- p0tatis
- Medlem ●
- Göteborg
Nu väntar jag bara på ett Apple bädsett också
Matchande påslakan, kuddövdrag och Apple pyjamas så är jag "komplett"
Jag lovar det skulle också bli en succe. Allt "Apple" säljer i dessa dagar.
Finns ju de här: http://blog.makezine.com/IMG_0584.jpg
Låt oss hoppas på att inga fabrikationsfel vidlåder Magic Trackpad. Då kommer den raskt döpas om till Tragic Macpad.
Snyggaste batterierna EVER! köp köp köp!
Lite observationer från MacRumors:
Magic Trackpad Details: Software Update Required, Clicking Feet, and a New Gesture - Mac Rumors
Det sistnämnda, den nya gesten att flytta fönster med tre fingrar, låter användbar faktiskt fast man offrar en annan gest då, från Engadget-citatet i MR-artikeln:
There's also a new gesture, if you're keeping track -- a three-finger move that lets you drag windows around (very helpful), though you give up the functionality of being to navigate stuff like iPhoto galleries with a swipe (it's an option you can toggle in preferences -- you have a choice).
Jag är skeptisk måste jag erkänna, kommer inte riktigt överens med pekplattor. Apples är givetvis bättre men jag gillar inte att musknappen har försvunnit. Jag har provat att klicka på pekplattan men jag råkar bara klicka så fort jag sätter ner fingret för att flytta pekaren.
Jag antar att man vänjer sig efter ett tag menmen..
Sen begriper jag inte varför vi ska överge musen som fungerar så bra, inte heller varför denna pekplatta ska vara trådlös och behöva gå på batteri.
Förlåt för att jag är negativ Trots detta skulle det inte förvånat mig om jag en dag bestämmer mig för att köpa en sån här platta. Det verkar som den är designad för att se snygg ut bredvid det trådlösa tangentbordet, kommer den se snygg ut tillsammans med den trådade varianten? Samma vinkel och storlek och så?
Sen begriper jag inte varför vi ska överge musen som fungerar så bra, inte heller varför denna pekplatta ska vara trådlös och behöva gå på batteri.
Det är ju valfritt, men styrplattan är ju en uppenbar fördel, att man får tillgång till gester (tvåfingersscroll, nyp-zoom, rotera osv osv), något som Apple jobbat mycket med på senare år och som de med bärbara Macar har haft nytta av ett tag nu.
Sen borde den underlätta för de som lider av musarm antar jag.
Så där låter det alltid vid förändring av ergonomiska och kontrolltekniska förändringar. Jag är själv en hejare på mus och usel på platta - har knappt kört platta alls. Men...jag förstår att jag skulle bli en hejare på platta om jag bara körde det ett tag och jag ser klart och tydligt in i en nära framtid och i den framtiden användwer man fingrarna för att kontrollera datorer - antingen på en platta eller direkt på skärm. Detta är en 100% logisk och plausibel utveckling - det landar helt enkelt på det för oss apor naturliga sättet att kontrollera/styra saker och ting (gitarrer, pianon, apelsiner, etc, etc). Vi ÄR våran hjärnbark och våra extremt motoriska fingrar/händer - i övrigt en vanlig apa.
Musen är bara en parentes och ser man klart så känns den redan väääldigt stenålder. Nästa generation skrattar åt klumpen. Nu erbjuder tekniken en lösning närmare vår natur och detta till rimlig kostnad. Snart har ALLA datorer platta - antingen på skärm, separat eller på tangentbordet.
Apples agenda är tydlig - dom styr oss nu bort från stenåldersmusen och vi kommer alla att bli hejare på platta/pekskärm - samma rörelser/gester på alla burkar - handburk, laptop, desktop. Apple leder nu utvecklingen även där och har nu hård- och mjukvara som är maximerat för Homo Sapiens. Om dom inte har patenterat rörelserna/gesterna (om det nu går) så kan man hoppas att Windowsplattformen väljer samma rörelser/gester.
För tyngre maskinkontroll - t.ex. grävskopor, kranar, robotkameror, flygplan, etc - så gäller joystick/spak även i framtiden. Jag orkar inte förklara varför denna gång...men det finns anledningar att plattan ej tar över dessa områden. (Rörelsen som utförs av maskin måste korrelera hyfsat "realistiskt" med rörelsen man själv utför med kroppen, etc, etc)
Jag är skeptisk måste jag erkänna, kommer inte riktigt överens med pekplattor. Apples är givetvis bättre men jag gillar inte att musknappen har försvunnit. Jag har provat att klicka på pekplattan men jag råkar bara klicka så fort jag sätter ner fingret för att flytta pekaren.
Jag antar att man vänjer sig efter ett tag menmen..
Förlåt för att jag är negativ Trots detta skulle det inte förvånat mig om jag en dag bestämmer mig för att köpa en sån här platta. Det verkar som den är designad för att se snygg ut bredvid det trådlösa tangentbordet, kommer den se snygg ut tillsammans med den trådade varianten? Samma vinkel och storlek och så?
Det sistnämnda, den nya gesten att flytta fönster med tre fingrar, låter användbar faktiskt fast man offrar en annan gest då, från Engadget-citatet i MR-artikeln:
There's also a new gesture, if you're keeping track -- a three-finger move that lets you drag windows around (very helpful), though you give up the functionality of being to navigate stuff like iPhoto galleries with a swipe (it's an option you can toggle in preferences -- you have a choice).
Testade nyss på min MBP och det funkade sådär. Kanske en vanesak.
DLP: Alla kan inte gilla plattor, men en sak till måste du prova innan du bestämmer dig för att aldrig använda dem: Stäng av funktionen att du kan klicka med en lätt beröring, då störs du inte av det problemet. Då blir det bara Klick av att du trycker ner fingret på plattan rent fysiskt, ungefär lika hårt (t.o.m. lite hårdare) än på en vanlig mus. Så kör jag. Jag håller med dig - de där spontanklicken vill man inte ha.
Jag tror det här kommer bli grymt, men undra hur det kommer att kännas att flytta handen till höger för att nå styrplattan. Som det är idag är det ju en vinst på bärbara att jag slipper flytta mina händer så mycket.
Kan förövrigt säga att jag fixar att göra en lassomarkering i PS med styrplattan nuförtiden så det är mycket sällan jag tar till musen.
Jag tror det här kommer bli grymt, men undra hur det kommer att kännas att flytta handen till höger för att nå styrplattan. Som det är idag är det ju en vinst på bärbara att jag slipper flytta mina händer så mycket.
Ok, ha den inte till höger då!
För folk med musarm och andra problem, t.ex karpaltunnelsyndrom (?) efter mycket/felaktigt datorarbete brukar man rekommendera att man har musen - i mitten rakt framför sig mellan magen och tangentbordet. Det är också där själva styrreglaget sitter på sådana där rullpinnemojänger (rollermouse t.ex) som en del arm-sjuka använder.
Själv slog det mig inte ens att ha den till höger om tangentbordet faktiskt - där tänker jag ha min mus (den behövs fortfarande när jag ska lassomarkera i alla fall...)
Hade den haft 4-5 fysiska knappar hade den och en wacom tablet varit en super kombo i photoshop.
Att "scrolla" (eller vad det nu heter) med 2 fingrar på laptoppen (i photoshop) är grymt trevligt i kombination med penna. Hade den där haft konfiguerbara knappar så hade det varit ett givet köp. Saknar "scrollen" när jag kommer hem o sätter mig vid min stationära.
Med tanke på Apples avsky för knappar lär det knappast hända.
...och med tanke på tredjepartstillverkarnas uppfinningsrikedom så lär det säkert komma ut någon liten mojäng med knappar på som man kan knäppa dit på sidan på sin trackpad. Problem solved.
Förövrigt en trevlig liten pryl, är riktigt, riktigt sugen på att köpa mig en sån och en batteriladdare