Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Vi som har Flickr-konto

Tråden skapades och har fått 1022 svar. Det senaste inlägget skrevs .
  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 00:17
Ursprungligen av Goflorp:

Verkar som Flickr håller på göra om sitt gränssnitt... fick ngt val om att "visit the future" nyssens.
Såg bättre ut än tidigare så det vart ju bara kul.

Ja de håller jag med om. Tycker de har vart samma (enligt mig inte så bra) gränssnitt väldigt länge nu. Så skönt med en liten förändring

Beskära; kvadratiskt är the shit! Många bilder blir helt enkelt ännu bättre som kvadratiska.
Kört med det mycket det senaste; välj "beskärning" i LR, välj 1:1 i menyn.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 15:17
Ursprungligen av Goflorp:

Beskära; kvadratiskt är the shit! Många bilder blir helt enkelt ännu bättre som kvadratiska.
Kört med det mycket det senaste; välj "beskärning" i LR, välj 1:1 i menyn.

Ja jag vet. Lite irriterad på att de inte finns ngn bra exportering för 1:1 bilder med ram i lightroom bara...

Skippat ramarna, kör med en bra vattenstämpel. Funkar bra.

  • Medlem
  • International user
  • 2010-06-26 20:51
Ursprungligen av Goflorp:

Skippat ramarna, kör med en bra vattenstämpel. Funkar bra.

Ja de skulle man ju kunna göra iof. Gillar ramar dock Ska prova med vattenstämpel dock o se hur resultatet blir.

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-06 00:16

Två bilder från en kvällspicknick vid Drevviken förra helgen.

Lisa, Bella & Christian on Flickr - Photo Sharing!

Lisa & Bella | Flickr - Photo Sharing!

Senast redigerat 2010-07-06 09:29
  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2010-07-06 07:34

Var på malmöföreningen Kontrapunkts fest i helgen.

Kinski & Erik H on Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-08 20:00

Köpte en Canon EF 50 mm 1.8 II idag. Fantastiskt prisvärd glugg!

Testade även att göra efterbehandlingen i Aperature samt med Silver Efex Pro på första bilden. Klart trevligt att jobba med, om än lite bökigt för ett gammalt Photoshop-troll som en annan...

Bella & Bokeh on the balchony on Flickr - Photo Sharing!

50 mm sushi on Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-31 23:57
Ursprungligen av Solid:

Köpte en Canon EF 50 mm 1.8 II idag. Fantastiskt prisvärd glugg!

Testade även att göra efterbehandlingen i Aperature samt med Silver Efex Pro på första bilden. Klart trevligt att jobba med, om än lite bökigt för ett gammalt Photoshop-troll som en annan...

Gillar du 50mm efter lite användning? Köpte mig en begagnad 50 f/1.4 nyligen. Ska börja använda den nu.

  • Medlem
  • S.Sandby
  • 2010-07-25 17:47

Circular roof on Flickr - Photo Sharing!

Snacka om att vara rätt kille på rätt plats :

Flickr: sloppyshooter's Photostream

(En CF-18 som Piloten skjuter ut sig och som går rakt i asfalten) ...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-07-26 11:03
Ursprungligen av Goflorp:

Snacka om att vara rätt kille på rätt plats :

Flickr: sloppyshooter's Photostream

(En CF-18 som Piloten skjuter ut sig och som går rakt i asfalten) ...

Sista bilden på planet innan det träffar marken är episk!

Oj, den här tråden var det längesen man kikade på! Jag har laddat upp både gamla och nya, mer eller mindre intressanta bilder.

Flickr: intedinmamma's Photostream

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 00:09

Ja, 50 mm är en bra standardbrännvidd på en digital fullformatskamera. Men nu under semestern har jag saknat en riktigt bra vidvinkel, när man fotat mycket barn, djur och natur. En 17-40 4.0 L eller 16-35 2.8 L hade inte skadat. Men det får bli en annan semester...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 00:16

Jo, jag har en känsla för att det blir lite mycket på en cropkarmera som jag har. Bytar kanske till en Sigma 30/1.4 senare om jag inte blir nöjd med brännvidden.

Lade in en liten guide om hur jag tog blixt&dunder-bilderna.
En del tyckte det var en kul grej.

Läs och lär om ni vill.

Thunder Two on Flickr - Photo Sharing!

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-01 13:47
Ursprungligen av Goflorp:

Lade in en liten guide om hur jag tog blixt&dunder-bilderna.
En del tyckte det var en kul grej.

Läs och lär om ni vill.

Thunder Two on Flickr - Photo Sharing!

Bra genomgång av utförandet! Uppskattas att bli påmind om hur man ska göra.

Jag hade nog valt att beskära bort en del av den svarta övre delen av bilden. Men du är ju inne i den kvadratiska perioden nu!

Jag tycker det är kul med kvadratisk beskärning, det blir en grej till att anpassa sig efter.
kanske blir det 16:10 så småningom (nära gyllene snittet)

Sedan är det ju bara ETT sätt att göra det hela på, det finns flera. Jag har provat mig fram till det jag tycker funkar och som är rätt lätt. Det skulle ju gå och räkna om för tre stegs underexponering utan att använda exponeringskompensation - men orka

Länge sedan jag postade något här.

Har varit och dykt i Indonesien. Blev mestadels makro på småkryp.

Nakensnäcka. Ca 5 centimeter lång.

Flundra.

Hairy frogfish. Väldigt konstig krabat.

Pygmy seahorse. 1 cm hög ungefär. Till vänster kan man se "svansen" på ytterligare en... Som vi såg först i efterhand på fotot.

Hairy squat lobster. 1,5-2 cm i omkrets, ungefär.

Mandarin fish. Relativt stor, 4 cm lång.

Ögat på en sjötunga.

Hela sviten med klart fler frogfishes, cuttlefishes, octopuses och diverse annat...

  • Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-02 19:21
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Länge sedan jag postade något här.

Har varit och dykt i Indonesien. Blev mestadels makro på småkryp.

Hela sviten med klart fler frogfishes, cuttlefishes, octopuses och diverse annat...

Jeflar vilken buoyancy och manövreringskontroll du måste ha. Härliga bilder också!

  • Medlem
  • Huddinge
  • 2010-08-02 20:32
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Länge sedan jag postade något här.

Har varit och dykt i Indonesien. Blev mestadels makro på småkryp.

Riktigt trevliga bilder du har tagit. Jag måste också säga att jag är grymt imponerad av det marina livet vid dessa breddgrader!

Ursprungligen av magnur:

Jeflar vilken buoyancy och manövreringskontroll du måste ha. Härliga bilder också!

Tack! Jodå, jag har ju några dyk under bältet... Är fortfarande rätt så mycket novis när det gäller att kombinera foto- och dykintressena, men det blir bättre.

Ursprungligen av joakimo:

Riktigt trevliga bilder du har tagit. Jag måste också säga att jag är grymt imponerad av det marina livet vid dessa breddgrader!

Man tackar! Lembeh är den bästa dykning jag någonsin varit med om. Helt unikt ställe där man ser fler sjuka grejor på ett dyk än man gör på en hel dykresa någon annanstans. På en dykdag såg vi sju frogfishes varav två hairy... På ett annat dyk såg vi två wunderpuses på samma dyk... Och så vidare...

Här har ni mig!

Flickr: EOS550D's Photostream

Lite blandat, familj och sånt.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-08 23:44

Ny bild yaa.

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-11 07:50

Det var länge sedan jag postade i den här tråden... Då är det på sin plats att göra så!

Flickr: Rei Trulsson's Photostream

Ursprungligen av Reisan:

Det var länge sedan jag postade i den här tråden... Då är det på sin plats att göra så!

Flickr: Rei Trulsson's Photostream

Snygga bilder, Rei, men har du "gjort en anslagstavlan" och rensat bort alla gamla bilder...?

  • Medlem
  • Malmö
  • 2010-08-14 10:53
Ursprungligen av Thomas Weigle:

Snygga bilder, Rei, men har du "gjort en anslagstavlan" och rensat bort alla gamla bilder...?

Tack Thomas! Nja, jag vet inte riktigt hur jag vill ha det på Flickr-kontot. Så det skiftar i innehållet och upplägg. Får väl i ordning det vid tillfälle och inspiration.

  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-11 17:48

Lefkas, Grekland

Paris 2010

Glamour

Bevaka tråden