Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Expressendebatt: bojkotta Apple

Tråden skapades och har fått 129 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-21 06:27
Ursprungligen av Chaosstar:

Men t.ex. GoogleVoice och GrooveShark blev ju dock nekade.

GrooveShark blev nekade för de inte använder sig av lagliga metoder för att få tag på sin musik. De lägger upp musik och så länge Copyrightinnehavaren inte hör av sig antar de att de får använda sig av den utan att betala en spänn. Alltså raka motsatsen till hur det ska gå till.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-20 15:29
Ursprungligen av Chaosstar:

Fast det är ju vissa saker som är grymt störande.
Några exempel:

- Avsaknaden av Flash.

Vilka andra telefoner kan du köpa idag som har bra stöd för flash?

Ursprungligen av Chaosstar:

- Nå sina MP3-filer på hårddisken. Var redan störande då de första iPodarna kom. Varför ska jag inte kunna komma åt mappen där MP3orna ligger från hårddisken som med bilderna?

Du kommer ju åt MP3orna från datorn därifrån de laddades till telefonen. De är ju inte oåtkomligt inlåsta.

En teknisk anledning till att Apple inte vill ge skrivaccess till filerna på telefonen är att innehållet är databas-styrt. All info om låtar, artister, speltider, etc, etc (massor med metadata) ligger i en databas. Denna kommer ur synk om man tillåter att folk pillar på MP3orna.

Andra telefoner tillåter pill, men måste då å andra sidan då och då scanna flash-minnet efter förändringar vilket blir jobbigt om man har tio tusen MP3or. Apple har valt en annan väg: all redigering sköts via iTunes. Jag tycker det är toppen. Andra gillar inte iTunes, det är OK, med då ska man nog inte ha iPhone/iPod.

Ursprungligen av Chaosstar:

Sen angående artikeln så möter jag dagligen personer som säger att iPhone är inlåst och att man inte kan göra som man vill med den. Dessa personer har oftast ingen aning om vad de ens pratar om, de har bara läst det. Och har inget eget behov eller önskan att göra nått av de möjligheter t.ex. Android har som inte iOS har.

Detta tror jag gäller för de flesta vanliga människor.

Personligen tycker jag Microsoft är mycket mer inlåst än Apple eftersom de jobbar mer med proprietära format för ljud, video, dokument, you name it. Medan Apple stöder öppet dokumenterade format: AAC, H.242, odt, HTML, etc.

DRM på video är ju ett otyg (köper själv aldrig filer med DRM, och problemet är inte unikt med Apple), men annars så jobbar inte Apple med att låsa in dina filer i proprietära format så som Microsoft gör.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-20 20:49
Ursprungligen av Chaosstar:

Fast det är ju vissa saker som är grymt störande.
Några exempel:

- Avsaknaden av Flash. (Möjligen är det så att ni som enbart kör OSX redan har valt bort Flash då det fungerat så dåligt i OSX, så ni har redan ett icke flashanvändande i ryggmärgen och därför saknar ni inte heller Flash lika mycket som de som kör Windows och har bra relation till Flash.)
- Nå sina MP3-filer på hårddisken. Var redan störande då de första iPodarna kom. Varför ska jag inte kunna komma åt mappen där MP3orna ligger från hårddisken som med bilderna?

- Appar som inte går igenom. Att Apple valt att inte acceptera porr-appar kan jag t.ex. acceptera, men när de nekar vanliga appar utan till synes anledning (bortsett från anledningen att de strider mot deras på tok för hårda regler kring appar då). Jag menar dock naturligtvis inte att de ska släppa in skit som fuckar upp telefonen utan vanliga väl fungerande appar som folk vill ha.

.
Sen angående artikeln så möter jag dagligen personer som säger att iPhone är inlåst och att man inte kan göra som man vill med den. Dessa personer har oftast ingen aning om vad de ens pratar om, de har bara läst det. Och har inget eget behov eller önskan att göra nått av de möjligheter t.ex. Android har som inte iOS har.

Mest troligt för att fjäska med skivbolagen så att den iTunesköpta musiken inte går rakt ut.

App Store har ju gjort bort sig ett antal ggr med sina regler om naket och svordomar, bett utvecklare skriva om klassiska litteraturverk (!) osv. Idioter.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-20 18:12
Ursprungligen av Stinky:

App Store har ju gjort bort sig ett antal ggr med sina regler om naket och svordomar, bett utvecklare skriva om klassiska litteraturverk (!) osv. Idioter.

Har du drabbats personligen? Isåfall vad hette appen, eller är du utvecklare?

Ursprungligen av Jetwash:

Har du drabbats personligen? Isåfall vad hette appen, eller är du utvecklare?

Detta händer ju ideligen. Man måste onekligen instämma i frågan i länken nedan, exakt vilka guidelines ger Apple sina app reviewers egentligen?

Två män kysstes i en serieversion av en Oscar Wilde-bok, App Store säger nej. En man är naken i en dito av James Joyce Ulysses, App Store kräver att serieskaparen gör om sitt verk... (även om man senare ändrade sig efter alla protester)

Det är också vanligt att iBook Store ratar böcker från independentförlag pga sexscener — men när vissa av dessa böcker sedermera får stora distributionsdealar släpps de in...

Kort sagt, Apples censurprogram stinker.

Apple app store censorship strikes twice | TeleRead: Bring the E-Books Home

Alltså det finns ju en massa orsaker till varför saker är som de är ibland till och med riktigt bra orsaker. Men det betyder ju inte att man inte kan störa sig på dem ändå. Men de flesta här tycker ju att iPhones fördelar överväger nackdelarna, så även jag.

Efter att ha skummat igenom tråden och läst inlägget i Expressen blir man ju mörkrädd!
Vad är det du inte kan göra på en "stängd" Iphone som du kan göra på en annan telefon?

Ptja, för det första behöver jag inte använda Itunes (som för övrigt kan vara en av de mest sunkiga media-spelarna som finns) för att synca min musik, mina kontakter, min mail osv. De allra flesta mobiler kommer upp som en hårddisk i Mac OS / Windows och där är det bara att slänga ner filer. Sen brukar det finnas något trevligt program för syncen där du väljer vilket program du vill synca kontakter och så vidare ifrån.

Om vi övergår till Appstore-diskussionen så är det väldigt svårt att förklara för någon som inte haft en jailbreakad telefon varför det är en sånn _JÄVLA_ skillnad jämfört med en "vanlig". Man måste helt enkelt ha upplevt några av de add-ins och härliga program som finns att köpa i Cydia. Många av dessa appar hamnar där just eftersom apple stoppar de från att komma in i den vanliga Appstoren. Jag ångrar bittert idag att jag var lite för snabb att uppgradera till Ios4, jag saknar en helvetes massa apps och funktioner som jag hade med mitt jailbreak.

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-07-21 10:01
Ursprungligen av PeeMaN:

Efter att ha skummat igenom tråden och läst inlägget i Expressen blir man ju mörkrädd!
Vad är det du inte kan göra på en "stängd" Iphone som du kan göra på en annan telefon?

Ptja, för det första behöver jag inte använda Itunes (som för övrigt kan vara en av de mest sunkiga media-spelarna som finns) för att synca min musik, mina kontakter, min mail osv. De allra flesta mobiler kommer upp som en hårddisk i Mac OS / Windows och där är det bara att slänga ner filer. Sen brukar det finnas något trevligt program för syncen där du väljer vilket program du vill synca kontakter och så vidare ifrån.

Om vi övergår till Appstore-diskussionen så är det väldigt svårt att förklara för någon som inte haft en jailbreakad telefon varför det är en sånn _JÄVLA_ skillnad jämfört med en "vanlig". Man måste helt enkelt ha upplevt några av de add-ins och härliga program som finns att köpa i Cydia. Många av dessa appar hamnar där just eftersom apple stoppar de från att komma in i den vanliga Appstoren. Jag ångrar bittert idag att jag var lite för snabb att uppgradera till Ios4, jag saknar en helvetes massa apps och funktioner som jag hade med mitt jailbreak.

En helvetes massa apps.... Vilka då? Jag har inte hittar någon som jag saknar (har 398 nedladdade i mitt iTunes, som för mej är ett mycket bra program).
Har haft ett antal Nokia och Ericsson/SonyEricsson smartphones tidigare, och synkning har alltid strulat, både under Windows och MacOS X. Ca hälften av gångerna funkade det med kabel, med BT nästan aldrig.
Jag säger inte att iPhone eller iTunes ärperfekta, men de bästa jag har provat, för mej.

  • Medlem
  • Täby
  • 2010-07-21 09:58

PeeMan du måste i alla fall vara rätt person att fråga isf... vilka är dessa program / tillägg och vad gör de?
Jag har en JB 1a gen men jag använder mig inte av cydia.

Ursprungligen av kainen:

PeeMan du måste i alla fall vara rätt person att fråga isf... vilka är dessa program / tillägg och vad gör de?
Jag har en JB 1a gen men jag använder mig inte av cydia.

Det absolut första jag gör är att dra hem SB-settings, det ger en sjysst meny som du får ner genom att swipea horisontellt högst upp på telefonen. Därifrån kan man sätta på och stänga av tjänster som Bluetooth och liknande. Sen drar jag hem Winter-board och laddar hem något snyggt tema. Något annat som är trevligt är att ladda hem lock-screen. Det gör så att du kan få fram senast missade samtal, om du fått några nya mail, din kalender osv i en snabb överblick utan att behöva "väcka" telefonen helt.
Sen har vi ju biteSMS(biteSMS) som gör det helt underbart att skicka och ta emot SMS. Med det får du upp SMSet direkt när du får det, du slipper gå in i SMS-appen. Du kan dessutom svara på det direkt och skicka iväg och du är ändå kvar i den app du var i innan det kom. Sen finns det ett som heter Wifi-sync. Med det kan du synca HELA telefonen via trådlöst nätverk och slipper sitta och koppla in kabel hela tiden. Grymt praktiskt!

Det här är bara några av de saker jag använde när jag var jailbreakad. Jag hoppas verkligen det kommer ett break för Iphone4 också. Jag litar så blint på att det gör det att jag köper den utan att vänta. Kommer det inget blir det eventuellt att sälja den istället, vi får se.

Det där värt en egen tråd och skulle vara intressant. Varför inte startade en? Då kan vi diskutera om olika lösningar för den typen av användningsområden. Det blir offtopic i denna men jag blev intresserad.

Ursprungligen av BlackSmp:

Det där värt en egen tråd och skulle vara intressant. Varför inte startade en? Då kan vi diskutera om olika lösningar för den typen av användningsområden. Det blir offtopic i denna men jag blev intresserad.

Ork int. Har löst problemet genom att byta till android och är jättenöjd med den lösningen. I den mån du eller någon annan iOS-användare känner sig manad att starta en tråd om hur man eventuellt skulle kunna använda iphonen i professionella sammanhang med lite mer komplexa dataflöden är jag idel öra.

Ursprungligen av GustafMA:

..//hur man eventuellt skulle kunna använda iphonen i professionella sammanhang med lite mer komplexa dataflöden är jag idel öra.

Hur menar du med professionella sammanhang? "Komplexa dataflöden". Är det något som 90% av användarna använder annars eller saknar?

Jag är inte ironisk utan faktiskt intresserad av vad detta är för något.

Ursprungligen av GustafMA:

Ork int. Har löst problemet genom att byta till android och är jättenöjd med den lösningen. I den mån du eller någon annan iOS-användare känner sig manad att starta en tråd om hur man eventuellt skulle kunna använda iphonen i professionella sammanhang med lite mer komplexa dataflöden är jag idel öra.

Det lär bli betydligt mycket mer möjlighet nu iom iOS 4, t ex så finns möjligheten att från ett program öppna en fil i ett annat, något som redan finns i åtminstone Dropbox. Så troligtvis kommer möjligheterna öka rätt friskt, även om det kanske inte sker direkt.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-21 12:12

Frågan är hur bra koll Apple egentligen har på appar de släpper igenom.

Flashlight App Sneaks Tethering Into App Store (For Now) [Pulled] - Mac Rumors

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-21 12:30
Ursprungligen av zappee:

Frågan är hur bra koll Apple egentligen har på appar de släpper igenom.

Flashlight App Sneaks Tethering Into App Store (For Now) [Pulled] - Mac Rumors

Eller han som gjorde Appen

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-21 13:44
Ursprungligen av Jetwash:

Eller han som gjorde Appen

Fast det var ju meningen från hans sida.

Tänkte mer att det är lätt att smyga in "virus" m.m.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-21 13:47
Ursprungligen av zappee:

Fast det var ju meningen från hans sida.

Tänkte mer att det är lätt att smyga in "virus" m.m.

Ja nä precis, bra är det ju inte. Samma som han som gjorde C64 emulatorn som gömde Basic funktionen som man kunde senare ta fram.

Kan tänka mig att de är inte lätt att gå igenom alla funktioner (och kod om de nu gör det.)

Hur många telefoner stödjer egentligen Flash?
Hur många av dom gör det bra?

Hur många här kan ärligt säga att dom saknar Flash i iPhone?
Själv är jag rätt nöjd med den synnerligen effektiva reklamblockeraren.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

Hur många här kan ärligt säga att dom saknar Flash i iPhone?
Själv är jag rätt nöjd med den synnerligen effektiva reklamblockeraren.

Jag kan ärligt säga att jag saknar det. Det går helt enkelt inte att surfa runt obehindrat. Hamnar man på en flash-sida är det bara att vända tillbaka. Så ska det inte behöva vara.. Jag förstår att man vill anamma HTML5, men ge oss som vill ha flash en möjlighet att använda det. Gör det möjligt att slå av för de som inte vill ha det. SÅ svårt kan det inte vara!

Ursprungligen av PeeMaN:

Jag förstår att man vill anamma HTML5, men ge oss som vill ha flash en möjlighet att använda det. Gör det möjligt att slå av för de som inte vill ha det. SÅ svårt kan det inte vara!

För min del får det gärna introduceras, så länge som eländet går att stänga av. Jag kör utan Flash på min stationära dator också och stormtrivs.

Men med tanke på hur spritt Flash är på mobila enheter verkar det tydligen vara rätt svårt.

Ursprungligen av Fredrik Dolk:

För min del får det gärna introduceras, så länge som eländet går att stänga av. Jag kör utan Flash på min stationära dator också och stormtrivs.

Men med tanke på hur spritt Flash är på mobila enheter verkar det tydligen vara rätt svårt.

Jo det man ska komma ihåg och som har sagts en miljon gånger förr är ju att att Flash inte är skapt för att göra allt som det gör idag och att det absolut inte är skapat för strömande video eller video över huvud taget. Problemet verkar dessutom att Flash är så dåligt optimerat för mobiler att det dränerar batterierna i enheterna.

Men som sagt, det går att jailbreaka och köra Flash så det är ju egentligen en non-issue för dom som verkligen vill ha det.

Men det verkar som att ordet "inlåsning" är det nya modeordet för folk som vill tycka saker men som inte kan argumentera.
Fram tills bara för några få år sedan så hette det att det "inte finns några program till Mac i jämförelse med PC". Det var "sanningen" och rapades ut i tid och otid utan att dom som hävdade detta behövde utveckla sig. Idag är det "Inlåsning". Jag brukar fråga "I jämförelse med vad?" Men då brukar det bli ganska tyst.

Ursprungligen av Fredrik Dolk;:

För min del får det gärna introduceras, så länge som eländet går att stänga av. Jag kör utan Flash på min stationära dator också och stormtrivs.

Men med tanke på hur spritt Flash är på mobila enheter verkar det tydligen vara rätt svårt.

Jag håller inte koll men det krävs väl android 2.2? Och det är inte många telefoner som har det just nu. Det är väl bara Nexus som Google dessutom lade ner nu efter som den var en succe (llte elak tolkning av vad Schmidt sa)

Det KAN ju ha att göra med att det är så himla svårt.
Skall man stänga ute porr men släppa igenom Kama-Sutra? Den innehålelr väl hundratals med samlagsskildringar... Ingen har ju påstått att det är rätt.

Sedan tror jag att de här som granskar på Apple oftast är ensamma - de jobbar nog inte i grupp - som vanligt är de WASP's (White Anglo Saxon Protestant). De är marinerade i amerikansk kultur och har dess värderingar (tuttar = Big no no, exploderande hjärnor i film/spel = Helt OK).

Ponera att de som satt där var svenskar? fransmän?
AppStore är på gott och ont amerikansk, det är amerikanska värderingar som gäller och problemet är dessutom att när man blir tillräckligt stor så blir det mer och mer krockar.

Nu är de ju inte dumma i huvudet, de som sitter där, även om man ibland hittar brister på "klassisk kulturell utbildning" (vilket är vanligt i USA, man prioriterar andra saker helt enkelt).
de har förmodligen ngn form av feedbacksystem, vilket gör att gör de en groda så lär de sig till nästa gång. Reglerna som från början är "fuzzy" blir bättre.

Jag får nog säga att de hellre sitter där än inte. Det skulle bli en sjujävla röra med 18 miljoner porr-appar och allsköns skit som bara snodde ens pengar annars.

Amerikaner trivs bra med att det inte finns porr på Appstore, det gör jag med.

Så, att gå så långt som att säga att deras censurprogram stinker, det är att ta i.
Det har brister, det kommer det alltid ha. Men det är ändå 1000ggr bättre än att det blir fritt fram för tusentals porrappar ihop snickrade i asien.

Löjligt. Bara för att man vill slippa porr-appar tar man bort romaner med sexscener? Vore smartare att helt enkelt banna porr, om det är porr man vill slippa. Ska man ha censur måste man kunna skilja på porr och moralpanik. Många andra amerikanska företag har inte det minsta problem med detta.

Ursprungligen av Goflorp:

Det KAN ju ha att göra med att det är så himla svårt.
Skall man stänga ute porr men släppa igenom Kama-Sutra? Den innehålelr väl hundratals med samlagsskildringar... Ingen har ju påstått att det är rätt.

Sedan tror jag att de här som granskar på Apple oftast är ensamma - de jobbar nog inte i grupp - som vanligt är de WASP's (White Anglo Saxon Protestant). De är marinerade i amerikansk kultur och har dess värderingar (tuttar = Big no no, exploderande hjärnor i film/spel = Helt OK).

Ponera att de som satt där var svenskar? fransmän?
AppStore är på gott och ont amerikansk, det är amerikanska värderingar som gäller och problemet är dessutom att när man blir tillräckligt stor så blir det mer och mer krockar.

Nu är de ju inte dumma i huvudet, de som sitter där, även om man ibland hittar brister på "klassisk kulturell utbildning" (vilket är vanligt i USA, man prioriterar andra saker helt enkelt).
de har förmodligen ngn form av feedbacksystem, vilket gör att gör de en groda så lär de sig till nästa gång. Reglerna som från början är "fuzzy" blir bättre.

Jag får nog säga att de hellre sitter där än inte. Det skulle bli en sjujävla röra med 18 miljoner porr-appar och allsköns skit som bara snodde ens pengar annars.

Amerikaner trivs bra med att det inte finns porr på Appstore, det gör jag med.

Så, att gå så långt som att säga att deras censurprogram stinker, det är att ta i.
Det har brister, det kommer det alltid ha. Men det är ändå 1000ggr bättre än att det blir fritt fram för tusentals porrappar ihop snickrade i asien.

Ursprungligen av Stinky:

Löjligt. Bara för att man vill slippa porr-appar tar man bort romaner med sexscener? Vore smartare att helt enkelt banna porr, om det är porr man vill slippa. Ska man ha censur måste man kunna skilja på porr och moralpanik. Många andra amerikanska företag har inte det minsta problem med detta.

Men varför är just detta med PORR så viktigt att det finns appar för? Jag fattar inte den grejen. Herregud, om jag nu vill jag kolla på porr så vill inte jag vara INLÅST i nån j-a App, då vill jag ha det fulla paketet med bilder och filmer och streaming och alltihopa.
Det får jag genom att använda en App som heter Safari.

Case closed.

Ursprungligen av gabbeman:

Men varför är just detta med PORR så viktigt att det finns appar för? Jag fattar inte den grejen. Herregud, om jag nu vill jag kolla på porr så vill inte jag vara INLÅST i nån j-a App, då vill jag ha det fulla paketet med bilder och filmer och streaming och alltihopa.
Det får jag genom att använda en App som heter Safari.

Case closed.

Vem har pratat om att det borde finnas porr-appar? Inte jag iaf.

Ursprungligen av Stinky:

Vem har pratat om att det borde finnas porr-appar? Inte jag iaf.

Nehej, ok. Är det någon mer som inte pratat om porr-appar här?

Ursprungligen av Goflorp:

Ja, och scwettlukt!

Sagt det förr. Varför skall Apple ha ansvar för folks framonanerade orgasmer.
Packa ihop ngn tvåtimmars stånka-korv-film med handbrake och lägg den på luren i så fall.

Kunde inte vara mer enig. Varför göra porrandet så svårt om man nu vill ägna sig åt självbefläckelse med en telefon i ena näven?

Här har Jobs & Co kommit på en lysande telefon och ett fantastiskt OS och sen kommer folk och gnyr om "Jamen porren då? Var är min porr? F-n va inlåst!"

Ursprungligen av gabbeman:

Nehej, ok. Är det någon mer som inte pratat om porr-appar här?

Kunde inte vara mer enig. Varför göra porrandet så svårt om man nu vill ägna sig åt självbefläckelse med en telefon i ena näven?

Här har Jobs & Co kommit på en lysande telefon och ett fantastiskt OS och sen kommer folk och gnyr om "Jamen porren då? Var är min porr? F-n va inlåst!"

Om du hade läst vad jag skrivit, och inte raljerat över vad du tror att folk skrivit, hade du sett att jag — som många andra — kritiserat Apples oförmåga att skilja på porr och icke-porr. Helt vanliga romaner försvinner från iBook Store bara för att en inkompetent reviewer fått "fel" sökord i sitt filter. Apple har olika måttstockar för storförlag resp. independents. Man har stoppat illustrerade versioner av Oscar Wilde-och James Joyce-klassiker pga oskyldig nakenhet och pga att det förekommer två bögar (påklädda...) i Wilde-appen.

Det är bara idiotiskt att försvara detta med att "annars dränks vi av asiatiska porr-appar"...

Bevaka tråden