- Ingemar Ragnemalm
- Medlem ●
- Linköping
- 2010-08-09 00:12
Jag gjorde ett test av alla pinneminnen (USB-minnen alltså) som jag har tillgång till, för att testa deras skrivhastighet, som är känt som deras svagaste sida. Resultatet blev upplysande och på vissa punkter överraskande.
Trovärdighet: Vi måste naturligtvis notera att testet är gjort på ett enda exemplar av varje typ. För bättre felsäkerhet borde man ha minst två av varje, om det skulle smyga sig in ett defekt exemplar. Åldern på minnena varierar också.
Testet utfördes på en MacBook från 2009 med OSX 10.6. Det gjordes genom att kopiera en 250MB-fil med Finder. Samma fil användes i samtliga fall, och även öppna program och öppna fönster hölls lika. I många fall gjordes minst två kopieringar men inte alltid på grund av tidsåtgången. Alla minnen utom tre (markerade med *) tömdes före kopiering för att undvika tidsskillnader på grund av fragmentering och allokeringstabeller.
Här är alla mina minnen (12 st):
Och så här blev resultaten (i hastighetsordning):
SanDisk Cruzer Contour 8GB: 13s, 16s, 13s.
Kingston 2G 8GB: 28s, 22s.
SanDisk Cruzer Micro 8GB: 25s, 24s.
SanDisk Cruzer Micro 2GB: 30s, 29s.
Delock Nano 8GB: 45s.
SanDisk Cruzer New Design 16 GB: 63s, 60s, 59s, 59s.
SanDisk Cruzer Micro 16 GB*: 1m 7s. 59s.
Gizmo Jr 4GB: 1m 9s.
Verbatim 1GB: 1m 12s.
Holovis, 4GB*: 1m 25s.
HP 1GB*: 2m 12s (2 gånger).
Kingston 8GB: 2m 25s. 2m 5s.
Som jämförelse: USB-hårddisk, 80GB 2.5" SATA-disk (originaldisk från MacBook) i billigt kabinett: 9s.
Jämförelse 2: Firewire 400-hårddisk i bra kabinett: 9s.
Överlägsen vinnare: SanDisk Cruzer Contour. Detta är ett dyrt minne som skall vara snabbt, så det är trevligt att det levererar också. Det är nästan lika snabbt som en hårddisk! (Tyvärr är det också väldigt stort och har en tveksam öppningsmekanism, men metallskalet är förtroendeingivande.)
Snabba: Kingston 2G 8GB, SanDisk Cruzer Micro 2GB och 8 GB: Dessa var mycket snabba, mellan 22 och 30 sekunder. Aningen anmärkningsvärt att det gamla 2GB-minnet var alldeles utmärkt.
Ganska snabb: Pyttelilla Delock 8 GB klarade sig på acceptabla 45s och kan nästan sorteras bland de snabba, och är en bra bit snabbare än följande bunt.
Halvdana: Lilla Gizmo Jr 4GB, Holovis 4GB och Verbatim 1GB tog dryga minuten, inte så bra (men Verbatim är testets äldsta minne och är ursäktat, vilket däremot inte splitternya Holovis är). Mer förvånande var att hitta SanDisk Cruzer Micro 16 GB och SanDisk Cruzer New Design 16GB tog en hel minut, dubbelt mot samma minnen i lite mindre storlekar!
Riktigt dåliga: Från de halvdanas en till en och en halv minut är det ett stort skutt till de två sämsta, som båda tog över 2 minuter på sig. Kingstons gamla svarta modell (8GB) var besvikelsen, det är inte inte gammalt nog att ursäkta långsamheten, men däremot är minnet ganska flitigt använt så det kan vara slitet. Är det ett dåligt exemplar? HP 1 GB är mindre förvånande, det var ett minne vi fick på köpet med en packe DVDer och borde inte vara speciellt bra. (Dock det mest trovärdiga vad gäller stötsäkerhet, det är helt gummiklätt.)
Jag testar bara hastigheten här. Designfrågor har jag lämnat därhän så länge. Det är svårt att testa, det finns mycket smak då.
En del frågor uppstår. Det tydliga steget ner i hastighet på Cruzer Micro och Cruzer New Design är förvånande. Är 16 GB-minnen generellt långsammare än 8 GB? Och hur är det med påstådd hastighet mot faktisk? CruzerMicro är enligt prisjakt på mediokra 5 MB/s, vilket skulle kräva nästan en minut, men de mindre Micro-minnena är klart snabbare än det. Samma sak gäller Kingstons G2. Contour stämmer perfekt, 18 MB/s. Kingston 100, vilket ser ut som vår svarta, skall vara riktigt snabb enligt Prisjakt, men min var tvärtom katastofalt långsam. Så hastigheterna stämmer bara inte! Det är speciellt konstigt att hitta minnen som är mycket snabbare än hävdat!
En sak till: Om du har ett annat USB-minne, kanske du kan göra en 250 MB-kopiering, mäta tiden och kommentera? Det är visserligen inte helt säkert att det blir rättvisande pga skillnader i datormodeller, men det borde ändå hamna i närheten av rättvist. Även test av samma modeller kan ju vara intressant, för att se om det dyker upp oväntade avvikelser.