Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

Skype blir exklusivt för Verizon på Androidtelefoner i USA

Tråden skapades och har fått 44 svar. Det senaste inlägget skrevs .

Hallå Goflorp, Robo-X och MacBro!

Inläggen/svaren tar lång tid nu.... Jag börjar nästan tro att SIP inte fungerar under Iphone i Sverige med era operatörer

Har ni hittat nåt finstilt om IP-telefoni i era abonnemang än? Funkar SIP rakt av med nån annan Iphone SIP-app (än Skype) eller är port 5060 spärrad i era dataabonnemang? Hur lång bindningstider har ni?

  • Medlem
  • International user
  • 2010-08-08 15:12
Ursprungligen av Macce65:

Hallå Goflorp, Robo-X och MacBro!

Inläggen/svaren tar lång tid nu.... Jag börjar nästan tro att SIP inte fungerar under Iphone i Sverige med era operatörer

Har ni hittat nåt finstilt om IP-telefoni i era abonnemang än? Funkar SIP rakt av med nån annan Iphone SIP-app (än Skype) eller är port 5060 spärrad i era dataabonnemang? Hur lång bindningstider har ni?

Skype fungerar utomordentligt bra på min iPhone. Problemet är att jag kan inte ringa min kompis över skype eftersom det finns ingen skype program för Android för hans HTC Desire pga Verizon och Skypes avtal.

Det finns flera operatörer som inte tillåter Skype att köras i deras nät. De kan inte stoppa Apple från att ha programmen i App Store men de kan spärra det genom att skriva i kontraktet att det är förbjudet att köra Skype utan speciellt abonnemang. T-Mobile i Tyskland t ex.

//Rob

Ursprungligen av Robo-X:

Skype fungerar utomordentligt bra på min iPhone. Problemet är att jag kan inte ringa min kompis över skype eftersom det finns ingen skype program för Android för hans HTC Desire pga Verizon och Skypes avtal.

Det finns flera operatörer som inte tillåter Skype att köras i deras nät. De kan inte stoppa Apple från att ha programmen i App Store men de kan spärra det genom att skriva i kontraktet att det är förbjudet att köra Skype utan speciellt abonnemang. T-Mobile i Tyskland t ex.

//Rob

Jag förespråkar inte Skype, tvärtom tycker jag att vanlig IP-telefoni är mycket bättre. Skype är dyrt och har dålig ljudkvalite. Jag undrade mest om (riktig) IP-telefoni fungerar på Iphone och med de abonnemang som många bundit sig för i två år.

Senast redigerat 2010-08-09 12:14

orka bry sig.

Jag trodde diskussionen handlade om helt andra saker.

Vad som sker på Androidplattformen är för mig för det mesta ointressant.

Skulle jag sitta och läsa finstilt i en halvtimma för vaddå?
Att konstatera att du har rätt eller?

Vi säger väl så då. Du har rätt <Applåd>.

Känns det bättre?

Med andra ord säger du att du har noll koll om du kan/får köra SIP på din Iphone med ditt abonnemang i Sverige, samtidfigt som du klankar ner på att Verizon o Skype gjorde en deal i USA?.. och att det finns andra Android SIP-appar som fungerar MEN att diskussionen nu egentligen handlar om helt andra saker - fastän det var du som surrade om Android o Verizon i ett av dina ovanståendes inlägg? Det var en logisk kullerbytta, om något .:)
Och Telenor o Telia skrattar hela vägen till banken

Senast redigerat 2010-08-08 13:49
Ursprungligen av Macce65:

Med andra ord säger du att du har noll koll om du kan/får köra SIP på din Iphone med ditt abonnemang i Sverige, samtidfigt som du klankar ner på att Verizon o Skype gjorde en deal i USA?.. och att det finns andra Android SIP-appar som fungerar MEN att diskussionen nu egentligen handlar om helt andra saker - fastän det var du som surrade om Android o Verizon i ett av dina ovanståendes inlägg? Det var en logisk kullerbytta, om något .:)
Och Telenor o Telia skrattar hela vägen till banken

Jo, men diskussionen handlade från början om hur man i det fria Android, där alla får göra precis vad de vill hur en leverantör och en tillverkare gick ihop och gjorde en deal som stänger ute alla andra, i USA.
Vad jag får göra eller inte på mitt jävla Telia-abb i Sverige, har väl inte med saken att göra.

Vad vet jag om SIP på mitt Telia, har aldrig vart intresserad av Skype'a med folk i alla fall. Är det chockerande att jag inte har en aning om det?

Finns det andra appar i det fria Android, så bra, åk då till USA och kör dem.

Ursprungligen av Goflorp:

Jo, men diskussionen handlade från början om hur man i det fria Android, där alla får göra precis vad de vill hur en leverantör och en tillverkare gick ihop och gjorde en deal som stänger ute alla andra, i USA.
Vad jag får göra eller inte på mitt jävla Telia-abb i Sverige, har väl inte med saken att göra"
".

Så om Telia o Telenor stänger ute IP-telefoni från många dataabonnemang i Sverige så är det nåt helt annat än när operatörer i USA gör det? (i alla fall om du får säga det) Det är inte "Android" som gjort ett avtal mellan Verizon och IP-operatören Skype, det är en operatör och Skype som gjort det., vad har det kommersiella avtalet med OS:et Android att göra? Andra operatörer kan ta ju fram andra SIP-klienter/abonnemang.

Jag åker till USA ibland, och bryr mig verkligen inte om Skype. Jag brukar använda en gammal 3G-telefon o köper T-mobile eller Cingular kontantkort och kör rena samtal o SMS där. Vilken typ av telefon/abonnemang använder du när du är i USA, då? Har du datatrafikabonnemang där?

När jag köper en smartphone i höst kommer det att bli en med fungerande SIP-klienter och jag ska kolla abonnemangsvillkoren innan jag sätter min signatur under det. Eftersom jag kör IP-telefoni med två nummer i abonnemanget + obegränsad trafik till sverige- o 077-nummer så kan jag använda abonnemanget i en smartphone med en SIP-app. Min operatör har t o m en websida som visar hur man konfigurerar SIP-klienten. Lljudkvalitén blir bättre än med Skype. Det ska bli kul att kunna koppla över fasta numret till mobilen när jag går ut - eller kanske bara kör mobilen för fasta telnumret. Hemma (och i WiFi spots) blir det SIP via WiFi och utanför routerns räcklvidd/utanför WiFi spots blir det 3G datatrafik. Hoppas OS:et kan slå om automatiskt mellan 3G o WiFi.

Hoppas det kommer kontantkort för datatrafik i USA (utan sip-spärr) framöver,

Senast redigerat 2010-08-08 14:51

Du greppar inte tanken med tråden. Den har ingenting att göra med vilka villkor som gäller för våra dataabbobemang (för det är i alla fall glasklart vad Telia säger om det, se bifogad bild, du behöver inte ens läsa något finstilt)

Utan det rör sig om skillnaden i upplägg mellan Apples ekosystem och googles och hur detta påverkar oss användare. Att även (eller kanske på grund av) androids öppenhet så kan det finnas applikationer/program som inte blir tillgängliga för alla men där urvalsprocessen skiljer sig åt.

Jag säger inte att Skype/Verizon gör fel, det är bara ett konstaterande av att detta är möjligt.

PS: Glasklart är kanske fel ord, de "förbehåller sig rätten att ej inkludera", vilket för mig betyder "går det så går det, går det inte så kan jag inte klaga"

Senast redigerat 2010-08-08 16:48
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-08 20:59

Skypefallet visar att det är inte alls upp till användaren, utan till operatören. För mej som användaren spelar det ingen roll vem som stoppar en ev tjänst, operatören eller OStillverkaren. Jag kan ändå inte använda den tjänsten.
Jag har iPhone och Telia, kör både Skype och IPtelefoni ( och kan svara i min iPhone när det ringer på min hemtelefon).

Ursprungligen av kenjon:

Skypefallet visar att det är inte alls upp till användaren, utan till operatören. För mej som användaren spelar det ingen roll vem som stoppar en ev tjänst, operatören eller OStillverkaren. Jag kan ändå inte använda den tjänsten.
Jag har iPhone och Telia, kör både Skype och IPtelefoni ( och kan svara i min iPhone när det ringer på min hemtelefon).

Oki, bra. Vilken IP-telefon app kör du på din Iphone när du kör ditt fasta SIP-abonnemang på din Iphone? Funkar IP-telefonin med ditt hemnummer i WiFi-zoner som hotell, caféer osv?

OBS, jag tänker nu inte på varianten som Tre och Telenor har där man får ett virtuellt hemnummer till sitt mobilabonnemang som en inlåsning som gör det svårare att byta mobiloperatör! - jag menar ett riktigt SIP-abonnemang som kan användas varsomhelst i världen bara du har en internetuppkoppling.

Senast redigerat 2010-08-09 12:07
  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-09 14:28
Ursprungligen av Macce65:

Oki, bra. Vilken IP-telefon app kör du på din Iphone när du kör ditt fasta SIP-abonnemang på din Iphone? Funkar IP-telefonin med ditt hemnummer i WiFi-zoner som hotell, caféer osv?

OBS, jag tänker nu inte på varianten som Tre och Telenor har där man får ett virtuellt hemnummer till sitt mobilabonnemang som en inlåsning som gör det svårare att byta mobiloperatör! - jag menar ett riktigt SIP-abonnemang som kan användas varsomhelst i världen bara du har en internetuppkoppling.

Ja jag kör riktig SIP hemma. På iPhone har jag två, Softphone och iSip.
Den senare har automatiska inställningar för en hel del operatörer, bl a svenska VoiceTech.
Annars tycker jag nog Softphone ger ett proffsigare intryck, men det är bara en känsla.

Ursprungligen av kenjon:

Ja jag kör riktig SIP hemma. På iPhone har jag två, Softphone och iSip.
Den senare har automatiska inställningar för en hel del operatörer, bl a svenska VoiceTech.
Annars tycker jag nog Softphone ger ett proffsigare intryck, men det är bara en känsla.

Bra! Vilken operatör och abonnemangstyp har du till din Iphone som tillåter IP-telefoni?

Ursprungligen av kenjon:

"Jag har iPhone och Telia, kör både Skype och IPtelefoni ( och kan svara i min iPhone när det ringer på min hemtelefon).

Bra! Vilken operatör och abonnemangstyp har du till din iPhone som tillåter IP-telefoni?

  • Medlem
  • Karlskoga
  • 2010-08-11 21:05
Ursprungligen av Macce65:

Bra! Vilken operatör och abonnemangstyp har du till din iPhone som tillåter IP-telefoni?

Telia, 69 kr/mån surftillägg.
Om de tillåter det eller ej har jag inte kollat, det funkar och det räcker för mej.

  • Medlem
  • Göteborg
  • 2010-08-11 22:51
Ursprungligen av kenjon:

Telia, 69 kr/mån surftillägg.
Om de tillåter det eller ej har jag inte kollat, det funkar och det räcker för mej.

Överlag är det så att allt du laddar ner det från App Store täcks av ditt surfpaket, vad du än gör, tills ditt eventuella datatak uppnås. Klausuler och undantag är till för att kunna sätta dit folk som missbrukar abonnemanget (dvs. använder det mycket mer än vad operatören räknat med). Det är ju inte så att Telia hyr in tusentals ungdomar som bevakar din aktivitet, "jaha, nu gick han in på aftonbladet igen..."

Bevaka tråden