör på sig eller grejjar är det klart att man kan tappa när mobilen ska byta mast eller byta till GSM eller har extremt dålig täckning, men inte på det sätt som visas i videon.

Ursprungligen av PeeMaN:

Självklart tappar mobilen samtal ibland, men ingen på det sättet som han påvisar. Han är ju på exakt samma plats och det enda han gör är ju att ta death-grip. Om man är ute och rör på sig eller grejjar är det klart att man kan tappa när mobilen ska byta mast eller byta till GSM eller har extremt dålig täckning, men inte på det sätt som visas i videon.

Och detta i videon sker alltså frekvent med alla iP4 i Sverige menar du....?

Dr Tinnitus

Och detta i videon sker alltså frekvent med alla iP4 i Sverige menar du....?

Dr Tinnitus

Det har jag inte påstått.... Vart läser du det?

Vad var det som var nytt och oväntat? Jag tyckte att den där video sa vad som var förväntat. Om du får en signalförsämring och signalstyrkan droppar under vad telefonen kan hantera så försvinner samtalet. Var inte det där vad alla har visat tidigare? Nu droppade den från 3 staplar istället för 5 men det var väl det förväntade beteendet och det var det som uppdateringen "fixade". Den ändrade hur man omvandlar dBm till staplar och inget annat.

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 17:49

Visst kan man påstå att alla telefoner lider av tappad signalstyrka på ett eller annat vis, men man bör komma ihåg att det är relativt. Vissa modeller/märken kanske lider av det mer än andra. Själv har jag en gammal SE k550i och hur mycket jag än kramar om den med dubbel-hands-fattning så kan jag inte få den att tappa mer än en pinne. Detta kan betyda att algoritmen för staplarna i min modell är inkorrekt men det kan lika gärna innebära att den lider mindre av problemet än vad t.ex. iPhone 4 (och andra märken) gör.

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 18:22
Ursprungligen av iPilot:

Visst kan man påstå att alla telefoner lider av tappad signalstyrka på ett eller annat vis, men man bör komma ihåg att det är relativt. Vissa modeller/märken kanske lider av det mer än andra. Själv har jag en gammal SE k550i och hur mycket jag än kramar om den med dubbel-hands-fattning så kan jag inte få den att tappa mer än en pinne. Detta kan betyda att algoritmen för staplarna i min modell är inkorrekt men det kan lika gärna innebära att den lider mindre av problemet än vad t.ex. iPhone 4 (och andra märken) gör.

Antennen på en K550i sitter inte på samma ställe som på en iPhone 4 så jag antar att du inte försöker på samma "death grip".

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-19 22:45
Ursprungligen av zappee:

Antennen på en K550i sitter inte på samma ställe som på en iPhone 4 så jag antar att du inte försöker på samma "death grip".

Jag greppar om telefonen med båda händerna så jag täcker hela telefonen. Vart än antennen sitter så omsluts den av mina händer. Självklart sätter jag inte fingret nere i vänstra hörnet på min K550i på samma ställe som iPhone 4 har sin skarv och förväntar mig att något ska hända

• Medlem
  • Karlstad
  • 2010-07-19 20:58

Haha, det där var fan den snyggaste och mest praktiska lösningen hittills. iPhone 4 ser ju råcool ut med ett plåster.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-20 19:06

Riktigt underbar bild!

Med tanke på att data-trafiken skiter sig om man kör deathgrip... Så hade det varit intressant och se hur fint facetime fungerar om man kör deathgrip.

Ursprungligen av PeeMaN;:

Med tanke på att data-trafiken skiter sig om man kör deathgrip... Så hade det varit intressant och se hur fint facetime fungerar om man kör deathgrip.

Troligen inte alls eftersom facetime går över wlan och jag har inte sett några rapporter om att wlan påverkas av detta problem.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-07-21 12:03
Ursprungligen av BlackSmp:

Troligen inte alls eftersom facetime går över wlan och jag har inte sett några rapporter om att wlan påverkas av detta problem.

Jag har sett EN rapport om att Wlan påverkas (av den andra skarven) i den här tråden. Men har inte hört det någon annanstans...

• Oregistrerad
  • 2010-07-22 15:11
Ursprungligen av ridax:

Jag har sett EN rapport om att Wlan påverkas (av den andra skarven) i den här tråden. Men har inte hört det någon annanstans...

Då har du nog missat all rapportering

Är det så? Jag har eller inget minne av att jag har sett några rapporter om att WLAN mottagningen blev sämre. Det nämndes inte på presskonferensen och Consumer Report sa ingenting om problem med WLAN.

Snarare tvärtom

Ursprungligen av arstechnica:

Developer Matt Legend Gemmell did some testing of his own and confirmed that touching the area on the bottom left would reliably and sharply cut 3G signal strength. However, he found that EDGE and WiFi reception were not affected by the problem. And in his case, calls were not dropped.

Här har man varit i Berlin i 4 dagar och kommer tillbaka så håller ni fortfarande på, jag är imponerad.

För övrigt kan jag meddela att det var väldigt varmt i Berlin.

• Medlem
  • International user
  • 2010-08-05 07:57

Apple Inc. AAPL iPhone 4 ChangeWave Survey AT&T Verizon | InvestorPlace

I USA upplever de mindre droppade samtal med iPhone 4.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 09:39

En tröttsam debatt detta men inte desto mindre viktig. Jag har nu haft min iP4a i 8 dagar och så mycket kan jag säga att även om jag kan anses som fanboy och den är nästan allt jag hoppats på så kommer jag nog f-n inte över tanken på att skicka tillbaka den.

Den första veckan spenderades i Sthlms skärgård där täckningen pendlar mellan obefintlig och ngn enstaka pinne 3G (Telenor) och så fort jag håller i den tappade den nät. Kul att behöva använda den utan att hålla i den och förklara för andra varför jag satt silvertejp på nya babyn - visst kan jag smälla på en bumper eller skin men skiten kostade mig 6500:- OCH DET SKA INTE BEHÖVAS!

Jag ger den ngn vecka till innan jag beslutar mig - synd på så rar ärtor

Måndagsex.

Ursprungligen av FreddeB:

En tröttsam debatt detta men inte desto mindre viktig. Jag har nu haft min iP4a i 8 dagar och så mycket kan jag säga att även om jag kan anses som fanboy och den är nästan allt jag hoppats på så kommer jag nog f-n inte över tanken på att skicka tillbaka den.

Den första veckan spenderades i Sthlms skärgård där täckningen pendlar mellan obefintlig och ngn enstaka pinne 3G (Telenor) och så fort jag håller i den tappade den nät. Kul att behöva använda den utan att hålla i den och förklara för andra varför jag satt silvertejp på nya babyn - visst kan jag smälla på en bumper eller skin men skiten kostade mig 6500:- OCH DET SKA INTE BEHÖVAS!

Jag vill skriva ett par rader om antenndelen på iPhone4.

Jag har haft både 3G/3GS och har nu fått iPhone4 genom jobbet. Jag har varit rädd att skaffa iPhone4 på grund av artiklar som handlar om att antenndelen skulle vara lågpresterande. Efter att ha provat telefonen i praktiken kan jag berätta att min uppfattning är en helt annan.

När dom lanserade 3GS var det många artiklar om handlade om överhettning, ett problem jag upplevt en gång en varm sommardag då telefonen låg i stekande sol under ungefär en timme och det var helt vindstilla. Vilken telefon som helst hade blivit lika varm. Jag får känslan av att antennproblemet är av samma karaktär - mediakaraktär.

Jag kan få iPhone4 att droppa bars, om jag vill men i det praktiken så påverkar det inte funktionen på telefonen. Den kopplar inte ner samtal, det går aldrig segt att surfa och oftast har den bättre mottagning än min 3GS. Mottagningen beror mer på nät/område än hur jag väljer att hålla telefonen, så alla ni som haft tvivel om antennen kan vara lugna. Det är inget problem vid normalt användande.

Jag jobbar även i branchen och jag har inte haft ett enda samtal eller möte med konsument som har upplevt att antennen är ett problem.

Nu blir det att beställa en privat också, Tack för ordet.

Tråkigt att höra dina våndor.

Men har det inte varit så i alla tider att olika mobiler har presterat olika bra på olika platser? Jag miss massor med tillfällen på platser kända för knepiga mottagningsförhållanden där den ena mobilen kan funka bättre än andra eller tvärt om. Sen flyttar man sig en bit eller till ett annat ställe och så kan det vara omvänt igen. Även olika operatörer kan bete sig så.

Dr Tinnitus

Jag var inne hos Telenor i veckan och där gick inga staplar ner. Jag måste ha den!

Ursprungligen av Emilio95:

Jag var inne hos Telenor i veckan och där gick inga staplar ner. Jag måste ha den!

Jag var inne på Regent Street i London förra veckan. Där tappade vissa staplar, andra inte. Känns helt klart som det är lite lotto om man får en problem-telefon eller inte..

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag var inne på Regent Street i London förra veckan. Där tappade vissa staplar, andra inte. Känns helt klart som det är lite lotto om man får en problem-telefon eller inte..

Men har telefonerna inne i butiken simkort installerade? Jag trodde att de bara gick på wlan och inte på mobilnätet?

Ursprungligen av BlackSmp:

Men har telefonerna inne i butiken simkort installerade? Jag trodde att de bara gick på wlan och inte på mobilnätet?

Det är ganska vanligt att de har någon form av demo-sim i som man inte kan ringa med.

Jag har försökt och försökt i en vecka nu att få fram felet. Jag lyckas inte. Den beter sig som alla andra mobiltelefoner. Ibland går stapeln upp när jag utför "death grip"...

Sitter i Oslo och har en nokia 6200 och en iPhone 4 som båda ligger på netcoms nät. Full täckning, alla staplar, iphonen droppar till 3 med "deathgrip", nokian ligger stabilt på topp hur jag än håller den.

Här på kontoret slår det aldrig fel, utan deathgrip" fullt, med "deathgrip" 3 staplar. Men på andra platser har jag upplevt att den hoppar upp till 4 från 3....så inget stort problem vad jag har märkt.

Men att det påverkar när man håller handen direkt å antennen, jämfört med när den ligger bakom plast, det är ju som sagt klart.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 15:14
Ursprungligen av Capeman:

Jag har försökt och försökt i en vecka nu att få fram felet. Jag lyckas inte. Den beter sig som alla andra mobiltelefoner. Ibland går stapeln upp när jag utför "death grip"...

Även i områden med riktigt riktigt dålig täckning (t.ex. 1-2 pinnar Edge) ?

Även i områden med riktigt riktigt dålig täckning (t.ex. 1-2 pinnar Edge) ?

Det är sällan jag vistas i sådana områden, men ja, förra helgen, på ett tåg.

Bevaka tråden