Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Ställa in iPhonen att skicka från annat konto med gmail.

Tråden skapades och har fått 8 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1

Jag har ett gmail konto som vi kan kalla info@gmail.com. Till det kontot har jag kopplat in en annan adress som vi kan kalla för info@mac.com. Jag har ställt in så att info@mac.com är huvudkontot på mailen. Det vill säga att när jag skickar mail osv så kommer det ifrån info@mac.com.

På iPhonen har jag fått det mesta att fungera. Jag får mailen via Push och kan skicka mail både i mitt wifi och på 3g. Men, när jag skickar mailen från iPhonen så står det att jag skickar ifrån info@gmail.com. Hur gör jag så att det skickar ifrån info@mac.com.

Tacksam för hjälp!

• Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-02-04 10:23
Ursprungligen av korthoga:

Jag har ett gmail konto som vi kan kalla info@gmail.com. Till det kontot har jag kopplat in en annan adress som vi kan kalla för info@mac.com. Jag har ställt in så att info@mac.com är huvudkontot på mailen. Det vill säga att när jag skickar mail osv så kommer det ifrån info@mac.com.

På iPhonen har jag fått det mesta att fungera. Jag får mailen via Push och kan skicka mail både i mitt wifi och på 3g. Men, när jag skickar mailen från iPhonen så står det att jag skickar ifrån info@gmail.com. Hur gör jag så att det skickar ifrån info@mac.com.

Tacksam för hjälp!

Har du bara lagt in ett mailkonto i iPhonen?

Antingen kan du lägga in mac.com-kontot där också, eller så brukar man kunna sätta ReplyTo, men det tror jag inte iPhone stödjer ännu.

Saken är den att mitt "@mac.com" inte stödjs av Telenor av någon anledning. Jag kan ta emot mailen men inte skicka mailen ifrån den adressen.
Men men...då får jag ha det som så att jag skickar från den andra adressen tills Apple kommer med den funktionen.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-05 19:39
Ursprungligen av korthoga:

Saken är den att mitt "@mac.com" inte stödjs av Telenor av någon anledning. Jag kan ta emot mailen men inte skicka mailen ifrån den adressen.
Men men...då får jag ha det som så att jag skickar från den andra adressen tills Apple kommer med den funktionen.

Det har inget med att de inte stödjer den.

Det handlar om att de inte godkänner vilken utgående mailserver som helst. Använd Telenor så ska det inte vara några problem.

• Medlem
  • International user
  • 2010-02-06 11:36

Du kan inte ställa in din iPhone så att den visar annan mailadress när du skickar men du kan ställa in din @mac.com adress där. Se bara till att använda Telenors utgående adress istället för @mac.com's utgående adress. Kan eventuellt behöva pröva några andra portar också. Borde stå i nån FAQ på din mailleverantörs sida.

Detta fixar du inte i telefonen...

Du löser enkelt problemet genom att ställa in i gmail vilken avsändaradress som alla mail som är skickade med gmailkontot ska använda.

Logga in på Gmail och välj Settings - Accounts and Import
Under avsnittet "Send mail as" lägger du till ditt mac.com-konto och sätter det som default.

Hepp!

Här hittar du även en länk "Read more" som förklarar hur det hänger ihop...

Själv använder jag gmail SMTP oavsett vilken uppkoppling jag kör eftersom det då fungerar oavsett vilken ISP som för tillfället ger mig access till Internet.

/Dragan

Ursprungligen av jonas.pavletic:

Detta fixar du inte i telefonen...

Du löser enkelt problemet genom att ställa in i gmail vilken avsändaradress som alla mail som är skickade med gmailkontot ska använda.

Logga in på Gmail och välj Settings - Accounts and Import
Under avsnittet "Send mail as" lägger du till ditt mac.com-konto och sätter det som default.

Hepp!

Här hittar du även en länk "Read more" som förklarar hur det hänger ihop...

Själv använder jag gmail SMTP oavsett vilken uppkoppling jag kör eftersom det då fungerar oavsett vilken ISP som för tillfället ger mig access till Internet.

/Dragan

Det fungerar på det viset när jag är inne på Gmail på nätet. Men när jag är inne via mobilen så skickas det inte från det förinställda kontot utan ifrån Gmail kontot.

Om du har två konton inlagda i iPhonen kan du välja från vilket av dem dina mail ska skickas. Dvs när du svarar på ett mail som har kommit till gmail-adressen kan du välja att skicka svaret via mac.com-adressen istället. Tryck på "Från"-fältet så får du välja mellan dina konton.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2010-09-12 12:25

Om man använder Gmail app så svarar den i alla fall med adressen den skickats till om man har klickat för det i inställningar på webkontot. En lite bökig omväg att skriva nytt mail från en specifik adress är att ta ett inkommet brev, svara och skriva om innehållet. Eftersom jag sällan behöver skriva från alternativadresserna funkar det här tills vidare för mig.

1
Bevaka tråden