Denna delen av 99 uppdateras inte längre utan har arkiverats inför framtiden som ett museum.
Här kan du läsa mer om varför.
Mac-nyheter hittar du på Macradion.com och forumet hittar du via Applebubblan.

skärmdumps-PDF?

Tråden skapades och har fått 15 svar. Det senaste inlägget skrevs .
1
  • Medlem
  • 2003-03-10 00:52

måste osx 10.2.4 spara skärmdumpar som pdf:er? Vad hände med good ol´ jpg från 10.1?

• Oregistrerad
  • 2003-03-10 00:59

Jag tog en titt på skärmavbildning och dess hjälpfunktion. Där framgår det att skärmavbildningar skall sparas som Tiff.

Citat:

citera:Skapades ursprungligen av: Jörgen U:
Jag tog en titt på skärmavbildning och dess hjälpfunktion. Där framgår det att skärmavbildningar skall sparas som Tiff.

Jamen det gör ju inte det ju... I TinkerTool kunde man ju ändra till vilket format man ville ha det, men det funkar ju inte längre

Suck...

/sny

EDIT: stavfel

[ 10. mars 2003, 01:10: Meddelandet ändrat av: snyltarn ]

• Medlem
  • 2003-03-10 01:25

Jag var också emot pdf-skärmdumpar i början. Men med lite eftertanke så är det inte så dumt.
Ta en skärmdump, du får en pdf-fil och den är redo att öppnas av vilken OS plattform som helst.
Vill du inte ha en pdf-fil. Ta då skärmdumpen och släpp den över programmet Kunvert så får du en pict eller jpg fil beroende på vad du väljer.

• Medlem
  • Stockholm
  • 2003-03-10 01:26

Ingen lösning men...

1. Öppna upp bilderna i Förhandsvisning och välj "Exportera..."
2. Använd dig av programmet Skärmavbildning. Där är det förinställt att spara bilden som tiff.

Citat:

Skrevs ursprungligen av 3OPAH
Jag var också emot pdf-skärmdumpar i början. Men med lite eftertanke så är det inte så dumt.
Ta en skärmdump, du får en pdf-fil och den är redo att öppnas av vilken OS plattform som helst.
Vill du inte ha en pdf-fil. Ta då skärmdumpen och släpp den över programmet Kunvert så får du en pict eller jpg fil beroende på vad du väljer.

Jag gillar Kunvert. Skulle finnas PNG som tillval med

• Medlem
  • 2003-05-26 12:30

min Kunvert ville aldrig fungera. Bilderna blev ungefär 1x1 pixel i svart eller grått eller nåt liknande.

• Medlem
  • 2003-05-28 10:21

Jag var också emot pdf-skärmdumpar i början. Och med lite eftertanke så är det fortfarande dumt.
Ta en skärmdump, du får en jpg-fil och den är redo att öppnas av vilken OS-plattform som helst.

Då slipper du "ta skärmdumpen och släppa den över programmet Kunvert för att få en pict eller jpg fil beroende på vad du väljer".

Men det finaste vore ju om man finger välja format. Och var den hamnar. Dock kan man ju (väl?) kopiera till urklipp istället?

Hej,

Utan att ha fördjupat mig själv i ämnet så skriver de i senaste Cap&Design om ett program som heter Imagedroplet från Purgatory Design (http://www.purgatorydesign.com). Det bästa med app:en är enligt C&D att inget program behöver öppnas för konvertering (sker genom QT)

Hälsnings,

Christian

• Medlem
  • 2003-05-28 19:15

Det lättaste tycker jag är att markera filen i Finder så att man kan byta namn på den - och sedan byta suffixet till .jpg
Finder frågar då om du vill behålla den gamla filändelsen eller applicera den nya. Välj den senare och vips så har du en jpg-bild.

/majk

• Medlem
  • 2003-05-28 23:48
Citat:

Skrevs ursprungligen av majk
Det lättaste tycker jag är att markera filen i Finder så att man kan byta namn på den - och sedan byta suffixet till .jpg
Finder frågar då om du vill behålla den gamla filändelsen eller applicera den nya. Välj den senare och vips så har du en jpg-bild.

/majk

Ehhh, du har en PDF med JPG suffix.. vilket inte gör nånting i macos, men i windows som är mycket mera styrt av dom tre sista bokstäverna ...

• Medlem
  • 2003-05-29 00:04
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Ehhh, du har en PDF med JPG suffix.. vilket inte gör nånting i macos, men i windows som är mycket mera styrt av dom tre sista bokstäverna ...

Fungerar i alla fall för mig. Lite svårt att förklara med ord. Slängde ihop en fruktansvärt komprimerad film som visar hur man gör:

Här

/majk

Använd DropJPEG, litet och gratis, dra din pdf-fil på ikonen, vips har du en jpg-fil.

Citat:

Fungerar i alla fall för mig. Lite svårt att förklara med ord. Slängde ihop en fruktansvärt komprimerad film som visar hur man gör:

Här

/majk

Hur har du spelat in filmen?

• Medlem
  • 2003-05-29 00:31
Citat:

Här

/majk

Jo men det är forfarande en PDF.. det är inte en jpegdecodad bild. prova att göra samma sak med en textfil..

• Medlem
  • 2003-05-29 16:54
Citat:

Skrevs ursprungligen av nixon
Jo men det är forfarande en PDF.. det är inte en jpegdecodad bild. prova att göra samma sak med en textfil..

Du har helt rätt nixon, dumt av mig. Antar att jag trodde för mycket om OS X kapacitet

Olav, filmen är inspelad med det utmärka programmet Snapz Pro X.

/majk

1
Bevaka tråden