Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Varför så fientlig stämning?

Tråden skapades och har fått 159 svar. Det senaste inlägget skrevs .
Ursprungligen av Niks:

Fast den här tråden blev i mitt tycke intressant först när den lyftes en nivå över den ursprungliga trådstarten...

Ja, visst har det blivit flera nivåer.

Men jag tycker att det skulle vara intressant att diskutera just ursprungsfrågan en stund.

Vi får väl försöka hålla igång båda nivåerna av frågeställningen här...

Kan vi alla TÄNKA på att nästa gång vi ser en fråga då, lära oss av den här tråden.
Att "sök på google" är ett dåligt svar

Att ge svaret, eller länka till en plats där svaret finns är ett bra svar.

Att man läser igenom det man skrev med "sur-glasögonen" på och TÄNKER på om det man skriver kan uppfattas som tyket/surt7Messerschmittigt eller på ngt annat sätt negativt.

Den som ställer frågan försöker vara tydlig, kan t ex meddela att man sökt på vissa ställen utan ngt vettigt svar. Att man försöker ge relevant informatioon (Vilket OS, vilken Maskin etc) och att man är positiv till svaren man får - även om kanske inte alla är rätt.

Så har vi ju lärt oss något på det här

Och rent allmänt. Vill vi ha ett glatt forum - gör det till ett i så fall.
Börja med att själv lägga första tegelstenen. Inte kasta den i huvet på grannen.

Ursprungligen av Goflorp:

Kan vi alla TÄNKA på att nästa gång vi ser en fråga då, lära oss av den här tråden.
Att "sök på google" är ett dåligt svar

Detta är nog det mest produktiva svaret. Och meningen med min tråd, att tänka på det mer och lära sig.

Anledningen varför jag inte linkar till trådar/svar där det står "sök på google" är för att jag inte vill peka ut enskilda personer, eller enskilda tillfällen. Och som någon så klokt sa här ovanför kan man gå lite utanför det svaret också.

Då tycker jag Goflorps svar var rätt klokt. Det räcker ju med att tänka på det nästa gång, och det redan där kan bli lite bättre. Svårare än så är det faktiskt inte!

Kanske att vi ska begrava stridsyxan, ta till oss lite av inläggen i denna tråden och vara hyggliga mot varandra.
Vi är alla här av fri vilja!

Tycker det fantastiska med den här tråden är att ingen kunnat ge ett konkret exempel på någon tråd där någon fått svaret " googla då " på en fråga när den ställts i en tråd där den hör hemma.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-03 22:04
Ursprungligen av jurassic579:

Tycker det fantastiska med den här tråden är att ingen kunnat ge ett konkret exempel på någon tråd där någon fått svaret " googla då " på en fråga när den ställts i en tråd där den hör hemma.

I sökfältet på Google skriv: site:99.se googla då O:-)

Skämt åsido. Antagligen har en hel del inlägg av det slaget modererats bort på grund av att dom är off topic? (någon moderator har säkert bättre kolla på detta?)

Det finns exempel men jag vill ogärna hänga ut någon annan användare.

Våga hänga ut användarna nu. Jag vill inte googla på alla

Jo men då är det ju åter igen inte svaret " googla då" som är off topic utan antagligen frågan innan som är i fel tråd och då har väll kanske båda inläggen rykt.

Att rekommendera googel till någon kan ju inte vara off topic.

Tycker det här är en höna av en fjäder. Tycker gott "googla då" kan bli 99macs egna utryck för " lär dig hur ett forum funkar och ställ rätt frågor i rätt tråd din lata jävel". 8-)

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-04 12:42

Jo men då är det ju åter igen inte svaret " googla då" som är off topic utan antagligen frågan innan som är i fel tråd och då har väll kanske båda inläggen rykt.

Att rekommendera googel till någon kan ju inte vara off topic.

Tycker det här är en höna av en fjäder. Tycker gott "googla då" kan bli 99macs egna utryck för " lär dig hur ett forum funkar och ställ rätt frågor i rätt tråd din lata jävel". 8-)

Den mesta informationen som finns i olika trådar på forumet finns tillgänglig på andra ställen på nätet. Infon kan finnas tillgänglig på andra macforum et cetera. Om du anser att det aldrig kan bli off topic med det uttrycket. Menar du då att det vore legitimt att möta samtliga trådstarter med det uttrycket (kanske med en efterföljande trådlåsning till och med, "tråd låst informationen finns tillgänglig via google")? Hela 99 kunde designas om och bestå av en klickbar banner som länkar till Google rentutav.:tveksam:

Däremot håller jag med dig om att det börjar bli lite utav en höna av en fjäder i den här tråden. Har som sagt själv aldrig känt av fientlig stämning här på forumet. Inte särskilt många i den här tråden verkar ha känt av en fientlig stämning på forumet. Så stämningen är överlag bra, eller? (bortsett från den här tråden naturligtvis )

Hoppas detta var sagt med glimten i ögat (förstår inte riktigt vad den smilesyn står för). För då kan vi kanske också införa ett hemligt handslag också. Så man vet att man "hör hemma här".

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-05 15:18

Så ska vi "googla" eller inte O:-) ?? . Blir inte riktigt klok på allt detta finliret och dess betydelse från ena eller andra hållet.

Nu har vi lärt oss att vi försöker att gå in på Google och söka svaret på vår fråga/frågesställning, innan vi slänger ur oss något ogenomtänkt här inne !! Detta har moderatorerna och "Goflorp" påpekat många gånger

Är vi alla överens om detta . Detta är viktigt för att minska extra arbetet för moderatorerna och "Goflorp" .

Skönt när man kan gå ur en tråd klokare än när man gick in i den

Ursprungligen av CyberPet:

Hoppas detta var sagt med glimten i ögat (förstår inte riktigt vad den smilesyn står för). För då kan vi kanske också införa ett hemligt handslag också. Så man vet att man "hör hemma här".

Ja, klart vi ska ha ett hemligt handslag. Nu närmar vi oss varandra. Bra ide.

Det här är ju inte ett "problem" som är speciellt unikt för 99.se, det är ju därför Let me google that for you kan finnas... Och nyttjas rätt friskt på många forum.

Ibland försöker jag leka lite hobbymoderator. När en ny tråd startats som behandlar ett ämne jag vet att det redan finns en eller flera trådar om försöker jag hitta den eller dom trådarna och länka till som svar.

Tror jag försöker poängtera att det redan behandlats och att man kan söka. Dock försöker jag leverera länkar i svaret också.

Information som ännu inte finns på 99.se tycker jag inte man kan belasta trådskaparen för att den inte hittat själv. Vad är i så fall syftet med 99.se? Då kan Björnström lika gärna peka om 99.se till Apples diskusforum.

Alla ligger på olika nivå vad gäller förmåga att söka efter information på nätet. En del ämnen är av sådan art att det krävs lite luriga sökningar för att hitta rätt. Att då ställa frågan på 99.se anser jag inte vara fel. Målet måste väl ändå vara att så mycket information och kunskap som möjligt ska finnas indexerat på svenska här på 99.se.

Så, för att sammanfatta det hela.
Vet man att informationen redan finns på 99.se - sök fram den och hänvisa sakligt till trådskaparen.
Finns inte informationen på 99.se - sök själv och posta svar och länkar åt trådskaparen.

Off-topic:
Är det någon som vet en bra sökmotor eller ska jag googla på det :p:cool:

Men kan du inte hitta några konkreta exempel på när detta skett då... Snälla? Kan ju inte vara så svårt om det är ett vanligt svar som du skriver.

Men kan du inte hitta några konkreta exempel på när detta skett då... Snälla? Kan ju inte vara så svårt om det är ett vanligt svar som du skriver.

Tror det är bättre vi släpper hela den här grejen nu.
Det blir bara olustig stämning om vi hänger ut folk här i tråden.
Det behövs liksom inte.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 01:01

Uttrycket "slingra sig som en orm" har fått en ny betydelse och det börjar nu bli tjatigt med dessa slingerier.

Jag pekar inte ut någon men alla gör vi fel, bara och göra som mig och "Goflorp" att krypa till korset och säga, förlåt om det är så , jag gjorde nog fel och ta det och gå vidare.

Det måste jag säga att "Goflorp" gör med bravur när så sker. Inte ofta det sker

VILKEN KNALL NU TROR JAG ÅSKAN SLOG NER HÄR I GÖTET !!!! inga dåliga krafter..

bäst att jag kopplar ner...... och kryper under täcket .....

• Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-06 09:45
Ursprungligen av Goflorp:

Tror det är bättre vi släpper hela den här grejen nu.
Det blir bara olustig stämning om vi hänger ut folk här i tråden.
Det behövs liksom inte.

Precis just så. Lägg ner, gå vidare.

Och därför kommer jag inte att starta en tråd där dåligt beteende skyltas för allmänheten. Tryck på rapportera-knappen. Det är därför den finns.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 10:03
Ursprungligen av jahve:

Precis just så. Lägg ner, gå vidare.

Och därför kommer jag inte att starta en tråd där dåligt beteende skyltas för allmänheten. Tryck på rapportera-knappen. Det är därför den finns.

Varför väljer du att länka i den här tråden om du inte tycker att det ska skyltas?

Eftersom att jag gav exemplet på efterfrågan av en moderator så anser jag denna vara informerad om vad jag tycker och kan därmed vida åtgärder om så finnes lämpligt. Känns onödigt att använda rapportera-knappen mao.

Det är uppenbart att du delar min åsikt beträffande inlägget och inte tycker att det är tillräcklig att jag uppmärksammat moderator om det i denna tråden. Så det står dig fritt att rapportera inlägget själv och därmed verkligen, inför moderatorerna, understryka att det finns flera som tycker att inlägget är fientligt.

• Medlem
  • Harestad
  • 2010-08-06 01:53

Jag _tror_ att jag såg ett sådant svar för ett tag sedan. Och då tänkte jag "jaha, nu är det bara massa neggo-kommentarer".

Men om man sätter det i ett perspektiv. Det var ett enda inlägg på jag vet inte hur många. Det tycker jag talar för att stämningen på 99.se är väldigt god!

Sådana här trådar dyker upp med jämna mellanrum när någon fått ett kasst svar eller känner sig förnärmad. Plötsligt är det "dålig stämning", "99.se är på väg utför" o s v. Sällan produceras det mer än något enstaka exempel, om ens det. Alla forum får givetvis sin beskärda del av dåliga poster och moderatorerna hinner sällan se alla inlägg. Självklart vill vi inte ha dålig stämning här, men så länge det bara är enstaka användare som ser problemen och inte kan ge exempel på dem finns det ju faktiskt inte så mycket man kan göra åt det mer än att ta åt sig och gå vidare. Jag brukar fundera en eller två gånger på hur mitt inlägg kan komma att uppfattas och för egen del har jag flera gånger tagit bort mina egna inlägg när irritationen lagt sig och man inser att svaret lät bryskt, var onödigt eller kunde uppfattas som syrligt.

Dessa trådar brukar självdö efter ett tag, men jag tycker att så länge problemet uppenbarligen inte är särskilt stort så kan man väl bara lära av det, gå vidare och tänka till en extra gång både innan och efter man postar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 09:26

Här kommer ett exempel eftersom det efterfrågas av en moderator. Eftersom capeman är moderatorn som efterfrågar så ger jag ett exempel från en tråd där han varit aktiv.

Då jag inte vill bidra till dålig stämning har jag valt att inte ha med användarnamn och trådnamn.

Citatet är även ryckt ur sitt sammanhang här och länk till tråden/helheten ges endast till moderator via pm om så önskas. I mitt tycke tillförde inte det citerade svaret den aktuella tråden något av värde.

Ursprungligen av Capeman:

Sådana här trådar dyker upp med jämna mellanrum när någon fått ett kasst svar eller känner sig förnärmad. Plötsligt är det "dålig stämning", "99.se är på väg utför" o s v.

Njae, det var faktiskt inte därför jag skrev detta inlägg. Flera gånger senare har jag fått ypperliga svar, så det var inte alls för att jag kände mig förnärmad alls.

Jag förstår liksom inte att det krävs att jag ska peka ut folk för att peka på ett problem. Det verkar ju som rätt många här i tråden också har sett samma sak, så detta är inget unikt alls... så varför måste man peka ut människor, istället för att peka på ett problem som är hyfsat ofta förekommande.

Jag har heller aldrig sagt att det går utför för forumet, men jag ifrågasätter attityden som föregår ett sånt "tamt/tomt" svar.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-07 01:37
Ursprungligen av Capeman:

Sådana här trådar dyker upp med jämna mellanrum när någon fått ett kasst svar eller känner sig förnärmad. Plötsligt är det "dålig stämning", "99.se är på väg utför" o s v.

Den "röda tråden är funnen" bra jobbat Capeman du börjar bli varm i kläderna nu

Exakt vad det var frågan om i detta fall, känner jag från trådskaparen sida, oavsett vad denna säger.

Cyberpet har ju mer än behjälpligt delat med sig av sina fotokunskaper i generösa bilder och ord . tack för det. Då kände hon säkert att varför ska jag behöva ta ett sådant kasst svar och snipiga kortfattade kommentarer från moderatorerna , vilken förolämpning. kan förstå det delvis.

Nu när vi har hittat lösningen kan vi sätta punkt då ? Eller måste någon få sista ordet hela tiden ?

Senast redigerat 2010-08-07 09:24
  • Medlem
  • Uppsala
  • 2010-08-06 09:31

Ett två år gammalt inlägg. Är det allt?

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 09:40
Ursprungligen av jahve:

Ett två år gammalt inlägg. Är det allt?

Det har efterfrågats i tråden av moderatorer?

Jag har inget intresse av att söka fram fler exempel eller ta något aktuellt exempel eller så utan det var ETT exempel som efterfrågat. Jag tycker det var lite taskigt av dig att länka men det får stå för dig. Förstod iofs att det skulle gå att söka fram tråden utifrån bilden men men.

Du kanske kan starta en separat tråd för att samla alla inlägg som hänvisar till google?

Ursprungligen av jahve:

Är det allt?

Håller med.

Om det är allt vi kan producera i exempelväg - någon som kommer till ett Mac-forum och frågar efter PC-program, och blir hänvisad att söka någon annanstans - då har vi inget stort problem.

• Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-06 10:10
Ursprungligen av Jesper Ohlsson:

Håller med.

Om det är allt vi kan producera i exempelväg - någon som kommer till ett Mac-forum och frågar efter PC-program, och blir hänvisad att söka någon annanstans - då har vi inget stort problem.

Nu var det väl i ipod forumet eller nåt sånt?

Tycker du verkligen att denna tråd bör användas för att lyfta fram alla exempel på fientlig stämning? Som någon tidigare sagt: det finns en rapportera funktion för ändamålet.

Vad vi kan hoppas på är att denna tråd bidragit till att rapportera funktionen används mer?

Tråden tycks även ha bidragit till att förtydliga att uthängningar är accepterat och uppmuntrat av moderatorer på forumet. Något jag personligen tycker bidrar till dålig stämning (men jag verkar vara i minioritet på den punkten).

Uthängning?

Ett två år gammalt inlägg där någon ber en PC-användare att söka efter PC-program någon annanstans än på ett Mac-forum?

Jag tycker inte ens att det var ett "fientligt" inlägg. Och ännu mindre att det är att hänga ut någon.

Bevaka tråden