Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

iPad - fungerar det med tvillingkort?

Tråden skapades och har fått 23 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag håller på att rodda om mina mobila abonnemang, och ska i samma veva skaffa mig ett SIM till min Ipad. Nu är frågan, hur fungerar det med korten?

Måste jag ha ett eget mobilt bredband till Ipaden eller kan jag välja det som kallas parkort?
Som jag förstår det fungerar parkort på exakt samma sätt som ett vanligt SIM, men är egentligen till för att sätta i en telefon till vilken det ska ringa när primär-telefonen inte svarar. Hur fungerar det då med Ipaden?
Blir det inte kaiko?
Kommer min röstbrevlåda att fungera eller kommer det bara att "ringa på" i all oändlighet om Ipaden är uppkopplad?

Någon som vet?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 17:00

Beroer på vilken leverantör du använder och vilket abonnemang som du har. Vet att Tre, Tele2 inte lämnar tvillingkort på sina Mobila bredband. Osäker på Telia samt Telenor. Ring dem och fråga tror jag är lättast då du kanske kan få en specialdeal för att spara lite pengar?

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-08-05 17:20

Jag tror att alla utom Tre erbjuder tvillingkort till ditt mobilabonnemang.

Ursprungligen av tony:

Enligt försäljaren som jag köpte min iPhone 4 av så skulle de också göra det inom snar framtid med tanke på iPad.

Tvillingkort har även diskuterats i den här tråden:
http://www.99.se/ipad/277394-nagon-har-provat-ipad-3g-med-svenska-operatoerer.html

Där kan du nog hitta en hel del information.

Ursprungligen av tony:

Halebop erbjuder inte tvillingkort. Dom säger att dom inte vet om/ när det kommer i dagsläget...

Ett tvillingkort kan inte ta emot samtal.
Vi har två Telenor abonnemang på företaget med tvillingkort på båda, och fyra mobiler, två som endast kan ringa ut, eftersom dom inte har något telefonnummer.

Ursprungligen av rosen888:

...fyra mobiler, två som endast kan ringa ut...

Det där låter lite konstigt.

Alla fyra ska kunna ringa ut, men bara två kan ta emot samtal

Vet inte hur det är hos andra operatörer, men hos Telenor kan man via en kod själv välja vilket av korten som ska kunna ta emot samtal.

Så här står det om tvillingkort på deras hemsida:

"Det går att ringa från båda, men bara en åt gången kan ta emot samtal. Du bestämmer med vilken genom att ringa 333 från mobilen och följa instruktionerna eller skicka ett sms med tecknet # till +333. "

• Medlem
  • Sollentuna
  • 2010-08-05 19:51

Ett tvillingkort kan ta emot samtal. Hos Telia i allafall. Såsom det beskrevs av personal i Teliabutiken så är deras tvillingkort helt vanliga abonnemang. Bara det att telefonnumret är dolt och att Telia inte har för avsikt att lämna ut numret.

Vi har två Telenor abonnemang på företaget med tvillingkort på båda, och fyra mobiler, två som endast kan ringa ut, eftersom dom inte har något telefonnummer.

Prova att sätta i ditt tvillingkort i en vanlig mobil. Slå på den och ring. Det kommer att fungera. Annars ser det ut som att Telia sprider lite missinformation i ämnet.

Ser att olika operatörer verkar ha implementerat sina tvillingkort olika. Jag trodde också att Telia gjorde så, men blev tillrättavisad av personalen. Deras är fullödiga abonnemang fast med dolt nummer på tvillingkortet.

Ursprungligen av frazze:

Ett tvillingkort kan ta emot samtal. Hos Telia i allafall. Såsom det beskrevs av personal i Teliabutiken så är deras tvillingkort helt vanliga abonnemang. Bara det att telefonnumret är dolt och att Telia inte har för avsikt att lämna ut numret.
Prova att sätta i ditt tvillingkort i en vanlig mobil. Slå på den och ring. Det kommer att fungera. Annars ser det ut som att Telia sprider lite missinformation i ämnet.

Ser att olika operatörer verkar ha implementerat sina tvillingkort olika. Jag trodde också att Telia gjorde så, men blev tillrättavisad av personalen. Deras är fullödiga abonnemang fast med dolt nummer på tvillingkortet.

Jag hade tvillingkort från Telia förut. Precis som du säger är det ett extra abonnemang ihopabuntat med ditt standardnummer. Ditt tvillingkort får ett eget nummer som är dolt. Du kan däremot ringa till det, bara du vet numret. Jag tyckte det var ett smidigt system för att om du exempelvis har inbyggd telefon i bilen kunde du sätta huvudkortet i bilen. När den är på går samtalen automatiskt bilen. När du stänger av bilen och telefonen slocknar går samtalen automatiskt till ditt tvillingkort som du har i din telefon. Har du båda igång ringer det först i den ena, sen kopplas det över till den andra. Med Telenors lösning får du först byta vilket kort samtalen ska komma till med 333-koden. Sedan måste man med Telenor alltid starta om telefonen när man har växlat för att MMS och data ska fungera. Fattar inte varför de inte kan fixa till det.

Jag kanske skulle skrivit uttryckligen att det gäller Tele2. På deras hemsida finns knapphändig info:

Två mobiler med samma nummer. Perfekt för dig som t ex har en telefon i bilen.

Med tilläggstjänsten Parkort får du två SIM-kort till samma abonnemang. För er som vill ha flera mobiler med samma nummer.

Kontakta Kundservice för att beställa tilläggstjänsten Parkort.
Pris 15 kr/mån per abonnemang. Inträde 99 kr per abonnemang (engångsavgift).

Förlåt! Jesper Ohlsson har helt rätt!
Jag menade såklart att alla fyra kan ringa ut! men bara två kan ta emot samtal (åt gången)!

Bumpar igång denna igen. Ha pratat med tele2 och enligt de så går det inte att stänga av ringningen till par-simmet. Det ringer helt enkelt dit om man inte svarar efter 15sek. Frågan är vad som händer när man ringer till ett sim som sitter i en ipad...

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-14 19:37
Ursprungligen av PeeMaN:

Bumpar igång denna igen. Ha pratat med tele2 och enligt de så går det inte att stänga av ringningen till par-simmet. Det ringer helt enkelt dit om man inte svarar efter 15sek. Frågan är vad som händer när man ringer till ett sim som sitter i en ipad...

Du borde ju kunna ställa in på ditt extrakort att vidarekoppla direkt till mobilsvar. När man ringer till min iPad går det fram ett par signaler sedan kopplas samtalet ner, men jag ställde in på mitt huvud-SIM att vidarekoppla till mobilsvar efter 15 sekunder. Funkar bra. (Jag har Telia.)

Ursprungligen av soer:

Du borde ju kunna ställa in på ditt extrakort att vidarekoppla direkt till mobilsvar. När man ringer till min iPad går det fram ett par signaler sedan kopplas samtalet ner, men jag ställde in på mitt huvud-SIM att vidarekoppla till mobilsvar efter 15 sekunder. Funkar bra. (Jag har Telia.)

Fan va fint, det gick visst att göra hos Tele2 också. Inga konstigheter med andra ord. Då ska jag bara rodda om abonnemangen på Måndag!

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-20 13:34
Ursprungligen av soer:

Hur gjorde du den omkopplingen? Jag har läst att man ska kunna använda sig av:
*61*[mob.nr]**15# +ringlur
där 15 är önskade tiden i sekunder.
Tyvärr får jag inte detta att fungera.
(jag har iphone så det finns inte så många vidarekopplingsalternativ)

Ännu bättre; hur kopplar jag smidigast mitt tvillingkort direkt till mobilsvar?
Tror att sätter jag de i min iphone så kopplar den vidare i telefonen, inte på simkortet? Och de verkar inte koppla vidare till 133 heller ser de ut som. Tror Telia ska ha ett annat 133 nr. För saker som dett, men hittar inte de.

Tack på förhand!

Senast redigerat 2010-10-20 15:32
  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-10-20 18:02
Ursprungligen av kladda:

Hur gjorde du den omkopplingen? Jag har läst att man ska kunna använda sig av:
*61*[mob.nr]**15# +ringlur
där 15 är önskade tiden i sekunder.
Tyvärr får jag inte detta att fungera.
(jag har iphone så det finns inte så många vidarekopplingsalternativ)

Ännu bättre; hur kopplar jag smidigast mitt tvillingkort direkt till mobilsvar?
Tror att sätter jag de i min iphone så kopplar den vidare i telefonen, inte på simkortet? Och de verkar inte koppla vidare till 133 heller ser de ut som. Tror Telia ska ha ett annat 133 nr. För saker som dett, men hittar inte de.

Tack på förhand!

Telia har en manual för sina mobilabonnemang (den finns på hemsidan) och där står vilka koder man ska använda. Eftersom jag inte har lämnat ut numret till mitt extrakort (det som sitter i iPaden) så har jag inte brytt mig om att vidarekoppla det numret någonstans utan det viktiga är att mitt huvudnummer kopplar vidare till mobilsvar och inte till iPad om jag inte svarar.

Tele 2 har numera två abonnemangstyper för Parkort Data:

Citat:

Hej och välkommen till Tele2! Du pratar med Linda Vad kan jag hjälpa till med?
14:37 Hej! Jag vill beställa ett parkort till vårt abonnemang 07xxx.
14:39 Vill du ha ett Parkort Data eller Parkort Tal?
14:39 Bra fråga. Data måste det väl vara.
14:39 (Ska ha till iPaden)
14:40 Med Parkort Tal kan du ringa och SMSa som vanligt med de båda SIM-korten. Pris 15 kr/mån per abonnemang. Inträde 99 kr/abonnemang (engångsavgift).
14:40 Med Parkort Data kan du ringa, SMSa och mobilsurfa med båda SIM-korten. Pris 99 kr/mån per abonnemang. Inträde 99 kr/abonnemang (engångsavgift).
14:41 Du hittar informationen på vår hemsidan under Telefonitjänster: Tilläggstjänster för mobiltelefoni - Tele2 - Tele2
14:40 Och man kan inte surfa med ett Parkort Tal?
14:42 Nej, det avser samtal och sms.

Det suger ju verkligen!! >:-(

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2011-11-15 19:24

Man får inget gratis. Är de billiga på sina grundabonnemang, tar de igen det på tilläggstjänster.
Telia tar 40 kr/mån, man får både tal och data.

Ursprungligen av kenjon:

Man får inget gratis. Är de billiga på sina grundabonnemang, tar de igen det på tilläggstjänster.
Telia tar 40 kr/mån, man får både tal och data.

Fast i det här fallet handlar det ju inte om att ta igen det på något annat. Dom märker att det plötsligt uppstår ett behov av fler data-abonnemang, och då säljer dom det på devisen behov och efterfrågan. Smart naturligtvis, men tråkigt för mig som konsument.

Min bindningstid löpte ut för två veckor sen, så det är ju inte svårt att räkna ut vad jag vill ha inkluderat i abbet om dom vill behålla mig!

På tal om tvillingkort tar jag upp denna tråden igen. Var nyss i kontakt med Telenor där de sa att de spärrat tvillingkortstjänsten. Jag blev erbjuden ett abonnemang på 199 kronor i månaden istället.

Ursprungligen av korthoga:

På tal om tvillingkort tar jag upp denna tråden igen. Var nyss i kontakt med Telenor där de sa att de spärrat tvillingkortstjänsten. Jag blev erbjuden ett abonnemang på 199 kronor i månaden istället.

De erbjuder numera endast tvillingkort till företagsabonnemang mig veterligen.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2012-03-19 21:40
Ursprungligen av barbapappa_86:

De erbjuder numera endast tvillingkort till företagsabonnemang mig veterligen.

Jag upptäckte att mitt tvillingkort jag har via jobbet (ftgsabonnemang) spärrades i veckoslutet, dags att ringa Telenor och gapa

1
Bevaka tråden