Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Hur ska Time Capsule fungera?

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Igår kraschade min dator och jag kände mig lugn då jag hade automatisk backup genom min time capsule. Dock så har det inte fungerat något vidare. Trots dagliga backups så har jag nu material från flera dagar bakåt. Dvs den verkar inte ha sparat ca 5 dagars jobb?!

Jag trodde jag kunde känna mig säker med time capsule men nu får jag börja göra dagliga backups med extern hd för att inte förlora viktig information.

Jag använde mig utav flyttassistenten som kopierade över program mm. Dock fick jag gå in manuellt och hämta alla mina dokument eftersom den efter två försök inte fick med användardata.

Det verkar tyvärr inte som en klockren lösning med time machine och time capsule

Ps.
Hoppas inte min besvikelse lyser allt för tydligt.

• Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-08 13:16

Du provade inte att göra in ominstallation från senaste Time Capsulebackupen? Det finns som alternativ när man startat installationsprogrammet från den medföljande DVDskivan. Så gjorde jag när jag bytte HD i en dator och efter att installationen var klar så var det precis som innan jag tog ur den gamla hårddisken och gjorde ominstallationen på den nya.

Ok, tack ska kolla upp det för framtida problem.

Jag gjorde en ren installation och valde sedan i slutet av installationen att överföra information från en time machine hårddisk (dvs min time capsule). Förstår inte vad som har gått fel. Jag hoppas att det är skit bakom spakarna som har orsakat det. Ska göra ett nytt försök, nu lite mer inläst och noggrann. Kommer även köra det viktigaste över iDisk så jag arbetar direkt i den mappen för att vara 100% säker.

• Avstängd
  • Överallt
  • 2010-07-08 14:28

Använder du Filevault? Då tas ingen backup av användarkontot under tiden man är inloggad, man måste logga ut för att det ska bli gjort.

• Medlem
  • International user
  • 2010-07-08 14:50

Jag installerade en ny hårddisk i min MBP. Startade från Snow Leopard DVD. Valde att återställa från en Time Machine backup. Efter 8 timmar hade jag allt som det var innan. Gick väldigt smidigt även om det tar rätt lång tid.

Det man ska göra är att återställa inte installera nytt system.

//Rob

Wow, är imponerad av alla svar såhär en dag med fantastiskt väder.

Nej Mija, inget sånt på datorn.

Ja Rob, skulle nog ha gjort så istället. Man lever och lär.

Tack för all input. Nu ska jag jobba igen de förlorade dagarna.

• Medlem
  • Oskarshamn
  • 2010-07-20 17:01

Om jag får vara så fräck och fråga, då jag precis har hämtat min MBP från K-store där de har bytt HD efter en krasch, hur man mer i punktform går tillväga. (Har oxå en TC, 1TB, att backuppa från).

För att det inte ska ta en evighet att göra detta så var man tvungen att använda sladd sa dom på K-store, istället för wifi. Men vilken sladd, och i viket av hålen ska den in i...?

Mvh
/Daniel Svensson - oerhört okunnig

• Medlem
  • Hillared
  • 2010-07-20 19:10
Ursprungligen av fotomix:

Om jag får vara så fräck och fråga, då jag precis har hämtat min MBP från K-store där de har bytt HD efter en krasch, hur man mer i punktform går tillväga. (Har oxå en TC, 1TB, att backuppa från).

För att det inte ska ta en evighet att göra detta så var man tvungen att använda sladd sa dom på K-store, istället för wifi. Men vilken sladd, och i viket av hålen ska den in i...?

Mvh
/Daniel Svensson - oerhört okunnig

"Sladden" är en så kallat ethernetkabel, dvs "nätverkskabel / sladd"

I din TC har du 4 st sammansittande portar som denna kabeln passar i (kontakterna ser ut som en större variant av de kontakter du hittar på telefonsladdar), sätt i kabeln i en av dem och den andra änden i din dator.

Fann denna guide på Apples sida (via Googlesökning givetvis ):
Mac OS X 10.5 Help: Recovering your entire system
Notera att steg 2 i denna guide är samma som att starta upp datorn med installationsskivan i DVDn samtdigt som man håller inne "c".
(Vad de syftar på är att du redan är inloggad in datorn när du sätter i skivan, den kommer då att automatiskt att montera sig samt visa ett fönster med en "Installera MacOSX"-ikon, därav skillnaden).

Ursprungligen av Apple:

To recover your entire system:

Connect your Time Machine backup disk to your computer.
If you’re restoring your system because of a problem with your startup disk, make sure the disk has been repaired or replaced.

Insert your Mac OS X Install disk, and double-click the Install Mac OS X icon.

In the Installer, choose Utilities > Restore System from Backup.

In the Restore Your System dialog, click Continue.

Select your Time Machine backup volume.

Select the Time Machine backup you want to restore.

Follow the onscreen instructions.

• Medlem
  • Oskarshamn
  • 2010-07-20 20:23

Ska testas. Återkommer säkert med fler frågor.
Tack så länge.
/Daniel

1
Bevaka tråden