Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Apple släpper Magic Trackpad

Tråden skapades och har fått 107 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Kenneth M:

Hade den haft 4-5 fysiska knappar hade den och en wacom tablet varit en super kombo i photoshop.
Att "scrolla" (eller vad det nu heter) med 2 fingrar på laptoppen (i photoshop) är grymt trevligt i kombination med penna. Hade den där haft konfiguerbara knappar så hade det varit ett givet köp. Saknar "scrollen" när jag kommer hem o sätter mig vid min stationära.

Wacom har ju själva haft en sån produkt ganska länge.
Wacom Europe GmbH - Products - Bamboo - Overview

  • Medlem
  • Gotland
  • 2010-07-29 22:45

Angående batteriladdaren: Är det bara jag som har tre batterier i mitt trådlösa tangentbord? Hur är det tänkt där? Ladda i två omgångar?

Det här kanske är en befängd fråga men jag dristar mig ändå.

Kan man rita med den? Är det i praktiken en ritplatta? Sån där som man ritar med "penna" på? Nån som vet om den funkar så?

Ursprungligen av enkel:

Angående batteriladdaren: Är det bara jag som har tre batterier i mitt trådlösa tangentbord? Hur är det tänkt där? Ladda i två omgångar?

Med största sannolikhet så är laddaren anpassad efter Apple's nuvarande batterislukare, och samtliga utav dom kör på 2 batterier.

Ursprungligen av klarabara:

Kan man rita med den? Är det i praktiken en ritplatta? Sån där som man ritar med "penna" på? Nån som vet om den funkar så?

Ja, med fingrarna. Den funkar precis likadant som en touchpad på en laptop, så den är inte lika lämpad för att rita med som en ritplatta. Inte bara för att den inte har penna, utan även för att den är relativ till skillnad från ritplattor, som är absoluta.

  • Medlem
  • Värmdö
  • 2010-07-29 22:56

Det fanns ju tidigare en som gjorde en penna för att rita med Mac:ens trackpad:
Stylus makes MacBook trackpad work like pen tablet | Accessories | Macworld

Ursprungligen av Jetwash:

Det fanns ju tidigare en som gjorde en penna för att rita med Mac:ens trackpad:
Stylus makes MacBook trackpad work like pen tablet | Accessories | Macworld

Aha! Går det att testa den här nånstans? Alternativt köpa över disk i sverige?

Bummer. Den dag jag hittar en rit-platta som är lika snygg så.. vet inte hur det är med era fingrar, mina är inte precisa nog. Är det bara jag som har probs med nypa-funktionen? Jag får typ kramp och det känns som om naglarna ska rispa ytan. (fast jag har mycket korta naglar)

Ursprungligen av klarabara:

Bummer. Den dag jag hittar en rit-platta som är lika snygg så.. vet inte hur det är med era fingrar, mina är inte precisa nog. Är det bara jag som har probs med nypa-funktionen? Jag får typ kramp och det känns som om naglarna ska rispa ytan. (fast jag har mycket korta naglar)

Då har du nog fel vinkel på fingrarna... Prova mer med själva tum- och pekfinger-"dynorna", inte topparna av fingrarna. (Nej, det heter inte fingerdynor, men du förstår nog vad jag menar. )

Nä, det funkar inte. Men jag "uppfann" just att använda pek o långfingrets "dynor" och helt plötsligt vart det roligt att använda paddan!

Jag såg Magic Trackpad i AppleStore i Rom igår och blev förvånad över att jag inte hört talas om den tidigare - nu förstår jag varför

Är på bröllopsresa så jag är 99% offline en vecka till men min iPhone pajade så jag var tvungen att besöka en AppleStore!

Ursprungligen av Björnström:

Jag såg Magic Trackpad i AppleStore i Rom igår och blev förvånad över att jag inte hört talas om den tidigare - nu förstår jag varför

Är på bröllopsresa så jag är 99% offline en vecka till men min iPhone pajade så jag var tvungen att besöka en AppleStore!

Och jag som trodde "offline" betydde att du skulle vara utan iPhone

Som du ser håller jag ställningarna här på forumet med nyhetsrapporteringen

Ursprungligen av Adrian B:

Och jag som trodde "offline" betydde att du skulle vara utan iPhone

Som du ser håller jag ställningarna här på forumet med nyhetsrapporteringen

Grymt jobbat Adrian!

Jag tog med iPhone för att ha GPS i bilen. Köpte Navigon GPS:en och ska skriva test på den här på 99mac. Tyvärr råkade jag ut för lite problem - lämnade telefonen i vindrutan när vi åt lunch och när vi kom tillbaka var den typ 100C varm och det stod "temperature warning" på den. Efter nedkylning fungerande den fint. Men två dagar senare dog den för gott

Hade lite tur på AppleStore i Rom - fick en ny iPhone 3Gs eftersom det var garanti kvar på den. Och i Italien är telefonerna olåsta O:-)

Ursprungligen av Björnström:

Hade lite tur på AppleStore i Rom - fick en ny iPhone 3Gs eftersom det var garanti kvar på den. Och i Italien är telefonerna olåsta O:-)

Inget ont som inte har något gott med sig

Själv är jag väldigt ovan med att använda musersättare. Tycker det går snabbare att göra musen. Men den där trackpaden går kommer den gå att ställa in egna gester för den?

Ursprungligen av madeinswe:

...kommer den gå att ställa in egna gester för den?

Via program som t.ex BetterTouchTool och MouseWizard borde man kunna ställa in egna gester. Det fungerar kanske inte ännu, men det kommer säkert nya versioner som är anpassade även för Magic Trackpad.

Blir som att få till specialslagen i Street Fighter 2.

  • Medlem
  • Linköping
  • 2010-07-31 15:31

Gizmondo skrivet i en artikel att Magic Trackpad är slutet för Mac OS X som vi känner till det. Rätt rolig läsning, även om mycket är spekulationer:
Apple Magic Trackpad: The Beginning of the End for Mac OS X

  • Medlem
  • International user
  • 2010-07-31 16:43

Testade den i butik idag och den är fantastiskt bra. Det enda jag kan se mig själv använda mus till om tre månader är spel. Den större ytan är grym och det fysiska klicket känns mycket bättre än i MacBook:arna. Riktigt sweet pryl som jag tror kan hjälpa många musarmar.

Ursprungligen av -cosmo-:

Gizmondo skrivet i en artikel att Magic Trackpad är slutet för Mac OS X som vi känner till det.

Gizmodo. Och de har ett horn i sidan åt Apple just nu.

Senast redigerat 2010-07-31 19:10
Ursprungligen av marcushedenstrom:

Gizmodo. Och de har ett horn i sidan åt Apple just nu.

Fast just i den artikeln märks inte det.
Varför skulle det va något negativt det han målar upp.
Kanske är på tiden att vi får lite förändring i guit på riktigt inte bara snyggare skuggor osv...

Japp. Då har man packat upp sin nya Tragic MacPad och på 4:e försöket lyckades jag para ihop den med min MacBook Pro. Första intrycket är att den är trevlig att jobba med. Köpte ett trådlöst tangentbord på samma gång. Ser mycket trevligt ut på mitt skrivbord nu. Har radat upp mina Apple-produkter: iPad, iPhone 3GS, Cinema 24", trådlöst tangentbord, trackpad, MB Pro, iPod Nano, Magic Mouse. Ska jag tatuera in Äpplet på pannan eller över bröstet? (Min iPhone 4 skeppas från Kina på fredag.)

Ok... den är super...:)

verkar cool!

Har nu en till MacMini-servern som även är lilltösens speldator (5 år). Jag kan nu bara plocka med mig paden till soffan och rådda runt på skärmen som är min 32-tums teve. För lilltösen är det succe - hon gillar den skarpt och jag vill att hon vänjer sig vid detta sätt att styra en dator redan nu då jag är övertygad om att det är detta sätt som gäller generellt i hennes kommande liv/värld. Hon blir ju också väl förberedd för bärbara datorer så klart.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-13 11:32
Ursprungligen av Zimmerman:

Har nu en till MacMini-servern som även är lilltösens speldator (5 år). Jag kan nu bara plocka med mig paden till soffan och rådda runt på skärmen som är min 32-tums teve. För lilltösen är det succe - hon gillar den skarpt och jag vill att hon vänjer sig vid detta sätt att styra en dator redan nu då jag är övertygad om att det är detta sätt som gäller generellt i hennes kommande liv/värld. Hon blir ju också väl förberedd för bärbara datorer så klart.

Du är en superpappa Zimmerman. Alla 5 - åringars dröm

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-14 14:34
Ursprungligen av CUBEIS:

Du är en superpappa Zimmerman. Alla 5 - åringars dröm

Haha, fantastiskt!

  • Medlem
  • Jakobsberg
  • 2010-10-04 21:25

En liten utvärdering från mej då:

Jag har använt trackpaden c:a 6 veckor nu och den är perfekt som komplement till musen. Trist nog inte en ersättning helt och hållet (tex. Photoshop funkar bättre - för mej - med mus). All "vanlig" navigering i OS X, webb, inne i Word och liknande, är trackpaden fantastiskt bra till, jag inbillar mig dessutom att jag har aningen mindre värk i axeln än när jag använde bara magic mouse. Nu använder jag i princip musen bara i photoshop och indesign. Annars regerar paden! Sen är det sjukt snyggt att ha den tillsammans med wireless keyboard också

mac mini + trackpad

Har precis köpt en mac mini och en trackpad...men vid uppstart så ska man föra knappen på undersidan av musen uppåt, men jag har ju ingen mus... någon som har någon ide´?

Ursprungligen av tosslandamasen:

...men vid uppstart så ska man...

Vilken uppstart? Uppstart av vadå?

Ursprungligen av tosslandamasen:

...föra knappen på undersidan av musen uppåt, men jag har ju ingen mus...

Vilken knapp på undersidan?

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-10-08 23:39

trycka in knappen på sidan utav trackpadden?

Bevaka tråden