Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Exakta CD kopior i iTunes

Tråden skapades och har fått 5 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-05-28 13:11

Fråga 1:
Kan man i iTunes göra en EXAKT kopia av en CD med samma tider för mellanrum etc? På t. ex. en Live-skiva ska det ju oftast inte vara något tyst mellanrum mellan låtarna osv.
Hur gör man bäst?

Fråga 2:
Vilket format är bäst att använda?
MP3, AAC.....???
Jag vill ha ordentligt bra ljudkvalitet utan alltför stora filer.

Alla åsikter/synpunkter tas tacksamt emot.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-05-28 13:38

Hallå..?
Så svåra frågor var det väl ändå inte.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 13:40

Jag brukar använda Copy-funktionen i Toast. Blir exakt samma som originalet.

AAC är ju bättre än mp3 på alla sätt utom att det inte är lika etablerat.

• Medlem
  • Kungsbacka
  • 2003-05-28 14:02

Men jag vill inte i första hand bränna CD.

Jag är mer ute efter att hantera låtarna i datorn och utnyttja alla iTunes funktioner . Samtidigt vill jag veta att CD:n finns kvar exakt som originalet med skillnaden att den nu istället ligger på min HD.

Vilket sätt är bäst om man inte kan göra precis så som jag önskar?

• Oregistrerad
  • 2003-05-28 15:04

Eftersom du vill göra exakta kopior är det bäst att importera som AIFF-filer, då det inte blir nån komprimering. Nackdelen är att du får enorma filstorlekar.

Annars har jag svårt att höra skillnad på 256-bitars mp3 filer och orginalskivan. När det gäller aac kan du dra ner ytterligare med bibehållen kvalité. Mellanrum i uppspelning mellan låtar är det inget, jag tycker mycket om mix-funktionen i iTunes där låtarna går in i varadra. Och om du vill bränna till skivan kan du välja om du vill ha mellanrum mellan låtarna eller inte på cdn i inställningarna.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-05-28 15:11
Citat:

Skrevs ursprungligen av Bauer
Jag är mer ute efter att hantera låtarna i datorn och utnyttja alla iTunes funktioner . Samtidigt vill jag veta att CD:n finns kvar exakt som originalet med skillnaden att den nu istället ligger på min HD.

Aha. Tror inte det går riktigt. Du skulle kanske kunna lägga in låtpauserna som kommentarer i ID3-infon så har du i alla fall kvar den informationen, men det verkar ju rätt meckigt...

Samtidigt tycker jag det verkar som att det är rätt ovanligt med pauser mellan spåren. De flesta verkar lägga in tystnad i slutet av låtarna istället.

1
Bevaka tråden